Volvo EX30 oficjalnie. Elektryczne premium w niskiej cenie?
Elektryczny SUV za niecałe 170 tysięcy złotych
Nowy samochód elektryczny Volvo EX30 został zaprezentowany światu podczas uroczystej gali w Mediolanie. Marka nazywa go swoim pierwszym małym SUV-em klasy premium, jednocześnie rozszerzając swoją gamę pojazdów elektrycznych do czterech różnych modeli.
Chociaż mały samochód ma być crossoverem klasy premium, ma również na celu przyciągnięcie potencjalnych nabywców przyjazną ceną. Podstawowa wersja ma kosztować bowiem 169 900 zł. Za taką kwotę nie można kupić wielu samochodów elektrycznych tej wielkości, a już zwłaszcza tych, które kreują się jako lepsze od marek wolumenowych.
Nowy EX30 rozwija obecną filozofię projektowania marki. Ikoniczny kształt reflektorów pozostał, a same kształty są znajome. Miejski SUV charakteryzuje się długim rozstawem osi i krótkimi zwisami. Chce wyróżniać się na drogach pięcioma różnymi kolorami nadwozia, od stylowego niebieskiego po odważny żółty. Wymiary Volvo EX30 to 4 233 mm długości, 2 032 mm szerokości, 1 549 mm wysokości i 2 650 mm rozstawu osi.
W Polsce dostÄ™pne bÄ™dÄ… trzy poziomy wyposażenia – Core, Plus i Ultra. Już w bazowej wersji samochód bÄ™dzie wyposażony w adaptacyjny tempomat, możliwoÅ›ci Å‚adowania AC do 11 kW i pompÄ™ ciepÅ‚a (dla wersji z wiÄ™kszÄ… bateriÄ…). Åšrodkowa wersja zawiera m.in. system audio Harman Kardon czy czarny dach, a wersja wyposażenia Ultra ma w standardzie m.in. panoramiczny dach czy kamerÄ™ 360 stopni.
Dwa rodzaje baterii, trzy napędy
Na szczegółowe informacje techniczne będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Wiemy już jednak, że Volvo EX30 będzie dostępne z dwoma rodzajami baterii i trzema napędami. Standardem dla miasta lub krótkich podróży będzie akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy, który jest mniej zasobochłonny niż konwencjonalny litowo-jonowy, a jednocześnie nie jest tak drogi. Nie zapewni on jednak maksymalnego zasięgu. Ma 51 kWh pojemności ma zapewnić 344 km zasięgu według WLTP.
Dopiero większy akumulator litowo-jonowy (69 kWh) zawiera lit, nikiel, mangan i kobalt. Jest on ogólnie bardziej wydajny i oferuje zasięg do 480 kilometrów na jednym ładowaniu w wariancie Single Motor Extended Range. W obydwu przypadkach moc maksymalna samochodu wynosi 272 KM.
Jeśli wolicie mocniejsze samochody elektryczne, dostępna będzie również wersja Twin Motor Performance z większym akumulatorem i dwoma silnikami elektrycznymi. Zapewniają one 460 km zasięgu według WLTP, moc maksymalną 428 KM i przyspieszają samochód od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Tak, to najbardziej wydajne pod tym względem Volvo w historii.
Volvo jest kolejnym producentem, który chwali się szybkim ładowaniem. Szwedzka marka podaje, że w EX30 baterię można naładować od 10 do 80 procent w 25 minut.
Bezpieczeństwo i skandynawski sznyt
Volvo nie byłoby sobą, gdyby nie podkreśliło bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów podczas premiery nowego modelu. W standardzie znajduje się na przykład ochrona drzwi samochodu przed kolizją z rowerzystą. Jeśli zbliża się rower, a wy właśnie wysiadacie z samochodu, system ostrzeże was z wyprzedzeniem. Zaawansowany jest również asystent parkowania, który według twórców radzi sobie ze wszystkimi rodzajami miejsc parkingowych i sam wykonuje całe zadanie.
W kabinie można wybierać spośród czterech różnych opcji materiałowych. Wszystkie są inspirowane skandynawskim stylem życia i są szczególnie atrakcyjne ze względu na swoją czystość i elegancję. System multimedialny jest zintegrowany ze środowiskiem Google, więc najważniejsze aplikacje są wbudowane. Korzystanie z Android Auto czy Apple CarPlay nie jest więc już koniecznością, choć oczywiście będzie możliwe.
Oprócz tego Volvo obiecuje przyzwoite właściwości jezdne. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i stosunkowo przyzwoitej i równomiernie rozłożonej masie, powinien to być zwinny crossover. W 2024 roku EX30 pojawi się także w wersji Cross Country.
Leave a Comment