Opel Zafira-e Life L 75 kWh Elegance – test, opinie. Brutalne zderzenie z rzeczywistoลciฤ
Opel Zafira-e Life prezentuje siฤ jako przestronny van z nowoczesnym elektrycznym napฤdem. Podobnie jak inne modele w tej linii, jest dostฤpny wyลฤ cznie w wersji elektrycznej, co ma na celu zaspokojenie rosnฤ cego zapotrzebowania na pojazdy ekologiczne. Wprowadzenie tego modelu do oferty Opla wpisuje siฤ w strategiฤ koncernu Stellantis, dฤ ลผฤ cego do elektryfikacji swojej floty.
Opel Zafira-e Life jest dostฤpny w dwรณch dลugoลciach: M oraz L. Obie wersje majฤ identyczny rozstaw osi wynoszฤ cy 3275 mm, ale rรณลผniฤ siฤ dลugoลciฤ tylnych zwisรณw. Wersja M ma dลugoลฤ 4956 mm, natomiast wersja L, testowana w tym artykule, mierzy 5306 mm. Warto zauwaลผyฤ, ลผe jeszcze niedawno Zafira Life byลa dostฤpna z silnikami spalinowymi, co widaฤ na przykลadzie zaลlepek na miejscu dawnego wlewu paliwa i AdBlue. Nowym elementem jest oczywiลcie gniazdo do ลadowania, umieszczone w lewym przednim zderzaku. Te elementy przypominajฤ o ewolucji modelu, ktรณry przeszedล z napฤdu spalinowego na elektryczny.
Zafira-e Life. Duลผo przestrzeni i komfortu
W testowanej wersji Elegance Zafira-e Life oferuje przestronne, oลmiomiejscowe wnฤtrze w ukลadzie 2+3+3. Za dodatkowฤ opลatฤ dostฤpne sฤ takลผe ukลady 2+2+3 lub 2+2+2. Wnฤtrze oferuje duลผฤ elastycznoลฤ, z tylnymi ลawkami, ktรณre moลผna przesuwaฤ i wyjmowaฤ. To sprawia, ลผe Opel oferuje praktycznฤ przestrzeล zarรณwno dla pasaลผerรณw, jak i bagaลผu. Komfort pasaลผerรณw zwiฤksza klimatyzacja dla tylnej czฤลci kabiny oraz elektryczne przesuwane drzwi boczne.
Bagaลผnik ma minimalnฤ pojemnoลฤ 640 litrรณw, ktรณra zmienia siฤ w zaleลผnoลci od pozycji tylnej ลawki. Duลผฤ zaletฤ jest klasyczny niski prรณg zaลadunkowy. Po wyjฤciu tylnej ลawki Zafira-e Life staje siฤ klasycznym vanem z duลผฤ przestrzeniฤ ลadunkowฤ , o pojemnoลci do 4900 litrรณw w wersji L. To sprawia, ลผe samochรณd jest bardzo praktyczny i wszechstronny, idealny zarรณwno do przewozu osรณb, jak i duลผych ลadunkรณw.
Wnฤtrze Zafiry-e Life jest zaprojektowane z myลlฤ o komforcie i funkcjonalnoลci. Pasaลผerowie na tylnych siedzeniach majฤ do dyspozycji duลผo miejsca, a dodatkowe udogodnienia, takie jak klimatyzacja, znacznie podnoszฤ komfort podrรณลผowania. Elektryczne przesuwane drzwi boczne uลatwiajฤ wsiadanie i wysiadanie, co jest szczegรณlnie waลผne w zatลoczonych miejscach miejskich.
Klasyczne multimedia, ale naprawdฤ przyzwoite wyposaลผenie
Zafira-e Life, pomimo swojego nowoczesnego napฤdu, zachowuje klasyczny ukลad wnฤtrza z analogowymi wskaลบnikami i maลym wyลwietlaczem komputera pokลadowego. System informacyjno-rozrywkowy ma dotykowy ekran otoczony przyciskami, co uลatwia intuicyjnฤ obsลugฤ.
