BMW iX2 xDrive30 – test, opinie. Sportowy SUV w elektrycznym wydaniu
Agresywny design z kontrowersyjnymi akcentami
Projektanci postawili na odważną stylistykę, która oczywiście nie każdemu się spodoba. Charakterystyczny, agresywny przód z masywnym grillem (który w wersji elektrycznej pełni przecież jedynie funkcję ozdobną) oraz ostre linie nadwozia sprawiają, że iX2 wygląda jak drapieżnik gotowy do skoku. Boczna, gładka linia nadwozia opada ku tyłowi, mając w zamierzeniu nadać autu sylwetkę coupe, co jest trendem w segmencie kompaktowych SUV-ów. W praktyce nie jest to najbardziej udany zabieg stylistyczny. Dlaczego?
Kontrowersyjnym elementem jest z pewnością tył pojazdu. Kwadratowy dyfuzor i niewielka tylna szyba budzą mieszane uczucia. BMW otwarcie przyznaje się, że taki design nie jest dla każdego, z czym się bezapelacyjnie zgadzamy. Warto jednak zaznaczyć, że taka stylistyka ma swoją cenę – widoczność do tyłu jest mocno ograniczona, co może stanowić problem w codziennym użytkowaniu, szczególnie w mieście, które jest naturalnym środowiskiem samochodu elektrycznego.
Mimo kontrowersyjnego wyglądu nie można odmówić BMW iX2 xDrive30 charakteru. Auto prezentuje się dynamicznie i nowocześnie, co z pewnością przyciągnie uwagę młodszych klientów, o których walczą dziś niemal wszyscy. Standardowo otrzymamy 19-calowe felgi, opcją są 20-calowe, dzięki którym auto wygląda jeszcze lepiej.
Wnętrze – technologia na pierwszym planie
Po wejściu do środka iX2 xDrive30 od razu zauważymy, że BMW postawiło na technologię. Centralnym punktem kokpitu jest duży, zakrzywiony ekran, łączący w sobie cyfrowe zegary i system multimedialny. To rozwiązanie znamy już z innych modeli marki. Interfejs mógłby być bardziej czytelny i intuicyjny. Problemem jest też czasem odnalezienie niektórych funkcji, do czego niestety musimy przeszukiwać podmenu.
Jakość wykończenia stoi na bardzo dobrym poziomie. Materiały, których użyto we wnętrzu, są przyjemne w dotyku, ale tylko w wyższych partiach deski rozdzielczej i drzwi. Spasowanie elementów nie budzi zastrzeżeń, nic nie trzeszczy i nie stuka podczas jazdy. Fotele sportowe, dostępne w standardzie, zapewniają dobre trzymanie boczne przy dynamicznej jeździe, jednocześnie są wygodne podczas dłuższych podróży. Ważna informacja – są raczej wąskie, więc tęższe osoby mogą nie czuć się w nich do końca komfortowo.
Przestrzeń we wnętrzu jest zadowalająca, choć opadająca linia dachu odbija się na miejscu nad głowami pasażerów tylnej kanapy. Osoby powyżej 180 cm wzrostu mogą tu narzekać. Bagażnik o pojemności 525 litrów jest wystarczający dla potrzeb rodziny. Warto zaznaczyć, że BMW nie zdecydowało się na dodatkowy schowek pod maską (tzw. frunk), co mogłoby odrobinę zwiększyć praktyczność pojazdu.
Napęd – moc i osiągi na pierwszym planie
Sercem BMW iX2 xDrive30 jest układ napędowy składający się z dwóch silników elektrycznych, po jednym na każdą oś. Łączna moc systemu to imponujące 313 KM, co przekłada się na świetne osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje tu zaledwie 5,6 sekundy. Maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do 180 km/h, co i tak jest więcej niż u wielu konkurentów.
Układ napędowy działa płynnie i responsywnie. Moment obrotowy dostępny od razu i napęd na wszystkie koła pozwalają startować jak wystrzelony z procy. Wyprzedzanie na trasie czy dynamiczne ruszanie ze świateł to czysta przyjemność. BMW zadbało również o odpowiednie zestrojenie zawieszenia, które zapewnia dobry kompromis między komfortem a sportowym charakterem. Ten niemiecki, elektryczny crossover zakręty pokonuje pewnie, a na nierównościach zachowuje się z klasą.
Warto wspomnieć o systemie rekuperacji energii, który pozwala na jazdę z tzw. „jednym pedałem”. Kierowca może dostosować intensywność odzyskiwania energii do swoich preferencji, co wpływa zarówno na styl jazdy, jak i zasięg pojazdu. BMW nie zapomniało o fanach sportowej jazdy, przygotowując tryb Sport, który wyostrza reakcje układu napędowego i zmienia charakterystykę pracy zawieszenia.
BMW iX2 xDrive30 – test. Zasięg i ładowanie
BMW iX2 xDrive30 wyposażono w akumulator o pojemności 64,8 kWh, co przekłada się na deklarowany zasięg w cyklu WLTP na poziomie 417-449 km. W praktyce, przy mieszanym stylu jazdy, realny zasięg w teście oscylował wokół 350-380 km. To średni wynik, który plasuje iX2 xDrive30 w środku stawki wśród elektrycznych SUV-ów. Warto zauważyć, że wersja z jednym silnikiem i napędem na przednią oś (eDrive20) oferuje nieco większy zasięg kosztem osiągów.
Jeśli chodzi o ładowanie, iX2 xDrive30 radzi sobie całkiem nieźle. Maksymalna moc ładowania prądem stałym to 130 kW, co pozwala uzupełnić energię od 10 do 80% w około 29 minut, jeśli znajdziemy szybką ładowarkę. W przypadku ładowania prądem zmiennym standardowo auto jest wyposażone w ładowarkę 11 kW, z opcją zwiększenia do 22 kW. Pełne naładowanie akumulatora przy użyciu domowego wallboxa zajmie około 6,5 godziny, w sam raz na nocne podłączenie.
BMW oferuje również usługę BMW Charging, która zapewnia dostęp do szerokiej sieci publicznych stacji ładowania. To rozwiązanie, które może być szczególnie przydatne podczas dłuższych podróży. Warto jednak zauważyć, że konkurencja, zwłaszcza marki koreańskie, oferuje szybsze ładowanie i większe zasięgi w podobnej klasie pojazdów (np. Hyundai Ioniq 5).
Prowadzenie – sportowy charakter przede wszystkim
BMW słynie z produkcji samochodów, które dają przyjemność z jazdy, i iX2 xDrive30 nie jest wyjątkiem od tej reguły. Mimo swojej pokaźnej masy (ponad 2 tony), auto prowadzi się zaskakująco zwinnie. Nisko położony środek ciężkości, z którego słyną samochody elektryczne dzięki umieszczeniu akumulatorów w podłodze, oraz precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że iX2 xDrive30 pokonuje zakręty jak przyklejony do drogi.
Napęd na wszystkie koła xDrive zapewnia doskonałą trakcję nie tylko, kiedy jest mokry asfalt, ale też poza nim. System inteligentnie rozdziela moc między osiami, co przekłada się na stabilne i bezpieczne prowadzenie w różnych warunkach. W trybie Sport iX2 xDrive30 staje się jeszcze bardziej responsywne, a układ kierowniczy zyskuje na sztywności. Zachęca to do dynamicznej jazdy, choć w granicznej strefie czuć jego pokaźną masę.
Zawieszenie zostało zestrojone z myślą o sportowym charakterze, co oznacza, że komfort jazdy może nie być na najwyższym poziomie, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach. Jest to cena, jaką płacimy za dynamiczne właściwości jezdne. Warto jednak zaznaczyć, że iX2 xDrive30 radzi sobie lepiej pod tym względem niż jego spalinowy odpowiednik, co jest zasługą niżej położonego środka ciężkości.
Technologia i bezpieczeństwo na wysokim poziomie
BMW iX2 xDrive30 jest, jak przystało na elektryka od marki premium, naszpikowane najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. System infotainment oparty na systemie operacyjnym BMW 8 działa płynnie i intuicyjnie. Duży, zakrzywiony ekran prezentuje informacje w czytelny sposób. Niektórzy mogą narzekać na brak fizycznych przycisków do obsługi klimatyzacji. Standardowo auto jest wyposażone w bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, co ułatwia integrację ze smartfonem.
W kwestii bezpieczeństwa BMW iX2 xDrive30 nie pozostawia wiele do życzenia. Auto jest wyposażone w szereg systemów wspomagających kierowcę, w tym adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu czy system autonomicznego hamowania awaryjnego. Opcjonalny pakiet Driving Assistant Plus dodaje jeszcze więcej funkcji, takich jak asystent jazdy w korkach czy system ostrzegania o ruchu poprzecznym. Wiele z nich rzeczywiście się przydaje.
Warto wspomnieć o systemie kamer 360 stopni, który znacznie ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Jest to szczególnie przydatne w zatłoczonym mieście, biorąc pod uwagę ograniczoną widoczność do tyłu. BMW oferuje również opcjonalny wyświetlacz head-up, który prezentuje najważniejsze informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Przydaje się szczególnie w nocnej trasie, a prowadzący nie musi odwracać oczu od drogi.
BMW iX2 xDrive30 – test, opinie. To elektryczny SUV z charakterem
BMW iX2 xDrive30 to interesująca propozycja dla osób szukających elektrycznego SUV-a o sportowym zacięciu. Niemiecki elektryk klasy premium ma świetne osiągi i imponuje właściwościami jezdnymi. Kontrowersyjny design może być zarówno zaletą, jak i wadą – z pewnością przyciągnie uwagę na drodze, ale oczywiście nie każdemu przypadnie do gustu.
Głównym minusem iX2 xDrive30 jest zasięg, który nie wyróżnia się zbytnio na tle konkurencji. Biorąc pod uwagę cenę pojazdu, oczekiwalibyśmy tutaj lepszych wyników. Warto również zwrócić uwagę na dość wysoką cenę wyjściową, która może odstraszyć część potencjalnych nabywców. To auto startuje od 281 100 zł.
Dla kogo jest BMW iX2 xDrive30? To auto dla tych, które cenią sobie sportowe wrażenia z jazdy i nowoczesne technologie, a jednocześnie chcą przesiąść się na ekologiczny napęd elektryczny. Jeśli jesteście w stanie zaakceptować kompromisy w kwestii zasięgu i ceny, iX2 xDrive30 może okazać się dobrym wyborem.