Hybrydowy Mercedes GLC 2024. Wersje, silniki, ceny. Czy warto zainteresować się tym modelem?
GLC chce połączyć zalety dwóch światów
Mercedes-Benz dostosował swoją ofertę pojazdów, oferując szeroki wybór samochodów elektrycznych, które postawiły poprzeczkę konkurentom bardzo wysoko. Jednak ambicje niemieckiego producenta na tym się nie kończą, ponieważ chcą również zdobyć swoją niszę w kategorii hybryd plug-in.
Mercedes GLC jest bez wątpienia tym, czym każdy pojazd hybrydowy plug-in powinien być. W mieście ten średniej wielkości SUV zachowuje się dokładnie tak samo jak samochód elektryczny, z bardzo hojnym zasięgiem. W przeciwnym scenariuszu, podczas jazdy po autostradzie, najlepszą cechą tego nowego hybrydowego GLC jest to, że nie musisz modyfikować swojej trasy, aby ładować się na stacji elektrycznej. Silniki spalinowe są wystarczająco mocne i wydajne, aby móc pokonywać długie trasy, nawet po wyczerpaniu akumulatora.
ZOBACZ RÓWNIEÅ»: Hybrydy plug-in – sprzedaż 2024 w Polsce. Który model jest najpopularniejszy?
Układy napędowe hybrydowego Mercedesa GLC
Obecnie Mercedes-Benz GLC ma trzy warianty hybrydowe plug-in (PHEV). Nowością w tym aspekcie jest to, że możemy wybrać, czy chcemy mieć hybrydowy układ napędowy benzynowy czy diesla.
Wersja benzynowa nazywa się GLC 300e 4MATIC. Jako główny napęd, ten SUV wykorzystuje turbodoładowany silnik 2.0, który generuje 204 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Jako uzupełnienie, GLC 300e ma również silnik elektryczny o mocy 136 KM umieszczony między silnikiem a skrzynią biegów, z którym osiąga łączną moc 313 KM. Jest uzupełniony baterią litową o pojemności 31,2 kWh (23,4 kWh użytecznej), która znajduje się pod podłogą bagażnika. Rezultatem jest pojazd z napędem na wszystkie koła o zasięgu elektrycznym 128 kilometrów i połączonym zużyciu benzyny wynoszącym zaledwie 0,5 litra na 100 kilometrów według cyklu WLTP.
Wielką niespodzianką tego modelu jest to, że możemy go również kupić z silnikiem diesla. GLC 300de 4MATIC dzieli ten sam system baterii i silnika elektrycznego, ale wykorzystuje jako główny napęd 2,0-litrowy silnik diesla o mocy 197 KM. Całość jest nieco mocniejsza, z łączną mocą 333 KM. Homologuje 0,4 litra na 100 kilometrów i może przejechać 123 kilometrów w trybie elektrycznym.
Szczytem hybrydowej oferty jest GLC 400e 4MATIC. W zakresie parametrów silnika elektrycznego jest identyczny, jak 300e, ale ma sporo mocniejszy silnik benzynowy, który ma 252 KM. Dzięki temu łączna moc układu napędowego wynosi aż 381 KM, a samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 s.
Jak szybko się ładują i ile paliwa zużywają na wyczerpanej baterii?
Jeśli chodzi o ładowanie, wszystkie warianty obsługują szybkie ładowanie 60 kW prądem stałym, co pozwala odzyskać do 80% zasięgu elektrycznego w 20 minut. W przypadku prądu zmiennego mogą ładować się z mocą 11 kW.
Poza homologowanym zużyciem, różnice między obiema jednostkami napędowymi wychodzą na jaw, gdy bateria jest wyczerpana. W tym przypadku wersja diesel radzi sobie bardzo dobrze na autostradzie, ze zużyciem między 5-6 litrów na 100 kilometrów. W tym samym scenariuszu słabsza wersja benzynowa da nam wyższe zużycie, około 7 litrów.
Ceny hybrydowego Mercedesa GLC
Wersje hybrydowe plug-in Mercedesa GLC kosztują się od 318 400 zł (300e). Wykończenie Avantgarde, które jest standardowe, obejmuje 18-calowe felgi, zewnętrzny pakiet chromowany i podłużne relingi dachowe. Wnętrze, które ma oświetlenie ambient, może być wykończone tkaniną lub sztuczną skórą.
Alternatywnie, ten hybrydowy GLC można skonfigurować z pakietem AMG Line. Według Mercedesa jest to najlepiej sprzedająca się wersja. To wykończenie jest bardzo kompletne: ma 19-calowe felgi, ekskluzywny zestaw stylistyczny, sportową kierownicę obszytą skórą i liczne udogodnienia komfortowe dla kabiny. Można go nabyć za dodatkowe 22 968 zł.
