Hybrydowa Kia Sportage 2024. Ceny, wersje, opinie. Którą wersję wybrać?
Kia jest jedną z marek, które najlepiej dostosowały się do nowego paradygmatu elektryfikacji i hybrydyzacji. W ciągu zaledwie kilku lat koreańska marka bardzo dobrze zaadaptowała prawie całe swoje portfolio pojazdów, zdecydowanie stawiając na elektryfikację i jednocześnie poprawiając jakość produkcji.
Z całej gamy pojazdów Kii, Sportage jest jednym z jej najbardziej cenionych modeli. Piąta generacja została przyjęta bardzo dobrze. Jest większa, lepiej wyposażona i zdolna do przekazywania bardzo dobrych wrażeń z jazdy. Nowy Sportage jest również samochodem Kii z największą liczbą opcji układu napędowego, jakie obecnie oferuje marka. Możemy wybierać od wersji czysto benzynowej, przez miękką hybrydę, pełną hybrydę aż do hybrydy plug-in.
W tym artykule skupimy się na w pełni hybrydowej Kii Sportage HEV, który stawia dość trudne wyzwanie innym rywalom w swoim segmencie, łącząc dobre wykończenie, bardzo dobrą reakcję na kierownicy i cenę, której nie można nazwać wygórowaną.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: 7-miejscowe hybrydy. Co można kupić w Polsce?
Ceny Kii Sportage HEV 2024
Zaczynając od ceny, Kia Sportage HEV jest dostępna w czterech różnych wersjach wyposażenia. Wszystkie wykorzystują te same silniki.
Najtańsza ze wszystkich to wersja L (pełna hybryda nie jest dostępna w bazowej wersji M), którą można nabyć od 164 900 zł (AWD od 173 900 zł). Wyposażona jest w 17-calowe felgi aluminiowe, nawigację z zakrzywionym 12,3-calowym ekranem, przednie i tylne czujniki parkowania z kamerą cofania, podgrzewane przednie i tylne siedzenia, przyciemniane szyby, automatyczną dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go i aktywne utrzymanie pasa ruchu.
Szczebel wyżej mamy do czynienia z wersją Anniversary, której cena startuje od 174 900 zł (AWD od 183 900 zł). Oprócz większej średnicy felg (18 cali), ta wersja posiada cyfrowy zestaw wskaźników 'Supervision’, bardzo podobny do tego, który widzieliśmy w innych modelach, takich jak EV6. To dwa zintegrowane ze sobą 12,3-calowe ekrany – inforozrywki oraz cyfrowych zegarów i wskaźników. W standardzie jest też m.in. czarna podsufitka, elektryczna regulacja przednich foteli czy bezkluczykowy dostęp.
Trzecią w gamie jest wersja Business Line, która oferuje ona kilka nowości w stosunku do Anniversary. To indukcyjna ładowarka do telefonu o mocy 15W z funkcją chłodzenia, funkcja automatycznego otwierania i zamykania pokrywy bagażnika czy oświetlenie ambientowe. Jej ceny startuję od 181 900 zł (AWD od 190 900 zł).
Szczytem oferty Sportage HEV jest GT-Line. Oprócz bardziej efektownego wyglądu zewnętrznego, ta wersja posiada wysokiej klasy system audio Harman Kardon, kamerę 360°, system zdalnego parkowania, panoramiczny szklany dach, asystenta martwego pola z monitorem w zestawie wskaźników, alert o ruchu poprzecznym z tyłu i wentylowane przednie siedzenia. Można ją nabyć od 189 900 zł (AWD od 198 900 zł).
Układ napędowy i zużycie paliwa
Wszystkie trzy warianty nowej hybrydowej Kii Sportage wykorzystują 1,6-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i łączną mocą 230 KM. Część elektryczna wykorzystuje akumulator o pojemności 1,49 kWh, który znajduje się pod tylnymi siedzeniami. Silnik elektryczny jest w stanie dostarczyć 60 KM do całości.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, będzie ono zależeć od tego, czy zdecydujemy się na wersję z napędem na przednie koła, czy wolimy opcję 4×4, które są dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia. Niezależnie od wyboru, będziemy mieli do dyspozycji 6-biegową automatyczną skrzynię biegów z konwerterem momentu obrotowego, na którą bezpośrednio oddziałuje silnik elektryczny.
Najprostszy model homologuje zużycie 5,6 litra na 100 km w cyklu mieszanym WLTP. Z drugiej strony, najbardziej wyposażona wersja z napędem 4×4 zużywa 6,4 litra w tym samym cyklu.
