prototypy renault 5 renault 4

Renault 4. Alternatywa dla Captura zaraz po R5. Wszystko, co dotąd wiadomo

Po wprowadzeniu na rynek Renault 5, francuska marka finalizuje teraz premierę długo oczekiwanego R4, SUV-a, który jest już widywany podczas ostatniej fazy testów i który aspiruje do miana jednej z przyszłych gwiazd rynku samochodów elektrycznych.

Mamy go już prawie, prawie wśród nas… i bardzo blisko! Mówimy o nowym Renault 4, którego francuskie media właśnie odkryły jeżdżącego po drogach Hiszpanii, na tygodnie przed jego oficjalną premierą na Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku. Premiera jest więc bardzo blisko.

Nowy R4 jest kolejnym uderzeniem w rynek, które Renault planuje wykonać po niedawnej premierze nowego R5. Zapowiedziany niecałe 2 lata temu przez koncept 4Ever Trophy, od tego czasu nie był przesadnie komunikowany przez Renault. Zbierając wszystkie informacji otrzymujemy jednak już całkiem spory pakiet danych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Renault Clio czy Toyota Yaris. Którą hybrydę do miasta wybrać?

Nowe Renault 4 zadebiutuje wiosną 2025 roku

Co jest już pewne, to że nowe Renault 4 zadebiutuje w przyszłym roku i pojawi się jako w 100% elektryczny SUV. Jakby tego było mało, będzie miał dwie wersje nadwozia, aby oferować również wariant użytkowy, z celem ożywienia kultowego 4Latas (4L). Produkcja będzie się odbywać w fabryce francuskiej marki w Maubeuge, gdzie wystartuje od lutego 2025 roku. Dostawy do pierwszych klientów prawdopodobnie odbędą się więc wiosną przyszłego roku.

Nowe Renault 4 bez wątpienia inspiruje się, podobnie jak R5, designem oryginalnego modelu, w tym przypadku 4L z lat 60., ale zmodernizowanym, atrakcyjnym i innowacyjnym stylem. Bardzo pionowy przód, prostokątny grill, okrągłe światła dzienne, przetłoczenia na masce, płaska klapa tylna i pionowe światła będą nie do pomylenia w porównaniu z oryginalnym modelem.

Miejski SUV, ale… nie tylko

Jeśli chodzi o wymiary, nowe Renault 4 będzie miało długość 4,16 metra, sytuując się w samym sercu bardzo pożądanego dziś segmentu kompaktowych SUV-ów segmentu B. To rzecz jasna uczyni go elektryczną alternatywą dla nieco większego Renault Captur. W nadwoziu użytkowym samochód może być też alternatywą dla Renault Kangoo, chociaż tutaj póki co jest więcej niewiadomych. Samochód według wielu powtarzających się pogłosek ma być bardzo wszechstronny i rodzinny.

Dzieląc zarówno platformę CMF-B EV (lub AmpR Small, jak została właśnie nazwana), jak i większość elementów technicznych z nowym Renault 5 E-Tech, nowy R4 będzie wyróżniał się wnętrzem również pełnym technologii. W oczy najbardziej rzucać ma się deska rozdzielcza z dwoma 10-calowymi ekranami, które w bazowej wersji będą miały 7 cali. Takie dane kilka tygodni temu nieumyślnie ujawniło bowiem Renault.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hybrydowy Renault Austral E-Tech 2024. Ceny, wersje, układ napędowy. Co warto wiedzieć?

Silniki i baterie nowego R4

Te same informacje wskazują również, że nowe Renault 4 E-Tech będzie oferować w swojej gamie baterie litowo-jonowe typu NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe) o pojemności 42 lub 52 kWh, dostarczane przez firmę Envision. Będą im towarzyszyć silniki elektryczne o mocy 90 i 110 kW, czyli odpowiednio 120 i 150 KM. Zasięg modelu ma przekraczać 400 kilometró.

Wskazuje się również, że inżynierowie Renault pracują już nad wersją z napędem na wszystkie koła wyposażoną w elektryczny silnik e-axle umieszczony na tylnej osi.

Według informacji podawanych w ostatnich tygodniach przez francuskie media, jeśli nowy R5 jest zapowiadany w cenie początkowej około 25 000 euro, Renault 4 będzie pozycjonowane nieco wyżej, z kosztem, który powinien zaczynać się od 27 000-30 000 euro, aby w swojej najwyższej wersji prawdopodobnie osiągnąć już około 39 000 euro.