Renault Megane E-Tech 100% Electric 2024. Wersje, silniki, ceny, bagażnik. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Renault Megane E-Tech 100% Electric 2024 jest częściej znane po prostu jako elektryczne Renault Megane. Francuski producent pozycjonuje go jako hatchback, choć spokojnie można mówić, że to elektryczny crossover. Warto zaznaczyć, że pomimo wspólnej nazwy, Megane E-Tech znacząco różni się od klasycznego Megane z silnikiem spalinowym. To całkowicie nowa konstrukcja, plasująca się rozmiarem między modelami Clio a Captur, co czyni ją idealnym wyborem dla osób szukających kompaktowego elektryka.
Model zadebiutował jako całkowicie nowa konstrukcja we wrześniu 2021 roku, a w połowie 2024 roku otrzymał subtelną aktualizację, koncentrującą się głównie na poprawie wydajności elektrycznego układu napędowego. Pod względem wyglądu zewnętrznego jest prawie identyczny z poprzednią wersją i dostępny wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej z pięcioma miejscami siedzącymi.
Elektryczne Megane – dane techniczne, bagażnik
Po objęciu sterów Renault przez Lucę de Meo, francuska marka mocno skoncentrowała się na segmentach kompaktowych pojazdów, włączając w to rozwój nowego Renault 5. Megane E-Tech, mimo swojej nazwy sugerującej większy samochód, jest zbliżony rozmiarami do modeli takich jak Captur czy nowe Renault 4.
Model ma 4 200 mm długości, 1 768 mm szerokości, 1 505 mm wysokości i rozstaw osi na poziomie 2 685 mm. Masa własna pojazdu waha się między 1 612 a 1 725 kilogramów, w zależności od wersji. W swojej klasie Megane E-Tech konkuruje bezpośrednio z takimi modelami jak Alfa Romeo Junior, FIAT 600 czy Opel Mokka-e, plasując się w kategorii kompaktowych crossoverów elektrycznych.
Mimo że inżynierowie Renault umieścili koła w skrajnych punktach nadwozia, przestrzeń we wnętrzu jest ograniczona przez kompaktowe wymiary auta. Auto homologowane jest na pięć miejsc, ale komfort podróżowania będzie najlepszy dla czterech dorosłych osób ze względu na ograniczoną szerokość kabiny i przestrzeń na nogi z tyłu.
Bagażnik oferuje pojemność bazową 440 litrów, co stanowi jeden z lepszych wyników w tej klasie, a jego duży otwór załadunkowy i regularne, prostokątne kształty znacznie ułatwiają załadunek bagażu. Po złożeniu tylnej kanapy, dzielonej w proporcji 60:40, przestrzeń ładunkowa zwiększa się do 1 332 litrów. W przeciwieństwie do niektórych konkurencyjnych modeli elektrycznych, Megane E-Tech nie posiada dodatkowego bagażnika z przodu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hybrydowy Renault Austral E-Tech 2024. Ceny, wersje, układ napędowy. Co warto wiedzieć?
Renault Megane E-Tech – wersje wyposażenia
Elektryczne Renault Megane obecnie jest dostępne w Polsce w trzech wersjach wyposażenia – evolution, techno i iconic.
Bazowa wersja evolution jest już naprawdę dobrze wyposażona. W standardzie znajdziecie bowiem dwustrefową klimatyzację automatyczną, aktywny regulator prędkości, czujniki parkowania z tyłu, kamerę cofania czy światła przednie Full LED. W kwestii multimediów uwagę zwracają 12,3-calowe cyfrowe zegary i wskaźniki oraz 9-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, w standardzie znajduje się m.in. system rozpoznawania znaków drogowych, funkcja inteligentnej zmiany prędkości, aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją pieszych i rowerzystów czy system kontoli zmęczenia kierowcy. Standardem dla tej wersji są 18-calowe felgi aluminiowe.
W wersji techno znajdziecie już 20-calowe felgi aluminiowe, a to dopiero początek ulepszeń. Standardem są bowiem sekwencyjne kierunkowskazy, światła przednie full LED z funkcją AFS (dostosowywanie do warunków) oraz tylne światła morowane z efektem włókien 3D. Jest też większy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego (12″), ładowarka indukcyjna do smartfonów oraz 6 głośników systemu Arkamys (w evolution 4). Dopełnieniem jest system Multi-Sense 3. generacji.
Najwyższa wersja wyposażenia elektrycznego Megane, a więc iconic, oferuje już bardzo bogate wyposażenie. Standardem jest bowiem system audio Harman Kardon z 9 głośnikami, elektrycznie regulowane przednie fotele z funkcją masażu i pamięcią ustawień dla kierowcy czy czujniki parkowania z przodu, tyłu i z boku. Są też zmiany w designie. To m.in. przyciemniane tylne szyby, czarny dach, zderzaki w złocistym kolorze, pas okładziny deski rozdzielczej z alcantary czy tapicerka skórzana Nappa z elementami skóry ekologicznej.
Silniki, układy napędowe
Elektryczne Renault Megane jest dostępne w Polsce jedynie w dwóch konfiguracjach, które znacząco różnią się od siebie.
Podstawowa konfiguracja silnikowa Megane E-Tech Electric ma 60 kWh pojemności netto baterii, 130 KM mocy maksymalnej, 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego i zasięg w cyklu mieszanym według WLTP do 467 KM. Samochód można ładować prądem przemiennym (AC) do 22 kW, a prądem stałym (DC) do 130 kW.
