xiaomi su7

Xiaomi SU7. Zasięg, wersje, wnętrze, ceny, kiedy w Polsce? Wszystko, co powinniście wiedzieć

Xiaomi, firma znana jako producent telefonów komórkowych i elektroniki, z przytupem wkroczyła na rynek motoryzacyjny. Jej pierwszy model, SU7, ma być początkiem sukcesów, które w przyszłości pozwolą rywalizować z Teslą i Porsche. O samochodzie głośno zrobiło się w momencie premiery w grudniu, a jeszcze głośniej przy okazji oficjalnej prezentacji oferty dla szerszej publiczności zorganizowanej pod koniec marca.

Założyciel i dyrektor generalny Xiaomi, Lei Jun, ma wizję bycia jednym z pięciu największych producentów samochodów na świecie w ciągu 15-20 lat. To oczywiście bardzo ambitne plany, ale firma rozpoczęła rozpychać się na rynku motoryzacyjnym od bardzo mocnego uderzenia.

Pierwszy samochód elektryczny Xiaomi – SU7

Xiaomi SU7 to limuzyna klasy C, która ma zachwycić klientów eleganckim designem, imponującymi osiągami i najnowocześniejszą technologią. „SU” to nie przypadkowe litery, tylko skrót od słów „Speed Ultra”. Nie ma żadnych wątpliwości, że w procesie projektowania mocno inspirowano się Porsche Taycanem. Chińczycy nie biorą jeńców, bowiem nie mówią o tym wprost, ale posługują się hasłami konkurencji. Niemiecka marka od lat zaznacza, że jej modele mają ponadczasowy design i to samo mówi Xiaomi przy premierze SU7.

Samochód ma sylwetkę z dużym rozstawem osi (3 000 mm), krótkimi zwisami i wyglądem przypomina sportowe coupe. Długość samochodu wynosi 4 997 mm, szerokość 1 963 mm, a wysokość 1 440 mm.

Reflektory w kształcie kropli wody i tylne światła w kształcie aureoli nadają mu futurystyczny charakter. SU7 ma częściowo ukryte klamki, a jego współczynnik oporu powietrza wynosi według producenta zaledwie 0,195 Cd. To najniższa wartość spośród wszystkich masowo produkowanych samochodów.

Tylny bagażnik w standardzie oferuje 517 litrów pojemności, a dodatkowy bagażnik z przodu, tzw. frunk, oferuje dodatkowe 105 litrów. Do tego dochodzą liczne schowki w samochodzie, w tym 4,6-litrowa lodówka.

Xiaomi SU7 będzie dostępny w dziewięciu kolorach lakieru – Aqua Blue, Verdant Green, Mineral Gray (te pokazano jeszcze w grudniu) oraz Pearl White, Lava Orange, Diamond Black, Meteor Blue, Basalt Gray i Radiant Purple.

xiaomi su7 wersje
Fot. Xiaomi

Wnętrze SU7

Wnętrze Xiaomi SU7 jest bez wątpienia innowacyjne. Dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego ma 16,1 cala, ale to dopiero początek manii wielkości. O ile 7,1-calowy cyfrowy zestaw zegarów i wskaźników nie robi wrażenia, o tyle 56-calowy wyświetlacz head-up jest praktycznie niespotykany w branży motoryzacyjnej. Uzupełnieniem całości jest system audio z 25 głośnikami (w wersji Max, standardowo 10) i technologią Dolby Atmos.

Wnętrze będzie oferowane w czterech wersjach kolorystycznych – biało-szarej Galaxy Gray, czerwonej Twilight Red, fioletowej Mist Purple oraz czarnej Obsidian Black.

System operacyjny w Xiaomi SU7 to HyperOS, z którego producent korzysta już w niektórych smartfonach i przygotowuje się do wdrożenia go w inteligentnych zegarkach i innych urządzeniach. Niezawodne i szybkie działanie ma zapewnić procesor Qualcomm Snapdragon 8295.

Samochód zaoferuje także rozbudowane możliwości jazdy autonomicznej. Będzie tryb autonomiczny Xiaomi Pilot, który wykorzystuje lidar, 3 radary, 11 kamer HD i 12 czujników ultradźwiękowych. Tryb może być używany do jazdy po autostradzie, automatycznego parkowania i funkcji wzywania samochodu.

xiaomi su7 wnętrze
Fot. Xiaomi

Wersje samochodu

Xiaomi SU7 będzie dostępny w trzech wariantach, choć jeszcze w grudniu awizowano tylko dwa – standardowy oraz wersję Max. Ta pierwsza z jednym silnikiem elektrycznym i napędem na tylne koła zaoferuje już naprawdę przyzwoite osiągi. 299 KM mocy maksymalnej i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewni przyspieszenie do pierwszej setki w 5,28 sekundy i maksymalną prędkość 210 km/h. Zasięg samochodu w tej wersji wynosi 700 km, a zapewniają go baterie BYD o pojemności 73,6 kWh.

