Tesla Model X 2024. Cena, wersje, zasięg. Co można kupić?
Tesla Model X – SUV, crossover czy minivan?
Nie ma wątpliwości, że SUV-y i crossovery dominują obecnie na rynku motoryzacyjnym. Nadwozia te wyparły m.in. jeden z najbardziej klasycznych segmentów – minivany. Wiele z nich zostało przekształconych i dostosowanych do formatu crossovera. Tesla Model X jest doskonałym przykładem tego, jak zmieniły się trendy rynkowe.
Obecność Tesli na rynku rozpoczęła się od dwumiejscowego samochodu sportowego, a następnie dużego sedana. Trzecim modelem firmy był Model X. Jego nazwa wywodzi się z marzenia właściciela, Elona Muska, o stworzeniu gamy S E X Y, stąd nazwy czterech głównych pojazdów tworzących rodzinę Tesli, z wyjątkiem Modelu 3, którego nazwę trzeba było dostosować, ponieważ oznaczenie było już zarezerwowane przez Forda. Model X jest nie tylko trzecim modelem w rodzinie, ale także największym ze wszystkich.
Po oczekiwaniu wzbudzonym przez dwa pierwsze modele, Tesla Model X została oficjalnie zaprezentowana na Los Angeles Auto Show w 2012 roku, natychmiast zwracając uwagę nietypowym formatem tylnych drzwi. Jej sprzedaż na naszym rynku była przerywana, ale od ostatniego wprowadzenia na początku 2023 roku posiada nowe funkcje i odświeżony design. Jest to model rywalizujący w segmencie największych SUV-ów na rynku, uważany przez wielu za model premium.
Ceny Tesli Model X 2024
Model S i Model X są zdecydowanie najdroższe w gamie marki, oczywiście wraz z Cybertruckiem, który gra we własnej kategorii. Ich cena wzrosła w ciągu ostatnich lat, oddalając się od kategorii samochodów wolumenowych, co spowodowało, że znalazły się niżej na liście najlepiej sprzedających się modeli. Zgodnie z praktyką amerykańskiej marki, całe wyposażenie jest standardowe, z wyjątkiem kilku szczegółów z listy opcji, takich jak 6 kolorów nadwozia, dwa zestawy felg, hak holowniczy, różna liczba siedzeń lub słynny pakiet asystentów jazdy z Pełną Zdolnością do Jazdy Autonomicznej (39 000 zł). Rozszerzony autopilot kosztuje natomiast 19 500 zł.
Mimo że Model X ma w standardzie dużo technologii, jest bardzo drogim samochodem. W Polsce minimalna cena zaczyna się od 476 990 zł. Ta kwota dotyczy wersji bazowej z dwoma silnikami i największym możliwym zasięgiem. Na drugim końcu, jako najdroższy model ze wszystkich, znajdujemy Model X Plaid. Jego unikalna konfiguracja podnosi końcową cenę zakupu do minimum 546 990 zł.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla Model Y 2024. Cena, silniki, wersje. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Model X – układy napędowe
Jak już wspomnieliśmy, Tesla strukturyzuje swoją gamę w oparciu o wersje napędowe, a nie o wykończenia. W rodzinie Modelu X dostępne są więc dwie wersje. Oba mają tę samą baterię litowo-jonową umieszczoną między osiami o pojemności netto 100 kWh. Jej architektura 400V pozwala na moc ładowania do 250 kW prądem zmiennym.
Model bazowy nosi nazwę Tesla Model X Dual Motor. Oznacza to, że składa się z dwóch symetrycznych silników, każdy o tej samej mocy na osi. Całkowita moc układu napędowego osiąga 670 koni mechanicznych. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy, a maksymalny homologowany zasięg w cyklu WLTP wynosi 576 kilometrów. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 250 kilometrów na godzinę.
Topowy model to Tesla Model X Plaid. Ma trzy silniki, dwa na tylnej osi i jeden na przedniej. Maksymalna moc całego układu to aż 1020 koni mechanicznych z czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,6 sekundy i prędkością maksymalną 262 kilometry na godzinę. W tym przypadku zużycie wzrasta do oficjalnej średniej 20,8 kWh na 100 przejechanych kilometrów, co przekłada się na homologowany zasięg w cyklu WLTP do 543 kilometrów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla cena. Ile kosztują samochody amerykańskiego producenta w Polsce?
Wymiary Tesli Model X
Projektanci Tesli chcieli przez cały czas przyciągać uwagę. Chociaż kształt Modelu X prawie nie zmienił się od jego prezentacji ponad 12 lat temu, model przeszedł drobne ulepszenia estetyczne, zachowując tylne drzwi typu Falcon z elektrycznym otwieraniem. Zestaw kamer kontroluje otoczenie, a oprogramowanie mierzy dostępną przestrzeń, aby pasażerowie z tyłu mogli wejść do samochodu. Chociaż nie jest to praktyczny format w wielu życiowych scenariuszach, jest imponujący do oglądania. Biorąc to wszystko pod uwagę, największy SUV Tesli wyróżnia się w ruchu, choć głównie ze względu na swój rozmiar.
