Nowa generacja klasycznego kombi. Volkswagen Passat 1.5 150 KM mHEV. Test, opinie
Stylistyka
Nowy Volkswagen Passat na pierwszy rzut oka moลผe wydawaฤ siฤ bardzo podobny do poprzednika. To wraลผenie nie jest caลkiem mylne – styliลci postawili na bezpiecznฤ ewolucjฤ, a nie rewolucjฤ. Uwaลผne oko dostrzeลผe szereg zmian, ktรณre miaลy za zadanie odลwieลผenie tego modelu.
Przรณd samochodu otrzymaล nowy grill z charakterystycznym ลwietlnym paskiem LED na gรณrnej krawฤdzi. Reflektory sฤ teraz smuklejsze, a na zderzaku umieszczono bardziej wyraziste przetลoczenia z centralnie umieszczonymi wlotami powietrza.
Nowy Passat urรณsล – jest aลผ o 144 mm dลuลผszy, 20 mm szerszy i jednoczeลnie 10 mm niลผszy od poprzednika. Rozstaw osi zwiฤkszyล siฤ o 50 mm, do 2841 mm. Wspรณลczynnik oporu powietrza Cx zmniejszyล siฤ z 0,31 do ลwietnego 0,25, co przekลada siฤ na lepszฤ aerodynamikฤ i niลผsze zuลผycie paliwa.
Wnฤtrze
Wewnฤ trz nowego Passata czekajฤ kolejne zmiany. Kokpit zdominowany jest przez duลผy, 15-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego (to opcja, standardowo montowany jest 12,9-calowy). Czy ten wyลcig na multimedia sprawi, ลผe w kolejnej generacji zobaczymy 17 lub 18 cali? Wydaje nam siฤ, ลผe nie potrzebujemy jeszcze wiฤkszych ekranรณw.ย
Jakoลฤ materiaลรณw uลผytych we wnฤtrzu jest na wysokim poziomie. Sฤ miฤkkie tworzywa, czฤลฤ elementรณw wykoลczono aluminium, opcjonalna tapicerkaย jest ze skรณry lub alcantary, a caลoลฤ ma tworzyฤ atmosferฤ premium. Wszystkie przyciski i pokrฤtลa sฤ w zasiฤgu rฤki kierowcy. Volkswagen zrezygnowaล z kontrowersyjnych dotykowych przyciskรณw na kierownicy, powracajฤ c do klasycznych, fizycznych rozwiฤ zaล.
Przestronnoลฤ to od zawsze mocna strona Passata i nowa generacja nie jest tu wyjฤ tkiem. Z przodu niemal kaลผdy znajdzie dobrฤ i wygodnฤ pozycjฤ, a z tyลu pasaลผerowie majฤ mnรณstwo miejsca na nogi i nad gลowami. Bagaลผnik o pojemnoลci 690 litrรณw (1920 litrรณw po zลoลผeniu tylnej kanapy) jest jednym z najwiฤkszych w klasie.ย
Silnik 1.5 eTSI z miฤkkฤ hybrydฤ
Testowana wersja Passata wyposaลผona jest w benzynowy silnik 1.5 eTSI o mocy 150 KM, wspierany przez 48-voltowy ukลad miฤkkiej hybrydy. Ta nowoczesna jednostka miaลa w zaลoลผeniu ลฤ czyฤ dobre osiฤ gi z rozsฤ dnym zuลผyciem paliwa. Czy tak jest w rzeczywistoลci?
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostฤpny jest w zakresie od 1500 do 3500 obr./min, co sprawia, ลผe silnik jest caลkiem elastyczny. Jednak ogรณlnie Passat z tym napฤdem nie jest krรณlem sprintu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje bardzo przeciฤtne 9,2 sekundy i choฤ prฤdkoลฤ maksymalna wynosi aลผ 222 km/h, to auto czฤsto sprawia wraลผenie ociฤลผaลego.ย
Ukลad miฤkkiej hybrydy wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania, dodajฤ c krรณtkotrwale 17 KM mocy. Umoลผliwia takลผe „ลผeglowanie” z wyลฤ czonym silnikiem przy nodze zdjฤtej z gazu. W efekcie, ลrednie zuลผycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 5,4-5,5 l/100 km, a maksymalny zasiฤg bez wiฤkszych wyrzeczeล siฤga 1200 kilometrรณw (bak ma pojemnoลฤ 66 litrรณw).ย
Prowadzenieย
Nowy Passat stawia na wygodฤ. Zawieszenie skutecznie tลumi nierรณwnoลci, zapewniajฤ c wysoki poziom komfortu pasaลผerom. Jazdy sportowej ten samochรณd raczej nie lubi, oznajmiajฤ c to wyraลบnฤ podsterownoลciฤ , kiedy wejdziecie za szybko w zakrฤt.
Ukลad kierowniczy jest precyzyjny i odpowiednio wywaลผony. Rรณwnieลผ przy wyลผszych prฤdkoลciach auto pewnie trzyma siฤ drogi. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC Pro pozwala dodatkowo dostosowaฤ charakterystykฤ auta do preferencji prowadzฤ cego.ย
Do wyciszenia kabiny nie mamy ลผadnych uwag. Przy prฤdkoลciach autostradowych w Passacie panuje przyjemna cisza, co w poลฤ czeniu z wygodnymi siedzeniami sprawia, ลผe Passat idealnie sprawdza siฤ w dalekich trasach. Nowa generacja jest wyraลบnie cichsza od poprzednika, co jest zasลugฤ m.in. lepszej aerodynamiki.
