rodzinne hybrydy plug-in

Najciekawsze rodzinne hybrydy plug-in 2024. Wybraliśmy TOP 10

W dobie postępującej elektryfikacji samochody hybrydowe PHEV stały się naprawdę wszechstronnymi i zdroworozsądkowymi propozycjami. Prezentujemy wybrane propozycje samochodów hybrydowych PHEV dla rodzin.

Dla wielu rodzin samochody elektryczne są jeszcze zbyt drogie i zbyt mało wszechstronne, by mogły sobie na nie pozwolić. Jednocześnie coraz więcej osób szuka alternatyw dla diesli i silników benzynowych. Dobrą opcją są samochody hybrydowe PHEV, które pozwalają na bezemisyjne i tanie poruszanie się w warunkach miejskich, a jednocześnie nie wymagają one takich wyrzeczeń w trasie co elektryki. Samochody hybrydowe plug-in posiadają bowiem silnik spalinowy (zwykle benzynowy) i mocny silnik elektryczny, który w parze z pojemnymi bateriami pozwala na przejechanie kilkudziesięciu km na samym prądzie.

W naszym zestawieniu bierzemy pod uwagę wyłącznie hybrydy PHEV z zasięgiem ponad 50 km w trybie elektrycznym. Uwzględniamy różne rodzaje nadwozi, od SUV-ów, przez kombi po minivany, a nawet minibusy. Przy ich wyborze kierujemy się względami funkcjonalnymi. Jakie są najlepsze rodzinne hybrydy z wtyczką? Oto 10 najciekawszych propozycji.

Kia Sportage PHEV

Długość: 4515 mm
Rozstaw osi: 2680 mm
Wysokość: 1645 mm
Szerokość 1865 mm
Bagażnik: 540-1715 l
Moc: 245 KM
Moment obrotowy: 350 Nm
Napęd: AWD
Skrzynia: 6AT
0-100 km/h: 8,3 s
Prędkość maksymalna: 186 km/h
Pojemność baterii: 13,8 kWh
Zasięg: 64-67 km
Zużycie paliwa: 1,2-1,3 l/100 km

Kia Sportage jest najpopularniejszym kompaktowym SUV-em w Polsce. Samochód przekonuje przestronną kabiną dla 5 osób, dużym bagażnikiem i bogatym wyposażeniem, a także rozsądną ceną. Wariant PHEV dostaniemy już za 199 900 zł w konfiguracji L, która już w standardzie oferuje bogate wyposażenie. Zresztą Sportage wyróżnia się dobrym stosunkiem ceny do wyposażenia, czym właśnie zjednuje sobie popularność.

hybrydowa kia sportage
Fot. Kia
hybrydowa kia sportage wnętrze
Fot. Kia

Atutami Kii są też gwarancja na 7 lat lub 150 000 km oraz atrakcyjny design. Dotyczy on zarówno nadwozia z charakterystycznym tygrysim nosem, jak i nowoczesnej kabiny, w której to znajdziemy dwa zakrzywione wyświetlacze o przekątnej 12,3 cala każdy. Z ciekawszych elementów wyposażenia znajdziemy m.in. system zdalnego parkowania przy użyciu pilota, wyświetlanie obrazu z martwego pola na wyświetlaczu cyfrowych zegarów (pakiet Drive Wise Plus za 6500 zł) czy system audio Harman Kardon (opcja za 2500 zł).

Dla wielu kierowców atutem układu napędowego Kii Sportage jest też tradycyjna 6-biegowa przekładnia hydrokinetyczna, gdyż wiele konkurencyjnych SUV-ów z napędem hybrydowym stosuje przekładnie CVT, które potrafią wyć podczas przyspieszania. Z ciekawostek warto też wspomnieć o multifunkcyjnym panelu dotykowym, który może pełnić rolę zarówno przycisków-skrótów i pokręteł do sterowania systemem infotainment, jak i panelu klimatyzacji. Jest to nie tylko efektowne, ale i wygodne rozwiązanie. Do tego Kia oferuje możliwość zamówienia dwukolorowego nadwozia (3000 zł).