Testowana wersja Elegance reprezentuje najwyลผszy poziom wyposaลผenia, co przekลada siฤ na wysoki komfort uลผytkowania. Dwustrefowa klimatyzacja, skรณrzana tapicerka i podgrzewane fotele to tylko niektรณre z luksusowych elementรณw. Dodatkowo, system nawigacji i kamera cofania zwiฤkszajฤ funkcjonalnoลฤ pojazdu, czyniฤ c go idealnym wyborem dla wymagajฤ cych uลผytkownikรณw.
Jakoลฤ wykonania na pewno nie jest zลa, jestem zadowolony z iloลci miejsca do przechowywania (szczegรณlnie praktyczne sฤ te dwa schowki przed pasaลผerem), spodobaลy mi siฤ teลผ wygodne siedzenia – jedynie zagลรณwek mรณgลby byฤ lepiej wyprofilowany. Oczywiลcie siedzisz za kierownicฤ typowo jak w vanie, wiฤc z samochodu masz teลผ dobry widok.
Elektryczna Zafira. Wraลผenia z jazdy
Opel Zafira-e Life napฤdzany jest elektrycznym silnikiem o mocy 100 kW i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm. Dostฤpne sฤ dwie wersje baterii: 50 kWh oraz 75 kWh. Testowany przez nas egzemplarz posiada wiฤkszฤ bateriฤ, pozwalajฤ cฤ na zasiฤg do 330 km. Zasiฤg oraz wraลผenia z jazdy zaleลผฤ od wybranego trybu jazdy: Power (100 kW), Normal (80 kW) oraz Eco (60 kW). Tryb Eco znaczฤ co ogranicza dynamikฤ pojazdu, ale pozytywnie wpลywa na zuลผycie energii.
Wraลผenia z jazdy Zafirฤ -e Life sฤ mocno zaleลผne od wybranego trybu jazdy. W trybie Power pojazd osiฤ ga maksymalnฤ moc, co pozwala na dynamicznฤ jazdฤ, ale kosztem wiฤkszego zuลผycia energii. Tryb Normal jest kompromisem miฤdzy wydajnoลciฤ a oszczฤdnoลciฤ , podczas gdy tryb Eco maksymalizuje zasiฤg, ograniczajฤ c moc i zmniejszajฤ c reakcjฤ na pedaล przyspieszenia. To rozwiฤ zanie jest korzystne w miejskich warunkach, gdzie oszczฤdnoลฤ energii jest priorytetem.
Duลผa i ciฤลผka Zafira o mocy 100 kW, co zrozumiaลe, nie jest samochodem szybkim. Pracuje przyjemnie ลผwawo dziฤki naturalnie pลynnej pracy silnika elektrycznego w tempie miejskim i podmiejskim, ale wraz ze wzrostem prฤdkoลci chฤฤ do przyspieszania zauwaลผalnie spada. Da siฤ nim jednak jeลบdziฤ doลฤ dynamicznie, ale podczas testu nie mieliลmy zbytnio zaลadowanej kabiny, wiฤc w takim przypadku moze byฤ gorzej.
Podwozie Zafiry-e Life jest nastawione na komfort, dobrze tลumiฤ c nierรณwnoลci drogi. Problemy pojawiajฤ siฤ przy wiฤkszych dziurach, czemu trudno siฤ dziwiฤ. Elektryczny napฤd dziaลa pลynnie i cicho, co dodatkowo zwiฤksza komfort jazdy. Haลas aerodynamiczny w okolicy wysokiego nadwozia pojawia siฤ dopiero przy wiฤkszych prฤdkoลciach, ale nawet na autostradzie nie przeszkadza.
