Hybrydowe limuzyny. Analizujemy najciekawsze modele na rynku
Rzecz jasna, aby stworzyฤ takie porรณwnanie, musieliลmy zdecydowaฤ siฤ na porรณwnanie rรณลผnych technologii. Poniลผej znajdziecie analizฤ dwรณch peลnych hybryd (HEV), dwรณch tzw. miฤkkich hybryd (MHEV), a takลผe dwรณch hybryd plug-in (PHEV).
Lexus ES 300h
Lexus ES 300h ma dลugie, klasycznie nadwozie limuzyny z pลynnymi liniami i charakterystycznymi detalami marki, ktรณre sprawiajฤ , ลผe auto wyglฤ da nowoczeลnie i dynamicznie. Jego wymiary to: 4975 mm dลugoลci, 1865 mm szerokoลci i 1445 mm wysokoลci. Rozstaw osi to 2870 mm. Lexus ES ma bagaลผnik o pojemnoลci 454 litrรณw. Za napฤd tej japoลskiej limuzyny odpowiada ukลad hybrydowy ลฤ czฤ cy 2,5-litrowy silnik benzynowy oraz silnik elektryczny generujฤ ce wspรณlnie maksymalnie 218 KM, ktรณre trafiajฤ na przednie koลa za poลrednictwem gลadko pracujฤ cej bezstopniowej skrzyni E- CVT z trybem sekwencyjnym. Osiฤ gi Lexusa ES 300h to 8,9 sekundy od 0 do 100 km/h oraz 180 km/h prฤdkoลci maksymalnej. Zuลผycie paliwa wynosi 4,7 litra na kaลผde 100 kilometrรณw w cyklu mieszanym.
ES 300h juลผ w podstawowej wersji Business Edition jest dobrze wyposaลผony. Posiada miฤdzy innymi: dwustrefowฤ klimatyzacjฤ, reflektory Bi-LED, ukลad doลwietlania zakrฤtรณw, szyberdach, inteligentny kluczyk, nawigacjฤ premium z ekranem dotykowym 12,3โ, elektrycznฤ regulacjฤ kierownicy, podgrzewanie kierownicy, elektrycznie regulowane fotele, czujnik deszczu, elektrycznie otwieranฤ klapฤ bagaลผnika, system audio z 10 gลoลnikami, subwooferem i wzmacniaczem, kamerฤ cofania, bezprzewodowฤ ลadowarkฤ do telefonu, regulacjฤ podparcia lฤdลบwiowego foteli przednich, asystenta ruszania na wzniesieniu, aktywny tempomat dziaลajฤ cy w caลym zakresie prฤdkoลci czy system ochrony przeciwzderzeniowej.
Limuzyna od Lexusa jest przyjemna w prowadzeniu, a jej wspรณลczynnik oporu powietrza Cx 0,26, potrรณjny tลumik Hybrid Acoustics oraz system aktywnej redukcji haลasu dajฤ gwarancjฤ, ลผe we wnฤtrzu jest niemal zawsze cicho. To niezwykle cenna cecha dla kaลผdego, kto podczas sลuลผbowych tras prowadzi rozmowy biznesowe lub po prostu chce odpoczฤ ฤ. We wnฤtrzu jest wystarczajฤ co duลผo miejsca na komfortowฤ podrรณลผ dla czterech dorosลych osรณb. Lexus ES 300h otwiera cennik kwotฤ 269 500 zล za wersjฤ Business Edition, kolejna, Prestige oznacza wydanie co najmniej 306 500 zล, a najbogatsza Omotenashi wyceniona jest na 329 500 zล. Na napฤd hybrydowy Lexus daje 5 lat gwarancji albo przebieg 100 000 km w zaleลผnoลci od tego, co nastฤ pi pierwsze.
Toyota Camry
Toyota Camry to model z ugruntowanฤ historiฤ i ลwietnymi opiniami wลrรณd klientรณw. Ma nowoczesny, a jednoczeลnie stonowany wyglฤ d. W pewnych elementach moลผe przypominaฤ Lexusa ES, ale to zupeลnie odrฤbny od Lexusa samochรณd z wลasnym charakterem. Wymiary Toyoty to: 4885 mm dลugoลci, 1840 mm szerokoลci i 1445 mm wysokoลci. Rozstaw osi to 2825 mm, a pojemnoลฤ bagaลผnika wynosi 524 litry. Toyota Camry napฤdzana jest przez ukลad hybrydowy 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT bliลบniaczy z Lexusem ES. W tej limuzynie napฤdzane sฤ przednie koลa. Camry przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy, a jej prฤdkoลฤ maksymalna to 180 km/h. ลrednie zuลผycie paliwa oscyluje miฤdzy 5,3 a 5,6 litra na kaลผde 100 kilometrรณw.
