nissan e-power

Nissan e-Power. Na czym polega ten układ napędowy i czy jest lepszy niż tradycyjna hybryda?

Napęd hybrydowy od lat ewoluuje, dostarczając coraz bardziej zaawansowane technologie, które mają zwiększyć efektywność energetyczną i zmniejszyć emisję szkodliwych substancji. Jednym z najnowszych kroków w tej dziedzinie jest hybrydowy napęd e-Power Nissana. Co warto o nim wiedzieć?

Nissan e-Power. Czym jest i jak działa?

Jak działa napęd e-Power w samochodzie? Wykorzystuje on zaawansowany napęd hybrydowy, który różni się od tradycyjnych rozwiązań na rynku. W przeciwieństwie do konwencjonalnych hybryd, w których silnik spalinowy napędza koła bezpośrednio lub poprzez generator, w e-Power silnik spalinowy działa wyłącznie jako generator energii elektrycznej.

To oznacza, że silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio kół, co eliminuje konieczność manualnego przełączania się między trybami pracy, jak ma to miejsce w niektórych konwencjonalnych hybrydach. Dzięki temu podejściu e-Power oferuje zalety elektryfikacji, takie jak dynamiczne osiągi i cichą pracę silnika elektrycznego, jednocześnie eliminując ograniczenia związane z zasięgiem, które są charakterystyczne dla samochodów w pełni elektrycznych.

W Polsce e-Power dostępny jest w modelach Qashqai oraz X-Trail. W obu przypadkach generator zasila 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1.5 o mocy 158 KM.

Różnice między konwencjonalną hybrydą, a e-Power

Czym e-Power różni się od tradycyjnej hybrydy? To tak naprawdę niemal wyłącznie opisany wyżej sposób wykorzystania silnika spalinowego. W pozostałych aspektach zachowuje się on tak samo, jak tradycyjna hybryda.

Najlepszym przykładem jest tutaj sposób ładowania. Podobnie jak tradycyjna hybryda, ładowanie może odbywać się na dwa sposoby – za pomocą rekuperacji oraz za pomocą generatora, który jest zasilany silnikiem spalinowym.

Różnica dotyczy jeszcze pojemności baterii, ale to już wizja każdego producenta. W Nissanie jest ona niewielka, bowiem ma tylko 1,97 kWh, ale to nadal znacznie więcej niż baterie montowane w hybrydach choćby Toyoty czy Renault.

różnica tradycyjna hybryda e-power
Fot. Nissan

Zalety i wady e-Power

Szeregowa hybryda Nissana przynosi wiele korzyści osobom, które szukają efektywnego i ekologicznego rozwiązania. Jedną z głównych zalet jest płynne przyspieszanie i cicha praca silnika, co przekłada się na komfort jazdy – głównie w mieście. Przy niskich obrotach silnika spalinowego w kabinie można poczuć się jak w samochodzie elektrycznym.

Ponadto, dzięki wykorzystaniu silnika spalinowego jako generatora, e-Power eliminuje potrzebę ładowania zewnętrznego znanego z samochodów elektrycznych, co może być wygodne dla osób, które nie mają dostępu do ładowarki lub nie chcą czekać na proces ładowania. Ponownie – przy spokojnej jeździe w mieście można korzystać z Nissana z napędem e-Power niczym z samochodu elektrycznego.

Jednakże, jak każda technologia, e-Power ma również swoje wady. Jedną z głównych jest to, że nadal zależy od spalania paliwa kopalnego, co oznacza emisję gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń. Ponadto, choć e-Power może być bardziej wydajny, a jednocześnie bardziej ekonomiczny niż tradycyjne silniki spalinowe, jego koszt zakupu i eksploatacji może być wyższy niż w przypadku konwencjonalnych samochodów.

Czy ta technologia może znaleźć inne zastosowanie?

Nissan e-Power stanowi jedynie wstęp do przyszłości hybrydowych napędów, które będą odgrywać coraz większą rolę w przemyśle motoryzacyjnym. Jednym z kluczowych obszarów rozwoju tej technologii jest poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji. Producenci samochodów, w tym Nissan, stale pracują nad udoskonaleniem systemów hybrydowych, aby zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić osiągi. Pokazuje to choćby nowa generacja hybryd Toyoty, w której zwiększono moc maksymalną silników, zmniejszając przy tym zużycie paliwa.

Rozwój e-Power ma również potencjał do zastosowania w różnych rodzajach pojazdów. Obecnie technologia ta jest głównie stosowana w samochodach osobowych, ale w przyszłości może być również wykorzystywana w innych segmentach rynku. Dzięki swojej elastyczności i możliwości adaptacji, e-Power może stać się ważnym narzędziem w realizacji celów zrównoważonego rozwoju w transporcie publicznym i prywatnym.

Czy szeregowa hybryda Nissana naprawdę ma sens? Opinie

Nissan wprowadzając napęd e-Power przede wszystkim wyróżnił się na rynku, o co w obecnych czasach naprawdę niełatwo. Jednocześnie zaprezentował technologię, która sprawdza się w codziennym życiu. Różnica między tradycyjną hybrydą a napędem e-Power jest łatwa do zrozumienia, choć w gruncie rzeczy w codziennym użytkowaniu jest niewielka. Ceny samochodów z napędem Nissana są nieco wyższe od tradycyjnych hybryd. Np. przypadku pojedynku Qashqaia i C-HR możemy mówić o remisie, ale w porównaniu X-Traila i RAV4, ta druga propozycja jest sporo tańsza.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota RAV4 czy Nissan X-Trail. Którego hybrydowego SUV-a wybrać?

Warto również zauważyć, że rozwój e-Power może wpłynąć na dalszą elektryfikację motoryzacji. Choć e-Power nie jest samochodem w pełni elektrycznym, jazda nim może przyczynić się do zwiększenia akceptacji dla samochodów elektrycznych. Na to właśnie liczy Nissan. Klienci Qashqaia czy X-Traila e-Power mają później zastanawiać się nad zakupem w pełni elektrycznego samochodu, np. Nissana Ariyi.

Skomentuj

Dodaj komentarz