W Europie Model X jest uważany za model segmentu E. Wśród jego rywali znajdują się między innymi Mercedes EQS czy BMW iX. Od końca do końca Tesla Model X mierzy 5,057 metra długości, 1,999 metra szerokości i 1,68 metra wysokości, z rozstawem osi 2,965 metra. Inne ważne liczby do podkreślenia to waga, między 2410 a 2539 kg w zależności od wybranej konfiguracji, oraz prześwit 16,6 cm. Mimo napędu na wszystkie koła, nie jest to samochód szczególnie stworzony do jazdy poza asfaltem.
Wnętrze jak zwykle – pełne minimalizmu i niedoróbek
Uznanie za model premium nie odpowiada tylko cenie, mocy czy wyposażeniu. Za drzwiami Model X również wygląda bardzo dobrze. Prezentacja jest uderzająca w każdej z jego wersji. Materiały dają bardzo dobre wrażenie postrzeganej jakości, ale zawodzą w niektórych wykończeniach i dopasowaniach, które z czasem po prostu dość szybko się niszczą. Wnętrze jest niezwykle minimalistyczne, co jest tradycją Tesli. Model X ma niewiele fizycznych przycisków, które skupiają całą akcję na ekranach.
Chociaż samochód ma cyfrowy zestaw wskaźników z najważniejszymi informacjami dotyczącymi jazdy, główną uwagę przyciąga duży centralny ekran o przekątnej 17 cali. Pasażerowie z tyłu mają również własny system inforozrywki z 8-calowym ekranem, który pozwala grać w różne gry oraz oglądać treści multimedialne z różnych aplikacji, takich jak YouTube. Model X jest najbardziej rodzinnym samochodem Tesli dzięki maksymalnej pojemności siedmiu pasażerów rozmieszczonych w trzech rzędach siedzeń.
Istnieje kilka konfiguracji do wyboru: 5, 6 lub 7 miejsc. Standardowo oferowanych jest pięć miejsc i dwa rzędy siedzeń. Jest to standardowy format, który oferuje hojną przestrzeń dla pasażerów z tyłu, choć środkowe siedzenie jest mniej wygodne, ponieważ jest twardsze i węższe. Układ sześciomiejscowy umieszcza trzy rzędy siedzeń w parach. Trzeci rząd składa się idealnie w podłodze bagażnika. To samo dzieje się w wariancie siedmiomiejscowym z trzema rzędami. Dostęp do trzeciego rzędu jest niewygodny i wąski dla osób o ograniczonej mobilności lub osób starszych.
Bagażnik Tesli Model X
Chociaż Model X jest uważany za SUV-a, jego różne konfiguracje siedzeń mogą również służyć do nazwania go minivanem, choć nie ma typowych proporcji tej kategorii. Bez wątpienia jest to najbardziej rodzinny pojazd w ofercie Tesli, co oznacza, że ma hojną przestrzeń ładunkową. Tylny bagażnik oferuje przestronną przestrzeń o dobrze wykorzystanych kształtach, choć jego pojemność ładunkowa prawie całkowicie znika po rozłożeniu dwóch tylnych siedzeń. Jest to powszechny problem w tego typu pojazdach.
Mimo to, objętość bagażnika Tesli Model X w normalnych warunkach jest wybitna. Tesla oficjalnie podaje przestrzeń 2410 litrów, choć ten pomiar nie jest wykonywany zgodnie ze standardami europejskimi. Tesla uwzględnia całą przestrzeń ładunkową aż do przednich siedzeń. Z przodu, pod maską, znajdujemy drugi bagażnik o minimalnej pojemności 183 litrów. Tzw. frunk pozwala nie tylko na przechowywanie kabli do ładowania, ale także innych przedmiotów średniej wielkości, które uwalniają przestrzeń w głównym bagażniku.
Tesla Model X – opinie. Czy warto zainteresować się tym samochodem?
Mimo że jest już na rynku od kilku lat, Tesla Model X nadal postrzegana jest najlepsza elektryczna alternatywa w segmencie E-SUV. Jednak jej cena wzrosła tak bardzo, że dziś jej sprzedaż jest prawie marginalna. Wyróżnia się w wielu obszarach, takich jak wyposażenie, przestrzeń czy osiągi, ale przede wszystkim w kwestii efektywności. Jej zasięg i zużycie dają dużo spokoju podczas podróżowania. Tylne drzwi typu Falcon, choć są bardzo efektowne, są też niewygodne, a jak zwykle w przypadku Tesli, niektóre detale wymagają poprawy lub udoskonalenia.