Wyposaลผenie i technologieย
Nowy Volkswagen Passat oferuje bogaty zestaw nowoczesnych systemรณw i technologii. Standardowe wyposaลผenie obejmuje miฤdzy innymi cyfrowe zegary Digital Cockpit Pro, system multimedialny z 12,9-calowym ekranem dotykowym, klimatyzacjฤ dwustrefowฤ oraz szereg systemรณw bezpieczeลstwa.
W opcjach znajdziemy wiele ciekawych dodatkรณw, takich jak rewelacyjne reflektory IQ.Light LED Matrix z Dynamic Light Assist, wyลwietlacz head-up, bardzo dobry system audio Harman Kardon czy pakiet asystentรณw jazdy IQ.DRIVE. Na szczegรณlnฤ uwagฤ zasลuguje zaawansowany system multimedialny z 15-calowym ekranem i nawigacjฤ Discover Pro Max.
Nie zapominajmy rรณwnieลผ o funkcji Travel Assist, ktรณra ลฤ czy w sobie adaptacyjny tempomat z systemem utrzymania pasa ruchu, umoลผliwiajฤ c czฤลciowo autonomicznฤ jazdฤ na autostradach i drogach ekspresowych. Pamiฤtajcie jednak, ลผe nawet takim rozwiฤ zaniem nie naleลผy traciฤ uwagi. Nowoลciฤ jest system Area View, ktรณry zapewnia widok 360 stopni wokรณล pojazdu.
Ceny i wersje wyposaลผeniaย
Ceny nowego Volkswagena Passata 1.5 eTSI rozpoczynajฤ siฤ od 163 390 zล za wersjฤ Business. To stosunkowo wysoka kwota, ale trzeba pamiฤtaฤ, ลผe mรณwimy o duลผym, dobrze wyposaลผonym kombi segmentu D.
Wersja Elegance, oferujฤ ca bogatsze wyposaลผenie, kosztuje 178 290 zล. Na szczycie gamy znajduje siฤ sportowo stylizowana, bogato wyposaลผona wersja R-Line, ktรณrej ceny zaczynajฤ siฤ od 193 290 zล.
Na chฤtnych czekajฤ opcjonalne pakiety wyposaลผenia, takie jak Pakiet Podrรณลผny (od 860 do 1220 zล), ktรณry zawiera m.in. gniazdo 230V i siatkฤ do mocowania bagaลผu. Pakiet Zimowy (2330 zล) obejmuje podgrzewane fotele przednie i kierownicฤ. Dla ceniฤ cych najwyลผszy komfort polecamy Pakiet Komfortowe Wnฤtrze Plus, ktรณry za 10 450 zล oferuje m.in. elektrycznie regulowane fotele z funkcjฤ pamiฤci, wentylacjฤ i masaลผem.
Gama silnikowa nowego Passata
Choฤ w naszym teลcie skupiliลmy siฤ na wersji 1.5 eTSI, warto wspomnieฤ o innych dostฤpnych jednostkach napฤdowych. W ofercie znajdziemy rรณwnieลผ mocniejszy silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 265 KM z napฤdem 4MOTION, a takลผe trzy wersje wysokoprฤลผne: 2.0 TDI o mocy 122 KM, 150 KM i 193 KM (ta ostatnia rรณwnieลผ z napฤdem 4MOTION).
Nowoลciฤ w gamie sฤ dwie wersje hybrydowe plug-in (eHybrid) o mocy 204 KM i 272 KM. Oferujฤ one imponujฤ cy zasiฤg elektryczny do 100 km, co czyni je jednymi z najlepszych PHEV na rynku. Warto zaznaczyฤ, ลผe w wersjach PHEV zastosowano nowy silnik benzynowy 1.5 TSI pracujฤ cy w cyklu Millera, co dodatkowo poprawia efektywnoลฤ ukลadu napฤdowego.
Podsumowanie – Czy warto go kupiฤ?
Nowy Volkswagen Passat 1.5 eTSI to udana ewolucja formuลy, ktรณra dotฤ d siฤ sprawdzaลa. Auto zachowaลo swoje mocne strony, takie jak przestronnoลฤ, wysoka jakoลฤ wykonania czy komfort jazdy. Nie urzeka stylem, ale Passat nigdy nie byล modnisiem.ย
Testowana wersja z silnikiem 1.5 eTSI i miฤkkฤ hybrydฤ to dobry wybรณr dla osรณb szukajฤ cych kompromisu miฤdzy osiฤ gami a ekonomiฤ . Ukลad miฤkkiej hybrydy pozwala na uzyskanie niskiego zuลผycia paliwa, a jednoczeลnie zapewniajฤ c wystarczajฤ cฤ dynamikฤ w codziennej eksploatacji.
Czy warto kupiฤ nowego Passata? Jeลli szukasz przestronnego, komfortowego i dobrze wykonanego auta rodzinnego, ktรณre sprawdzi siฤ zarรณwno w mieลcie, jak i na dalekich trasach, odpowiedลบ brzmi: tak. Volkswagen Passat nadal pozostaje jednym z najlepszych wyborรณw w swojej klasie, oferujฤ c teraz jeszcze wiฤcej nowoczesnych technologii i wyลผszy poziom wyrafinowania. Warto jednak pamiฤtaฤ, ลผe konkurencja nie ลpi. Konkurentem moลผe byฤ, chociaลผby Skoda Superb, ktรณra jest bliลบniaczym modelem i moลผe oferowaฤ lepszy stosunek ceny do jakoลci.