Rodzinne hybrydy plug-in. Skoda Superb Combi

Długość: 4902 mm
Szerokość: 1849 mm
Wysokość: 1482 mm
Rozstaw osi: 2841 mm
Bagażnik: 510-1770 l
Moc: 204 KM
Skrzynia: 6DSG
0-100 km/h: 8,1 s
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Pojemność baterii: 25,7 kWh
Zasięg: 133 km
Zużycie paliwa: 0,4 l/100 km

Skoda Superb w nowym wydaniu jest najprzestronniejszym i jednym z największych kombi segmentu D. Samochód oferuje świetne warunki dla 5 osób i ich bagaży, szereg udogodnień funkcjonalnych z zakresu Simply Clever oraz najnowszą technologię koncernu Volkswagena, w tym reflektory Matrix LED II generacji (dostępne od wersji Selection za dopłatą 8800 zł, standard w L&K).

skoda superb combi
Fot. Skoda
skoda superb combi
Fot. Skoda

Superb nadal jest liderem pod względem przestronności w drugim rzędzie siedzeń, do tego imponuje zasięgiem na prądzie, którego próżno szukać u konkurencji. Projektanci szczycą się niskim współczynnikiem Cx na poziomie 0,25 w przypadku kombi, co jest efektem m.in. aktywnej aerodynamiki. Kokpit wieńczy nowoczesny 10- lub 13-calowy wyświetlacz systemu infotainment (standard w L&K, w pozostałych dopłata 4850 zł).

Najciekawszymi elementami Skody Superb są jednak wielofunkcyjne pokrętła Smart Dials z 32-milimetrowymi wyświetlaczami, które nie tylko wyglądają ładnie i są wygodne, ale służą do obsługi wielu funkcji. W zależności od opcji wyposażenia można nimi sterować podgrzewaniem, wentylacją i masażem foteli (standard w topowej wersji L&K za 238 350 zł), a także klimatyzacją oraz wybranymi funkcjami pojazdu. Hybrydowy Superb występuje tylko jako kombi i kosztuje od 208 700 zł za wersję Selection.

Hyundai Santa Fe

Długość: 4830 mm
Szerokość: 1900 mm
Wysokość: 1780 mm
Rozstaw osi: 2815 mm
Bagażnik: –
Moc: 253 KM
Moment obrotowy: 367 Nm
Napęd: AWD
Skrzynia: 6AT
0-100 km/h: 9,3 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Pojemność baterii: 13,8 kWh
Zasięg: 54 km
Zużycie paliwa: 1,7 l/100 km

Flagowy koreański SUV zadebiutował w 2023 roku, a niedawno trafił na rynek. Samochód ujmuje wyjątkowym, pudełkowatym designem w stylu retro, który przypomina kanciaste amerykańskie SUV-y z lat 80-tych, a także funkcjonalną i przestronna kabiną.

hyundai santa fe
Fot. Hyundai
hyundai santa fe
Fot. Hyundai

Z ciekawszych elementów mamy m.in funkcję zdalnego parkowania z kluczyka (standard w wersjach Platinum i Caligraphy, w Executive dostępne w pakiecie Safety), wyświetlanie obrazu z martwego pola na wyświetlaczu cyfrowych zegarów (pakiet Safety dla wersji Exclusive za 4000 zł) oraz możliwość przesuwania fotela przedniego pasażera z pozycji drugiego rzędu siedzeń.

Santa Fe oferuje 3 rzędy siedzeń i wygodne warunki podróżowania nawet dla 7 osób, bogate wyposażenie oraz solidną jakość wykonania. Samochód oferuje sprawdzony układ hybrydowy PHEV rodem z wymienionej powyżej Kii Sportage. Santa FE PHEV w wersji Platinum AWD kosztuje od 282 900 zł. Wersja 7-osobowa wymaga 5000 zł dopłaty.

Rodzinne PHEV. Volvo XC60 T8

Długość: 4708 mm
Szerokość: 1902 mm
Wysokość: 1655 mm
Rozstaw osi: 2865 mm
Bagażnik: 468-1395 l
Moc: 350-455 KM
Moment obrotowy: 659-709 Nm
Napęd: AWD
Skrzynia: 8AT
0-100 km/h: 4,9 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Pojemność baterii: 19 kWh
Zasięg: 82 km
Zużycie paliwa: 0.9 l/100 km

Pora na coś z półki premium. Najpopularniejszy samochód segmentu premium w Polsce w postaci Volvo XC60 w obecnym wydaniu znamy od 2017 roku, a w 2021 r. Doczekał się liftingu, w ramach którego zyskał system multimedialny oparty na Google Automotive.

volvo xc60
Fot. Volvo
volvo xc60 wnętrze
Fot. Volvo

Do atutów Volvo XC60 należą wysokiej jakości materiały wykończeniowe, dbałość o bezpieczeństwo, przestronna i funkcjonalna kabina oraz wysoki komfort jazdy. Ponadto w wersji T8 oferuje świetne osiągi i spory zasięg na prądzie. Volvo oferuje też świetne audio Bowers&Wilkins o mocy aż 1410 W (opcja za 16 800 zł od wersji Plus, dla wersji Ultra 12 950 zł).

