Ile baterii zużywa klimatyzacja w samochodzie elektrycznym? Wpływ klimatyzacji na zasięg samochodów elektrycznych
Wpływ klimatyzacji na zasięg samochodów elektrycznych
Wraz z nadejściem letnich miesięcy, wielu właścicieli samochodów elektrycznych wyrusza w drogę na wakacyjne podróże. W obliczu wysokich temperatur, korzystanie z klimatyzacji staje się nieodzowne. Pojawia się jednak pytanie: jak duży wpływ ma używanie klimatyzacji na zasięg pojazdów elektrycznych? To zagadnienie stało się przedmiotem badania przeprowadzonego przez Niemiecki Automobilklub ADAC. Celem analizy było określenie, w jakim stopniu zużycie energii przez system klimatyzacji wpływa na zasięg różnych modeli samochodów elektrycznych. Wyniki tego badania rzucają nowe światło na kwestię efektywności energetycznej pojazdów elektrycznych w warunkach letnich.
System klimatyzacji w samochodach, zarówno elektrycznych jak i spalinowych, zazwyczaj wymaga znacznej ilości energii. Warto jednak zauważyć, że istnieją duże różnice w zużyciu energii między poszczególnymi modelami oraz w zależności od pory roku. W przypadku samochodów elektrycznych, gdzie kierowcy zwracają szczególną uwagę na poziom naładowania baterii, kwestia zużycia energii przez klimatyzację nabiera jeszcze większego znaczenia. ADAC postanowił zbadać, czy w obliczu potencjalnych oszczędności energii, warto byłoby zrezygnować z komfortu termicznego i wyłączyć klimatyzację. To pytanie nurtuje wielu użytkowników pojazdów elektrycznych, szczególnie podczas planowania dłuższych podróży w okresie letnim.
Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, zespół badawczy ADAC przeprowadził symulację poważnego zatoru na autostradzie. W warunkach laboratoryjnych, Tesla Model Y została poddana ośmiogodzinnemu testowi przy stale rosnącej temperaturze. Początkowa temperatura wynosiła 35 stopni Celsjusza, a promieniowanie słoneczne było symulowane za pomocą specjalnych lamp. Zadaniem systemu klimatyzacji było obniżenie temperatury wnętrza do 20 stopni Celsjusza, co było monitorowane za pomocą czujników. Eksperyment ten miał na celu odtworzenie realnych warunków, z jakimi kierowcy mogą się spotkać podczas letnich podróży.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Baterie ze stałym elektrolitem to przyszłość motoryzacji. Tylko kiedy ona nastąpi?
Zaskakujące wyniki badań nad zużyciem energii
Wyniki przeprowadzonego przez ADAC badania okazały się zaskakujące dla wielu obserwatorów. Wpływ klimatyzacji na zasięg samochodu elektrycznego nie jest tak znaczący, jak pierwotnie przypuszczano. Eksperci określili zużycie energii w Tesli Model Y na poziomie od 1,3 do 1,5 kWh na godzinę. W praktyce oznacza to, że godzina pracy klimatyzacji pochłania około 2% pojemności baterii, co przekłada się na zmniejszenie zasięgu o około 8 kilometrów. Nawet po ośmiu godzinach ciągłej pracy, co odpowiadałoby ekstremalnemu zatorowi drogowemu, system klimatyzacji wraz z innymi układami pomocniczymi zużyłby około 12 kWh energii, czyli 16% pojemności baterii Tesli Model Y.
Analitycy ADAC pokusili się również o ekstrapolację tych wyników na dłuższe okresy. W przypadku hipotetycznego, jeszcze dłuższego zatoru w upalny dzień, teoretyczne zużycie energii przedstawiałoby się następująco: po 8 godzinach – 12 kWh, czyli 16% baterii; po 12 godzinach – 18 kWh, czyli 24% baterii; a po 24 godzinach – 36 kWh, co stanowi 48% pojemności baterii. Te dane pokazują, że nawet w ekstremalnych warunkach, wpływ klimatyzacji na zasięg samochodu elektrycznego jest mniejszy, niż mogłoby się wydawać.
Co ciekawe, ADAC szacuje, że porównywalny silnik spalinowy zużyłby w takich warunkach od 1 do 1,5 litra paliwa na godzinę, co odpowiada 10-15 kWh energii. To porównanie wyraźnie pokazuje przewagę efektywności energetycznej samochodów elektrycznych. Raport ADAC podkreśla, że pojazdy elektryczne mają „wyraźną przewagę w efektywności” nad silnikami spalinowymi, ponieważ nie wymagają pracy silnika do zasilania kompresora klimatyzacji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowa hybryda w Toyocie Yaris. Co warto o niej wiedzieć?
Implikacje dla użytkowników i przemysłu motoryzacyjnego
Wyniki badania ADAC mają istotne znaczenie zarówno dla użytkowników samochodów elektrycznych, jak i dla całego przemysłu motoryzacyjnego. Przede wszystkim, obalają one mit o konieczności rezygnacji z komfortu termicznego w imię oszczędności energii. Okazuje się, że korzystanie z klimatyzacji w samochodzie elektrycznym nie tylko nie wpływa drastycznie na zasięg pojazdu, ale także jest bardziej efektywne energetycznie niż w przypadku samochodów spalinowych. To dobra wiadomość dla osób rozważających zakup samochodu elektrycznego, które obawiały się ograniczeń związanych z użytkowaniem klimatyzacji w upalne dni.
Ponadto, raport wskazuje na dodatkowe zalety samochodów elektrycznych w kontekście użytkowania klimatyzacji. Brak konieczności utrzymywania pracy silnika do zasilania kompresora klimatyzacji przekłada się nie tylko na niższe zużycie energii, ale także na redukcję emisji i kosztów eksploatacji. Co więcej, możliwość bezpiecznego korzystania z klimatyzacji nawet w zamkniętych przestrzeniach stanowi dodatkowy atut pojazdów elektrycznych. To istotna przewaga nad samochodami spalinowymi, szczególnie w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów.
Według ADAC, wyniki tego badania mogą mieć zastosowanie nie tylko do modeli Tesli, ale także do innych marek samochodów elektrycznych. Eksperci argumentują, że ze względu na podobną funkcję i strukturę systemów klimatyzacji w różnych markach i modelach pojazdów elektrycznych, wnioski z badania Model Y można z dużym prawdopodobieństwem odnieść do innych samochodów elektrycznych. Ta uniwersalność wyników dodatkowo zwiększa ich znaczenie dla całej branży motoryzacyjnej, dostarczając cennych informacji zarówno dla producentów, jak i konsumentów.