Tylko dwie chiĆskie marki zarobiĆy na samochodach elektrycznych w 2023 r. To ciekawa statystyka
Rozkwit chiĆskiego rynku pojazdĂłw elektrycznych
Chiny doĆwiadczajÄ bezprecedensowego wzrostu w produkcji i sprzedaĆŒy pojazdĂłw elektrycznych. Rynek oferuje setki modeli i dziesiÄ tki rĂłĆŒnych marek, tworzÄ c niezwykle konkurencyjne Ćrodowisko dla konsumentĂłw. Ta rĂłĆŒnorodnoĆÄ przyczyniĆa siÄ do ekspansji przemysĆu motoryzacyjnego w Chinach, czyniÄ c kraj liderem w dziedzinie pojazdĂłw elektrycznych i nowej mobilnoĆci.
Badanie przeprowadzone w 2023 roku wykazaĆo obecnoĆÄ aĆŒ 150 rĂłĆŒnych marek konkurujÄ cych na tym samym rynku, co stanowi prawdziwe wyzwanie handlowe i ekonomiczne. JednakĆŒe, mimo imponujÄ cej liczby producentĂłw, tylko dwie marki zdoĆaĆy osiÄ gnÄ Ä rentownoĆÄ w segmencie pojazdĂłw elektrycznych.
Sytuacja na rynku chiĆskim znaczÄ co rĂłĆŒni siÄ od tej w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie obserwuje siÄ spowolnienie sprzedaĆŒy pojazdĂłw elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Podczas gdy na Zachodzie przewiduje siÄ moĆŒliwÄ recesjÄ w 2024 roku, chiĆski rynek przeĆŒywa prawdziwy boom handlowy.
ZOBACZ RĂWNIEĆ»:Â Europejski SUV taĆszy od chiĆskiego kompaktu. Ten model pokazuje, ĆŒe siÄ da
Wyzwania i strategie chiĆskich producentĂłw
W obliczu nasycenia rynku krajowego, wiele chiĆskich firm zaczyna poszukiwaÄ moĆŒliwoĆci ekspansji na rynki zagraniczne. Okazuje siÄ, ĆŒe marki chiĆskie osiÄ gajÄ wiÄkszÄ rentownoĆÄ w Europie niĆŒ w Chinach, nawet po wprowadzeniu nowych ceĆ.
Song Zhiping, przewodniczÄ cy ChiĆskiego Stowarzyszenia SpĂłĆek GieĆdowych, podczas konferencji biznesowej w Chinach podkreĆliĆ, ĆŒe spoĆrĂłd 150 rĂłĆŒnych marek obecnych w regionie, tylko BYD i Li Auto wykazaĆy w 2023 r. dodatni bilans ekonomiczny. Mimo trudnej sytuacji, Zhiping popiera wysiĆki producentĂłw, twierdzÄ c, ĆŒe bez produkcji samochodĂłw elektrycznych nie ma przyszĆoĆci dla branĆŒy.
Wiele marek, takich jak NIO czy XPeng, mimo rosnÄ cej sprzedaĆŒy, notuje znaczÄ ce straty. NIO, mimo zwiÄkszenia przychodĂłw o 12,9% w 2023 roku, odnotowaĆo wzrost strat o 45%. Podobnie XPeng, mimo przychodĂłw na poziomie 4,2 miliarda dolarĂłw, zadeklarowaĆo straty netto w wysokoĆci 1,4 miliarda dolarĂłw.
ZOBACZ RĂWNIEĆ»:Â ChiĆskie marki majÄ plan na ominiÄcie ceĆ. Jak to zrobiÄ ?
Sukcesy i wyzwania chiĆskiego przemysĆu motoryzacyjnego
Li Auto i BYD wyrĂłĆŒniajÄ siÄ na tle pozostaĆych firm. Li Auto, posiadajÄ c zaledwie piÄÄ modeli w ofercie, osiÄ gnÄĆo w 2023 roku przychody na poziomie 17 miliardĂłw dolarĂłw, co stanowi wzrost o 173,6% w porĂłwnaniu do roku 2022. Zysk netto firmy wyniĂłsĆ 1,6 miliarda dolarĂłw, co przekĆada siÄ na rentownoĆÄ na poziomie 9,5% – wynik, ktĂłry trudno osiÄ gnÄ Ä nie tylko w Chinach, ale i na caĆym Ćwiecie.
Analiza przemysĆu motoryzacyjnego w Chinach pokazuje, ĆŒe w 2023 roku fabryki samochodĂłw wykorzystywaĆy Ćrednio 59% swojej caĆkowitej zdolnoĆci produkcyjnej. Jednak wyniki poszczegĂłlnych producentĂłw znacznie siÄ rĂłĆŒniÄ . BYD osiÄ gnÄ Ć wskaĆșnik wykorzystania mocy produkcyjnych na poziomie 80%, a Tesla przekroczyĆa 92%.
15% chiĆskich fabryk produkuje 47% pojazdĂłw, osiÄ gajÄ c wskaĆșnik wykorzystania mocy produkcyjnych przekraczajÄ cy 95%. JednoczeĆnie 20% fabryk wyprodukowaĆo mniej niĆŒ 1000 jednostek w ciÄ gu roku, a 17% – mniej niĆŒ 10 000 samochodĂłw. Te dane pokazujÄ ogromne zrĂłĆŒnicowanie efektywnoĆci w chiĆskim przemyĆle motoryzacyjnym.