XC60, podobnie jak pozostałe produkty Volvo, ma też kilka ciekawych detali jak opcjonalna kryształowa dźwignia biegów firmy Orrefors (standard w topowej odmianie Polestar Engineered za 374 100 zł), motyw szwedzkiej flagi w kabinie czy wygrawerowana data 1959 na klamrach pasów bezpieczeństwa. W ofercie jest też tańsza odmiana hybrydowa T6 o mocy 350 KM, kosztująca od 264 900 zł za konfigurację Essential natomiast wersja T8 zaczyna się od 269 900 zł za wersję Essential.

Volvo XC90 T8

Długość: 4953 mm
Szerokość: 1931 mm
Wysokość: 1773 mm
Rozstaw osi: 2984 mm
Bagażnik: 640-1816 l
Moc: 455 KM
Moment obrotowy: 709 Nm
Napęd: AWD
Skrzynia: 8AT
0-100 km/h: 5,4 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Pojemność baterii: 19 kWh
Zasięg: 73 km
Zużycie paliwa: 1,2 l/100 km

Większy z SUV-ów Volvo również cieszy się sporą popularnością w Polsce, mimo, iż jego premiera miała miejsce w 2014 roku, czyli aż 10 lat temu. Samochód w odmianie hybrydowej T8 oferuje bardzo dobre osiągi i spory zasięg na prądzie. Volvo XC90 T8 kosztuje od 379 900 zł za odmianę Core.

volvo xc90
Fot. Volvo
volvo xc90 wnętrze
Fot. Volvo

XC90 wciąż imponuje jakością wykończenia, wykorzystując wysokiej jakości skórę, drewno i aluminium. Do tego mamy wszystkie znane z XC60 detale oraz jeszcze większą i przestronniejszą kabinę, w końcu jest to blisko 5-metrowy SUV segmentu E. Auto oferuje w standardzie 3 rząd siedzeń, który wygodnie pomieści osoby o wzroście do 1,7 m.

W Volvo XC90 nie brakuje też rozwiązań funkcjonalnych. Najciekawszym z nich jest fabryczny fotelik dla dzieci, uzyskiwany poprzez uniesienie fragmentu środkowego siedziska drugiego rzędu. Jego nośność to 36 kg Ponadto obszerny bagażnik wyposażono w sprytną półkę dzielącą go na pół, a także w obniżany próg załadunku (w wersji z zawieszeniem pneumatycznym opcja za 11 550 zł).

Rodzinne samochody PHEV. Toyota RAV4 Plug-in

Długość: 4600 mm
Szerokość: 1855 mm
Wysokość: 1685-1690 mm
Rozstaw osi: 2690 mm
Bagażnik: 520-1168 l
Moc: 306 KM
Moment obrotowy: –
Napęd: AWD
Skrzynia: e-CVT
0-100 km/h: 6,0 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Pojemność baterii: 18,1 kWh
Zasięg: 75 km
Zużycie paliwa: 1 l/100 km

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć jednej z najpopularniejszych hybryd plug-in w Polsce w 2024 roku, a więc Toyoty RAV4 Plug-in. Samochód oferuje niezawodny napęd hybrydowy oparty na sprawdzonej wolnossącej 2.5-litrowej jednostce benzynowej, która z powodzeniem od lat napędza hybrydowe Toyoty i Lexusy.

toyota rav4
Fot. Toyota
toyota rav4 wnętrze
Fot. Toyota

RAV4 przekonuje też funkcjonalnością oraz przestrzenią. W drugim rzędzie siedzeń docenimy ilość miejsca na nogi i nad głowami, a także płaską podłogę. Dzięki pudełkowatej karoserii możemy też liczyć na pojemny i ustawny bagażnik. RAV4 zyskała niedawno nowe multimedia z 10,5-calowym ekranem i cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem, przez co nie odstaje już od konkurencji.

Do atutów Toyoty należą też prosta obsługa, wysoki komfort jazdy i bogate wyposażenie standardowe (m.in. pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota T-Mate, a także wspomniane już wyświetlacze będące standardem już w podstawowej wersji). Toyota RAV4 Plug-in przekonuje też osiągami i sporym zasięgiem na prądzie. Bazowa Toyota RAV4 PHEV kosztuje w wersji Dynamic od 256 900 zł.

