Wynajem aut elektrycznych jest nieop艂acalny. To koniec Innogy GO

Sp贸艂ka Innogy GO wypo偶yczaj膮ca na minuty BMW i3 chce sprzeda膰 biznes ? donosi serwis WysokieNapiecie.pl. A jak nie b臋dzie na niego ch臋tnych, to go zamknie. Pow贸d? Wynajem aut elektrycznych w Polsce to nieop艂acalny biznes.

Gdy firma energetyczna Innogy w kwietniu ubieg艂ego roku startowa艂a z projektem Innogy GO, nikt nie mia艂 w膮tpliwo艣ci, 偶e to 艣wietny interes. I dla sp贸艂ki, i dla samych konsument贸w. Ci pierwsi mieli nie tylko zarabia膰 na wynajmie, ale te偶 budowa膰 sobie renom臋 firmy odpowiedzialnej ekologicznie. Drudzy z kolei, nie musili kupowa膰 drogiego elektryka (ceny BMW i3 zaczynaj膮 si臋 od ca. 160 tys. z艂) ? mogli wynajmowa膰 go na minuty. Pierwsze 8 minut kosztuje 9,99 z艂 (1,25 z艂/min), a ka偶da kolejna minuta ? 1,29 z艂. Mo偶na te偶 od razu wypo偶yczy膰 samoch贸d na ca艂膮 dob臋 za 199 z艂.

PGE rezygnuje z elektromobilno艣ci. Nie b臋dzie 艂adowarek. Izery te偶?

Cho膰 stawki nie by艂y wyg贸rowane, to klienci w Polsce nie dali si臋 przekona膰 do wynajmu elektryk贸w. 500 sztuk BMW i3 w Warszawie i Zakopanem cz臋艣ciej stoi, ni偶 je藕dzi. AW efekcie po zaledwie 1,5 roku od startu, Innogy postanowi艂o pozby膰 si臋 motoryzacyjnego interesu. Jak donosi portal WysokieNapiecie.pl, rozwa偶ane s膮 trzy scenariusze. Najbardziej optymistyczny zak艂ada sprzeda偶 biznesu. Problem w tym, 偶e zainteresowanych jego przej臋ciem nie wida膰 na horyzoncie. Pandemia oraz og贸lna niech臋膰 Polak贸w do car sharingu sprawi艂y, 偶e coraz wi臋cej firm wycofuje si臋 z tego biznesu, zamiast go rozwija膰. Od pocz膮tku roku znikn臋艂a wroc艂awska Vozilla (wynajmowa艂a Nissany Leaf i Renault Zoe), eCar prowadzony przez frim臋 energetyczn膮 Tauron, czy 艣l膮ski GreenGo (te偶 u偶ywa艂 BMW i3).

wynajem aut elektrycznych

Wynajem aut elektrycznych generuje straty liczone w milionach z艂otych rocznie

Bardziej realny wydaje si臋 zatem scenariusz pesymistyczny, czyli po prostu zamkni臋cie nierentownego Innogy GO. Jak podaje WysokieNapiecie.pl na utrzymaniu floty elektrycznych BMW Innogy traci kilkaset tysi臋cy z艂otych miesi臋cznie. Dodatkowo nowy w艂a艣ciciel firmy, czyli niemiecki koncern E.ON szuka oszcz臋dno艣ci i chce skupi膰 si臋 na podstawowej dzia艂alno艣ci, czyli sprzeda偶y i dystrybucji energii elektrycznej.

Co sprawia, 偶e wynajem aut elektrycznych w Polsce si臋 nie op艂aca? Sk艂ada si臋 na to wiele czynnik贸w. Pierwszy, to fakt, 偶e takie samochody s膮 po prostu znacznie dro偶sze, ni偶 klasyczne ? w zwi膮zku z tym raty leasingowe za nie s膮 r贸wnie偶 wy偶sze, a to oznacza konieczno艣膰 podniesienia cen za wynajem. Drugi pow贸d, to nasza mentalno艣膰. Ci膮gle wolimy mie膰 w艂asny samoch贸d, ni偶 go wynajmowa膰. A trzeci, to 艣wiadomo艣膰, 偶e samochody elektryczne w Polsce s膮 de facto autami nap臋dzanymi? w臋glem. Co k艂贸ci si臋 z ide膮 ich ekologiczno艣ci. W tym kontek艣cie bardziej ?eko? wydaj膮 si臋 auta hybrydowe, kt贸rych nie trzeba 艂adowa膰. Takie te偶 wyst臋puj膮 w CarSharingu i ciesz膮 si臋 nawet spora popularno艣ci膮. Firma Pank oferuje cho膰by Toyoty Yaris, C-HR i Corolle z nap臋dami elektryczno-spalinowymi. Ich wynajem jest o 30-40 proc. ta艅szy, ni偶 elektryka.