hybryda-plug-in

Hybryda plug-in. Co to jest, jak działa i dla kogo to sensowny wybór?

Hybryda i hybryda plug-in to bardzo modne ostatnio pojęcia w świecie motoryzacji. Mimo tego, że samochody te są na rynku od wielu lat, nadal ogrom osób jest zdezorientowanych i nie potrafi odróżnić tych dwóch typów pojazdów. Oba opierają się na połączeniu konwencjonalnego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, jednak w różny sposób. Czym więc jest hybryda plug-in i dla kogo jest sensownym wyborem?

Czym jest hybryda plug-in?

Hybryda plug-in, w skrócie PHEV, to jedyny rodzaj pojazdu hybrydowego, który pozwala na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów wyłącznie na energii elektrycznej. Tzw. miękkie hybrydy (MHEV) i tzw. pełne hybrydy (HEV) tego nie potrafią. Aby jednak taki pojazd spełniał swoją misję, musi być raz na jakiś czas ładowany. Stąd słowo „plug-in”.

Do ładowania najlepiej wybrać zwykłe gniazdko lub zamontowanego w domu wallboxa. Pomimo rosnących kosztów energii elektrycznej, samochód hybrydowy typu plug-in może zaoszczędzić sporo pieniędzy na krótkich codziennych podróżach do miasta i jego okolic.

Jak blisko, zapytacie? Baterie w samochodach hybrydowych plug-in mają zazwyczaj od 10 do 20 kWh pojemności, a standardem w wielu markach wolumenowych jest 14-15 kWh. Większość współczesnych pojazdów PHEV oferuje dzięki temu zasięg od 50 do 80 kilometrów. Oczywiście największy zasięg można uzyskać w miastach, korzystając chociażby z rekuperacyjnego hamowania. Zasięg samochodu zależy od szeregu aspektów, zaczynając od wielkości samochodu, a na jego masie kończąc.

To wystarczająco dużo, by załatwiać swoje sprawy i podróżować z dziećmi do przedszkola czy szkoły i z powrotem. Naładujcie samochód przez noc, a rano będziecie mogli wrócić na drogę, aby cieszyć się czysto elektryczną i bezemisyjną jazdą.

Unikajcie publicznych ładowarek

Ładowanie na publicznych stacjach ładowania nie jest odpowiednie dla pojazdów PHEV. W rzeczywistości wszystkie modele z wyjątkiem kilku nie oferują obsługi szybkiego ładowania. Tym samym nawet dwie godziny zakupów w centrum handlowym dodadzą niewielki zasięg do akumulatora.

Wymuszone ładowanie akumulatora za pomocą silnika spalinowego podczas jazdy także nie jest najlepszym pomysłem. Nieproporcjonalnie zwiększa to zużycie paliwa, co w końcowym rozrachunku okazuje się zupełnie nieopłacalne.

Jeśli zależy nam wyłącznie na zmniejszeniu zużycia paliwa i zwiększeniu zasięgu silnika spalinowego, lepszym rozwiązaniem może być zakup samochodu typu MHEV lub HEV. Ponadto nie ma potrzeby ładowania, samochody te automatycznie ładują swoje małe akumulatory podczas hamowania albo jazdy na silniku spalinowym.

W tzw. miękkiej hybrydzie, silniki elektryczne tak naprawdę pomagają samochodowi jedynie podczas przyspieszania lub działają jako „zapasowe” turbo dla szybszego przyspieszania. Tzw. pełna hybryda jest znacznie bardziej elastyczna, oferując automatyczne przełączanie pomiędzy trybem benzynowym, hybrydowym i elektrycznym. W końcowych rozrachunku powoduje to bardzo niskie spalanie, co sprawia że tzw. tradycyjne hybrydy są obecnie niezwykle popularne w Polsce.

hybryda plug-in nowy range rover velar
W hybrydy plug-in inwestują nie tylko marki wolumenowe, ale także premium. Im jednak większy samochód, tym potrzebna większa bateria, by móc zaoferować sensowny zasięg

Dla kogo więc hybryda plug-in jest odpowiednia?

Samochód hybrydowy plug-in jest idealny, jeśli chcecie mieć w rodzinie tylko jeden pojazd zarówno do jazdy po mieście, jak i dłuższych podróży. Ładując samochód w domu w mieście poruszacie się bardzo tanio za kilometr, a poza miastem korzystacie z konwencjonalnego silnika spalinowego. Jeśli baterie się wyczerpią, nic się nie stanie – samochód po prostu kontynuuje jazdę.

Tym samym nie musicie nawet dbać o ładowanie samochodu, a jedynie robić to, gdy macie na to ochotę, ponieważ możecie poruszać się nawet z pustą baterią. Większość producentów dodaje do samochodu adapter do ładowania, który można podłączyć do zwykłego gniazdka elektrycznego. Dzięki temu można ładować samochód w domu, w domku letniskowym lub podczas wizyty u znajomych.

Jeśli zaopatrzycie się w domową ładowarkę – wallbox – możesz przyspieszyć proces ładowania. Wymaga to jednak połączenia trójfazowego, a dodatkowo tym sposobem samochód najlepiej ładować podczas trwania niższej taryfy. A to oczywiście wymaga podpisania specjalnej umowy z dostawcą prądu. Standardowa taryfa obejmuje bowiem jednakową cenę prądu przez cały dzień. Taryfa G12 standardowo oferuje znacznie tańszy prąd w nocy (22:00-6:00) oraz w tzw. dolinie dziennej (13:00-15:00), ale przez to nieco droższy przez pozostałą część dnia. Ostatecznie jednak przy ładowaniu urządzeń na prąd w podanych godzinach może ona okazać się opłacalna.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Szef Kii ostrzega przed… ekspansją samochodów elektrycznych. Otwarcie mówi o niemal nieosiągalnych celach

Hybryda plug-in to połowa drogi do samochodu elektrycznego

Samochód plug-in hybrid może tak naprawdę zachowywać się jak samochód elektryczny, ale przez ograniczony czas. Jeśli obawiacie się niewielkiego zasięgu samochodów elektrycznych, to pośrednie i preferowane rozwiązanie. Po wyczerpaniu energii z akumulatora samochód przełącza się bowiem na tryb spalinowy i jedzie dalej. Producenci najczęściej zalecają jazdę w trybie hybrydowym, kiedy to komputer samochodu decyduje, jak w najbardziej wydajny sposób korzystać z obu silników.

Jakie są wady samochodów hybrydowych plug-in? Podobnie, jak w przypadku zalet, można wymienić kilka podstawowych. Najważniejszą dla wielu osób może być cena. Pojazdy typu PHEV nie są tak drogie, jak samochody elektryczne, ale są znacznie droższe od samochodów spalinowych albo hybrydowych typu HEV. Wiąże się to oczywiście z większymi akumulatorami i ich ceną. Zasadniczą wadą jest także waga samochodu. Ciężkie baterie wpływają na dynamikę i osiągi pojazdu, a także na komfort prowadzenia, co dla wielu osób może być uciążliwe.

Wiele osób zwraca także uwagę na koszty serwisowania, które mogą być wyższe, niż w przypadku samochodów benzynowych czy hybrydowych typu HEV. Technologia ta jest skomplikowana, a potencjalne uszkodzenia akumulatora mogą być bardzo kosztowne. Dodatkowo wielu specjalistów nie ma wiedzy na temat technologii hybrydowych, więc klienci w przypadku wielu napraw ostatecznie są skazani na droższe Autoryzowane Stacji Obsługi.

Skomentuj

Dodaj komentarz