Citroen C5 X PHEV

Długość: 4805 mm
Szerokość: 1865 mm
Wysokość: 1485 mm
Rozstaw osi: 2785 mm
Bagażnik: 485-1580 l
Moc: 180-225 KM
Moment obrotowy: 360 Nm
Napęd: FWD
Skrzynia: 8AT
0-100 km/h: 7,8-7,9 s
Prędkość maksymalna: 233 km/h
Pojemność baterii: 12,44 kWh
Zasięg: 63 km
Zużycie paliwa: 1,2-1,3 l/100 km

Bogatą ofertę hybryd plug-in ma również koncern Stellantis. Jedną z najciekawszych jest awangardowo stylizowany crossover segmentu D w postaci Citroena C5 X. Zadebiutował on w 2021 roku, zastępując nieprodukowanego od 2017 roku C5 II. Bazuje na platformie EMP2 rodem m.in. z Peugeota 508. Oferuje on wyjątkowy design, przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz wyjątkowo wysoki komfort jazdy dzięki specjalnemu aktywnemu zawieszeniu z progresywnymi hydraulicznymi ogranicznikami (standard w każdej wersji PHEV).

citroen c5 x
Fot. Citroen
citroen c5 x wnętrze
Fot. Citroen

Do atutów C5 X należą też bogate wyposażenie, wysoka jakość wykonania oraz mocny i oszczędny układ napędowy. Fanom klasycznych rozwiązań spodoba się też 8-stopniowa hydrokinetyczna przekładnia, która dobrze „dogaduje się” z układem napędowym.

Jako ciekawostkę dodamy, że sylwetka C5 X przypomina Citroeny z lat świetności hydro pneumatyki, np. modele CX czy XM. Citroen C5 X wymyka się wszelkim standardom, gdyż jest podniesionym liftbackiem, co czyni go wszechstronnym. Również specjalne, nastawione na komfort fotele przypominają modele z dawnych lat. Bazowy Citroen C5 X PHEV w wersji o mocy 180 KM kosztuje od 227 500 zł za wersję You oraz 237 500 zł za bogatszą Plus. Mocniejszy wariant 225 zaczyna się od kwoty 239 000 zł za konfigurację Plus.

Najciekawsze hybrydy plug-in dla rodzin. Peugeot 408

Długość: 4687 mm
Szerokość: 1848 mm
Wysokość: 1478 mm
Rozstaw osi: 2785 mm
Bagażnik: 454-1446 l
Moc: 180-225 KM
Moment obrotowy: 360 Nm
Napęd: FWD
Skrzynia: 8AT
0-100 km/h: 7,8-8,1 s
Prędkość maksymalna: 225-233 km/h
Pojemność baterii: 12,44 kWh
Zasięg: 61-63 km
Zużycie paliwa: 1,2-1,3 l/100 km

Francuski rywal Skody Octavii zadebiutował w 2022 roku i imponuje przestrzenią w kabinie, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń oraz pojemnym bagażnikiem. Peugeot 408 to intrygujący crossover z pogranicza segmentów C i D, który w ładnym nadwoziu oferuje funkcjonalną i wyjątkowo przestronną kabinę. Samochód bazuje na Peugeocie 308, z którym dzieli platformę EMP2, kabinę i gamę silnikową.

peugeot 408
Fot. Peugeot
peugeot 408 wnętrze
Fot. Peugeot

Jak przystało na francuskie auto, możemy też liczyć na odważny i awangardowy design, typowy dla najnowszych modeli Peugeota. Szczególnie ciekawie prezentuje się sylwetka pojazdu będąca tak naprawdę podniesionym liftbackiem niczym Citroen C5 X, co oznacza, że jest naprawdę wszechstronnym samochodem.

Wariant hybrydowy oferuje dobre osiągi w parze z niskim spalaniem i podobnie jak Citroen, korzysta z 8-stopniowej przekładni hydrokinetycznej. Peugeot 408 ma też nowoczesny kokpit, tzw. I-Cockpit z wyświetlaczem cyfrowych zegarów 3D (standard w topowej wersji GT za 209 550 zł) nad kierownicą i 10-calowym wyświetlaczem multimediów z tzw. I-Toggles, czyli programowalnymi dotykowymi przyciskami-skrótami poniżęj, a także wysokiej jakości materiały wykończeniowe. Bazowy Peugeot 408 PHEV Allure kosztuje od 194 850 zł za wariant o mocy 180 KM. Mocniejsza wersja oferowana jest tylko jako GT za 216 050 zł.

