toyota rav4 ford kuga porónanie

Toyota RAV4 czy Ford Kuga. Którą hybrydę wybrać?

Toyota RAV4 i Ford Kuga to jedne z nielicznych SUV-ów, które poza standardowymi wersjami benzynowymi są dostępnie zarówno jako pełna hybryda (HEV) oraz hybryda plug-in (PHEV). Porównujemy oba modele, wskazując ich najważniejsze aspekty.

RAV4 czy Kuga. Który model jest większy?

Porównanie hybrydowych Toyoty RAV4 i Forda Kugi zacznijmy od wielkości obu modeli. Japońska propozycja ma 1855 mm szerokości, 4600 mm długości, 1685 mm wysokości i 2690 mm rozstawu osi. Amerykański rywal oferuje natomiast 2000 mm szerokości, 4614-4629 mm długości, 1666-1680 mm wysokości i 2710 mm rozstawu osi.

Porównanie wielkości bagażnika nie jest proste, gdyż obie marki podają nieporównywalne do siebie wartości. Toyota zaznacza, że RAV4 ma 580 litrów pojemności bagażnika do wysokości rolety i 1690 litrów przy złożonej kanapie. Ford przy Kudze podaje od 441 do 475 litrów przy tylnej kanapie przesuniętej maksymalnie do tyłu, a także od 1481 do 1534 litrów ze złożoną tylną kanapą.

Kuga w wersji hybrydowej oferuje 54 litry pojemności zbiornika paliwa, w hybrydzie plug-in 45 litrów. RAV4 standardowo ma pojemność zbiornika paliwa na poziomie 55 litrów, a w hybrydzie plug-in 43 litry.

hybrydowa toyota rav4
Fot. Toyota
hybrydowy ford kuga
Fot. Ford

Toyota RAV4 czy Ford Kuga. Jakie hybrydy do wyboru?

Jaki samochód hybrydowy lepiej wybrać – Toyotę RAV4 czy Forda Kugę? Oba modele jako jedne z nielicznych na rynku poza standardowymi silnikami benzynowymi oferują także dwa rodzaje hybrydowych układów napędowych. To tzw. samoładująca się hybryda (HEV) oraz hybryda ładowana z gniazdka (PHEV).

Jeśli chodzi o klasyczne hybrydy, Toyota oferuje hybrydowy układ napędowy 2.5 Hybrid Dynamic Force, który jest dostępny zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła AWD-i. Ten FWD generuje maksymalnie 218 KM, podczas gdy AWD jest nieco mocniejszy – jego moc maksymalna wynosi 222 KM. Silnik spalinowy w obu przypadkach generuje maksymalnie 176 KM i 221 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 8,1 (AWD)/8,4 (FWD) sekundy, a średnie zużycie paliwa wg WLTP 5,6-5,9 l/100 km.

Pełna hybryda w Fordzie Kuga także bazuje na 2.5-litrowym silniku benzynowym, ale moc maksymalna całego układu jest sporo niższa – 190 KM. Podobnie jak RAV4, propozycja Forda także dostępna jest zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Podobna jest także skrzynia biegów – w obu przypadkach to bezstopniowy automat e-CVT. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,4-7,3 l/100 km, a przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 9,4 (FWD)/9,8 (AWD) sekundy.

Jak wypada porównanie hybryd plug-in pomiędzy Toyotą RAV4 a Fordem Kugą? Japońska propozycja bazuje na 2.5-litrowym silniku benzynowym (185 KM/227 Nm), ma baterię o pojemności 18.1 kWh, a łączna moc całego układu napędowego wynosi 306 KM. Samochód dostępny jest wyłącznie z napędem na wszystkie koła i automatem e-CVT, a jego przyspieszenie 0-100 km/h wynosi zaledwie 6 sekund.

Amerykańska propozycja jest znacznie słabsza – także bazuje na 2.5-litrowym benzyniaku, ale ma maksymalnie 225 KM. Co istotne, Ford nie oferuje wersji AWD, a jedynie tę z napędem na przednie koła. Nic więc dziwnego, że jest wolniejszy niż RAV4, bowiem pierwszą setkę osiąga w 9,2 sekundy. Bateria w Kudze plug-in ma natomiast 14.4 kWh.

hybrydowa toyota rav4
Fot. Toyota
hybrydowy ford kuga
Fot. Ford

Porównanie wyposażenia

Jak wypada porównanie standardowego wyposażenia obu modeli? Hybrydowy RAV4 w standardzie (wersja Comfort) oferuje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, 10,5-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników czy kilku asystentów kierowcy. To m.in. kamera cofania, układ rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny tempomat adaptacyjny czy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia. Wersja PHEV jest jeszcze lepiej wyposażona w standardzie (Dynamic) oferując m.in. podgrzewane przednie fotele czy 18-calowe felgi aluminiowe.