Jak przystało na samochód chcący rywalizować z Teslą i Porsche, propozycja chińskiej marki ma zachwycać także osiągami. Prędkość maksymalną samochodu w wersji Max ustalono na 265 km/h, a przyspieszenie do pierwszej setki zajmie zaledwie 2,87 sekundy. To zasługa dwóch silników, napędu na wszystkie koła, aż 673 KM mocy maksymalnej i 838 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odpowiadające za hamowanie elektronika Bosch i hamulce Brembo pozwolą na zahamowanie ze 100 km/h na dystansie 33,3 metra. Zasięg samochodu w tej wersji wyniesie 800 km, a to dzięki ogromnym bateriom CATL o pojemności 101 kWh.

Przy okazji prezentacji w marcu do oferty dodano środkową wersję SU7 Pro, która ma większą baterię CATL, ale moc silnika i maksymalną prędkość z wersji podstawowej. Cel to oczywiście jak największy zasięg. Dzięki temu zabiegowi wersja Pro zaoferuje zasięg do 830 km.

Zasięg Xiaomi SU7

Warto wskazać, że zasięgi samochodu nie zostały stworzone według doskonale znanej w Europie metodologii WLTP, a chińskiej CLTC. Rzeczywistość będzie więc zupełnie inna od podawanych danych, ale biorąc pod uwagę imponujące wartości, nawet odjęcie 25% od podawanych liczb daje sensowne zasięgi.

Samochód z bateriami CATL obsługują technologię 800V (z bateriami BYD 400V), co pozwoli na doładowanie 220 km zasięgu w 5 minut albo 510 km zasięgu w 15 minut ładowania na odpowiednio szybkiej ładowarce.

Podsumowując:

  • standardowe SU7 – RWD, jeden silnik elektryczny, 299 KM, 400 Nm, bateria BYD 73,6 kWh, 700 km zasięgu, 0-100 km/h w 5,28 sekundy, prędkość maksymalna 210 km/h;
  • SU7 Pro – RWD, jeden silnik elektryczny, 299 KM, 400 Nm, bateria CATL 94,3 kWh, 830 km zasięgu, 0-100 km/h w 5,75 sekundy, prędkość maksymalna 210 km/h;
  • SU7 Max – AWD, dwa silniki elektryczne, 673 KM, 838 Nm, bateria CATL 101 kWh, 800 km zasięgu, 0-100 km/h w 2,78 sekundy, prędkość maksymalna 265 km/h.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chiny zalewają świat tanimi pojazdami elektrycznymi. Dlaczego Europa chce to zatrzymać?

Ceny Xiaomi SU7. Kiedy w Polsce?

Samochody Xiaomi będą produkowane w fabryce BAIC Group w Pekinie. Roczna zdolność produkcyjna modelu ma sięgać docelowo 300 tysięcy egzemplarzy, ale obecnie jest znacznie niższa. W marcu wyprodukowano 3 tysiące pojazdów, a plan na maj zakłada produkcję 6 tysięcy. Chiński producent już poprosił o możliwie jak najszybsze zwiększenie produkcji.

O niezawodności samochodów ma świadczyć skala testów – 5,4 miliona kilometrów pokonanych w 300 chińskich miastach.

Ceny Xiaomi SU7 okazały się niezwykle atrakcyjne, co spowodowało lawinę zamówień w dniu prezentacji samochodu. Wersja podstawowa kosztuje od 215 900 juanów (ok. 119 tysięcy złotych), SU7 Pro od 245 900 juanów (ok. 135 tysięcy złotych), a SU7 Max od 299 900 juanów (ok. 165 tysięcy złotych).

Po otwarciu zamówień producent otrzymał 10 000 wiążących zamówień (wpłata 5 000 juanów) w ciągu 4 minut, a 50 000 po 27 minutach. Ostatecznie w ciągu doby od premiery Xiaomi otrzymało zamówienia na blisko 90 tysięcy egzemplarzy. W związku z sukcesem póki co nie ma żadnych informacji, kiedy i czy w ogóle samochód trafi do Europy, w tym do Polski.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *