Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh – test, opinie. Lata lecฤ , a ten nadal nowoczesny
Trzy lata na rynku Mustanga Mach-E. Nadal ลwieลผy, ale juลผ doลฤ znany projekt
Dokลadne omawianie Forda Mustanga Mach-E pod wzglฤdem projektu nie ma juลผ dziล wiฤkszego sensu. Model jest z nami od ponad trzech lat, wiฤc wszyscy zainteresowani zakupem z pewnoลciฤ dokลadnie mu siฤ przyjrzeli. Mach-E swego czasu byล najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Polsce, ale obecnie sprzedaje siฤ co najwyลผej ลrednio. Powodรณw jest wiele, ale nie bez znaczenia sฤ znaczฤ ce podwyลผki w 2023 roku zwiฤ zane z kursem dolara. Obecnie Ford zastosowaล duลผe obniลผki, co jest takลผe zwiฤ zane z wprowadzeniem kolejnego „elektryka” na rynek. Mรณwimy tu oczywiลcie o elektrycznym Explorerze.
Dla porzฤ dku dodajmy jednak, ลผe charakterystycznymi elementami samochodu sฤ muskularne boki, wydลuลผona maska z zaakcentowanymi liniami, wydลuลผone reflektory, masywna maska czy tylne lampy z sygnaturฤ ลwietlnฤ nawiฤ zujฤ cฤ do Mustanga. Z boku model moลผe siฤ podobaฤ za sprawฤ eleganckiej sylwetki SUV-a coupe.
Jeลli chodzi o wyglฤ d, warto zwrรณciฤ uwagฤ takลผe na brak klamek w drzwiach, ktรณre moลผna odblokowaฤ maลym przyciskiem na sลupku B. W tym aspekcie kluczowy jest niewielki element na przednich drzwiach, ktรณry jest imitacjฤ klamki i ma uลatwiฤ otwieranie auta. Naszym zdaniem to rozwiฤ zanie doลฤ kontrowersyjne – zupeลnie psuje „czystoลฤ” caลej bryลy i wyglฤ da jak dodane na piฤฤ minut przed zakoลczeniem projektu.
Wnฤtrze elektrycznego Mustanga wciฤ ลผ na czasie
Wnฤtrze elektrycznego Mustanga moลผe siฤ natomiast podobaฤ. W ลrodku moลผna poczuฤ siฤ naprawdฤ przytulnie, a wiฤkszoลฤ elementรณw sterujฤ cych jest w zasiฤgu wzroku i ลatwo dostฤpnych. Wiele osรณb narzeka na jakoลฤ materiaลรณw i spasowania, ale my zawsze stawiamy funkcjonalnoลฤ nade wszystko. Poza tym jak na standardy Forda moลผna mรณwiฤ o wyposaลผeniu premium. Nie brakuje miฤkkich tworzyw sztucznych, wysokiej jakoลci tapicerki, przeszyฤ czy gustownych elementรณw z wลรณkna wฤglowego. Jest teลผ panoramiczny dach.
Mach-E jest jednym z wielu samochodรณw elektrycznych, ktรณre stawiajฤ na minimalizm we wnฤtrzu. W tym przypadku to niewielka cyfrowa tablica wskaลบnikรณw za kierownicฤ , ogromny (15,5″) wyลwietlacz systemu informacyjno-rozrywkowego w desce rozdzielczej, dลบwignia zmiany biegรณw z kilkoma przyciskami w podลokietniku i to wszystko. Widok z samochodu do przodu jest naprawdฤ niezลy przez wydลuลผonฤ maskฤ, jednak widok do tyลu ogranicza maลe okno, spadzisty dach i maลe lusterka boczne.
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh – test, opinie. Nadal nowoczesne multimedia
Wskazany przez nas maลy wyลwietlacz cyfrowych zegarรณw i wskaลบnikรณw tak naprawdฤ oferuje tylko podstawowe informacje, ale robi to bardziej elegancko niลผ cyfrowe tablice wskaลบnikรณw np. w Volkswagenach z rodziny ID. Z drugiej strony takie Audi Q4 e-tron ze swoim wirtualnym kokpitem jest na zupeลnie innym poziomie.