Kuga w standardzie (wersja Titanium) oferuje także 17-calowe felgi aluminiowe, tempomat z ogranicznikiem prędkości, przednie i tylne czujniki parkowania także 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, ale już tylko 8-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Jest też automatyczna klimatyzacja, która podobnie jak w hybrydowej RAV4 jest standardem. Za to obu markom należą się spore brawa. Japońska propozycja ma natomiast więcej systemów wspomagających w standardzie.

Podgrzewane fotele w Toyocie RAV4 HEV pojawiają się w drugiej wersji wyposażenia Selection (standard w PHEV), a w Fordzie dopiero w najwyższej wersji wyposażenia Vignale (jako opcja są częścią Pakietu Winter za 3000 zł). Obsługa Android Auto i Apple CarPlay w obu modelach jest standardem.

hybrydowa toyota rav4
Fot. Toyota
hybrydowy ford kuga
Fot. Ford

Toyota RAV4 czy Ford Kuga. Porównanie cen

Ceny w pełni hybrydowej wersji Toyoty RAV4 (MY23) startują od 187 900 zł za wersję wyposażenia Comfort. Cennik hybrydy plug-in w RAV4 (MY24) rozpoczyna się natomiast od 256 900 zł. Poniżej znajdziecie cennik hybrydowej RAV4:

  • 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM FWD e-CVT – Comfort od 187 900 zł, Selection od 210 900 zł, Executive od 217 900 zł;
  • 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT – Comfort od 197 900 zł, Selection od 220 900 zł, Adventure od 224 900 zł, Executive od 227 900 zł, GR Sport od 235 900 zł;
  • 2.5 Plug-in Hybrid 306 KM AWD-i e-CVT – Dynamic od 256 900 zł, Selection od 276 900 zł, Style od 284 000 zł, GR Sport od 297 900 zł.

Ford Kuga HEV (MY23.75) w najtańszej wersji kosztuje natomiast co najmniej 175 290 zł (cena promocyjna). Ceny hybrydy plug-in startują natomiast od 192 890 zł (również cena promocyjna). Pełen cennik hybrydowego Forda Kuga poniżej:

  • 2.5 Hybrid 190 KM FWD eCVT – Titanium X od 175 290 zł, ST-Line X od 182 290 zł, Vignale od 187 790 zł, Graphite Tech Edition od 201 890 zł;
  • 2.5 Hybrid 190 KM AWD eCVT – Titanium X od 184 290 zł, ST-Line X od 191 890 zł, Vignale od 196 790 zł, Graphite Tech Edition od 210 890 zł;
  • 2.5 Plug-in Hybrid 225 KM FWD eCVT – Titanium X od 192 290 zł, ST-Line X od 200 490 zł, Vignale od 205 390 zł, Graphite Tech Edition od 219 490 zł.
hybrydowa toyota rav4 wnętrze
Fot. Toyota
hybrydowy ford kuga wnętrze
Fot. Ford

Który model wybrać?

Toyota RAV4 i Ford Kuga to popularne w Polsce SUV-y, które oferują zarówno wersję w pełni hybrydową (HEV), jak i hybrydę plug-in (PHEV). Dodatkowo oba modele można mieć zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Toyota RAV4 jest lepiej wyposażona w standardzie, ma sporo większą baterię w wersji PHEV, mocniejsze układy napędowe i oferuje niższe spalanie.

Po niedawnych zmianach Toyota oferuje także bardziej nowoczesne multimedia – Ford w Kudze nadal oferuje zaledwie system SYNC 3.2, podczas gdy w swoich nowych modelach zaczynając od Mustanga Mach-E montuje już znacznie bardziej rozbudowany SYNC 4.

Ford Kuga jest nieco większy i tańszy, ale sporo wolniejszy przez słabsze jednostki napędowe. Dodatkową wadą jest mniejsza baterii w wersji PHEV oraz ukrycie wielu elementów wyposażenia w opcjach. Japońska marka oferuje natomiast niemal wszystko w poszczególnych wersjach wyposażenia. Warto pamiętać także o bogatej historii Toyoty w rozwijaniu napędów hybrydowych, która może być nie bez znaczenia przy dłuższym użytkowaniu.

Ostatecznie wybór zależy od potrzeb przyszłych użytkowników. Toyota RAV4 jest mocniejsza, lepiej wyposażona w standardzie i bardziej nowoczesna. Ford nieco większy i tańszy, ale znacząco słabszy i mniej nowoczesny.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hybrydowy Lexus RX. Czym różnią się trzy wersje modelu? Która jest najlepsza?

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *