Wysokie emisje Volkswagena. Znowu poprosi艂 o pomoc Chi艅czyk贸w

Niemcy rozpocz臋li wsp贸艂prac臋 z trzema niszowymi producentami samochod贸w elektrycznych. Powodem s膮 wysokie emisje Volkswagena ? grupa musi 艂膮czy膰 je z innymi, by nie zap艂aci膰 kar Brukseli.

Od stycznia 2020 r. limit emisji CO2 dla samochod贸w osobowych wyje偶d偶aj膮cych na drogi kraj贸w unijnych wynosi 95 g/km. Ka偶dy gram powy偶ej normy kosztuje producenta 95 euro. Razy liczba sprzedanych samochod贸w. Dlatego tak szybko producenci wypuszczaj膮 na rynek plug-iny i modele elektryczne, poniewa偶 ich emisje (przynajmniej na papierze), wynosz膮 od 0 do ca. 30 g/km to pozwalaj膮 obni偶y膰 艣redni膮 dla ca艂ej gamy. Szczeg贸lnie, 偶e jeden taki samoch贸d ujmowany by艂 w 2020 roku w statystykach, jako dwa, a w 2021 roku jest jako 1,67. Innymi s艂owy, sprzedaj膮c jednego elektryka o emisji 0 g/km i jedno benzynowe auto z emisj膮 200g/km, producent mo偶e liczy膰 na 艣redni膮? 74 gram贸w.聽

Wysokie emisje Volkswagena

Nie wszystkim jednak ta sztuka si臋 udaje. Niekt贸rzy musz膮 szuka膰 kooperant贸w, kt贸rym niejako ?odsprzedaj膮? swoje emisje. Chodzi o to, 偶e unijne prawo dopuszcza po艂膮czenie si臋 z innymi firmami, w celu zmniejszenia emisji dwutlenku. Tak na przyk艂ad robi Fiat z Tesl膮 ? firmy zawar艂y uk艂ad na mocy kt贸rego ich emisje si臋 艂膮czy. Oczywi艣cie Fiat p艂aci za to Tesli. Ile? To jest owiane tajemnic膮. M贸wi si臋 o 250-300 mln euro w skali roku, ale to i tak niewiele w por贸wnaniu z miliardowymi karami, jakie grozi艂yby za przekroczenie norm.

Emisje w 2020. Najlepiej wypada PSA i Toyota. Reszta daleko w tyle

Wi臋kszy problem ma Grupa VW, kt贸rej elektryfikacja idzie, jak po grudzie. Wysokie emisje Volkswagena sprawi艂y, 偶e koncern musi szuka膰 do wsp贸艂pracy mniejszych firm. Jak donosi serwis Automotive News Europe, w grudniu Niemcy zawarli porozumienie z Aiways, LEVC i Next E.Go Mobile. To trzy niszowe marki z chi艅skim kapita艂em, kt贸re produkuj膮 samochody elektryczne i w niewielkich ilo艣ciach sprzedaj膮 je w Europie. Wcze艣niej Volkswagen zawar艂 podobn膮 umow臋 z brytyjskim MG Motor, kt贸ry nale偶y do chi艅skiego Geely.

Wysokie emisje Volkswagena
E.Go Mobile ma by膰 produkowany w Niemczech

Czy nowi partnerzy pomog膮 VW obni偶y膰 emisj臋? ? Mimo wszystko przekroczymy cel na 2020 r, ale o mniej ni偶 jeden gram ? podaje Volkswagen. Ile zap艂aci艂 chi艅skim firmom za pomoc? Tego nie ujawnia. Wiadomo jedynie, 偶e ju偶 wcze艣niej zabezpieczy艂 w swoim bud偶ecie na 2020 r. kilkaset milion贸w euro na poczet pokrycia kar za nadmierne emisje. 

Kim s膮 nowi kooperanci VW? Brytyjska London Electric Vehicle Co. (LEVC), nale偶膮ca do chi艅skiego Zhejiang Geely Holding sprzedaje hybrydowe taks贸wki i elektryczne auta dostawcze. Z kolei e.GO Mobile planuje w tym roku rozpocz膮膰 produkcj臋 ma艂ego samochodu elektrycznego w Niemczech.

Wysokie emisje Volkswagena. Zap艂aci kary za nadmiern膮 emisj臋 CO2?

Grupa VW deklaruje, 偶e w 2021 r. zmie艣ci si臋 ju偶 w limitach i kar nie b臋dzie. Ale cz臋艣膰 analityk贸w nie jest tego wcale taka pewna i twierdzi, 偶e koncern b臋dzie potrzebowa艂 jeszcze wsparcia takich firm, jak MG Motors czy e.Go Mobile. Wszystko zale偶y od tego, jak Niemcom b臋dzie sz艂a elektryfikacja. Je偶eli tak, jak to wygl膮da艂o w przypadku ID.3, to lekko nie b臋dzie.