15,5-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4A w momencie premiery byล najnowoczeลniejszym systemem multimedialnym Forda, premierowo zaprezentowanym wลaลnie w Mustangu Mach-E. Tzn. on nadal jest najbardziej nowoczesny, ale ma juลผ 3 lata i zostaล dodany do wielu innych modeli. Ma wysokฤ rozdzielczoลฤ, dobrej jakoลci grafiki, szybko reaguje na dotyk i jest stosunkowo prosty w obsลudze. Ma teลผ obsลugฤ Android Auto (przewodowฤ ) i Apple CarPlay (bezprzewodowo) i stylowe pokrฤtลo gลoลnoลci na dole, ktรณre moลผe siฤ podobaฤ. Standardem dla tego modelu jest system audio Bang&Olufsen z 10 gลoลnikami, ktรณry zapewnia przyjemne doznania muzyczne w drodze.
Generalnie nie lubimy tak duลผych ekranรณw, ale ten caลkiem przypadล nam do gustu. Wyลwietlacz ma dla nas jeden problem – wolelibyลmy sterowanie klimatyzacjฤ za pomocฤ osobnego panelu z przyciskami i pokrฤtลami niลผ robienie tego na ekranie. Zmiana trybรณw jazdy teลผ mogลa by byฤ prostsza.
Zaskakujฤ co przestronnie
Miejsca w samochodzie jest naprawdฤ duลผo – zarรณwno z przodu, jak i tyลu. W koลcu samochรณd elektryczny Forda o dลugoลci 4743 mm ma rozstaw osi 2984 mm, wiฤc nic dziwnego, ลผe mieliลmy z tyลu bardzo solidnฤ rezerwฤ przed kolanami. Poza tym pod szklanym skoลnym dachem mieliลmy wystarczajฤ co duลผo miejsca, co potwierdzili teลผ inni, naprawdฤ wysocy pasaลผerowie. Dziฤki pลaskiej podลodze i stosunkowo szerokiej kabinie jesteลmy w stanie sobie wyobraziฤ, ลผe z tyลu zmieลci siฤ nawet trzech pasaลผerรณw.
Pojemnoลฤ bagaลผnika wynosi 402 litrรณw, a po zลoลผeniu tylnych oparฤ odpowiednio 1420 litrรณw. Nie sฤ to zลe wartoลci, ale na pewno nie sฤ teลผ powalajฤ ce. Mach-e cieszy siฤ teลผ podwรณjnym dnem bagaลผnika, niemal pลasko skลadanymi siedzeniami czy ลatwo zdejmowanym tylnym panelem. Asem w rฤkawie na tle konkurencji grupy jest jednak tzw. frunk, czyli przedni bagaลผnik, ktรณry wczeลniej znaliลmy gลรณwnie dziฤki Tesli. Ford wykorzystaล przestrzeล pierwotnie zarezerwowanฤ dla silnika spalinowego do zbudowania schowka o pojemnoลci 80 litrรณw, ktรณry ma ksztaลt plastikowej wanny i podobnie jak Ford Puma posiada na dole zawรณr spustowy uลatwiajฤ cy czyszczenie po przewiezieniu brudniejszego ลadunku. Miejsce przeznaczone jest jednak przede wszystkim na kable do ลadowania, ktรณre nie zajmujฤ miejsca w gลรณwnym bagaลผniku i sฤ zawsze pod rฤkฤ , bez koniecznoลci siฤgania pod podwรณjne dno. Dodatkowo Frunk wyposaลผony jest w ลadny organizer.