Ceny GLC 300de startują od 331 400 zł, a 400e od 332 000 zł.
Wymiary i pojemność bagażnika hybrydowego Mercedesa GLC
Jak to często bywa w tym segmencie, hybrydowy Mercedes GLC jest dużym samochodem. SUV ma długość 4,71 metra i szerokość 1,89 metra. W tym przypadku prześwit wynosi tylko 14,5 centymetra, co pozwala osiągnąć dobry współczynnik aerodynamiczny (Cx) 0,29 przy wysokości 1,64 metra.
Last but not least, GLC PHEV to masywny pojazd o masie przekraczającej 2300 kg, która może się różnić w zależności od wyposażenia, które uwzględnimy w końcowej konfiguracji.
Ta generacja GLC udaje się zaoferować większą pojemność bagażnika niż poprzedni model. Jednak konieczność zrobienia miejsca na baterie sprawia, że ten SUV znowu ma tu małą słabość. Hybrydowy GLC plug-in ma 470 litrów przestrzeni w bagażniku. Ta pojemność jest poprawna, biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z pojazdem plug-in z dość dużą baterią, chociaż to prawda, że to o 130 litrów mniej niż w wersjach wyłącznie z miękką hybrydą. Po złożeniu tylnych siedzeń objętość można zwiększyć do 1530 litrów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Mercedes też przyznał się do błędu w planach. Już nie stawia tylko na elektryki i nie grozi wycofaniem samochodów spalinowych
Wnętrze GLC plug-in hybrid
Wnętrza tego Mercedesa GLC nie rozczarowują pod względem postrzeganej jakości, zwłaszcza w wykończeniu AMG Line, z ogólnie dobrym spasowaniem i materiałami, które przekazują poczucie luksusu. Jednak niektóre detale można poprawić, takie jak wykończenie fortepianowym plastikiem konsoli środkowej czy dotyk niektórych przełączników. Fotele są elektryczne, podgrzewane i mają trzy pamięci ustawień. Wyróżniają się takie detale jak oświetlenie ambient, duży ekran czy czytnik linii papilarnych do personalizacji ustawień.
Deska rozdzielcza jest bardzo dobrze opracowana, z pięcioma wylotami powietrza i bardzo nowoczesną i sportową kierownicą. Mercedes postawił na dużą różnorodność przycisków dotykowych na kierownicy. To decyzja, którą nie wszyscy przyjmą z otwartymi ramionami. W każdym razie, potrzeba rozsądnego czasu, aby nauczyć się ich używania.
MówiÄ…c o ekranach, hybrydowy GLC ma dwa dość duże: jeden za kierownicÄ… z zestawem wskaźników i drugi centralny dotykowy, gdzie kontroluje siÄ™ system multimedialny MBUX. MajÄ… bardzo dobrÄ… rozdzielczość i przyjemny interfejs, z bardzo dobrÄ… responsywnoÅ›ciÄ… – czego każdy oczekiwaÅ‚by od pojazdu z tego segmentu.
Jeśli chodzi o tylne siedzenia, oferowana przestrzeń jest dobra nawet dla wysokich osób (powyżej 1,85 m wzrostu), zarówno dla kolan, jak i na wysokość. Te miejsca są doskonale klimatyzowane i mają wystarczająco dużo schowków na przedmioty podczas jazdy.
GLC PHEV – opinie. Czy to sensowna propozycja?
Mercedes nie zamierza pozostać w tyle. GLC pokazuje nam, że spalanie i elektryfikacja mogą współistnieć, jeśli oba mechanizmy są prawidłowo połączone. W rezultacie Niemcy stworzyli samochód, który ma to, co najlepsze z obu światów: bardzo dobry zasięg do jazdy z zerową emisją w centrach miast oraz wydajne i mocne silniki spalinowe do podróży po autostradzie. Wynik na poziomie komercyjnym: jest najlepiej sprzedającą się hybrydą plug-in w Hiszpanii i Niemczech, a i w Polsce radzi sobie naprawdę nieźle.
Poza tym mamy do czynienia z samochodem o znacznej cenie, co wydaje się oczywiste, zarówno ze względu na technologię, jak i markę, która za nim stoi. Ogólnie rzecz biorąc, hybrydowy GLC plug-in wyróżnia się jako samochód, który nie opowiada się ani za elektryfikacją, ani za spalaniem. Jest to wszechstronne rozwiązanie, które będzie pasować jak ulał tym, którzy podążają za naukami Arystotelesa, czyli tym, którzy wolą pozostać w punkcie pośrednim.