Limuzyna Toyoty juลผ w wersji startowej, czyli Comfort, ma na pokลadzie wiele udogodnieล zarรณwno technologicznych, jak i majฤ cych znaczenie dla stylizacji i komfortu pasaลผerรณw. To miฤdzy innymi: 17″ felgi aluminiowe z oponami 215/55 R17, interfejs Android Auto, interfejs Apple CarPlay, ลwiatลa gลรณwne w technologii LED (Bi-LED), ukลad wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystรณw, asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), ukลad rozpoznawania znakรณw drogowych (RSA), inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC), klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa), technologia oczyszczania i nawilลผania powietrza Nanoe, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (7″), dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, zapasowe koลo dojazdowe, dzielona i skลadana kanapa w stosunku 60:40, czy obszyta skรณrฤ kierownica i system audio z 6 gลoลnikami. Dodatkowo moลผna siฤ zdecydowaฤ na dodatkowe pakiety wyposaลผenia w korzystnych cenach.
Toyota Camry z roku modelowego 2024 jest przemyลlanym, praktycznym, komfortowym i bezpiecznym samochodem. Wygodne wnฤtrze, duลผy bagaลผnik i neutralne wลaลciwoลci jezdne pozwalajฤ z przyjemnoลciฤ podrรณลผowaฤ z kompletem pasaลผerรณw nawet na dลugich dystansach. Aktualnie model oferowany jest w wyprzedaลผy rocznika 2023. Cennik otwiera wersja Comfort za 163 500 zล, kolejna Prestige kosztuje od 170 900 zล, a najbogatsza Executive startuje od 183 000 zล.
BMW 320e
BMW serii 3 nie jest dostฤpne z tradycyjnฤ hybrydฤ . Niemiecki producent zdecydowaล siฤ na hybrydฤ plug-in, czyli mรณwiฤ c potocznie โz wtyczkฤ โ, ktรณra wymaga ลadowania ze stacji naลciennej lub z gniazdka. Oferuje dwa takie modele 320e oraz 330e. Przyjrzyjmy siฤ sลabszej wersji. Jej wymiary to: 4713 mm dลugoลci, 1827 mm szerokoลci i 1444 mm wysokoลci. Rozstaw osi to 2851 mm, a bagaลผnik BMW 320e ma zdecydowanie skromniejszฤ pojemnoลฤ niลผ w przypadku odpowiednikรณw spalinowych, bo jedyne 375 litrรณw.
Hybryda plug-in od BMW to poลฤ czenie benzynowego silnika o pojemnoลci 2 litrรณw oraz silnika elektrycznego i baterii. Napฤd trafia na tylne koลa. ลฤ czna moc to 204 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w tym samochodzie 7,6 sekundy, a prฤdkoลฤ maksymalna siฤga 225 km/h. ลrednie zuลผycie paliwa, ktรณre podaje producent, wynosi 1,9 – 1,4 litra, ale naleลผy pamiฤtaฤ, ลผe dotyczy ono samochodu z bateriฤ naลadowanฤ do peลna. Na samej energii elektrycznej BMW 320e moลผe przejechaฤ od 50 do maksymalnie 57 kilometrรณw. ลadowanie baterii od 0 do 100% zajmuje okoลo 4 godziny.
Strategia marek premium dotyczฤ ca wyposaลผenia standardowego jest ukierunkowana na zachฤcenie klienta do zakupu opcji, ktรณre personalizujฤ samochรณd, ale jednoczeลnie znaczฤ co podwyลผszajฤ jego cenฤ. Co znajdziemy w wyposaลผeniu podstawowym BMW 320e? To miฤdzy innymi: bลyszczฤ ce elementy M Shadow Line, reflektory diodowe i diodowe lampy tylne, 17-calowe obrฤcze aluminiowe, BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyลwietlaczem BMW, BMW Operating System 8 z nawigacjฤ , kierownica obszyta skรณrฤ , skrzynia automatyczna Steptronic z ลopatkami zmiany biegรณw, 3-strefowa klimatyzacja automatyczna, systemy wspomagajฤ ce kierowcฤ, regulator prฤdkoลci z funkcjฤ hamowania czy czujniki Park Distance Control z przodu i z tyลu auta.