Mocniejsza wersja elektrycznego Megane ma tę samą baterię, ale znacznie więcej mocy – 220 KM i 300 Nm. To powoduje spadek zasięgu, który według metodologii WLTP nie jest jednak znaczący. Samochód w cyklu mieszanym może bowiem pokonać do 462 km. Obie wersje samochodu korzystają z tej samej przekładni redukcyjnej (pojedyncze przełożenie).
Istotną różnicą między wersjami jest również moc ładowania prądem stałym – w podstawowym wariancie wynosi ona 85 kW, natomiast mocniejsze odmiany mogą być ładowane z mocą do 130 kW, co znacząco skraca czas uzupełniania energii.
Ile wynosi zużycie energii elektrycznego Megane? Poniżej znajdziecie dane dla cyklu mieszanego według WLTP:
- 130 KM – 15,0 kWh / 100 km;
- 220 KM – 15,1-15,2 kWh / 100 km.
Elektryczne Renault Megane. Opcje, kolory, dodatkowe wyposażenie
Francuski elektryk jest obecnie dostępny w sześciu kolorach. Elektryczne Renault Megane kolory lakieru to:
- metalizowany czerwony flamme – bez dopłaty;
- niemetalizowany biel alpejska – 900 zł;
- metalizowane: czarny etoile, szary schiste – 2 600 zł;
- metalizowane: niebieski nocturne, szary rafale – 3 400 zł.
Do wyboru są też cztery rodzaje tapicerki. Standardem dla evolution jest szaro-czarna tapicerka z materiału z recyklingu, a dla techno szara tapicerka z materiału z recyklingu łączona z elementami ze skóry ekologicznej. Co istotne, w obu wersjach nie można dokupić innych rodzajów tapicerki. W iconic standardem jest wspomniana wyżej czarna tapicerka ze skóry nappa łączona z elementami skóry ekologicznej, ale opcjonalnie można mieć także białą – także ze skóry nappa z elementami skóry ekologicznej.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używane Renault Zoe. Wady, zalety, opinie. Czy warto kupić ten model?
Jakie pakiety opcjonalne?
Samochód można doposażyć także w opcjonalne pakiety. W tym zakresie warto wskazać na:
- pakiet city (1 800 zł, evolution). Zawiera podgrzewane, elektryczne składane i sterowane lusterka boczne oraz system wspomagania parkowania tyłem, przodem i bokiem;
- pakiet navigation (3 500 zł, evolution). Zawiera 9-calowy ekran systemu infotainmentu z wbudowaną nawigacją Google Maps, system audio z 6 głośnikami, ładowarkę indukcyjną oraz Sklep Play z aplikacjami;
- pakiet winter comfort (2 000 zł, evolution). Zawiera podgrzewaną kierownicę, fotele przednie oraz fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego;
- pakiet winter (1 500 zł, techno). Zawiera podgrzewane przednie fotele oraz fotel pasażera z regulacją wysokości;
- pakiet driving assist (4 500 zł techno, 3 500 zł dla iconic). Zawiera asystenta zmiany pasa ruchu, inteligentny aktywny regulator prędkości, funkcję bezpiecznego wysiadania oraz system active driver assist. Dla techno także system wspomagania parkowania przodem, tyłem i bokiem (standard w iconic);
- pakiet advanced driving assist (8 000 zł, techno i iconic). Zawiera m.in. cyfrowe lusterko wsteczne, asystenta zmiany pasa ruchu, system hands free parking, system kamer 360 stopni, inteligentny aktywny regulator prędkości czy system wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu.
Warto wskazać także na pojedyncze opcje dodatkowe w Renault Megane E-Tech Electric:
- system audio Harman Kardon z 9 głośnikami – 4 000 zł dla techno;
- dach w czarnym kolorze – 1 500 zł dla techno.
Każdy samochód dostaje w pakiecie 5-metrowy kabel do ładowania mode 3 typu 2 22 kW. Kabel do ładowania mode 2 typu 2 do ładowania z gniazdka domowego (Flexicharger) jest dodatkowo płatny 1 500 zł.
Elektryczne Renault Megane 2024 – ceny
Ceny Renault Megane E-Tech 100% Electric w 2024 roku startują od 174 900 zł za wersję wyposażenia evolution. Poniżej znajdziecie pełen cennik francuskiego crossovera na prąd:
- 130 KM – evolution od 174 900 zł;
- 220 KM – techno od 192 900 zł, iconic od 205 900 zł.
Czy warto zainteresować się elektrycznym Megane? Model doskonale sprawdza się w warunkach miejskich, choć osoby planujące dłuższe trasy powinny rozważyć zakup wersji o większym zasięgu. Samochód charakteryzuje się bardzo dobrą ekonomią użytkowania, oferując konkurencyjne zużycie energii w swojej klasie. Do największych zalet należy zaliczyć przyjemną charakterystykę prowadzenia oraz zaawansowany system multimedialny zaprojektowany przez Google. Pewnym kompromisem jest ograniczona przestrzeń na tylnej kanapie, jednak rekompensują to inne zalety, takie jak dobra jakość wykończenia i ogólna funkcjonalność pojazdu w codziennym użytkowaniu.
Skomentuj