Tesla Semi. Moc, pojemność baterii, zasięg, cena. Co warto wiedzieć?
Tesla Semi to oczywiście duma Elona Muska
Prawdopodobnie wiecie, że od jakiegoś czasu po drogach jeździ 21 ciągników siodłowych Tesla Semi. Wcześniej udanymi jazdami próbnymi chwaliła się sama Tesla. „Test nie odbył się w idealnych warunkach symulowanych na torze testowym lub na zamkniętej drodze” – powiedział Dan Priestley, który wraz z szefem Tesli Elonem Muskiem wprowadził na rynek ciężarówkę.
Przy masie własnej wynoszącej około 36 700 kg, ciężarówka Semi przejechała 500 mil, czyli praktycznie dokładnie 800 kilometrów. „To były rzeczywiste warunki, w ruchu ulicznym, z ładunkiem nieco poniżej ustalonego limitu 82 000 funtów (37 187 kg) i bez ulepszeń aerodynamicznych. Samochód zjechał z linii, odpaliliśmy go i ruszyliśmy w drogę” – powiedział Priestley.
Oczywiście pojawiło się wiele znaków zapytania. Ile waży akumulator? Jaka jest pojemność baterii? Ile waży sama ciężarówka? Jaka jest jej moc? Czy tańsza eksploatacja Tesli Semi w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką z silnikiem wysokoprężnym jest warta (prawie na pewno) wyższej ceny zakupu? Istnieje niezliczona ilość podobnych pytań, na które nie udzielono jeszcze odpowiedzi.
Jason Fenske wyjaśnia
Niejaki Jason Fenske zmierzył się z tymi pytaniami i poprzez obliczenia spróbował potwierdzić lub zaprzeczyć prawdopodobieństwu deklarowanych możliwości, o których wspomina Tesla. Jason Fenske to facet, którego możecie znać z jego kanału YouTube – Engineering Explained. 32-letni fan samochodów ukończył Uniwersytet Stanowy Karoliny Północnej z tytułem inżyniera mechanika, więc z pewnością zna się na rzeczy.
Wiemy, że Tesla podaje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5 sekund bez przyczepy, a z przyczepą (przy wspomnianym wcześniej pełnym obciążeniu 36 ton) jest to nadal bardzo przyzwoite 20 sekund. Tak więc wiele parametrów jest, przynajmniej według Fenske, „bardzo łatwych” do wyprowadzenia za pomocą obliczeń.
„Siła jest równa iloczynowi masy i przyspieszenia, więc biorąc pod uwagę stałą siłę i jedną czwartą czasu przyspieszenia, wychodzi jedna czwarta masy 'ciała'” – mówi autor w swoim filmie o Tesli Semi. Tak więc zamiast 80 000 funtów, daje to około 20 000 funtów – więc waga samej Tesli Semi powinna wynosić około 9 ton, w porównaniu do 36 ton przy pełnym obciążeniu. Konwencjonalna ciężarówka sama w sobie waży około 7 ton.
Co zaskakujące, Fenske był w stanie oszacować również moc. Moc, w skrócie, to praca wykonana w określonym czasie, a dzięki drobnym konwersjom i poprawnemu uporządkowaniu, ten czarodziej matematyki i fizyki zdołał obliczyć „minimalną” moc silnika Tesli Semi na 650 kW, czyli 884 koni mechanicznych. Producent samochodów nigdy nie potwierdził tych danych.
„Na koniec chciałbym podkreślić, że jest to minimalna wymagana moc. Nie uwzględnia ona wydajności ani oporów toczenia wszystkich opon, więc wynikowa moc silników może wynosić około tysiąca koni mechanicznych, do czego Tesla jest zdolna” – dodał jednak Fenske.
Rozmiar i waga baterii
Tesla obiecuje 1 kWh energii na pół mili, co przy gęstości energii baterii wynoszącej 0,275 kWh/kg według inżyniera oznacza, że same baterie musiałyby ważyć co najmniej 3600 kg. Dodaje jednak, że prawdopodobnie jest to nieco więcej.
Co zaskakujące, Fenske nie mylił się zbytnio co do mocy ładowania. „70% w 30 minut to nic, o co można się martwić, i można to przeliczyć na 700 kWh. Jeśli weźmiemy pod uwagę zestaw akumulatorów o pojemności 1000 kWh, daje nam to moc ładowania 1400 kW, czyli 6 do 7 razy więcej niż to, co potrafią obecne Superchargery. Tak więc Semi będzie musiał korzystać z własnych specjalnych ładowarek”. Tesla jakiś czas temu stwierdziła, że moc ładowania Tesli Semi wynosi 1 MW, czyli 1000 kW.
„Twierdzenie Tesli o zasięgu 500 mil/800 km jest z pewnością realistyczne, zakładając, że utrzymają pojemność baterii co najmniej 1000 kWh” – mówi inżynier w swoim filmie. „Powiedziałbym jednak, że nie we wszystkich scenariuszach te przewidywania będą prawdziwe, co widać w moich obliczeniach”.
Fenske obliczył zasięg w dwóch warunkach. Tesla podaje współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,36, co jest najwyższą wartością, ale najwyraźniej bez przyczepy, choć producent samochodów tego nie podaje. Przy stałej prędkości 60 mph (96 km/h), 95% sprawności akumulatora (co teoretycznie jest możliwe) i braku podjazdów, obliczenia nie tylko pasują. Nawet mniejsza pojemność akumulatora – tylko około 800 kWh – byłaby wystarczająca.
Teraz gorszy scenariusz. Został on obliczony przy nachyleniu 1%, prędkości 70 mph (około 110 km/h), bardziej realistycznym oporze Cd wynoszącym 0,50 (co nadal jest bardzo optymistyczne) i wydajności „tylko” 90%. Rezultatem był obliczony zasięg wynoszący zaledwie 250 mil czyli 400 km.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Spaliny z diesla – niewidoczne zagrożenie w powietrzu, którym oddychamy
Ile kosztuje Tesla Semi?
Tak więc, podczas gdy Tesla Semi teoretycznie jest w stanie osiągnąć deklarowany zasięg około 800 km (500 mil) w rzeczywistych warunkach, waga ładunku będzie głównym czynnikiem. Cena z pewnością będzie interesującym tematem. Bez wątpienia będzie ona wyższa niż około 500-600 tysięcy złotych za porównywalną ciężarówkę z silnikiem Diesla.
Same baterie do Semi są już dość drogie, biorąc pod uwagę fakt, że muszą mieć 10 razy większą pojemność niż Model X. Ktoś odważy się zgadnąć, ile może wynosić cena Tesli Semi? Producent mówi o kwocie około 200 tysięcy dolarów, ale magazyn Forbes stwierdził, że kwota 400 tysięcy dolarów jest znacznie bardziej realistyczna.
Leave a Comment