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh. Silnik, wลaลciwoลci jezdne
Testowany samochรณd otrzymaล napฤd na wszystkie koลa, ktรณry zapewniajฤ dwa silniki elektryczne (po jednym na kaลผdฤ oล) o ลฤ cznej mocy 258 kW (351 KM) i momencie obrotowym 580 Nm. Zwiฤkszony zasiฤg zapewnia akumulator o ลฤ cznej pojemnoลci 98,7 kWh, z czego moลผna wykorzystaฤ jedynie 91 kWh. Ale nawet to powinno wystarczyฤ, aby osiฤ gnฤ ฤ zasiฤg aลผ 550 kilometrรณw, co w przypadku modelu Mach-E jest drugฤ co do wielkoลci wartoลciฤ . Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy ze startu zatrzymanego i 5,1 sekundy przy lotnym starcie to takลผe jedne z najlepszych parametrรณw, zaraz po topowej wersji GT.
W praktyce najwaลผniejsze bฤdzie prawdopodobnie to, ลผe napฤd Mach-E AWD o zwiฤkszonym zasiฤgu zapewnia przyjemnฤ pewnoลฤ podczas codziennych podrรณลผy. Dotyczy to zarรณwno przyspieszenia, jak i zasiฤgu.
Reakcja samochodu na naciลniฤcie pedaลu gazu zmienia siฤ doลฤ znaczฤ co wraz z wyborem trybรณw jazdy, ktรณrych nazwy zaczerpniฤte zostaลy ze ลwiata koni โ Whisper, Active & Untamed. W trybie Whisper Mach-E reaguje na pedaล przyspieszenia bardzo spokojnie, ale w trybie Untamed robi to wrฤcz w dziki sposรณb. Reaguje gwaลtownie nawet na lekkie naciลniฤcie pedaลu gazu. Ostatecznie najczฤลciej podrรณลผowaliลmy jednak w trybie Active, w ktรณrym samochรณd nie jest szalony, ale nadam ma duลผo energii. Wystarczajฤ co, by szybko wyprzedziฤ czy bezpiecznie wลฤ czyฤ siฤ do ruchu.
Sฤ pewne mankamenty
W porรณwnaniu z innymi samochodami elektrycznymi zdecydowanie brakuje moลผliwoลci ลatwego ustawienia rekuperacji w kilku etapach โ np. za pomocฤ dลบwigni pod kierownicฤ . Zamiast tego Mach-E oferuje tryb sterowania za pomocฤ jednego pedaลu, do ktรณrego bardzo ลatwo siฤ przyzwyczaiฤ. Przecieลผ producent samochodรณw zmodyfikowaล tฤ funkcjฤ w ciฤ gu ostatniego roku, aby zapewniฤ wiฤkszฤ intuicyjnoลฤ, i to siฤ udaลo. Wiฤkszฤ czฤลฤ hamowania, zwลaszcza w mieลcie, udaลo siฤ nam osiฤ gnฤ ฤ bez koniecznoลci naciskania hamulcรณw.
Hamulce Mustanga Mach-E AWD sฤ ustawione doลฤ ostro, wrฤcz niepotrzebnie jak na taki samochรณd. Jeลli jedziecie z wyลฤ czonฤ funkcjฤ sterowania jednym pedaลem, hamulce nadal dziaลajฤ stosunkowo zauwaลผalnie, dziฤki rekuperacji w pierwszej fazie wciskania. Jeลli jednak jedziecie w trybie sterowania jednym pedaลem, w ktรณrym samochรณd sam siฤ regeneruje po zdjฤciu nogi z gazu, hamulce bฤdฤ agresywnie gryลบฤ po naciลniฤciu pedaลu. Z jednej strony nie ma siฤ co dziwiฤ, zatrzymujฤ auto o masie wลasnej 2,3 tony, z drugiej strony wygodne i pลynne hamowanie wymaga trochฤ czucia w nodze.
