Polestar 4. Silniki, zasięg, wersje. Czy będzie dostepny w Polsce?
Crossover bez tylnej szyby
Mimo swojej nazwy, Polestar 4 jest tak naprawdę crossoverem o wysokości zaledwie 1,54 metra. Zbudowany jest na tej samej platformie SEA premium co Polestar 3, co automatycznie sytuuje go w segmencie D. Samochód ma długość 4,84 metra i szerokość 2,14 metra (wraz z lusterkami).
Do tych danych należy dodać rozstaw osi wynoszący 3 metry i współczynnik aerodynamiczny wynoszący 0,27. To dobry wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę konstrukcję i prześwit wynoszący 16 cm. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, Polestar podaje standardową pojemność bagażnika wynoszącą 500 litrów , którą można powiększyć do 1536 litrów po całkowitym złożeniu drugiego rzędu siedzeń. Z przodu samochód ma mały bagażnik o pojemności zaledwie 15 litrów, idealny do przechowywania kabli do ładowania.
Jedną z ciekawostek jest brak tradycyjnej tylnej szyby – zastąpiono ją kamerą HD, której obraz wyświetlany jest w lusterku wstecznym. Wyeliminowanie tylnej szyby w Polestarze 4 ma również konsekwencje strukturalne na poziomie podwozia, ponieważ zwiększa sztywność skrętną i eliminuje masę.
Co obejmuje standardowe wyposażenie Polestara 4?
W standardzie model oferuje szeroką gamę technologii, obejmujących takie elementy jak reflektory Full LED, 20-calowe felgi, bezkluczykowy system otwierania i uruchamiania, cyfrowe wskaźniki, bezprzewodową łączność z telefonami komórkowymi, kamerę cofania oraz kompletny pakiet asystentów z 2 poziomem autonomicznej jazdy zwieńczonym programem Pilot Assist.
Polestar 4 posiada także panoramiczny dach, wykorzystujący technologię elektrochromową do przyciemniania, bez konieczności stosowania roletki. We wnętrzu znajdziemy standardowo „pływający” 15,4-calowy dotykowy ekran multimedialny. Jest on oparty na hardware Snapdragon Cockpit i systemie Android Automotive. Dzięki temu kierowca ma dostęp do aplikacji takich jak Google Assistant, Google Maps czy Google Play.
Wśród opcji dodatkowych znajduje się system audio Harman Kardon z 12 głośnikami o mocy 1400 W oraz skórzana tapicerka Nappa.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Polestar 3. Technologie, wersje, silniki, zasięg. Czy można go zamówić w Polsce?
Wersje silnikowe i zasięg
Polestar 4 jest oczywiście dostępny wyłącznie z napędami w pełni elektrycznymi. Podstawowa wersja „Long range Single motor” posiada jeden silnik o mocy 200 kW (272 KM) i momencie obrotowym 343 Nm, napędzający tylną oś. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 200 km/h.
Dla wymagających większych osiągów przewidziano wersję „Long range Dual Motor” z dwoma silnikami (dodatkowy na przedniej osi, z możliwością odłączenia), o łącznej mocy 400 kW (554 KM) i momencie 686 Nm. Dzięki temu Polestar 4 staje się najszybszym modelem marki, osiągając 100 km/h w 3,8 sekundy. Obie wersje wyposażone są w tę samą baterię o pojemności 100 kWh (94 kWh użyteczne). Przekłada się to na zasięg odpowiednio 610 i 580 kilometrów wg WLTP.
Samochód może być ładowany prądem stałym (DC) o mocy do 200 kW, a prądem zmiennym (AC) do 22 kW. Istnieje także możliwość ładowania dwukierunkowego.
Czy Polestar 4 będzie dostępny w Polsce?
Produkcja Polestar 4 ruszyła już w chińskiej fabryce Hangzhou Bay. Samochód, podobnie jak inne modele marki, nie jest dostępny w oficjalnej dystrybucji w Polsce. W Niemczech ceny startują od 61 900 euro za wersję Long range Single Motor i 69 900 euro za Long Range Dual Motor.
Pierwsze egzemplarze mają trafić do europejskich klientów w sierpniu tego roku. Biorąc pod uwagę opóźnienia we wprowadzeniu Polestara 3 na Stary Kontynent, podchodzilibyśmy jednak z rezerwą do tych informacji.