BMW sลynie z dobrego prowadzenia i tak teลผ jest rรณwnieลผ w hybrydzie plug-in 320e. Choฤ ta wersja silnikowa jest prawie 300 kg ciฤลผsza niลผ podstawowe BMW 318i, to jednak doskonale trzyma siฤ drogi i daje kierowcy duลผo satysfakcji z jazdy. Wnฤtrze niestety nie jest zbyt obszerne. Wysokie dorosลe osoby w drugim rzฤdzie mogฤ narzekaฤ na przestrzeล potrzebnฤ na nogi i gลowy, szczegรณlnie jeลli z przodu rรณwnieลผ usiฤ dzie ktoล postawny. BMW 320e w linii podstawowej zaczyna siฤ od 230 000 zล, a w wersji z Pakietem M od 248 000 zล.
Volvo S90 B4
Volvo w swojej ofercie, tak i BMW, nie ma tradycyjnej hybrydy. Ta marka o szwedzkich korzeniach proponuje miฤkkie hybrydy (MHEV) na bazie diesla i benzyny oraz hybrydฤ plug in. My zdecydowaliลmy siฤ wลฤ czyฤ do porรณwnania podstawowฤ miฤkkฤ hybrydฤ. Oto jakie wymiary ma Volvo S90: 4969 mm dลugoลci, 1890 mm szerokoลci i 1440 wysokoลci. Rozstaw osi to 2941 mm. Podstawowa przestrzeล na bagaลผ ma pojemnoลฤ 461 litrรณw. Volvo bazuje na 2-litrowym silniku benzynowym (197 KM) i niewielkim wspomaganiu elektrycznym (14 KM), ktรณre ma uลatwiฤ pลynne ruszanie, umoลผliwiฤ โลผeglowanieโ w trasie. S90 z podstawowฤ jednostkฤ MHEV ma skrzyniฤ automatycznฤ i napฤd na przednie koลa. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa w tym samochodzie 7,9 sekundy, a prฤdkoลฤ maksymalna wynosi 180 km/h. Deklarowane ลrednie zuลผycie paliwa mieลci siฤ miฤdzy 6,8, a 7,7 litra na kaลผde 100 kilometrรณw.
Co znajdziemy na pokลadzie w podstawowej wersji Plus Bright? To m.in.: skรณrzana tapicerka, 8-biegowa skrzynia automatyczna, inteligentny system informowania kierowcy, ochrona przed uderzeniem tylnym, 12-calowy wyลwietlacz kierowcy, 9-calowy wyลwietlacz multimediรณw, Apple CarPlay, Android Auto, kamera cofania, reflektory LED, system antykolizyjny, tylne i przednie czujniki parkowania, dwustrefowa klimatyzacja, klimatyzacja postojowa, podgrzewana kierownica, osลony przeciwsลoneczne na szybie tylnej i szybach bocznych tylnych, podgrzewane fotele tylne i przednie, elektrycznฤ regulacjฤ odcinka lฤdลบwiowego w 4 kierunkach, system wspomagania ruszania, 19-calowe felgi czy elektrycznie otwierany i zamykany bagaลผnik.
Volvo S90 B4 jest komfortowe i dobrze wykoลczone, a producent juลผ w serii postawiล na wysokie bezpieczeลstwo bierne i czynne, z czego zresztฤ ta marka sลynie od lat. Prowadzenie nastawione jest na komfort, a zawieszenie nie przepada za dynamicznฤ jazdฤ , za to ลwietnie spisuje siฤ w dลugich trasach. Ile kosztuje hybrydowa limuzyna Volvo? Volvo S90 B4 w konfiguratorze na stronie internetowej zaczyna siฤ od wersji Plus Bright, ktรณrฤ wyceniono na 270 900 zล. Kolejna i jednoczeลnie ostatnia dla tej opcji silnikowej to Dark Bright zaczynajฤ ca siฤ od 274 900 zล.
Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic
Do porรณwnania wybraliลmy teลผ niemieckฤ limuzynฤ, czyli Audi A6. Diesle i silniki benzynowe dopeลnia hybryda plug-in. A6 jest duลผym sedanem, jego wymiary to: 4939 mm dลugoลci, 1886 mm szerokoลci i 1457 mm wysokoลci. Rozstaw osi tej limuzyny to 2924 mm. Pojemnoลฤ bagaลผnika jest maลa jak na rozmiary auta, to tylko 360 litrรณw. W przypadku Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic napฤd to poลฤ czenie silnika benzynowego o pojemnoลci 2 litrรณw z silnikiem elektrycznym. Moc systemowa to 265 KM, a napฤd trafia na wszystkie koลa przez 7-biegowฤ skrzyniฤ S Tronic. Ta hybryda plug-in moลผe siฤ pochwaliฤ ลwietnymi osiฤ gami: od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,2 sekundy i moลผe siฤ rozpฤdziฤ do 250 km/h. Producent podaje ลrednie zuลผycie paliwa na poziomie 1,9-2,1l/100 kilometrรณw, ale przypominamy, ลผe dotyczy to pierwszych 100 kilometrรณw z naลadowanฤ do peลna bateriฤ . Naลadowane do 100% akumulatory zapewniajฤ zasiฤg czysto elektryczny od 61 do 67 kilometrรณw.
