Pojemność baterii samochodów elektrycznych – całkowita, a użytkowa. Czym się różnią i o czym warto pamiętać?
Pojemność baterii samochodów elektrycznych to ważna kwestia
W miarę postępu technologii, pojemność baterii elektrycznych samochodów stale rośnie, co pozwala na zwiększenie zasięgu pojazdów i poprawę ich wydajności. Obecnie dostępne na rynku modele samochodów elektrycznych mają naprawdę różne pojemności baterii. Zaczyna się od kilkudziesięciu kWh w mniejszych modelach aż do ponad 100 kWh w niektórych dużych pojazdach.
Większa pojemność baterii zazwyczaj oznacza dłuższy zasięg pojazdu na jednym ładowaniu, co pozwala na pokonanie większej odległości przed koniecznością ponownego ładowania. Jednak większa bateria może również wpływać na masę pojazdu i cenę, dlatego producenci stawiają na optymalizację pojemności baterii w celu zbalansowania zasięgu, ceny i wydajności.
Dlatego też miejskie samochody nie mają wielkich baterii, gdyż znacząco podniosły by one cenę samochodu. Jednocześnie ogromne SUV-y marek premium mają znaczące pojemności baterii, a mimo to nie oferują imponujących zasięgów. Kluczem do wszystkiego jest optymalizacja pod kątem klientów danej marki.
Różnice w podejściu widać także w zakresie terminologii – niektórzy podają pojemność całkowitą baterii, a inni pojemność użyteczną. Poniżej przyjrzymy się tym pojęciom, wskazując także różnice pomiędzy nimi.
Pojemność całkowita/nominalna i użytkowa/użyteczna – różnice
Pojemność całkowita baterii to po prostu całkowita ilość energii, którą bateria jest w stanie przechować i dostarczyć do silnika elektrycznego pojazdu. Jest to wartość, która informuje nas o maksymalnej ilości energii, jaką bateria może pomieścić. W broszurach marek samochodowych często określana jest także jako pojemność nominalna baterii.
Pojemność użytkowa baterii to natomiast część pojemności całkowitej baterii, która jest rzeczywiście dostępna do użytku przez kierowcę. Producenci pozostawiają bowiem pewną rezerwę, aby chronić baterię przed nadmiernym rozładowaniem, co mogłoby wpłynąć na jej żywotność. Pojemność użyteczna baterii samochodów elektrycznych jest również ograniczona w przypadku niskiego stanu naładowania, aby zapewnić odpowiednią pracę baterii i zachować jej trwałość.
Sytuacja jest więc analogiczna, jak choćby w przypadku telefonów komórkowych. Producenci samochodów stosują pewien bufor, którym się chwalą (niektórzy), a jednocześnie którego nie możemy użyć. Wszystko w trosce o żywotność baterii. Całkowite rozładowanie baterii w samochodzie elektrycznym może być bowiem opłakane w skutkach, biorąc pod uwagę koszt naprawy albo wymiany.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wallbox. Jak działa domowa stacja ładowania samochodów zelektryfikowanych? Rodzaje, technologia, moc ładowania
Co również istotne, w przypadku niektórych baterii, zwłaszcza litowo-jonowych, pozostawienie pewnego marginesu pojemności pozwala na lepsze wyrównanie i równomierne użytkowanie poszczególnych ogniw wewnątrz baterii. To również przyczynia się do utrzymania wysokiej wydajności baterii przez dłuższy czas.
W tym kontekście warto również wspomnieć o ważnym aspekcie, jakim jest efektywność baterii. Wiadomo bowiem, że cała pojemność użyteczna baterii samochodów elektrycznych nie jest dostępna zawsze. Efektywność baterii to pojęcie, które określa, jaka część dostępnej energii faktycznie może zostać użyta do napędzania samochodu. Zależy ona np. od temperatury otoczenia, kiedy nie całą energia jest wykorzystywana do napędzania pojazdu, ponieważ musi ona zostać użyta do podgrzewania baterii na początku podróży. Niska temperatura powoduje bowiem zwiększenie oporu wewnętrznego baterii.
Jak dbać o pojemność baterii samochodów elektrycznych?
Jeśli planujecie zakup samochodu elektrycznego, dbanie o pojemność jego baterii jest jednym z waszych podstawowych zadań. Dzięki temu możecie wydłużyć jego żywotność, co wiąże się z bardziej komfortowym użytkowaniem w dłuższym okresie czasu albo wyższą ceną sprzedaży na rynku wtórnym.
Podstawowa zasada, o której informuje każdy producent to unikanie przesadnego rozładowania samochodu. Może to bowiem wpłynąć na zdolność baterii do przechowywania energii. Producenci najczęściej zalecają korzystanie z samochodów elektrycznych w zakresie 20-80% stanu naładowania baterii, ale nawet robienie tego w widełkach 10-90% jest do przyjęcia. Zresztą naładowanie samochodu do 100% nie jest jeszcze koszmarem, znacznie gorsze jest rozładowanie go do 0%.
Jeśli macie taką możliwość, zasadne jest garażowanie samochodów elektrycznych zimą w bardzo niskich temperaturach. Długotrwałe pozostawianie samochodu przy -20 stopniach Celsjusza nie wpływa dobrze na żywotność baterii samochodów elektrycznych. Jeśli planujecie dłuższy wyjazd bez samochodu elektrycznego, najlepiej pozostawcie go w domu naładowanego w zakresie 20-80%. Pozostawienie go naładowanego na 100%, a tym bardziej niemal rozładowanego nie jest najlepszym pomysłem.
Jeśli to możliwe, nie korzystajcie cały czas z szybkich ładowarek z wysokim natężeniem prądu. Częste korzystanie z takich urządzeń może wpływać na zdolność baterii do długotrwałego przechowywania energii. Nie od dziś wiadomo, że „najzdrowsze” dla baterii samochodów elektrycznych jest najmniej komfortowe, powolne ładowanie.
Skomentuj