Volvo EX90 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić w Polsce?
Model EX90, który zadebiutował w 2023 roku, to pierwszy z nowej generacji elektrycznych pojazdów Volvo. Wykorzystuje on platformę SEA Grupy Geely, którą znajdziemy również w modelach marek Zeekr i Polestar. Do sprzedaży trafił półtora roku po swojej premierze.
EX90 to elektryczny odpowiednik legendarnego Volvo XC90, jednego z najlepszych dużych SUV-ów na rynku. Mimo podobnych proporcji i filozofii projektowej, nowy model wyróżnia się bardziej nowoczesną stylistyką, zachowując jednocześnie charakter luksusowego samochodu rodzinnego.
Ceny i wersje wyposażenia – szwedzki luksus ma swoją cenę
Volvo EX90 oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia: Core, Plus i Ultra. Wszystkie wersje są do siebie zbliżone pod względem wizualnym, różniąc się głównie detalami. Podstawowa wersja tego luksusowego SUV-a została wyceniona na 399 900 złotych, co plasuje go oczywiście wśród najdroższych samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce.
Wersja Plus, która stanowi najbardziej zrównoważony wybór pod względem wyposażenia i osiągów, kosztuje minimum 429 900 zł. Jest to propozycja szczególnie interesująca dla klientów szukających optymalnego stosunku jakości do ceny. W standardzie oferuje ona chociażby zestaw audio premium Bose czy wyświetlacz head-up.
Topowa wersja Ultra, wyróżniająca się najbogatszym wyposażeniem i najlepszymi osiągami, została wyceniona na 479 900 zł. Znajdziecie w niej choćby reflektory HD Pixel LED, funkcję masażu na przednich fotelach oraz system kamer 360 stopni z widokiem 3D. Standardem w tej wersji są też już 21-calowe felgi (20-calowe w Plus). Cena tej wersji wynika jednak głównie z faktu, że standardem dla niej jest napęd Twin Motor, a w dwóch poprzednich napęd z jednym silnikiem elektrycznym.
Układy napędowe – moc i zasięg w elektrycznym wydaniu
Podstawowa wersja EX90 Single Motor wyposażona jest w pojedynczy silnik elektryczny o mocy 279 KM i momencie obrotowym 490 Nm. Zasilany jest baterią litowo-jonową o pojemności użytecznej 101 kWh, co przekłada się na zasięg do 580 kilometrów według cyklu WLTP przy średnim zużyciu energii 19,9 kWh/100 km.
Środkowa wersja Twin Motor, uznawana za najbardziej atrakcyjną, oferuje układ dwusilnikowy o łącznej mocy 408 KM i momencie obrotowym 770 Nm. Wyposażona w baterię o pojemności 107 kWh netto, zapewnia zasięg do 585 kilometrów przy średnim zużyciu energii 20,9 kWh/100 km.
Topowa wersja Performance dysponuje mocą 517 KM i momentem obrotowym 910 Nm, rozpędzając się do 100 km/h w 4,9 sekundy. Przy tej samej pojemności baterii co wersja Twin Motor, oferuje zasięg do 580 kilometrów i średnie zużycie energii na poziomie 21,1 kWh/100 km.
Co istotne, bazowej wersji wyposażenia Core nie można skonfigurować z napędem Performance. Najwyższa wersja wyposażenia Ultra jest natomiast dostępna tylko z napędami Twin Motor oraz Performance, co – jak już wspomnieliśmy – uzasadnia wysoką cenę. Dopłata do Twin Motor w wersjach Core i Plus to bowiem 30 tysięcy złotych.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Lexus RX czy Volvo XC90. Którą hybrydę plug-in wybrać?
Wymiary i przestrzeń – komfort w wielkim stylu
EX90 to największy model w gamie Volvo, konkurujący z takimi pojazdami jak KIA EV9 czy Mercedes EQS SUV. Imponuje swoimi gabarytami: 5,04 metra długości, 1,96 metra szerokości (bez lusterek) i 1,75 metra wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2,98 metra. Masywna sylwetka przekłada się na sporą masę własną, która w zależności od wersji waha się między 2590 a 2811 kilogramów. Prześwit wynoszący 21,2 centymetra zapewnia pewność w różnych warunkach drogowych.
Wnętrze zaprojektowano zgodnie z filozofią Bauhaus, stawiając na prostotę i minimalizm. Kokpit zdominowany jest przez 9-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz pionowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 14,5 cala. System multimedialny działa w oparciu o Android Automotive, oferując dostęp do natywnych aplikacji jak Google Maps czy Spotify, z możliwością pobierania dodatkowych z chmury. Jest również kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.
Jakość użytych materiałów stoi na najwyższym poziomie – wnętrze wykończono miękkimi, zrównoważonymi materiałami. Nie dziwi więc, że Volvo i model EX90 są uznawane za jedne z najlepszych marek premium na rynku pod tym względem. Drugi rząd siedzeń wyposażono w szereg udogodnień, w tym własną klimatyzację, wentylację oraz porty USB.
Praktyczność użytkowania – przestrzeń bez kompromisów
EX90 dostępny jest w wersjach pięcio- i siedmioosobowej, przy czym ta druga oferuje większą przestrzeń bagażową w standardowej konfiguracji. Trzeci rząd siedzeń, choć przestronny, najlepiej sprawdza się w krótkich podróżach lub do przewozu dzieci.
W wersji pięcioosobowej bagażnik mieści 640 litrów, a w siedmioosobowej 660 litrów – oczywiście przy złożonym trzecim rzędzie siedzeń. Po rozłożeniu wszystkich siedzeń pojemność spada do 310 litrów, co i tak jest dobrym wynikiem w tej klasie. Maksymalna pojemność po złożeniu drugiego rzędu siedzeń wynosi 1925 litrów.
Dodatkowo samochód wyposażony jest w przedni bagażnik o pojemności 37 litrów, idealny do przechowywania kabli do ładowania. Szeroki otwór załadunkowy ułatwia transport większych przedmiotów, choć wysoko umieszczona krawędź może utrudniać załadunek cięższych rzeczy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Volvo EX30 Single Motor Extended Range. Test, opinia, zużycie energii, cena
Volvo EX90 – opinie. To kwintesencja skandynawskiego luksusu
Volvo EX90, mimo że nie jest nastawiony na masową sprzedaż ze względu na swoją wielkość i cenę, stanowi doskonałą wizytówkę technologicznych i wizualnych możliwości marki. Model wyróżnia się ponadczasową, elegancką stylistyką oraz wysoką jakością wykończenia wnętrza.
Najbardziej rekomendowaną wersją jest EX90 Twin Motor, który oferuje najlepszy kompromis między zasięgiem a bogatym wyposażeniem. To właśnie ta wersja najlepiej odzwierciedla charakter pojazdu.
Choć na rynku dostępnych jest wiele tańszych samochodów elektrycznych, niewiele z nich może dorównać Volvo EX90 pod względem jakości wykonania, technologii i komfortu prowadzenia. Model ten doskonale łączy w sobie skandynawską elegancję z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.