ford capri cupra tavascan porównanie

Ford Capri czy Cupra Tavascan? Porównujemy sportowe nowości na prąd

Ford Capri i Cupra Tavascan - dwa elektryczne SUV-y o sportowym zacięciu - szykują się do rynkowej rywalizacji. Oba modele, bazujące na platformie MEB, oferują podobne wymiary i osiągi, ale różnią się wieloma szczegółami.

Elektryczne SUV-y o wspólnych korzeniach

Ford Capri i Cupra Tavascan to dwa elektryczne SUV-y, które już wkrótce mogą stać się gwiazdami na rynku motoryzacyjnym. Choć ich premiera rynkowa jest planowana na różne terminy, oba modele już teraz budzą ogromne zainteresowanie. Co ciekawe, mimo że reprezentują różne marki, mają wspólną podstawę technologiczną.

Oba pojazdy bazują na platformie MEB, wykorzystywanej również przez inne modele z grupy Volkswagena, takie jak ID.5, Enyaq Coupé czy Audi Q4 Sportback. Ta wspólna baza technologiczna pozwala na osiągnięcie ekonomii skali, co przekłada się na optymalizację kosztów produkcji.

Choć prawdziwy pojedynek tych modeli na drogach będzie możliwy dopiero w 2025 roku, już teraz możemy porównać ich specyfikacje i przewidywane osiągi. Zarówno Ford Capri, jak i Cupra Tavascan, zapowiadają się na pojazdy, które z pewnością będą przyciągać uwagę na ulicach swoim sportowym, coupe-podobnym designem.

ford capri
Fot. Ford
cupra tavascan
Fot. Cupra

Ford Capri – powrót legendy w elektrycznym wydaniu

Ford postanowił sięgnąć do swojej bogatej historii i wykorzystać legendarną nazwę Capri dla swojego nowego elektrycznego SUV-a. Produkcja tego modelu ma ruszyć pod koniec bieżącego roku w fabryce w Kolonii, a pierwsze egzemplarze trafią do salonów na początku 2025 roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ford Puma FL 2024. Opinia, test. Co się zmieniło w miejskim crossoverze?

Nowy Ford Capri jest dłuższy od modelu Explorer o 16,6 cm, co przekłada się na imponującą długość 4,63 metra. Jest to zaledwie centymetr mniej niż w przypadku Cupry Tavascan. Szerokość Forda wynosi 1,87 metra, co daje mu z kolei centymetr przewagi nad hiszpańskim konkurentem. Capri jest również nieco wyższy, mierząc 1,63 metra, co daje mu 4 cm przewagi nad Cuprą.

Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, Ford Capri może pochwalić się przestrzenią 572 litrów (lub 567 litrów w wersji Premium), co daje mu przewagę nad Cuprą Tavascan oferującą 540 litrów. Warto zauważyć, że żaden z tych modeli nie posiada dodatkowego schowka z przodu, co jest coraz częściej spotykane w innych elektrycznych pojazdach.

ford capri
Fot. Ford
cupra tavascan
Fot. Cupra

Tavascan to sportowa dusza

Cupra Tavascan ma szansę wyprzedzić swojego amerykańskiego rywala, jeśli chodzi o datę premiery rynkowej. Hiszpański SUV ma trafić do salonów już po zakończeniu tego lata, co daje mu co najmniej kwartał przewagi nad Fordem Capri.

Choć pod względem cen Tavascan może wydawać się nieco droższy, warto zauważyć, że jest to efekt innej strategii marketingowej. W przeciwieństwie do Forda, który oferuje dwa poziomy wyposażenia (podstawowy i Premium), Cupra nie stosuje takiego rozróżnienia. Dzięki temu Ford może zaoferować niższą cenę wyjściową, rezygnując z niektórych elementów wyposażenia w wersji podstawowej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Cupra Born 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?

Przypomnijmy, że cennik Forda rozpoczyna się od 207 770 zł, a Cupry od 238 800 zł. Jeśli jednak porównać wersję z tą samą baterią 77 kWh różnica jest znacznie mniejsza – Capri kosztuje od 226 770 zł w porównaniu do wyżej wspomnianych 238 800 zł Tavascana. Dla porządku dodajmy jeszcze, że Capri w wersji Premium kosztuje w tej konfiguracji od 243 770 zł.

Cupra Tavascan wyróżnia się pod względem designu i sportowego charakteru. Jej zewnętrzne linie są bardziej wyraziste, z charakterystycznymi detalami na wszystkich bokach i efektownymi felgami. Wnętrze zaprojektowano z myślą o sportowych doznaniach, z charakterystycznym „kręgosłupem” łączącym konsolę centralną z tablicą przyrządów i bardziej zmysłowymi kształtami niż w przypadku prostych linii Forda Capri.

ford capri wnętrze
Fot. Ford
cupra tavascan wnętrze
Fot. Cupra

Techniczne aspekty rywalizacji

Oba modele oferują podobną gamę silników, z dwoma poziomami mocy. Podstawowa wersja wyposażona jest w jeden silnik elektryczny o mocy 286 KM napędzający tylną oś. Mocniejsza wersja dodaje drugi silnik z przodu, zapewniając napęd na wszystkie koła i moc 340 KM.

Ford Capri ma niewielką przewagę w przyspieszeniu, będąc o 0,4 sekundy szybszym w wersji słabszej i o 0,2 sekundy w wersji mocniejszej. Oba modele osiągają maksymalną prędkość 180 km/h.

Jeśli chodzi o baterie i zasięg, Ford Capri oferuje nieco lepsze parametry. Capri w wersji z baterią o pojemności 77 kWh zapewnia większy zasięg niż Tavascan – 627 km w porównaniu do 568 km w Cuprze. Najmocniejsza wersja Forda ma baterię o pojemności 79 kWh i zasięg 592 km, podczas gdy Cupra w tej wersji (nadal z baterią 77 kWh) oferuje 522 km zasięgu. Warto dodać, że mocniejsza bateria Forda może ładować się szybciej, z maksymalną mocą 185 kW, podczas gdy pozostałe warianty ograniczone są do 135 kW.

Dla porządku dodajmy jeszcze, że Capri w późniejszym terminie będzie także dostępny z baterią o pojemności 52 kWh i 170 KM mocy maksymalnej. To właśnie ta wersja kosztuje bazowe 207 770 zł. Zdaje się, że Cupra nie ma planów wprowadzenia słabszej wersji.