Aby ulepszyฤ Mustanga Mach-E, producent popracowaล takลผe nad moลผliwoลciami holowania samochodu i jego ลadownoลciฤ . Testowana wersja z napฤdem na wszystkie koลa i zwiฤkszonym zasiฤgiem moลผe teraz ciฤ gnฤ ฤ przyczepฤ o masie do 1,5 tony. Oczywiลcie kosztem wiฤkszego zuลผycia i mniejszego zasiฤgu.
Zuลผycie energii Mustanga Mach-E
Zuลผycie energii tradycyjnie zaleลผy przede wszystkim od trasy i stylu jazdy. O ile Ford Mustang Mach-E AWD przy szybkiej jeลบdzie po autostradzie bez problemu wykazywaล 28-30 kWh/100 km, o tyle pลynna jazda po mieลcie i dzielnicach oznaczaลa wartoลci w okolicach 16 kWh. Podczas naszych regularnych dojazdรณw do biura, gdzie 2/3 podrรณลผy to jazda po mieลcie, a 1/3 autostradฤ i drogami powiatowymi, bez problemu udaลo siฤ osiฤ gnฤ ฤ ลrednie zuลผycie w granicach 18-19 kWh/100 km. Kolega, ktรณry pojechaล na majรณwkฤ Mustangiem Mach-E, wrรณciล ze ลrednim zuลผyciem 21 kWh/100 km. Jednak, jak dodaล, w jego przypadku autostrady stanowiลy mniej wiฤcej 1/3 podrรณลผy, poza tym poruszaล siฤ gลรณwnie po miastach.
Przy takim zuลผyciu zasiฤg w miesiฤ cach letnich powinien wynieลฤ okoลo 450 kilometrรณw, co ostatecznie nie jest zลym wynikiem. Aby jednak osiฤ gnฤ ฤ wspomniany przez producenta zasiฤg 550 kilometrรณw, potrzebna bฤdzie znacznie lepsza samokontrola i pลynna jazda.ย Mach-E AWD o zwiฤkszonym zasiฤgu obsลuguje ลadowanie z mocฤ do 150 kW, dziฤki czemu ลadowanie od 10 do 80% akumulatora powinno zajฤ ฤ okoลo 45 minut. Ponadto jedna z zeszลorocznych aktualizacji obiecywaลa przyspieszenie ลadowania baterii z 80 do 90% z pierwotnych 52 minut do zaledwie 15 minut, co jest sporฤ poprawฤ .
ลadowanie Mustanga Mach-E ze zwykลego gniazdka. Czy to ma sens?
Podczas testu korzystaliลmy zarรณwno z ลadowania z gniazdka, jak i szybkiej ลadowarki. ลadowanie ze zwykลego gniazdka nie jest najefektywniejsze, ale moลผe pomรณc w regularnych dojazdach do pracy. W ciฤ gu kilku godzin moลผna bowiem doลadowaฤ kilkanaลcie procent. Duลผo praktyczniej jednak korzystaฤ z szybkiej ลadowarki, najlepiej o mocy 150 kW. Gdy podลฤ czyliลmy samochรณd przy 54% pojemnoลci akumulatora, moc ลadowania na chwilฤ wzrosลa do 112kW po czym zaczฤลa systematycznie spadaฤ. Gdy akumulator byล naลadowany w 87%, ลadowaล siฤ z mocฤ 38,2 kW. W 30 minut i 30 sekund akumulator zostaล naลadowany mocฤ 32,94 kWh, a jego pojemnoลฤ wzrosลa do 87%, co wedลug komputera pokลadowego powinno wystarczyฤ na przejechanie 402 kilometrรณw.
Na kolejnym przystanku przy szybkiej ลadowarce poziom naลadowania akumulatora ponownie wynosiล 54 procent, natomiast moc ลadowania wkrรณtce po podลฤ czeniu wzrosลa do 113 kW, ale potem zaczฤลa spadaฤ. Kiedy po 45 minutach i 30 sekundach wrรณฤiliลmy do ลadowarki, pokazaลa ona naลadowanie na poziomie 41,18 kWh i poziom naลadowania akumulatora na poziomie 95 procent. Moc ลadowania spadลa wรณwczas do zaledwie 20,7 kW. Komputer pokลadowy podaล wรณwczas zasiฤg 441 kilometrรณw przy akumulatorze naลadowanym w 95%.
