li auto samochody

Tylko dwie chiƄskie marki zarobiƂy na samochodach elektrycznych w 2023 r. To ciekawa statystyka

ChiƄski rynek pojazdĂłw elektrycznych przeĆŒywa bezprecedensowy rozkwit, z ponad 150 rĂłĆŒnymi markami konkurującymi o uwagę konsumentĂłw. Jednak mimo imponującego wzrostu sprzedaĆŒy i produkcji, tylko dwie firmy zdoƂaƂy osiągnąć rentownoƛć w tym sektorze. Sytuacja ta odzwierciedla zarĂłwno ogromny potencjaƂ, jak i wyzwania stojące przed chiƄskim przemysƂem motoryzacyjnym, ktĂłry mimo trudnoƛci ekonomicznych, kontynuuje intensywne inwestycje w technologie elektryczne, uznając je za kluczowe dla przyszƂoƛci branĆŒy.

Rozkwit chiƄskiego rynku pojazdów elektrycznych

Chiny doƛwiadczają bezprecedensowego wzrostu w produkcji i sprzedaĆŒy pojazdĂłw elektrycznych. Rynek oferuje setki modeli i dziesiątki rĂłĆŒnych marek, tworząc niezwykle konkurencyjne ƛrodowisko dla konsumentĂłw. Ta rĂłĆŒnorodnoƛć przyczyniƂa się do ekspansji przemysƂu motoryzacyjnego w Chinach, czyniąc kraj liderem w dziedzinie pojazdĂłw elektrycznych i nowej mobilnoƛci.

Badanie przeprowadzone w 2023 roku wykazaƂo obecnoƛć aĆŒ 150 rĂłĆŒnych marek konkurujących na tym samym rynku, co stanowi prawdziwe wyzwanie handlowe i ekonomiczne. JednakĆŒe, mimo imponującej liczby producentĂłw, tylko dwie marki zdoƂaƂy osiągnąć rentownoƛć w segmencie pojazdĂłw elektrycznych.

Sytuacja na rynku chiƄskim znacząco rĂłĆŒni się od tej w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie obserwuje się spowolnienie sprzedaĆŒy pojazdĂłw elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Podczas gdy na Zachodzie przewiduje się moĆŒliwą recesję w 2024 roku, chiƄski rynek przeĆŒywa prawdziwy boom handlowy.

ZOBACZ RÓWNIEĆ»: Europejski SUV taƄszy od chiƄskiego kompaktu. Ten model pokazuje, ĆŒe się da

Wyzwania i strategie chiƄskich producentów

W obliczu nasycenia rynku krajowego, wiele chiƄskich firm zaczyna poszukiwać moĆŒliwoƛci ekspansji na rynki zagraniczne. Okazuje się, ĆŒe marki chiƄskie osiągają większą rentownoƛć w Europie niĆŒ w Chinach, nawet po wprowadzeniu nowych ceƂ.

Song Zhiping, przewodniczący ChiƄskiego Stowarzyszenia SpóƂek GieƂdowych, podczas konferencji biznesowej w Chinach podkreƛliƂ, ĆŒe spoƛrĂłd 150 rĂłĆŒnych marek obecnych w regionie, tylko BYD i Li Auto wykazaƂy w 2023 r. dodatni bilans ekonomiczny. Mimo trudnej sytuacji, Zhiping popiera wysiƂki producentĂłw, twierdząc, ĆŒe bez produkcji samochodĂłw elektrycznych nie ma przyszƂoƛci dla branĆŒy.

Wiele marek, takich jak NIO czy XPeng, mimo rosnącej sprzedaĆŒy, notuje znaczące straty. NIO, mimo zwiększenia przychodĂłw o 12,9% w 2023 roku, odnotowaƂo wzrost strat o 45%. Podobnie XPeng, mimo przychodĂłw na poziomie 4,2 miliarda dolarĂłw, zadeklarowaƂo straty netto w wysokoƛci 1,4 miliarda dolarĂłw.

ZOBACZ RÓWNIEĆ»: ChiƄskie marki mają plan na ominięcie ceƂ. Jak to zrobią?

Sukcesy i wyzwania chiƄskiego przemysƂu motoryzacyjnego

Li Auto i BYD wyrĂłĆŒniają się na tle pozostaƂych firm. Li Auto, posiadając zaledwie pięć modeli w ofercie, osiągnęƂo w 2023 roku przychody na poziomie 17 miliardĂłw dolarĂłw, co stanowi wzrost o 173,6% w porĂłwnaniu do roku 2022. Zysk netto firmy wyniĂłsƂ 1,6 miliarda dolarĂłw, co przekƂada się na rentownoƛć na poziomie 9,5% – wynik, ktĂłry trudno osiągnąć nie tylko w Chinach, ale i na caƂym ƛwiecie.

Analiza przemysƂu motoryzacyjnego w Chinach pokazuje, ĆŒe w 2023 roku fabryki samochodĂłw wykorzystywaƂy ƛrednio 59% swojej caƂkowitej zdolnoƛci produkcyjnej. Jednak wyniki poszczegĂłlnych producentĂłw znacznie się rĂłĆŒnią. BYD osiągnąƂ wskaĆșnik wykorzystania mocy produkcyjnych na poziomie 80%, a Tesla przekroczyƂa 92%.

15% chiƄskich fabryk produkuje 47% pojazdĂłw, osiągając wskaĆșnik wykorzystania mocy produkcyjnych przekraczający 95%. Jednoczeƛnie 20% fabryk wyprodukowaƂo mniej niĆŒ 1000 jednostek w ciągu roku, a 17% – mniej niĆŒ 10 000 samochodĂłw. Te dane pokazują ogromne zrĂłĆŒnicowanie efektywnoƛci w chiƄskim przemyƛle motoryzacyjnym.