Szokujące parametry nowych baterii BYD. Tesla i CATL zostają w tyle?
Baterie Blade pierwszej generacji charakteryzowały się wyjątkową wytrzymałością, co zostało potwierdzone w ekstremalnych testach obejmujących zgniatanie, zginanie, przebijanie, przeładowanie oraz wystawienie na działanie temperatur przekraczających 300°C. BYD postawił sobie za cel ustanowienie nowego standardu bezpieczeństwa w segmencie samochodów elektrycznych, nie idąc na kompromis w kwestii zasięgu, szybkości ładowania czy ceny.
W przeciwieństwie do tradycyjnych baterii wykorzystujących katody na bazie niklu, manganu i kobaltu (NCM), baterie Blade używają fosforanu żelaza i litu (LFP). Ta stabilniejsza kompozycja chemiczna znacząco zmniejsza ryzyko pożaru i wycieków. Innowacyjna architektura baterii eliminuje konwencjonalne moduły, grupując ogniwa w bardziej efektywny sposób. To rewolucyjne podejście pozwoliło zwiększyć przestrzeń przeznaczoną na materiał aktywny o 50%, co bezpośrednio przełożyło się na wyższą gęstość energetyczną i znacząco większy zasięg pojazdów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BYD SEAL U DM-i. Chińska hybryda plug-in debiutuje na polskim rynku
Konkurencyjny rynek baterii – jak BYD planuje utrzymać pozycję lidera?
Cao Shuang, dyrektor generalny BYD na Azję Centralną w Dziale Sprzedaży Samochodów w Europie, podczas szczytu COP29 w Baku w Azerbejdżanie, przedstawił szczegóły dotyczące nowej generacji baterii. W wywiadzie dla państwowej chińskiej telewizji CGTN podkreślił, że udoskonalona technologia nie tylko zwiększy zasięg pojazdów, ale również wydłuży żywotność samych baterii.
W czasie gdy BYD intensywnie pracuje nad nową generacją swoich baterii, rynek nie stoi w miejscu. Konkurencyjne firmy, takie jak CATL, już wprowadziły baterie wyposażone w zaawansowane funkcje, szczególnie w zakresie szybkiego ładowania. Obecna bateria Blade, choć sprawdzona i niezawodna, nie przechodziła znaczących aktualizacji od czasu swojej premiery w 2020 roku. Dlatego też zapowiedź nowej generacji jest przełomowym momentem w historii tej technologii.
Firma rozwija również technologie zarządzania pełnym cyklem życia baterii, w tym ich ponowne wykorzystanie w aplikacjach takich jak magazynowanie energii po zakończeniu pierwszego cyklu życia w pojazdach. BYD nawiązuje współpracę z partnerami z różnych branż, aby rozwijać systemy ponownego wykorzystania, potwierdzając swoje zaangażowanie w globalną transformację energetyczną.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BYD Dolphin 2024. Wersje, silniki, cena, bagażnik. Co można kupić?
Yangwang U7 – pierwsza jaskółka nowej technologii
Wu Ying, redaktor naczelny lokalnego portalu motoryzacyjnego Xchuxing, potwierdził na platformie Weibo, że pierwszym pojazdem wyposażonym w nową generację baterii Blade będzie sedan U7 marki Yangwang, luksusowej submarki BYD. Nowe baterie mają oferować imponujące parametry – współczynnik ładowania przekraczający 5,5 C oraz współczynnik rozładowania powyżej 14 C.
Yangwang, marka wprowadzona na rynek w styczniu 2023 roku, celuje w segment ultra-premium, czego przykładem jest luksusowy SUV terenowy U8. Ta strategia pokazuje wszechstronność BYD i zdolność firmy do obsługi różnych segmentów rynku z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii.
Cao Shuang wielokrotnie podkreślał, że zaangażowanie BYD w innowacje i zrównoważony rozwój pozostaje niezmienne, niezależnie od globalnych wyzwań. Takie podejście odzwierciedla ambicję firmy do utrzymania pozycji lidera w transformacji w kierunku pojazdów nowej energii (NEV), przy jednoczesnym dostosowywaniu się do potrzeb użytkowników w różnych krajach.