Nowa Cupra Leon Sportstourer. W gamie 333-konna wersja VZ i dwie hybrydy plug-in
Nowa Cupra Leon Sportstourer VZ to nie tylko sportowe osiągi, ale także praktyczność i komfort użytkowania na co dzień. Producent przewidział szeroką paletę silników. Znajdziemy tu silniki benzynowe, miękką hybrydę, diesla czy hybrydy plug-in. Nie ma tylko tradycyjnej hybrydy oraz pełnego, elektrycznego napędu, ale w końcu wszystkiego mieć nie można.
Przyjrzeliśmy się bliżej topowej odmianie VZ w nadwoziu kombi, która oferuje najbardziej intensywne wrażenia z jazdy z całej gamy, a jednocześnie oferuje dużą praktyczność. Czy Cupra Leon VZ ma szansę podbić serca entuzjastów szybkiej jazdy, jednocześnie spełniając wymagania codziennego użytkowania?
Stylistyka i wnętrze – sportowa elegancja
Cupra Leon Sportstourer VZ wyróżnia się na tle konkurencji odważną, nowoczesną stylistyką, która łączy w sobie sportowy charakter z eleganckimi akcentami w kolorze miedzi. Charakterystyczny grill z logo marki, agresywnie zarysowane reflektory LED Matrix oraz duże felgi aluminiowe (dostępne nawet w rozmiarze 19 cali) nadają autu dynamiczny wygląd. Najbardziej zmienił się przód, można odnieść wrażenie, że się wygładził, ugrzecznił. Od teraz wyróżnikiem mają być trzy trójkątne elementy świecące w reflektorach. Tylna część nadwozia zwraca uwagę dyfuzorem i podwójnymi końcówkami układu wydechowego (opcjonalnie renomowanej marki Akrapovic).
Wnętrze Cupry Leon Sportstourer VZ w zamierzeniu miało być połączeniem funkcjonalności i sportowego sznytu. I po części tak jest. Kokpit zdominowany jest przez 12,9-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego oraz cyfrowe zegary. Niestety wyszukiwanie niektórych ustawień w menu niepotrzebnie odwraca uwagę kierowcy od drogi, co może być niebezpieczne. Widok cyfrowych zegarów można zmieniać. Fotele kubełkowe, w które wyposażony był testowany samochód, obszyte są materiałami z recyklingu i zapewniają doskonałe trzymanie boczne.
Cupra lubi mówić o sobie jako o marce sub premium. Jakość wykończenia stoi na wysokim poziomie, plasując Cuprę Leon VZ pomiędzy Fordem Focusem ST a BMW M135i. Miękkie w dotyku tworzywa na górze deski rozdzielczej, miedziane akcenty oraz liczne detale z logo marki Cupra tworzą przyjemną dla oka całość. W dolnych partiach drzwi znajdziemy jednak twarde plastiki, ale w tej klasie jest raczej normą.
Silnik i osiągi
Sercem Cupry Leon Sportstourer VZ jest turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów. W wersji kombi generuje on imponujące 333 KM, co pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund. Przenoszenie mocy na nawierzchnię jest tu bardziej efektywne, ponieważ otrzymujemy napęd na cztery koła 4Drive.
Jednostka napędowa Cupry Leon VZ charakteryzuje się elastycznością i chęcią do pracy w szerokim zakresie obrotów. Automatyczna, 7-biegowa skrzynia biegów DSG sprawnie dobiera przełożenia, choć czasami można zauważyć niewielkie opóźnienie w reakcji na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu. To cecha tych skrzyń niezależnie od marki, a używane są przecież szeroko w całym koncernie Volkswagena. W trybie Cupra układ wydechowy emituje bardziej agresywny dźwięk, choć trzeba przyznać, że jest on sztucznie generowany. Można go jednak wyłączyć w ustawieniach indywidualnych, uruchamiając tryb dżwiękowy “Pure”.
Warto wspomnieć również o wersjach hybrydowych plug-in tego auta, które oferują moc 204 KM lub 272 KM. Choć nie zapewniają one tak imponujących osiągów, jak topowa odmiana benzynowa, to pozwalają na przejechanie około 100 km w trybie całkowicie elektrycznym (według zapewnień producenta). Warto dodać, że mają nową funkcję szybkiego ładowania do 50 kW, więc nie jesteśmy skazani tylko na wolne ładowanie z domowego gniazdka.
