samolot hybrydowy

Powstanie pierwszy na świecie samolot hybrydowy

British Electric Aviation Group (EAG) ujawniła, że pracuje nad samolotem pasażerskim, który ma mieć napęd hybrydowy. Po raz pierwszy w powietrze maszyna ma się wzbić w 2028 r.

British Electric Aviation Group (EAG) ujawniła, że pracuje nad samolotem pasażerskim, który ma mieć napęd hybrydowy. Po raz pierwszy w powietrze maszyna ma się wzbić w 2028 r.

Gdy 25 lata temu Toyota prezentowała pierwszego Priusa, nawet najwięksi optymiści nie przewidzieli, jak wielką popularność zdobędzie technologia hybrydowa. Dzisiaj ponad połowa sprzedawanych globalnie aut Toyoty i Lexusa ma pod maską układ spalinowo-elektryczny. Z kolei inni producenci probują kopiować Japończyków (z różnym skutkiem), a hybrydowe rozwiązania lada chwila mogą złościć nawet w samolotach.

samolot hybrydowy

Brytyjska grupa EAG założona przez byłego pracownika Airbusa i Bombardiera ogłosiła, że pracuje nad samolotem pasażerskim, który poza silnikami spalinowymi byłby wyposażony również w elektryczne. Maszyna miałaby mieścić 70 pasażerów i przelatywać dystans 1500 km. Więcej szczegółów na razie nie ujawniono, choć firma opatentowała już 25 rozwiązań związanych z nowym projektem. Część z nich pochodzi z poprzedniego projektu, zakładającego stworzenie hybrydowych i elektrycznych samolotów mieszczących do 19 osób. „Doszliśmy jednak do wniosku, że to zła strategia i samolot hybrydowy powinien być większy” ? tłumaczy prezes EAG Kamran Iqbal.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Jest szansa na rozwój wodorowej motoryzacji

Maszyna, której robocza nazwa to „Hera”, poza hybrydowym napędem ma charakteryzować się wyjątkowo krótkimi drogami startu i lądowania. Poza wersją pasażerską będzie występowała też w opcji cargo. Grupa AEG liczy, że uda się jej pozyskać fundusze na zaprojektowanie i budowę m.in. od brytyjskiego rządu. W lipcu wystartował on inicjatywą Jet Zero Council, która ma sprawić, że w perspektywie kilkudziesięciu lat transport lotniczy stanie się zeroemisyjny. W dokumencie wprost napisano, że Wielka Brytania „ambicje stworzenia pierwszego w historii zeroemisyjnego samolotu pasażerskiego dalekiego zasięgu”.

samolot hybrydowy hera

Wielu ekspertów jest sceptycznych jeżeli chodzi o projekt AEG. Twierdzą, że technologia hybrydowa się nie sprawdzi w dużym samolocie. Ale 25 lat temu, gdy Toyota startowała z Priusem, eksperci też nie wróżyli jej sukcesu. Dzisiaj „śpiewają” już trochę inaczej. Samolot hybrydowy ma wzbić się w powietrze już w 2028 r.