Elektryczny Peugeot e-308. Opinia, cena, zasięg

Cichy i bezemisyjny, ale cięższy o 300 kilogramów od wersji z silnikiem 1.2. Niezbyt szybki, choć jego agresywny wygląd mówi coś zupełnie innego. Hatchback, który ma w możliwie najbardziej bezbolesny sposób przenieść wrażenia z jazdy samochodem z tradycyjnym napędem do nowoczesnej motoryzacji zasilanej prądem. Czy myśląc o elektryku, warto zainteresować się Peugeotem e-308?

Napęd i osiągi e-308

zegary Peugeot e-308
fot. Łukasz Walkiewicz

Sercem Peugeota e-308 jest silnik elektryczny o mocy 156 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm. Zapewnia płynne przyspieszenie, typowe dla samochodów elektrycznych, ale nie tak dynamiczne, jak można by się spodziewać po elektryku. Peugeot e-308 hatchback rozpędza się od 0 do 100 km/h w bardzo spokojnym czasie 9,8 sekundy, ale prędkości miejskie osiąga i tak szybciej niż wiele samochodów spalinowych.

Oprogramowanie e-308 ogranicza prędkość maksymalną do 170 km/h, co nie powinno być przeszkodą z dwóch powodów: po pierwsze prędkość maksymalna dozwolona w Polsce to 140 km/h, a po drugie samochody elektryczne przy wysokich prędkościach zużywają na tyle dużo energii, że ograniczenie zasięgu jest mocno odczuwalne i kłopotliwe. 

Akumulator o pojemności 54 kWh zapewnia zasięg do 415 km według cyklu WLTP dla testowanej wersji hatchback. W warunkach miejskich zasięg może (znowu według WLTP) wydłużyć się nawet do 529 km. Jak powszechnie wiadomo w większość samochodów ciężko równać się z normami WLTP, dlatego nasz zasięg na jednym ładowaniu wyniósł 380 km.

Ładowanie 

Dwa białe elektryczne PEugeoty e-30 i e-308 kombi
fot. Peugeot

Peugeot e-308 jest wyposażony w pokładową ładowarkę o mocy 11 kW, co ma umożliwić szybkie uzupełnienie energii w warunkach domowych. Pełne naładowanie przy użyciu wallboxa 11 kW ma trwać około 5 godzin i 30 minut. Pozwala na wygodne ładowanie w nocy lub podczas jednorazowego postoju. Jeśli dysponujecie wallboxem o mocy 7,4 kW, cały proces zajmuje siedem godzin i 20 minut.

Przy szybkim ładowaniu DC, e-308 obsługuje moc do 100 kW. To oznacza, że jeśli traficie na stację obsługującą taką moc, to naładowanie od 20% do 80% zajmie około 35 minut. Przy okazji przypominamy, że we wszystkich, nawet najszybszych ładowarkach uzupełnianie prądu do poziomu 80% idzie sprawnie, a potem drastycznie zwalnia, więc często nie warto czekać, żeby ładować więcej niż ten poziom. 

E-308  jest wyposażony w pompę ciepła, która poprawia energetyczną sprawność ogrzewania i klimatyzacji, kiedy jest chłodno i podczas upałów. Oczywiście niezależnie od tego należy pamiętać, że w miesiącach zimowych zasięg będzie wynosił około 65-70% tego, co podaje norma WLTP.

Stylistyka i wnętrze

przednie fotele Peugeot e-308
fot. Peugeot

Peugeot e-308 wyróżnia się charakterystycznym, lekko drapieżnym stylem marki, z elegancką linią nadwozia i wpadającymi w oko akcentami. Dynamicznie narysowany zderzak i atrapa chłodnicy, LED-owe światła do jazdy dziennej, a w wersji GT reflektory Matrix LED, które automatycznie dostosowują wiązkę świateł do warunków drogowych. Elektryczne 308 stanowczo wygląda na auto szybsze, niż jest w rzeczywistości. 

Wnętrze e-308 oparte na koncepcji i-Cockpit, charakterystycznej dla najnowszych modeli Peugeota. Centralnym elementem deski rozdzielczej jest 10-calowy ekran dotykowy systemu infotainment, który obsługuje Apple CarPlay i Android Auto. Działa szybko, sprawnie łączy się z telefonem, a jakość wyświetlacza nie pozostawia nic do życzenia. Kierowca ma do dyspozycji także 10-calowy ekran zegarów, który jednak nie jest zbyt dobrze widoczny przez małą kierownicę. 

Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, co daje uczucie klasy premium. Znajdziemy tu zarówno alcantarę, skórę ekologiczną i wiele różnych faktur plastików, które tylko w dolnych częściach deski rozdzielczej i drzwi robią się twarde. Warto zwrócić uwagę na ergonomiczne fotele z certyfikatem AGR, które zauważalnie podnoszą komfort podróży. Trzeba jednak pamiętać, że siedzi się tutaj zdecydowanie niżej niż w modnych w ostatnich latach crossoverach. 