Prowadzenie i komfort – sportowo, ale z klasą
Cupra Leon Sportstourer VZ oferuje precyzyjny układ kierowniczy i pewne prowadzenie, choć niektórzy konkurenci mogą zapewniać nieco więcej frajdy z jazdy. Standardowe zawieszenie adaptacyjne pozwala na dostosowanie charakterystyki auta do warunków i preferencji kierowcy. Najciekawsza jest technologia aktywnego rozdzielania momentu obrotowego, która pozwala na kontrolę momentu obrotowego na każdym z tylnych kół. W praktyce działało to tak, że podczas wychodzenia z szybko pokonywanego zakrętu czuliśmy, że bardziej obciążone, zewnętrzne koło nie uślizgiwało się, cały czas pomagając zachować tor i wyciągając auto.
W trybie Comfort Leon Sportsourer VZ radzi sobie całkiem nieźle z nierównościami, choć poprzeczne nierówności potrafią dać się we znaki kręgosłupowi, pomimo bardzo wygodnych przecież przednich foteli kubełkowych, które doskonale trzymają ciało w zakrętach. Inżynierowie wprowadzili też tryb jazdy Drift, który kierowca może wybrać na torze wyścigowym. W tym wypadku moc jest kierowana jedno tylne koło, umożliwiając wykonywanie spektakularnych slajdów.
Poziom hałasu w kabinie jest akceptowalny jak na auto o sportowym charakterze, szczególnie w trybie komfortowym. Subiektywnie wyciszenie jest lepsze niż w Fordzie Focusie ST, choć nie dorównuje segmentowi premium. Tu ucieszą się ci, którzy zdecydują się na jedną z oferowanych w Cuprze Leon hybryd plug-in. W tym samochodzie w trybie elektrycznym będzie zupełnie cicho.
Praktyczność i wyposażenie – sport nie wyklucza funkcjonalności
Mimo sportowego charakteru Cupra Leon VZ nie zapomina o praktyczności. Przestrzeni w kabinie jest wystarczająco – zarówno z przodu, jak i z tyłu pasażerowie mają do dyspozycji sporo miejsca na nogi i nad głową. Wersja kombi oferuje 620 litrów pojemności bagażnika.
Wyposażenie standardowe Cupry Leon Sportstourer VZ stoi na wysokim poziomie. Już w podstawowej wersji otrzymamy 19-calowe felgi aluminiowe, trzystrefową klimatyzację, ambientowe podświetlenie, kubełkowe fotele, przyciemniane szyby czy podgrzewaną kierownicę. Polskie przedstawicielstwo marki przygotowało też kilka opcjonalnych, ciekawie wycenionych pakietów wyposażenia, które można dokupić.
W dziedzinie systemów bezpieczeństwa Cupra nie zawodzi. Predykcyjny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne, asystenta pasa ruchu czy rozpoznawanie znaków drogowych to tylko kropla w morzu asystentów, które spotkamy na pokładzie tego kompaktowego kombi, warto dodać, że niektóre z nich są dodatkowo płatne. Warto zauważyć, że poprzedni otrzymał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, tutaj ten wynik powinien być na podobnym poziomie.
Cupra Leon Sportsourer VZ – podsumowanie i cena
Cupra Leon Sportstourer VZ to propozycja dla osób szukających sportowych wrażeń w możliwie najbardziej praktycznym opakowaniu. Bardzo mocny silnik, precyzyjne prowadzenie i dynamiczna, a nawet agresywna stylistyka to główne atuty tego auta. Jednocześnie kombi Cupry oferuje wysoki poziom praktyczności i komfortu, co czyni go idealnym na co dzień i na weekendowe, rodzinne, czy sportowe, wypady za miasto. Warto jednak pamiętać, że przy ostrzejszym traktowaniu będziemy częstymi gośćmi stacji paliw. Średnie spalanie podczas jazd testowych sięgało nawet 17 litrów na każde 100 kilometrów.
Mimo kilku niedociągnięć, takich jak czasami irytujące dotykowe przyciski czy sztuczny dźwięk silnika, Cupra Leon VZ to ciekawa alternatywa dla bardziej utytułowanych i często droższych graczy w segmencie hothatchy. Jeśli nie zdecydujecie się na najmocniejszą opcję, to pamiętajcie, że gama silnikowa jest szeroka.
Cena nowej Cupry Leon Sportstourer startuje od 140 500 zł za wersję z silnikiem 1.5 TSI (150 KM). Najmocniejsza wersja VZ to koszt 209 700 zł. Niestety obie te odmiany w tej chwili są niedostępne w Polsce. Klienci mogą za to zamówić miękką hybrydę 1.5 eTSI za 155 500 zł, diesla (150 KM) za 166 900 zł lub najmocniejszą 272-konną hybrydę plug-in za 214 900 zł. Cupra oferuje niezłe wyposażenie seryjne i 5-letnią gwarancję, a jej wyrazista stylistyka może się podobać. Czy odniesie sukces? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – trudno obok niej przejść obojętnie.