kia ev9

KIA EV9 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić w Polsce?

Kia postawiła sobie za cel zostać liderem na rynku samochodów elektrycznych wśród marek wolumenowych, oferując gamę wyjątkowych produktów w rozsądnych cenach. Kia EV9 jest jej najnowszym dziełem, a jednocześnie flagowym modelem marki.

Kia EV9 to wyjątkowa historia dla marki

Chociaż Kia jest obecnie jedną z najlepiej sprzedających się marek samochodowych na świecie, historia tej koreańskiej firmy nie zawsze była usłana różami. Założona w 1944 roku firma z powodu różnych problemów finansowych przechodziła przez różne etapy. W 1980 roku nawiązała współpracę z amerykańskim Fordem, który 8 lat później sprzedał swój udział Hyundaiowi. Od tego czasu obie marki ściśle ze sobą współpracują, tworząc atrakcyjne produkty, takie jak omawiana Kia EV9.

Hyundai i Kia można uznać za siostrzane marki, dzięki czemu dzielą się pracą i rozwojem, co pozwala im obniżyć koszty. Mimo że wykorzystują podobne technologie i systemy, każda marka wnosi własny punkt widzenia. EV9 jest obecnie największym elektrycznym modelem z Korei. Po zapowiedziach w formie prototypu kilka lat temu, w pierwszych miesiącach 2023 roku trafia do sprzedaży, wyróżniając się imponującą sylwetką.

Jest to model wyłącznie elektryczny, oparty na platformie e-GMP koreańskiego koncernu. Ta sama architektura jest używana w innych produktach korporacji, takich jak Kia EV6 czy Hyundai Ioniq 5. W tym przypadku dostosowano ją do wyjątkowych proporcji EV9, uważanego za najbardziej luksusowy i najlepszy samochód Kii, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Mimo że jest uznawany za model premium, wiele jego cech odpowiada wyższej kategorii.

kia ev9
Fot. Kia
kia ev9
Fot. Kia

Ceny Kia EV9

Ze względu na wyjątkowy charakter EV9, model oferowany jest zaledwie w dwóch wersjach wyposażenia – Earth oraz GT-Line. Oznacza to, że jego cena jest wysoka, ale wyposażenie standardowe jest naprawdę imponujące. Oferuje podobne i równoważne systemy do tych, które możemy zobaczyć w modelach premium. Dzięki temu wyróżnia się doskonałym stosunkiem jakości do ceny.

W standardzie znajdziecie bowiem trójstrefową klimatyzację z nawiewami dla drugiego i trzeciego rzędu, aktywny tempomat z funkcją stop&go uczący się stylu jazdy kierowcy, podgrzewane i wentylowane fotele przednie oraz skrajne siedzenia drugiego rzędu (3 stopnie regulacji), podgrzewaną kierownicę z 2-stopniową regulację, pompę ciepła, 19″ felgi aluminiowe czy w końcu panoramiczny potrójny wyświetlacz, składający się z 12,3″ cyfrowych zegarów i wskaźników, 12,3″ ekranu systemu inforozrywki oraz 5,3″ dotykowego ekranu do sterowania klimatyzacją.

Cena wyjściowa Kii EV9 w Polsce wynosi 323 900 zł. Cena może wzrosnąć do 343 900 zł, jeśli zdecydujecie się na samochód z napędem na wszystkie koła. Jako jedyny jest on dostępny w wersji GT-Line – od 368 900 zł. A GT-Line w standardzie zawiera choćby system kamer 360 stopni, system audio Meridian z 14 głośnikami, technologią dźwięku przestrzennego i optymalizacją dźwięku, system zdalnego parkowania prostopadłego, równoległego i skośnego przy użyciu pilota czy 21″ felgi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Kia EV6 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?

Układy napędowe dostępne w EV9

Trzeba przyznać, że personalizacja nie jest najmocniejszą stroną EV9. Kia nie tylko oferuje dwie wersje wyposażenia, ale jest też oszczędna w wariantach napędowych. W celu uproszczenia oferty, Koreańczycy sprzedają EV9 z jednym akumulatorem o pojemności 99,8 kWh. Do wyboru są dwie konfiguracje samochody z tą baterią:

  • wersja z napędem RWD, która ma jeden silnik elektryczny o mocy 203 KM oraz 350 Nm momentu obrotowego i oferuje zasięg do 563 km,
  • wersja z napędem AWD, która ma dwa bliźniacze silniki o takiej samej mocy na każdej osi, generujące razem maksymalnie 385 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasięg wersji Earth wynosi do 512 km, a GT-Line do 505 kilometrów.

W obu przypadkach moc przekazuje skrzynia redukcyjna o stałym przełożeniu.