Niemiecka firma w Audi A6 50 TFSI e stosuje tฤ samฤ politykฤ, co wymienione przez nas wczeลniej BMW. Za najciekawsze rzeczy dostฤpne w tym samochodzie trzeba dopลaciฤ. Co zatem otrzymujemy w standardzie? To miฤdzy innymi: podstawowe fotele, przewรณd do ลadowania ze stacji publicznych, Audi Virtual Cockpit, 18-calowe felgi aluminiowe, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, system ostrzegajฤ cy przed opuszczeniem pasa ruchu, 4-strefowa klimatyzacja, tempomat z ogranicznikiem prฤdkoลci, system start-stop, reflektory LED, tylne ลwiatลa LED, lusterka w kolorze nadwozia, czy wielofunkcyjna kierownica obszyta skรณrฤ .
Audi A6 50 TFSI e to duลผa, wygodna limuzyna, ktรณra dziฤki napฤdowi na cztery koลa dobrze sobie radzi przy kaลผdej pogodzie. Wnฤtrze jest wygodne, ale najciekawsze dodatki zwiฤkszajฤ ce komfort dostฤpne sฤ tylko za opลatฤ . A6 z hybrydฤ plug-in ma niewielki bagaลผnik, co oznacza, ลผe jeลli chcemy wykorzystywaฤ ten samochรณd do dลuลผszych rodzinnych podrรณลผy, to bฤdziemy zmuszeni dokupiฤ bagaลผnik montowany na dach samochodu. Cena tego samochodu startuje od 289 200 zล.
Mercedes E 200
Ostatnim autem w naszym zestawieniu jest jeszcze jedna niemiecka limuzyna, Mercedes-Benz E 200. Jej wymiary to: 4949 mm dลugoลci, 1880 mm szerokoลci i 1468 mm wysokoลci. Rozstaw osi to 2961 mm, a pojemnoลฤ bagaลผnika 540 litrรณw. Wybraliลmy wersjฤ silnikowฤ z najbardziej zbliลผonymi parametrami do konkurentรณw. To miฤkka hybryda (MHEV), ktรณra powstaลa z poลฤ czenia silnika benzynowego (204 KM) z maลym silnikiem elektrycznym (23 KM). Napฤd przekazywany jest na tylne koลa za poลrednictwem 9-biegowej skrzyni automatycznej. Mercedes E 200 rozpฤdza siฤ od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy, a jego prฤdkoลฤ maksymalna wynosi 240 km/h. ลrednie spalanie paliwa wedลug producenta to 6,4 litra na 100 kilometrรณw.
Co znajdziemy w podstawowym wyposaลผeniu Mercedesa E 200? To takie elementy jak: dotykowy wyลwietlacz centralny o przekฤ tnej 14,4โ, ambientowe oลwietlenie wnฤtrza, tapicerka ze sztucznej skรณry, elementy dekoracyjne wnฤtrza z czarnego jesionu, kierownica obszyta skรณrฤ nappa, 17-calowe felgi aluminiowe, selektywne zawieszenie, moduล 5G do korzystania z internetu, adaptacyjny asystent ลwiateล drogowych, podgrzewane przednie siedzenia, bezprzewodowa ลadowarka do telefonu, reflektory LED, automatyczna klimatyzacja, komfortowe fotele z regulacjฤ odcinka lฤdลบwiowego, czujniki parkowania, kamera cofania, ochrona pieszych, wspomaganie manewru mijania, Apple CarPlay, Android Auto, asystent utrzymania pasa ruchu, czy tempomat adaptacyjny.
