Ile energii zużywa samochód elektryczny na 100 km? Zużycie energii przez samochód elektryczny
Zużycie samochodu elektrycznego na 100 km
Zużycie samochodu elektrycznego wyrażane jest w kWh/100 km. Jest ono zatem analogiczne do silnika spalinowego, z tą różnicą, że zamiast litrów przed ukośnikiem występują kilowatogodziny. Jeśli znamy konkretną wartość zużycia, możemy również obliczyć koszt użytkowania samochodu elektrycznego na 100 kilometrów.
W tym przypadku najwięcej zależeć będzie od miejsca ładowania samochodu elektrycznego. Koszt będzie absolutnie minimalny dla kogoś, kto ma własne panele fotowoltaiczne na dachu i dość niski dla kogoś, kto ładuje z domowego gniazdka w nocy. Z drugiej strony, mogą być bardzo wysokie, jeśli ładowanie na publicznych stacjach ładowania nie zostanie przemyślane.
Standard WLTP
Od 2018 r. producenci muszą mierzyć zużycie paliwa zgodnie ze standardem WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Ma to na celu mniej więcej symulowanie rzeczywistych warunków jazdy, ale mimo to zakres WLTP jest prawie zawsze bardzo optymistyczny.
Wyniki w nim zaprezentowane można osiągnąć przy bardzo płynnym i raczej powolnym stylu jazdy z wyłączonymi wszystkimi akcesoriami. Zużycie w rzeczywistym użytkowaniu samochodu elektrycznego jest oczywiście zupełnie inne niż wartość WLTP.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używany samochód elektryczny. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Jakie jest rzeczywiste zużycie energii przez samochód elektryczny?
W przypadku większości mniejszych samochodów elektrycznych zużycie w ruchu miejskim mieści się w przedziale 14-16 kWh/100 km. Na drogach szybkiego ruchu i autostradach nie ma już problemu z osiągnięciem 20 kWh/100 km, a jazda autostradą z średnią prędkością powyżej 100 km/h może zapewnić nawet 25 kWh/100 km. W przypadku większych i cięższych samochodów elektrycznych wszystkie te wartości są z łatwością o 5 kWh wyższe.
Co wpływa na zużycie energii samochodu elektrycznego?
Istnieje szereg czynników, które wpływają na zużycie energii przez samochód elektryczny. Największe znaczenie ma oczywiście styl jazdy kierowcy. Samochody zasilane bateriami posiadają hamowanie rekuperacyjne, które zwraca energię z hamowania do akumulatora. Ci, którzy nauczą się jeździć ekonomicznie, mogą znacząco obniżyć zużycie energii, zwłaszcza w mieści. Kluczem jest przewidywanie i wczesne zdejmowanie nogi z pedału gazu.
Drugim najważniejszym aspektem jest prędkość. Opór powietrza rośnie naturalnie wraz z wzrostem prędkości. Oczywistym jest więc, że poruszając się głównie autostradą zużycie energii będzie znacząco większe niż podczas codziennych podróży po mieście. Wśród najważniejszych aspektów należy także wskazać ogrzewanie albo klimatyzację. Zwłaszcza to pierwsze może wpływać na poziom zużycia energii, ale większość modeli jest już dostępna na rynku z pompą ciepła. Oczywiście oba te aspekty nie wpływają znacząco na parametry samochodu, ale w idealnych warunkach bez używania ogrzewania/klimatyzacji można zaoszczędzić nieco kWh na 100 km.
Niezwykle istotna jest również waga samochodu elektrycznego. Cięższy samochód oczywiście zużywa więcej energii, ale… strata nie musi być znacząco. Jeśli kierowca wie, jak jeździć efektywnie, może zmniejszyć zużycie energii w samochodzie. Chodzi oczywiście o fakt, że większa masa to większa bezwładność, co pozwala na zwrot większej ilości energii do systemu poprzez rekuperację.
Skomentuj