Koreaลski producent wezwaล ponad 25 tys. wลaลcicieli elektrycznej wersji modelu Kona do serwisรณw. Powรณd: problemy z bateriami, ktรณre mogฤ wywoลaฤ poลผar. Firma uspokaja i tลumaczy, ลผe to profilaktyczna akcja serwisowa. Nie zmienia to faktu, ลผe w ostatnim czasie doszลo do samozapลonu w 13 Konach EV.
Reuters podaje, ลผe problem dotyczy 25 564 samochodรณw, ktรณre wyprodukowane zostaลy miฤdzy 29 wrzeลnia 2017, a 13 marca 2020 r. Hyundai podkreลla, ลผe akcja naprawy akumulatorรณw ma charakter dobrowolny i nie zostaลa narzucona mu przez urzฤdnikรณw. To ลwiadczyฤ ma o tym, ลผe problem jest bลachy. Gazeta ?Korea Herald? podaje, ลผe chodzi o wgranie nowego oprogramowania, ktรณre prawdopodobnie ma inaczej sterowaฤ chลodzeniem baterii. Niemniej koncern przyznaje, ลผe jeลผeli w ktรณrymkolwiek z samochodรณw doszลo do uszkodzenia ogniw, to bezwglฤdnie je wymieni na wลasny koszt.ย
Czytaj teลผ: Straลผacy majฤ problem z gaszeniem aut elektrycznych. Apelujฤ do producentรณw o pomoc
Akcja serwisowa na razie ogลoszono tylko na rynku koreaลskim. Ale niewykluczone, ลผe feralne samochody trafiลy takลผe do Europy i Ameryki Pรณลnocnej. ลwiadczyฤ o tym mogฤ nie do koลca wyjaลnione przypadki poลผarรณw Kony Electric, do jakich doszลo w m.in. Austrii i Kandzie. Pรณki co Hyundai nie odpowiedziaล na pytanie, czy akcja serwisowa obejmie teลผ inne rynki. Na pewno wiฤkszoลฤ jeลผdลผฤ cych po Europie Kon EV wyprodukowano w czeskich Nosovicach (koreaลskie powstajฤ w Ulsan). Niemniej we wszystkich egzemplarzach zamontowano akumulatory tego samego producenta ? LG Chem. Firma zaangaลผowaลa siฤ w wyjaลnienie sprawy, ale pรณki co nie przesฤ dza, ลผe przyczynฤ poลผarรณw sฤ wadliwe baterie.ย
UPDATE, 12 paลบdziernika: Hyundai poinformowaล, ลผe akcjฤ serwisowฤ obejmuje rรณwnieลผ wszystkie elektryczne Kony, jakie wyprodukowane zostaลy miฤdzy 29 wrzeลnia 2017, a 13 marca 2020 r. i trafiลy do Stanรณw Zjednoczonych. To oznacza, ลผe problem dotyczy nie 25 tys., a 36 tys. samochodรณw. A i to nie koniec, bo za chwilฤ prawdopodobnie do serwisรณw wezwanych zostanie 37 000 wลaลcicieli Kony EV w Europie. I podobnie, jak w Korei, auta otrzymajฤ nowe oprogramowanie odpowiedzialne za zarzฤ dzanie energiฤ i temperaturฤ akumulatorรณw. Czy to pomoลผe? Trudno powiedzieฤ, ale pewne jest jedno ? gdyby Koreaลczykom przyszลo wymieniฤ baterie we wszystkich 77 tys. wadliwych aut, pociฤ gnฤลoby to za sobฤ gigantyczne koszty. Ogniwa to najdroลผsza czฤลฤ aut na prฤ d. Przyjmujฤ c, ลผe wartoลฤ akumulatora do Kony Electric to 10 tys. euro, caลa akcja serwisowa wiฤ zaลaby siฤ z kosztem 770 mln euro.ย