Zuลผycie energii
Podczas testรณw w zimowych warunkach, gdzie temperatura czฤsto spadaลa poniลผej zera, Zafira-e Life zuลผywaลa wiฤcej energii na ogrzewanie kabiny. W miejskim ruchu zuลผycie energii elektrycznej Zafiry wynosiลo 41,5 kWh/100 km, co jest wynikiem typowym dla ciฤลผkich i duลผych pojazdรณw elektrycznych. Poza miastem zuลผycie spadaลo do 30,6 kWh/100 km, co jest bardziej akceptowalnym wynikiem. Podczas caลego testu ลrednie zuลผycie energii wyniosลo 33,8 kWh/100 km.
Planowanie dลuลผszych tras z elektrycznym vanem jest wyzwaniem, szczegรณlnie na autostradach, gdzie zasiฤg dramatycznie spada. Szczerze powiedziawszy, nie mamy danych dot. zuลผycia energii na autostradzie, bo byลo o takie ciฤลผko. Samochรณd pojedzie tam maksymalnie 130 km/h, a zasiฤg znika wtedy jak szalony. Nie byliลmy wiฤc w stanie pokonaฤ takiej odlegลoลci, ktรณra daลaby realistyczny wynik. Jak moลผecie siฤ domyลleฤ, byลoby to jednak bardzo duลผo.
Zafira-e Life moลผe ลadowaฤ siฤ z mocฤ do 100 kW, co w idealnych warunkach pozwala na naลadowanie do 80% w okoลo 48 minut. Jednak w praktyce ลadowanie na sลabszych stacjach trwa znacznie dลuลผej. Dla ลadowania prฤ dem zmiennym Opel oferuje trรณjfazowฤ ลadowarkฤ pokลadowฤ o mocy 11 kW, co pozwala naลadowaฤ bateriฤ od zera do peลna w okoลo 7 godzin.
Jednak to doลwiadczenie pokazuje, jak trudno jest zaplanowaฤ dลuลผsze podrรณลผe samochodem elektrycznym, zwลaszcza tak duลผym. Podczas gdy tuลผ za miastem komputer pokลadowy podaje optymistyczny zasiฤg, na autostradzie liczba ta spada przeraลผajฤ co szybko. I nawet nie zamierzam komentowaฤ tego, jak nierozsฤ dne wydaje mi siฤ jeลผdลผenie 90-tkฤ po autostradzie w 2023 roku bez ogrzewania/klimatyzacji… To jednak przypadลoลฤ wielu samochodรณw koncernu Stellantis, ktรณre krรณtko mรณwiฤ c nie do koลca dobrze promujฤ elektromobilnoลฤ.
ZOBACZ RรWNIEลป: Stellantis rozpoczyna produkcjฤ samochodรณw dostawczych na wodรณr. Pojadฤ do 500 km
Opel Zafira-e Life – opinie. Czy warto kupiฤ ten model?
Opel Zafira-e Life to przestronny i komfortowy samochรณd, ale jego elektryczny napฤd ogranicza praktyczne zastosowanie. Z wysokฤ cenฤ testowanego egzemplarza auto moลผe wydawaฤ siฤ kosztowne w stosunku do oferowanych moลผliwoลci. Elektryczne samochody nie sฤ odpowiednie dla kaลผdego, zwลaszcza jeลli nie mamy dostฤpu do niezawodnego ลadowania.
Elektryczny napฤd Zafiry-e Life sprawia, ลผe pojazd jest bardziej ekologiczny i cichy, co jest duลผฤ zaletฤ w miejskich warunkach.ย Zafira-e Life moลผe sprawdziฤ siฤ w miejskich flotach, np. jako pojazd do przewozu pasaลผerรณw na lotnisko lub do hotelu.
Jednak jako rodzinny samochรณd, ktรณry ma sลuลผyฤ nie tylko do codziennych dojazdรณw, ale takลผe na dลuลผsze wycieczki, Zafira-e Life moลผe okazaฤ siฤ mniej praktyczna ze wzglฤdu na ograniczony zasiฤg. Jeลli jednak znajdฤ siฤ rodziny, ktรณre chcฤ wyลฤ cznie elektrycznego pojazdu do miasta i okolic, mogฤ byฤ zadowolone z wygody i komfortu, jaki oferuje ten model.
Skomentuj