Przestrzeń i praktyczność

tylna kanapa Peugeot e-308
fot. Łukasz Walkiewicz

E-308 oferuje wnętrze, które jest homologowane dla pięciu osób, ale zwyczajowo w samochodach kompaktowych wygodnie będzie najwyżej czterem osobom, z zastrzeżeniem, że te na tylnej kanapie nie będą zbyt wysokie. Ten elektryczny hatchback ma bagażnik o niewielkiej pojemności 361 litrów, który można powiększyć do 1271 litrów po złożeniu na tylnych siedzeń. Kombi e-308 SW oferuje trochę więcej przestrzeni – 548/1574 litrów.

Mimo umieszczenia baterii pod podłogą Peugeot nie zmniejszył na szczęście wnętrza. Tylko w przeciwieństwie do wielu elektryków podłoga nie jest płaska, więc jeśli zdecydujemy się umieścić kogoś z tyłu, na środkowym miejscu, to tunel pod nogami wymusi niezbyt wygodną pozycję przy dłuższej podróży.

Minusem jest szeroki słupek B, który ogranicza widoczność przez ramię, a także na tyle mała tylna szyba, że kierowca jest zmuszony korzystać z lusterek i z kamery. Biorąc pod uwagę niską pozycję za kierownicą, a także na tylnej kanapie, niektórzy mogą poczuć w tym samochodzie klaustrofobię. 

Technologia i bezpieczeństwo

multimedia Peugeot e-308
fot. Peugeot

Peugeot e-308 został wyposażony w szereg zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Standardowo oferowany pakiet Drive Assist zawiera adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go, w przypadku którego jeśli postój trwa do 3 sekund, to pojazd sam ruszy.  Opcjonalny pakiet Drive Assist Plus oferuje wykrywanie pasa ruchu i utrzymywanie samochodu na jego środku. 

System informacyjno-rozrywkowy i-Connect Advanced zapewnia dostęp do nawigacji, usług online oraz zdalnego sterowania funkcjami pojazdu. Peugeot zwraca uwagę na rozwiązanie i-Toggles – czyli dodatkowy ekran dotykowy poniżej głównego ekranu multimedialnego z programowalnymi wirtualnymi funkcjami, który zapewnia łatwą obsługę najczęściej używanych funkcji.

W zakresie bezpieczeństwa e-308 oferuje wiele możliwości, ale za większość z nich trzeba albo dopłacić w formie opcji, albo wybrać wyższą wersję wyposażeniową. Na przykład dopiero w najwyższej wersji GT otrzymamy seryjnie czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamerę cofania (tylne czujniki dostępne seryjnie od wersji Active Pack).  

Konkurencja i pozycja rynkowa

Peugeot e-308 ma na rynku wielu mocnych konkurentów. Jego głównymi rywalami są m.in. Volkswagen ID.3, Cupra Born czy Renault Megane E-Tech. Elektryczny kompakt Peugeota wyróżnia się wśród nich eleganckim designem i jakością wykonania wnętrza, co może być ważne dla klientów ceniących styl i komfort.

Pod kątem osiągów e-308 plasuje się w końcu stawki. Jego zasięg jest konkurencyjny, ale nie tylko ma mniej koni mechanicznych, ale też jego maksymalna szybkość ładowania (maks. 100 kW) jest niższa niż u innych konkurentów. Z drugiej strony, Peugeot oferuje e-308 również w wersji kombi, co jest rzadkością wśród konkurentów i może przyciągnąć klientów potrzebujących większej przestrzeni bagażowej, która w hatchbacku jest niewielka.

Peugeot e-308 jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia. Ceny modelu e-308 w wersji hatchback zaczynają się od 182 000 zł za wariant Active Pack, poprzez 185 500 zł za wersję Allure, aż do 195 800 zł za topową wersję GT. Nawet w najdroższej wersji trzeba dopłacić za system nagłośnienia FOCAL Premium Hi-Fi czy pakiet Drive Assist Plus z funkcją jazdy półautonomicznej.

Podsumowanie

kierownica Peugeot e-308
fot. Łukasz Walkiewicz

Peugeot e-308 jest ciekawą ofertą wśród elektrycznych samochodów kompaktowych. Nie oferuje piorunujących osiągów, z którymi kojarzymy auta na prąd, ale ma za to świetny styl, wysokiej jakości wnętrze, konkurencyjny zasięg, komfortowe zawieszenie i możliwość wyboru wersji kombi. 

Elektryczna odmiana 308-ki może być atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób ceniących styl, komfort i jakość wykonania, które są gotowe zapłacić więcej za produkt premium w kompaktowym rozmiarze. To wszechstronne i całkiem praktyczne auto, które świetnie nadaje się do codziennego użytku w mieście. Ciekawostka – Elektryczny Opel Astra to samochód, który różni się od Peugeota jedynie projektem z zewnątrz i w środku. Poza tym to niemal identyczne samochody.