Mercedes-Benz E 200 ma komfortowe zawieszenie, ktรณre zapewnia wygodne podrรณลผowanie nie tylko na gลadkich, ale teลผ gorszej jakoลci drogach. Nowoczesne rozwiฤ zania zastosowane, chociaลผby przy obsลudze multimediรณw spodobajฤ siฤ wszystkim tym, ktรณrzy lubiฤ byฤ na bieลผฤ co z najnowoczeลniejszymi technologami. Plusem jest teลผ spory bagaลผnik tego samochodu. Startowa cena miฤkkiej hybrydy Mercedesa to 269 900 zล. W przypadku tego modelu klienci majฤ do wyboru 11 wersji silnikowych.
dล. (mm) | szer. (mm) | wys. (mm) | rozstaw osi (mm) | poj. bagaลผnika (l) | |
---|---|---|---|---|---|
Lexus ES | 4975 | 1865 | 1445 | 2870 | 454 |
Toyota Camry | 4885 | 1840 | 1445 | 2825 | 524 |
BMW Serii 3 | 4713 | 1827 | 1444 | 2851 | 375 |
Volvo S90 | 4969 | 1890 | 1440 | 2941 | 461 |
Audi A6 | 4939 | 1886 | 1457 | 2924 | 360 |
Mercedes E 200 | 4949 | 1880 | 1468 | 2961 | 540 |
Hybrydowe limuzyny – ktรณrฤ wybraฤ? Podsumowanie, opinie
Limuzyny ลredniej klasy zapewniajฤ doskonaลy komfort podrรณลผowania dla 4 pasaลผerรณw, bezpieczeลstwo. Sฤ mniej praktyczne niลผ samochody kombi, czy SUV-y, ale duลผo lepiej sprawdzajฤ siฤ jako elegancka wizytรณwka firmy lub auto sลuลผbowe na stanowiskach kierowniczych. Jak pokazaliลmy w naszym zestawieniu, hybrydowy napฤd moลผe mieฤ wiele twarzy. Hybrydy plug-in sฤ stosunkowo drogie, a biorฤ c pod uwagฤ brak stref niskiej emisji w Polsce, nie majฤ wielu zastosowaล praktycznych. Takลผe zasiฤg na energii elektrycznej, wynoszฤ cy kilkadziesiฤ t kilometrรณw nie imponuje. Miฤkkie hybrydy nie dajฤ z kolei takich oszczฤdnoลci, jakie mogฤ daฤ tradycyjne ukลady hybrydowe.
moc maks. (KM) | technologia | ลredn. zuลผ. paliwa (l/100 km) | cena od (zล) | |
---|---|---|---|---|
Lexus ES | 218 | HEV | 4.7 | 269500 |
Toyota Camry | 218 | HEV | 5.3 | 163500 |
BMW 320e | 204 | PHEV | 1.9 | 230000 |
Volvo S90 | 211 | MHEV | 6.8 | 270900 |
Audi A6 | 265 | PHEV | 2.1 | 289200 |
Mercedes E 200 | 227 | MHEV | 6.4 | 269900 |
Porรณwnanie hybrydowych limuzyn jest niezwykle trudne przez rรณลผnice w technologiach i wyposaลผeniu. Kaลผdy z tych modeli oferuje coล unikalnego, co moลผe przyciฤ gnฤ ฤ rรณลผne grupy klientรณw w zaleลผnoลci od ich priorytetรณw. Lexus jest zdecydowanie najdลuลผszy, ale to Mercedes jest najwyลผszy i ma najwiฤkszฤ pojemnoลฤ bagaลผnika. Audi A6 ma z kolei najlepsze przyspieszenie. Podobnie jak BMW 320e jest hybrydฤ plug-in, wiฤc zapewnia bardzo niskie zuลผycie paliwa przy naลadowanej baterii. Najkorzystniej cenowo wypada Toyota Camry, ktรณra jest jedynym przedstawicielem spoza marek premium. Japoลska propozycja jest przy tym peลnฤ hybrydฤ (HEV), a wiฤc w cenie zawiera droลผszฤ technologiฤ niลผ miฤkkie hybrydy (MHEV) w Volvo i Mercedesie.
Ciekawa w caลej tej ukลadance jest pozycja BMW, ktรณre jako samochรณd typu PHEV jest taลsze od wielu konkurentรณw. To jednak nic nowego, bowiem niemiecka marka mocno stawia na dodatkowo pลatne opcje. Spoลrรณd porรณwnywanych samochodรณw najciekawsze wydajฤ siฤ wลaลnie BMW, Toyota i Lexus, choฤ Audi to takลผe interesujฤ ca propozycja. Limuzyna „czterech pierลcieni” ma najwiฤcej mocy i najlepiej przyspiesza, a to i hybryda plug-in uzasadniajฤ wysokฤ cenฤ. Volvo z technologiฤ miฤkkiej hybrydy jest zaskakujฤ co drogie, podobnie jak Mercedes, ktรณry jednak oferuje najwiฤkszy bagaลผnik i duลผo komfortu.
Skomentuj