Technologia MHEV. Wysokie koszty przy niewielkich korzyĆciach? Badania budzÄ spore wÄ tpliwoĆci
Koszty miÄkkich hybryd
Technologia MHEV jest coraz bardziej popularna na rynku samochodĂłw, czemu trudno siÄ dziwiÄ. To najbardziej przystÄpna cenowo wersja napÄdu elektrycznego, ktĂłrÄ moĆŒna znaleĆșÄ praktycznie we wszystkich kategoriach pojazdĂłw. Silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy lub wysokoprÄĆŒny podczas przyspieszania w celu zmniejszenia zuĆŒycia paliwa.
Nie moĆŒe on jednak napÄdzaÄ samochodu samodzielnie, jak w przypadku konwencjonalnej hybrydy lub hybrydy plug-in. GĆĂłwnym celem nie jest zwiÄkszenie osiÄ gĂłw ukĆadu napÄdowego, ale raczej pokrycie nieefektywnych momentĂłw silnika spalinowego w celu zmniejszenia jego obciÄ ĆŒenia. Chodzi wiÄc o optymalizacjÄ dziaĆania silnika spalinowego. Akumulator 48V jest Ćadowany energiÄ kinetycznÄ podczas hamowania i zwalniania. MiÄkkie hybrydy wykorzystujÄ zgromadzonÄ wtedy do wsparcia silnika spalinowego w okreĆlonych sytuacjach. To przede wszystkim ruszanie z miejsca, co oznacza, ĆŒe oszczÄdnoĆci paliwowe mogÄ nie byÄ tak znaczÄ ce, jak mogĆoby siÄ wydawaÄ.
RozwaĆŒajÄ c ekonomiczny aspekt samochodĂłw MHEV, naleĆŒy zwrĂłciÄ uwagÄ na koszt akumulatora oraz wymiany. W tym celu uzyskaliĆmy dane dotyczÄ ce trzech modeli marek premium:
- BMW 520d: koszt akumulatora wynosi 8850 zĆ brutto, a wymiana 1500 zĆ;
- Mercedes GLC 200: akumulator to wydatek 8000 zĆ brutto, a wymiana 2000 zĆ;
- Audi Q5 40 TDI: akumulator 4217 zĆ brutto, a wymiana 600 zĆ.
Czy te kwoty sÄ znaczÄ ce? Wymiana akumulatorĂłw 48V w miÄkkich hybrydach nie jest zjawiskiem powszechnym, wiÄc naleĆŒy skupiÄ siÄ na ich kosztach i porĂłwnaÄ to z korzyĆciami. To o tyle istotne, ĆŒe technologia MHEV jest czÄsto promowana jako bardziej dostÄpna finansowo alternatywa dla peĆnych hybryd (HEV), a zwĆaszcza hybryd plug-in (PHEV) i pojazdĂłw caĆkowicie elektrycznych (BEV).
KorzyĆci technologiczne vs. koszty
Jan Machacek, student Politechniki Czeskiej w Pradze, w ramach swojej pracy dyplomowej przeprowadziĆ porĂłwnanie na bazie Skody Octavii w wersji benzynowej oraz benzynowej z 48-woltowym ukĆÄ dem MHEV. OkazaĆo siÄ, ĆŒe spalanie wyĆÄ cznie benzynowej wersji na 100 km specjalnie ustalonej trasy wyniosĆo 5,54 litra, a wersji z miÄkkÄ hybrydÄ 5,49 l. Octavia MHEV w tym przypadku byĆa wiÄc o 0,58% bardziej ekonomiczna. DodatkowÄ zaletÄ jest takĆŒe oczywiĆcie zmniejszenie emisji CO2 – ze 126,5 g/km do 125,3 g/km.
PowyĆŒsze dane jasno pokazujÄ , ĆŒe korzyĆci z zastosowania technologii MHEV nie sÄ znaczÄ ce. OczywiĆcie wiele zaleĆŒy od profilu terenu, zachowania kierowcy i wielu innych czynnikĂłw. Z caĆÄ pewnoĆciÄ oszczÄdnoĆci paliwowe nie siÄgajÄ jednak 10%, ktĂłre podaje siÄ w niektĂłrych publikacjach. Samochody MHEV oferujÄ wiÄc pewnÄ poprawÄ w efektywnoĆci paliwowej oraz redukcjÄ emisji CO2 w porĂłwnaniu do tradycyjnych pojazdĂłw spalinowych. KorzyĆci sÄ jednak stosunkowo niewielkie, zwĆaszcza gdy zestawimy je z kosztami.
Gdy porĂłwnamy MHEV z tradycyjnymi hybrydami (HEV), rĂłĆŒnica w efektywnoĆci staje siÄ jeszcze bardziej widoczna. Samochody HEV sÄ w stanie dziaĆaÄ wyĆÄ cznie na energii elektrycznej na krĂłtkich dystansach, co znaczÄ co redukuje zuĆŒycie paliwa oraz emisjÄ CO2, szczegĂłlnie w ruchu miejskim. Mimo ĆŒe poczÄ tkowy koszt zakupu HEV moĆŒe byÄ wyĆŒszy, to dĆugoterminowe oszczÄdnoĆci na paliwie oraz niĆŒsze koszty eksploatacyjne mogÄ przewaĆŒyÄ na ich korzyĆÄ w porĂłwnaniu do MHEV.
WedĆug wielu ogĂłlnodostÄpnych badaĆ, oszczÄdnoĆci paliwowe na zastosowaniu samochodu w peĆni hybrydowego w porĂłwnaniu z wyĆÄ cznie benzynowym siÄgajÄ bowiem od 20 do nawet 50 procent.
ZOBACZ RĂWNIEĆ»: Mercedes teĆŒ przyznaĆ siÄ do bĆÄdu w planach. JuĆŒ nie stawia tylko na elektryki i nie grozi wycofaniem samochodĂłw spalinowych
Czy technologia MHEV jest w ogĂłle opĆacalna?
ChoÄ technologia MHEV moĆŒe wydawaÄ siÄ kuszÄ ca jako „miÄkki” wstÄp do Ćwiata elektromobilnoĆci, stosunkowo wysokie koszty baterii zawarte w cenie samochodu, oraz ograniczone korzyĆci ekologiczne i ekonomiczne stawiajÄ pod znakiem zapytania jej opĆacalnoĆÄ. W kontekĆcie dÄ ĆŒenia do maksymalizacji efektywnoĆci paliwowej i minimalizacji wpĆywu na Ćrodowisko, technologia HEV wydaje siÄ oferowaÄ znacznie wiÄcej korzyĆci przy porĂłwnywalnych lub nawet niĆŒszych kosztach dĆugoterminowych.
Leave a Comment