Wymiary Kii Sportage HEV
Nowy Sportage urósł w porównaniu z poprzednią generacją. Wynika to z faktu, że Kia wykorzystała dla tego modelu platformę N3, wspólną z Kią Sorento i jej kuzynem, Hyundaiem Tucsonem. Ta decyzja projektowa wyjaśnia, dlaczego pojazd ten dokonał tak znaczącego skoku z jednej generacji na drugą.
Długość tego kompaktowego SUV-a wynosi 4,52 metra, a rozstaw osi wynosi 2,68 metra. Mimo pomocy przy parkowaniu, warto mieć szerokie miejsce parkingowe, ponieważ ma on szerokość 1,86 metra (nie licząc lusterek). Mierzy 1,65 metra wysokości i może pochwalić się 17 centymetrami prześwitu.
ZOBACZ RÓNIEŻ: Najtańsze nowe hybrydowe SUV-y w Polsce. TOP 10
Wnętrze to mocny punkt hybrydowej Kii Sportage
Dochodzimy do jednego z mocnych punktów samochodu. Miejscem, gdzie nowy hybrydowy Sportage dokonał wielkiego skoku jakościowego, jest wnętrze. Zaczynając od pozycji kierowcy, model ten wyróżnia się konsolą centralną, która skupia dużą liczbę fizycznych przycisków wokół selektora biegów.
System inforozrywki, z 12,3-calowym ekranem obok zestawu wskaźników, jest łatwy w obsłudze i ma dobrą responsywność, choć wymaga kabla do połączenia z Apple CarPlay i Android Auto. Kia znalazła bardzo pomysłowe rozwiązanie na desce rozdzielczej: pod ekranem znajduje się panel dotykowy, który pozwala używać tych samych przycisków dotykowych i fizycznych pokręteł do klimatyzacji lub systemu multimedialnego.
Przednie siedzenia są wygodne i dobrze obejmują użytkownika każdego typu. Kierownica również daje dobre wrażenia, podobnie jak wykończenia przedniej części. W górnej części ma miękkie materiały, z twardymi plastikami w dolnych strefach. Regulacje wyróżniają się dobrą solidnością, choć postrzegana jakość pod względem designu i wykończenia jest nieco niższa niż na przykład w Renault Austral.
Jeśli przejdziemy do tylnych siedzeń, nadal mamy wrażenie, że jesteśmy w bardzo dobrze rozwiązanym pojeździe. Miejsca są bardzo przestronne, szczególnie dla kolan pasażerów. Osoba o wzroście 1,80 metra będzie mogła podróżować w wygodnej pozycji, bez wymuszania postawy lub nóg. Oparcie tylnych siedzeń jest regulowane, są wyloty powietrza z regulacją temperatury dla tylnej strefy, porty USB-C, a okna są szerokie, choć wznosząca się linia boczna drzwi nieco zmniejsza wrażenie przestronności. To ostatnie jest jeszcze bardziej intensywne w wersji GT-Line z panoramicznym dachem.
Bagażnik Kii Sportage HEV
Tam, gdzie nowy Sportage urósł najbardziej, to właśnie w bagażniku. Ta wersja ma 587 litrów, ogromną przestrzeń i ponadprzeciętną w porównaniu z resztą rywali w swoim segmencie. Ponadto, składając tylne siedzenia, objętość rozszerza się do 1 776 litrów.
Jeśli to wciąż za mało, powinieneś również wiedzieć, że ten SUV jest przygotowany do montażu belek dachowych, jeśli macie taką ochotę. Dlatego mamy do czynienia z naprawdę sensownym pojazdem do podróży z dużą ilością bagażu.
Kia Sportage HEV – opinie. Czy warto zainteresować się tym modelem?
Kia może być zadowolona z nowej generacji tego modelu. W pełni hybrydowa Sportage wersja po prostu dopełnia produkt, który już odniósł wielki sukces dzięki własnym zasługom. Pod względem estetycznym, model ten robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, ponieważ ma bardzo nowoczesne i przyciągające wzrok linie.
Kiedy już wsiądziemy do środka, zdamy sobie sprawę, że jakość wnętrza również jest dobra, z dobrą obsługą klimatyzacji czy multimediów i detalami, które sprawiają, że jest to bardzo wygodny samochód. Ponadto, hybrydyzacja pasuje do tego SUV-a jak ulał, ponieważ znacznie zmniejsza zużycie paliwa.
Którą wersję byśmy kupili? Dobre pytanie. Bardzo łatwo jest polecić wersję GT-Line, ponieważ jej wykończenia i wyposażenie zostały starannie dopracowane. Jednak biorąc pod uwagę dodatkowy koszt, możliwe, że bardziej interesująca wyda ci się wersja L, która również nie rozczarowuje w żadnym aspekcie, a jest najtańsza w całej gamie.