Dzięki swojej architekturze 800V, EV9 oferuje wysoką moc ładowania. Do 240 kW przy prądzie stałym i do 10,5 kW przy prądzie przemiennym. W idealnych warunkach może odzyskać od 0 do 80% naładowania w 24 minuty. Przy prądzie przemiennym proces ten trwa ponad 9 godzin.

kia ev9
Fot. Kia
kia ev9
Fot. Kia

Wymiary Kia EV9

Do czasu pojawienia się EV9, Kia Sorento była największym SUV-em i największym modelem koreańskiej firmy. Jego już i tak hojne proporcje zostały przewyższone przez imponujący samochód, który zastępuje go jako flagowy model marki. Z miarką w ręku, EV9 rozciąga swoje wymiary do 5,015 metra długości, 1,98 metra szerokości (bez lusterek) i 1,78 metra wysokości. Do wszystkich tych wymiarów należy dodać rozstaw osi wynoszący 3,1 metra.

To nie są jedyne interesujące wymiary EV9, samochodu specjalnie zaprojektowanego do długich podróży. Jego waga nie jest dyskretna, osiągając maksymalnie 2664 kilogramy w stanie gotowym do jazdy. Biorąc pod uwagę, że mówimy o modelu z napędem na wszystkie koła, ważne jest, aby pamiętać, że jego prześwit wynosi 17,7 centymetra. Biorąc pod uwagę wszystkie te liczby, możemy uznać, że jego konkurentami są m.in. Volvo EX90 czy Mercedes EQE SUV.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używana Kia e-Soul – opinie, wady, zalety. Uwaga na problematyczną baterię

Wnętrze pełne ekranów, co nie dziwi

Kiedy samochód otrzymuje miano flagowego, musi mieć się czym pochwalić w zakresie jakości, wyposażenia i przestrzeni. Wszystko to znajdziemy we wnętrzu EV9. Kia wykorzystuje miękkie materiały o przyjemnym dotyku, które podnoszą ogólne poczucie komfortu. Cała kabina jest dobrze spasowana, solidna i daje odpowiednie wrażenie trwałości. Pasażerowie cieszą się dużą ilością miejsca, w tym także ci w trzecim rzędzie siedzeń. EV9 jest bowiem obecnie sprzedawana wyłącznie w konfiguracji 7-miejscowej.

Pierwszy rząd jest najbardziej wyjątkowy. Korzysta z większości udogodnień, w tym foteli z funkcją masażu, cyfrowych wskaźników, systemu multimedialnego z 12,3-calowym ekranem dotykowym, licznych schowków i długiej listy elementów poprawiających komfort. Dzięki umieszczeniu dźwigni zmiany biegów na kolumnie kierownicy, przestrzeni jest naprawdę sporo. Izolacja od zewnątrz jest wręcz nadzwyczajna – wszystko dzięki podwójnym szybom i materiałom izolacyjnym.

Drugi rząd również cieszy się dużą ilością miejsca, którego nie brakuje także w trzecim rzędzie. Przestrzeń w nim jest odpowiednia nawet dla dorosłych, którzy mogą korzystają z kilku elementów skupionych na komforcie, takich jak wyloty wentylacji czy porty USB-C do ładowania urządzeń mobilnych.

kia ev9 wnętrze
Fot. Kia
kia ev9 trzeci rząd siedzeń
Fot. Kia

Bagażnik Kia EV9

Przekraczając barierę 5 metrów długości, logiczne jest myślenie, że bagażnik będzie przestronny i tak właśnie jest. Kia EV9 cieszy się jednym z największych bagażników w swoim segmencie. Najbardziej powszechna pojemność osiąga 828 litrów z dwoma złożonymi tylnymi siedzeniami. Jeśli rozłożymy dwa dodatkowe siedzenia, przestrzeń zmniejsza się do 333 litrów. Drugi rząd nie może być regulowany wzdłużnie, więc nie jesteśmy w stanie zwiększyć pojemności w ten sposób.

Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń osiągamy maksymalną pojemność 2318 litrów. To ogromna i bardzo użyteczna przestrzeń dzięki jej regularnym proporcjom i szerokiemu otworowi załadunkowemu. Wysokość może stanowić problem przy manipulowaniu dużymi i ciężkimi przedmiotami. Kia EV9 oferuje drugi bagażnik z przodu o pojemności 52 litrów. To bardzo praktyczna przestrzeń, idealna do przechowywania kabli do ładowania.

kia ev9 bagażnik
Fot. Kia
kia ev9 bagażnik
Fot. Kia

Kia EV9 – opinie. Czy warto zainteresować się tym modelem?

Mogą być większe i bardziej luksusowe, ale Kia EV9 zasługuje na miano jednego z najbardziej interesujących elektrycznych SUV-ów na rynku. Jego unikalna estetyka nadaje mu nutkę oryginalności. Styl bardzo różni się od wszystkiego, co widzieliśmy do tej pory. Do tego należy dodać jakość, wyposażenie, przestrzeń i dobre osiągi jako samochodu elektrycznego. Zużycie jest wysokie, ale waga i osiągi również. Wysoka moc ładowania pozwala na podróżowanie bez większych przeszkód. Ogółem to niezwykle wygodny i wyrafinowany samochód. Idealny dla dużych rodzin, które chcą przejść na samochody elektryczne. Chociaż jego cena jest wysoka jak na koreańską markę, stosunek jakości do ceny jest jednym z najlepszych.