Mustang Mach-E – wraลผenia z jazdy
Jazda Mustangiem Mach-E moลผe byฤ zaskakujฤ co przyjemna. Przede wszystkim musimy pochwaliฤ wygลuszenie, ktรณre nie przepuszcza do kabiny zbyt duลผego haลasu z podwozia ani haลasu aerodynamicznego na autostradach. Nawet przy wyลผszych prฤdkoลciach w kabinie panuje przyjemna atmosfera.
Ponadto Fordowi ponownie udaลo siฤ dostroiฤ podwozie, ktรณre jest sztywniejsze, ale nie sztywne. W poลฤ czeniu z nisko poลoลผonym ลrodkiem ciฤลผkoลci, ktรณry zapewniajฤ akumulatory umieszczone w podลodze, docenicie stabilnoลฤ i minimalne przechyลy na zakrฤtach. Nawet na gorszych drogach podwozie caลkiem przyzwoicie tลumi normalne nierรณwnoลci. Dopiero po serii wiฤkszych nierรณwnoลci podwozie na 19-calowych koลach moลผe daฤ siฤ trochฤ niepokoiฤ, ale nigdy nie doลwiadczyliลmy z jego strony ลผadnych znaczฤ cych wstrzฤ sรณw.
Jednoczeลnie nawet samochรณd elektryczny z napฤdem na cztery koลa moลผe oferowaฤ przyjemne wลaลciwoลci jezdne, gdy pokonywanie zakrฤtรณw w kontrolowanym poลlizgu nie stanowi problemu. Wymaga jednak duลผo wyczucia i, idealnie, przestrzeni. Ukลad kierowniczy nie jest najczulszy, a masa wลasna jest naprawdฤ wysoka. Ale Mach-E moลผe staฤ siฤ bardzo wszechstronnym towarzyszem szybkich, dลugich i przyjemnych wycieczek.
Szczegรณlnie na dลugich trasach przyda siฤ inteligentny automatyczny tempomat, ktรณry po ostatniej modernizacji wchodzi w skลad standardowego wyposaลผenia. Oprรณcz monitorowania pasรณw ruchu i odlegลoลci od otaczajฤ cych pojazdรณw, system dostosowuje takลผe prฤdkoลฤ na podstawie znakรณw drogowych, zbliลผania siฤ do zakrฤtรณw i skrzyลผowaล. Przynajmniej na autostradach znacznie uลatwi to pracฤ.
ZOBACZ RรWNIEลป: Samochody elektryczne โ ranking sprzedaลผy 2024. Ktรณry model jest najpopularniejszy w Polsce?
Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh- test, opinie. Czy nadal warto kupiฤ ten model?
Ford Mustang Mach-E AWD to obecnie raczej maลo poszukiwany samochรณd elektryczny, ktรณry oferuje ciekawy wyglฤ d, duลผo przestrzeni we wnฤtrzu, przemyลlanฤ ergonomiฤ, przyjemne osiฤ gi i solidne wลaลciwoลci jezdne. Zasiฤg mรณgลby byฤ lepszy, podobnie jak krzywa ลadowania, ale nie jest ลบle. Ostatecznie najbardziej irytowaลy nas niepotrzebnie agresywne hamulce, ale pewnie z czasem moลผna siฤ do nich przyzwyczaiฤ. Ogรณลem to caลy czas naprawdฤ dobry wybรณr. Zwลaszcza teraz, w znacznie obniลผonych wzglฤdem 2023 roku cenach. Co warto podkreลliฤ, pomimo swojego czasu na rynku Mustang Mach-E nadal wyglฤ da interesujฤ co i wciฤ ลผ przyciฤ ga uwagฤ.
Skomentuj