Volkswagen ID.3 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?
Tesla przez lata udowadniała, że zmiana myślenia o motoryzacji jest możliwa, co skłoniło inne marki do podążenia tą samą ścieżką. Volkswagen podjął decyzję o rozwoju samochodów elektrycznych w połowie drugiej dekady XXI wieku. Po latach rozwoju i miliardowych inwestycjach, w 2020 roku wprowadzono na rynek model ID.3.
Aktualizacja modelu w 2023 roku była odpowiedzią na liczne negatywne komentarze dotyczące jakości wykonania. Mimo że ID.3 jest obecnie jednym z najpopularniejszych modeli na rynku, jego sprzedaż wciąż nie osiąga poziomów zakładanych przez producenta. W przeciwieństwie do konkurencji, Niemcy rozpoczęli swoją elektryczną przygodę od kompaktowego modelu, który wielu uznaje za elektryczną alternatywę dla wszechstronnego Golfa.
Gama modelowa i wyposażenie
Podstawowa wersja ID.3 – Pure (która nie jest oferowana w wielu krajach) – to najbardziej budżetowa wersja ID.3. Jej cena wynosi od 153 090 zł, w zamian za co otrzymacie samochód o mocy 170 KM z baterią o pojemności 52 kWh. Parametry te pozwalają na pokonaniu do 388 km w cyklu mieszanym według metodologii WLTP. Wyposażenie jest obejmuje 18-calowe felgi, reflektory Full LED, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system bezkluczykowy, 12,9″ ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, bezprzewodową łączność dla urządzeń mobilnych czy adaptacyjny tempomat.
Więcej mocy i większą baterię otrzymacie w drugiej wersji wyposażenia – Pro. Za co najmniej 162 290 zł oferuje ona 59 kWh baterię (zasięg w cyklu mieszanym WLTP do 434 km) oraz 204 KM mocy maksymalnej. Pod względem wyposażenia samochód jest identyczny jak bazowa wersja.
Kolejny w hierarchii ID.3 Pro S wyróżnia się jeszcze większą baterią przy tej samej mocy maksymalnej. Akumulator ma pojemność 77 kWh, co pozwala na 557 km w cyklu mieszanym według WLTP. Pod względem wyposażenia w samochodzie znajdziecie niemal to samo, co w Pure i Pro – jedyną zauważalną różnicą są już 20-calowe koła w standardzie. Cena tego wariantu rozpoczyna się od 170 790 zł.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ile kosztuje najtańsze elektryczne Volvo EX30? Cena październik 2024
Plus i GTX na szczycie gamy
Bogatsze wyposażenie od trzech wyżej wspomnianych wersji znajdziecie w ID.3 Plus. To m.in. reflektory IQ.Light z technologią LED Matrix, system automatycznego parkowania, kamera cofania czy dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Plus jest dostępny zarówno z baterią 59 kWh (od 166 890 zł), jak i z baterią 77 kWh (od 175 390 zł).
Na szczycie gamy znajduje się sportowa wersja GTX za co najmniej 211 790 zł. Topowa wersja ID.3 wprowadzona w 2024 roku zapewnia napęd na obie osie dzięki zastosowaniu dwóch silników elektrycznych. Oferuje ona też największy akumulator oraz najwięcej mocy. 79 kWh pojemności baterii pozwala na zasięg 604 km w cyklu mieszanym WLTP, a 286 KM mocy maksymalnej zapewnia przyspieszenie do pierwszej setki w 5,9 sekundy. Poza tym GTX to specjalne elementy stylistyczne, dedykowane felgi, sportowe fotele, zmodyfikowane zawieszenie oraz najbardziej rozbudowany pakiet bezpieczeństwa. Pod względem wyposażenia jest on jednak uboższy od wersji Plus.
W kontekście baterii warto podkreślić, że każda pojemność ma inną maksymalną moc ładowania prądem stałym (DC). Przy 52 kWh jest to 145 kW, 59 kWh – 165 kW, 77 kWh – 175 kW, a 79 kWh – 185 kW. Prądem zmiennym baterie można ładować do 11 kW, z wyjątkiem bazowej baterii 52 kWh – tę jedynie do 7,2 kW.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Volkswagen ID.5 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?
Wymiary i wnętrze nowego ID.3
ID.3 mierzy 4,264 metra długości, 1,809 metra szerokości (bez lusterek) oraz 1,564 metra wysokości, co plasuje go pomiędzy segmentami kompaktowym a miejskim. Te wymiary tylko nieznacznie różnią się od tradycyjnego Golfa.
Rozstaw osi wynoszący 2,77 metra zapewnia przestronność wnętrza dla pięciu pasażerów. Masa własna, w zależności od wersji, waha się między 1 787 a 1 985 kilogramów, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z Golfem, który jest lżejszy o około 600 kilogramów.
Wnętrze ID.3 charakteryzuje się minimalistycznym designem, co jest zasługą braku pewnych komponentów mechanicznych, takich jak skrzynia biegów. Pozwoliło to projektantom na zwiększenie przestrzeni wewnętrznej i redukcję liczby elementów w kabinie. Od 2023 roku znacząco poprawiono jakość materiałów wykończeniowych, choć wciąż można znaleźć twarde plastiki.
Przednie fotele zapewniają wysoki komfort podczas długich podróży, a ergonomiczny kokpit z dużym ekranem centralnym wymaga jedynie krótkiego okresu adaptacji, której nie należy przeprowadzać podczas jazdy. Wyświetlacz HUD jest szczególnie pomocny, gdyż pozwala kierowcy skupić się na prowadzeniu bez odrywania wzroku od drogi.
Tylna kanapa ID.3 oferuje zaskakująco dużo miejsca, mogąc pomieścić dorosłe osoby o wzroście do 1,85 metra. Jedynym mankamentem jest brak nawiewów na tylne siedzenia. Na plus należy zaliczyć wygodny podłokietnik, liczne schowki oraz mocowania ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy.
Bagażnik i funkcjonalność ID.3
Volkswagen ID.3 wykorzystuje platformę MEB z silnikiem umieszczonym z tyłu, co wpływa na organizację przestrzeni bagażowej. Pojemność bagażnika wynosi 385 litrów, niezależnie od wybranej wersji napędowej, co stanowi tylko nieznaczną różnicę w porównaniu z Golfem.
Przestrzeń ładunkowa jest dobrze przemyślana – bagażnik ma regularne, prostokątne kształty i szeroką klapę zintegrowaną z tylną szybą, co znacząco ułatwia załadunek i optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Otwór w oparciu tylnej kanapy pozwala na transport długich przedmiotów. Tylna kanapa dzielona jest w proporcji 60:40, a jej składanie odbywa się wyłącznie za pomocą dźwigni umieszczonych przy zewnętrznych siedzeniach.
Po modernizacji z 2023 roku, ID.3 prezentuje się jako konkurencyjna propozycja w segmencie, oferując dobry kompromis między osiągami, prowadzeniem a przestronnością. Główni konkurenci tego modelu to oczywiście Cupra Born, Citroën ë-C4 oraz schodzący już z rynku Nissan Leaf, który wyraźnie zbliża się do końca swojej rynkowej obecności.