Ford Tourneo Custom PHEV

Długość: 5050-5450 mm
Szerokość: 1999 mm
Wysokość: 1963-1981 mm
Rozstaw osi: 3100 mm-3500 mm
Bagażnik: –
Moc: 232 KM
Napęd: FWD
Skrzynia: CVT
0-100 km/h: –
Prędkość maksymalna: –
Pojemność baterii: 16,5 kWh
Zasięg: 57 km
Zużycie paliwa: 1,4-2,9 l/100 km

Najnowszy minibus Forda zadebiutował w 2023 roku, zastępując oferowanego od 2012 roku poprzednika. Ford Tourneo Custom II nie jest już autorskim projektem Forda, lecz owocem współpracy z Volkswagenem i powstaje w tureckiej fabryce Forda Otosan. Samochód występuje w dwóch wariantach rozstawu osi i dwóch wersjach długości nadwozia.

ford tourneo custom
Fot. Ford
ford tourneo custom wnętrze
Fot. Ford

Tourneo Custom jak przystało na minibusa wygodnie pomieści nawet 9 osób i ich bagaże, do tego dzięki wysokości nadwozia poniżej 2 m pozwala wjechać na większość parkingów podziemnych. To doskonała propozycja dla dużych rodzin, w dodatku jest to jeden z nielicznych minibusów dostępnych z napędem hybrydowym plug-in. Pochodzi on z Kugi i bazuje na sprawdzonej, 2.5-litrowej jednostce benzynowej bez turbodoładowania, która pracuje w cyklu Atkinsona.

Ford Tourneo Custom jest też jednym z najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych modeli w swoim segmencie. Już w standardzie podstawowej wersji Titanium dostaniemy m.in. aż 13-calowy wyświetlacz systemu Ford SYNC4, cyfrowe zegary z ponad 12-calowym wyświetlaczem, bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto, podgrzewaną przednią szybę, podgrzewane fotele, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania czy reflektory Full LED oraz system keyless. Samochód w wersji L1 kosztuje od 216 730 zł netto.

BMW serii 2 Active Tourer 225e xDrive

Długość: 4386 mm
Szerokość: 1824 mm
Wysokość: 1576 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Bagażnik: 406-1405 l
Moc: 245-326 KM
Moment obrotowy: 477 Nm
Napęd: AWD
Skrzynia: 7DCT
0-100 km/h: 5,5-6,7 s
Prędkość maksymalna: 195-205 km/h
Pojemność baterii: 14,2 kWh
Zasięg: 88 km
Zużycie paliwa: 0,6-0,8 l/100 km 

Jeden z niewielu minivanów na rynku, w dodatku oferowany przez markę premium, zadebiutował w II wcieleniu w 2021 roku. BMW serii 2 otrzymało, wzorem pozostałych obecnych modeli marki, zlicowane klamki drzwi, większe nerki i wciąż, podobnie jak poprzednik, ma napęd na przednią lub obie osie. Samochód pomieści 5 osób i jest głównym rywalem Mercedesa Klasy B. W przeciwieństwie do poprzednika nie jest oferowany w przedłużonym 7-osobowym wariancie Gran Tourer.

bmw serii 2 active tourer
Fot. BMW
bmw serii 2 activetourer
Fot. BMW

Do atutów samochodu należą wysoka jakość wykończenia, bogate wyposażenie, nowoczesny kokpit z dwoma wyświetlaczami o przekątnej odpowiednio 10,25 i 10,7 cala (ten drugi od systemu iDrive 8. generacji) oraz dobra funkcjonalność. Przykładowo tylną kanapę można przesuwać w zakresie 13 cm, a samo jej oparcie składa się w proporcjach 40:20:40.

BMW serii 2 Active Tourer występuje w dwóch wariantach hybrydowych. Oba mają napęd na obie osie i szybką przekładnię dwusprzęgłową. Oferują też spory zasięg na prądzie i bardzo dobre osiągi. Słabszy wariant 225e xDrive Active Tourer kosztuje od 211 500 zł, zaś mocniejszy 230e xDive Active Tourer od 225 500 zł.

Rodzinne hybrydy plug-in – wybór jest coraz większy

Przegląd 10 najciekawszych rodzinnych hybryd typu plug-in na polskim rynku pokazuje, że segment ten dynamicznie się rozwija, oferując szeroki wybór dla różnych potrzeb i budżetów. Od kompaktowych SUV-ów po luksusowe minivany, producenci proponują modele łączące zalety napędu elektrycznego i spalinowego, z zasięgiem na prądzie przekraczającym 50 km.

Prezentowane pojazdy wyróżniają się nie tylko oszczędnością w codziennej eksploatacji, ale także nowoczesnymi technologiami i bogatym wyposażeniem. Wśród opisanych modeli znajdziemy zarówno popularne marki jak Kia czy Toyota, jak i przedstawicieli segmentu premium – Volvo czy BMW. Niezależnie od wyboru, kierowcy mogą liczyć na przestronne wnętrza, dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, co czyni hybrydy plug-in atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych samochodów spalinowych oraz w pełni elektrycznych.