baterie lfp

Baterie LFP. Wady, zalety, opinie. Co warto o nich wiedzieć?

Producenci samochodów elektrycznych zaczynają coraz częściej stosować baterie LFP. Czym w ogóle są oraz jakie są ich zalety i wady?

Baterie LFP – co to takiego?

Baterie LFP, znane także jako baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, są rodzajem akumulatorów litowo-jonowych, które wyróżniają się zastosowaniem fosforanu żelaza (LiFePO4) jako materiału katodowego. Charakteryzują się one szeregiem zalet, które czynią je atrakcyjnym wyborem w wielu zastosowaniach.

Skład chemiczny tych baterii zapewnia im wyjątkową stabilność termiczną i chemiczną, co przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo w porównaniu z innymi typami baterii litowo-jonowych. Ich rywale zazwyczaj są bardziej podatni na ryzyko termicznego przebiegunowania i zapłonu. Dzięki swojej unikalnej strukturze, baterie LFP mogą przetrwać tysiące cykli ładowania i rozładowania z minimalną utratą pojemności.

Anoda w tych bateriach jest zazwyczaj wykonana z grafitu lub innego materiału węglowego, co współgra z elektrolitem litowo-jonowym, aby zapewnić skuteczny przepływ jonów litu między katodą a anodą. Mimo że baterie LFP mają niższą gęstość energii w porównaniu do innych technologii litowo-jonowych, takich jak NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe), ich zalety w zakresie bezpieczeństwa, żywotności i niższego kosztu często przeważają nad tą wadą.

Jakie są zalety i wady baterii LFP?

Producenci samochodów nie bez powodu wprowadzają do swoich elektrycznych modeli baterie LFP, zastępując akumulatory NMC. Są one bowiem szczególnie odpowiednie dla zastosowań wymagających dużych ilości cykli ładowania i rozładowania, takich jak właśnie pojazdy elektryczne. W takich warunkach oferują one tylko niewielki spadek pojemności baterii. A to sprawia, że są bardziej ekonomicznym wyborem na dłuższy czas użytkowania. To istotna zaleta biorąc pod uwagę, że w przypadku baterii NMC producenci zalecają ładowanie do 80%. W przypadku LFP częste ładowanie do 100% nie jest natomiast problemem.

Co więcej, dzięki swojemu składowi, baterie LFP mają wysoką stabilność termiczną, co pozwala im lepiej radzić sobie w ekstremalnych temperaturach. Ta sytuacja zmienia się zresztą z biegiem lat. LFP początkowo kojarzone negatywnie pod tym względem, zaczynają przeważać w nim nad innymi rodzajami akumulatorów.

Zalety baterii LFP obejmują też brak w ich składzie metali takich jak kobalt, który jest drogi i budzi obawy etyczne oraz środowiskowe związane z jego wydobyciem, sprawia, że baterie LFP są postrzegane jako bardziej ekologiczna i społecznie odpowiedzialna opcja.

Zwolennicy tych baterii często wskazują także na bezpieczeństwo. Dzięki stabilności termicznej i chemicznej fosforanu żelaza, akumulatory te są mniej podatne na przegrzewanie się i ryzyko termicznego przebiegunowania w porównaniu z innymi typami baterii litowo-jonowych.

Jak wszystko na tym świecie, baterie LFP mają także swoje wady. W porównaniu z innymi typami baterii litowo-jonowych, baterie LFP mają niższą gęstość energii. Oznacza to, że przy tej samej wadze i rozmiarze przechowują mniej energii. W przypadku samochodów elektrycznych oznacza to po prostu większą masę własną baterii. A to może oznaczać gorsze prowadzenie się samochodu albo niższy zasięg przy podobnej wadze i rozmiarze.

Baterie LFP – opinie. Czy samochód z nimi to dobry wybór?

Podsumowując, baterie LFP pojawiły się na rynku samochodów elektrycznych nie bez powodu. Mają szereg opisanych wyżej zalet, stosunkowo niewiele wad, a dodatkowo są łatwiejsze i tańsze w produkcji od baterii NMC. Nic więc dziwnego, że decydują się na nie kolejni producenci samochodów elektrycznych. To logiczny i bezpieczny wybór, którego nie należy się bać pomimo zwiększonej masy własnej.  Biorąc pod uwagę całkowitą masę samochodów elektrycznych, nie stanowi ona bowiem znaczącego problemu. A w zamian oferuje szereg korzyści znacznie bardziej przydatnych w codziennym użytkowaniu.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *