lbx yaris cross porównanie

Czy Lexus LBX to Toyota Yaris Cross w przebraniu? Porównujemy oba modele

Rynek miejskich crossoverów stale się rozwija, oferując coraz więcej możliwości dla kierowców poszukujących kompaktowego, ale funkcjonalnego pojazdu. Dwa interesujące modele, które warto wziąć pod uwagę, to Lexus LBX i Toyota Yaris Cross. Przyjrzeliśmy się bliżej obu pojazdom, porównując ich wymiary, osiągi, wyposażenie i ceny, aby pomóc wam w podjęciu najlepszej decyzji zakupowej.

LBX to droższy Yaris Cross? Wymiary i stylistyka

Lexus LBX Cooper
W konfiguratorze Lexusa znajdziecie więcej eleganckich opcji (fot. Lexus)

Lexus LBX to najmniejszy model w ofercie luksusowej marki. Ma 4190 mm długości, 1825 mm szerokości i 1560 mm wysokości. Toyota Yaris Cross jest nieco mniejsza, z długością 4180 mm, szerokością 1765 mm i wysokością 1595 mm. Jak widać, różnice w wymiarach są niewielkie.

Yaris Cross Dynamic Grey
Crossover Toyoty również może się podobać, choć ma zupełnie inną stylistykę nadwozia (fot. Toyota)

LBX wyróżnia się wyrafinowaną stylistyką z płynnymi przetłoczeniami i charakterystycznymi światłami LED. Całość przypomina inne modele Lexusa. Toyota Yaris Cross, po niedawnym odświeżeniu, również prezentuje się atrakcyjnie, ale oferuje bardziej młodzieżowy, niezobowiązujący wygląd. Oba samochody można zamówić z dwukolorowym lakierowaniem – dach/reszta nadwozia.

Lexus LBX oferuje bardziej luksusowe wykończenie wnętrza, z większą ilością miękkich, przyjemnych w dotyku materiałów. Toyota Yaris Cross, choć zdecydowanie skromniejsza, również prezentuje bardzo dobry poziom wykonania, jednak twardych materiałów jest tutaj zauważalnie więcej. Zarówno Lexus, jak i Toyota charakteryzują się ergonomicznym układem deski rozdzielczej i dobrą widocznością z miejsca kierowcy, co jest ważne w miejskich warunkach.

Wnętrze i praktyczność

Lexus LBX Elegant Blue
Luksusowe wykończenie, ale miejsca dla pasażerów niewiele (fot. Lexus)

Pomimo zdecydowanie skromnych wymiarów zewnętrznych, oba modele starają się maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Lexus LBX oferuje 402 litry pojemności bagażnika w wersji z napędem na przednie koła (317 E-Four), podczas gdy Toyota Yaris Cross może pochwalić się bagażnikiem o pojemności 397 litrów (320 litrów w wersji AWD).

Yaris Cross tylna kanapa
Kanapa Toyoty Yaris Cross jest wyprofilowana skromniej niż w Lexusie (fot. Toyota)

W obu pojazdach przestrzeń na tylnej kanapie jest ograniczona, co jest typowe dla tej klasy aut. LBX oferuje nieco więcej miejsca nad głową, podczas gdy Yaris Cross zapewnia lepszą przestrzeń na nogi. W obu przypadkach komfortowa podróż na dłuższych trasach będzie wyzwaniem dla wyższych pasażerów siedzących z tyłu, szczególnie przy odsuniętych maksymalnie przednich fotelach. 

Jeśli chodzi o praktyczne rozwiązania, oba modele oferują liczne schowki i uchwyty na napoje. Toyota Yaris Cross wyróżnia się innowacyjną, dzieloną podłogą bagażnika, która zwiększa funkcjonalność przestrzeni ładunkowej. Lexus LBX z kolei stawia na lepsze wykończenie przedziału bagażowego, co może mieć duże znaczenie dla niektórych nabywców.

LBX czy Yaris Cross? Napęd i osiągi

jadący Lexus LBX
Lexus LBX trochę lepiej niż Toyota przyspiesza od 0 do 100 km/h (fot. Lexus)

Zarówno Lexus LBX, jak i Toyota Yaris Cross bazują na tej samej platformie i wykorzystują niemal identyczne układy napędowe. Sercem obu pojazdów jest 1,5-litrowy, trzycylindrowy silnik benzynowy współpracujący z jednostką elektryczną. W przypadku Lexusa LBX łączna moc układu wynosi 136 KM, podczas gdy Toyota Yaris Cross oferuje dwie wersje mocy: 116 KM albo 130 KM.

Jadący Yaris Cross
Zużycie paliwa w obu samochodach jest niemal identyczne (fot. Toyota)

Oba modele wyposażone są w bezstopniową przekładnię CVT, która podczas spokojnej jazdy zapewnia płynną pracę i przyczynia się do niskiego zużycia paliwa. Należy jednak pamiętać, że przy nagłym, mocnym przyspieszaniu silnik będzie wchodził na wysokie obroty, utrzymywał się na nich, a w środku będzie głośno. Lexus LBX oferuje nieco lepsze osiągi, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy. Toyota Yaris Cross, w zależności od wersji, potrzebuje na to od 9,7 do 11,2 sekundy.

Jeśli chodzi o ekonomię, oba pojazdy mają tu bardzo podobne, niskie zużycie paliwa. Fabryczne dane mówią o średnim spalaniu na poziomie 3,8 l/100 km dla obu modeli w cyklu mieszanym. W praktyce, podczas testów, osiągnęliśmy wyniki w okolicach 4,5-5,2 l/100 km, co nadal jest bardzo dobrym rezultatem dla tych uniwersalnych crossoverów. Lexus jest nadal cichy przy prędkościach 100-120 km/h, natomiast w Toyocie jest wtedy zauważalnie głośniej. 

Prowadzenie i komfort

LBX red
Lexus LBX ze swoją elegancką stylistyką idealnie pasuje do miasta (fot. Lexus)

Lexus LBX i Toyota Yaris Cross zostały zaprojektowane z myślą o miejskiej jeździe, co widać w ich zwrotności i łatwości manewrowania. Dostępne są trzy tryby jazdy: normalny, eco i sportowy, które pozwalają kierowcy dostosować charakterystykę pojazdu do warunków i własnych preferencji. 

Yaris Cross zawieszenie
Yaris Cross świetnie radzi sobie z miejskimi nierównościami (fot. Toyota)

LBX, dzięki nieco niżej zawieszonemu nadwoziu i bardziej sportowemu zestrojeniu zawieszenia, oferuje lepsze prowadzenie na zakrętach i więcej dynamiki. Ten samochód nawet na szybkich autostradowych łukach zachowuje się nad wyraz stabilnie. Toyota Yaris Cross stawia bardziej na komfort. Jej miękkie zawieszenie doskonale radzi sobie z nierównościami miejskich dróg, takimi jak progi zwalniające, czy szyny tramwajowe. 

Oba pojazdy oferują opcję napędu na wszystkie koła, co zwiększa ich możliwości w trudniejszych warunkach drogowych. System AWD w obu przypadkach wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi, poprawiający trakcję bez znaczącego wpływu na zużycie paliwa. Warto wybrać tę opcję, jeśli mieszkacie w górzystym terenie lub zdarza wam się podróżować jesienią i zimą w dalsze trasy. 

Porównanie Lexusa LBX i Toyoty Yaris Cross. Technologia i bezpieczeństwo

kierowca prowadzi Lexusa LBX
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest w Lexusie prawie kompletne (fot. Lexus)

Zarówno Lexus LBX, jak i Toyota Yaris Cross oferują imponujący zestaw systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy już w podstawowych wersjach wyposażenia. W serii posiadają systemy AEB (automatyczne hamowanie awaryjne), asystenta utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat oraz system rozpoznawania znaków drogowych.

Wnętrze Yaris Cross
Toyota otrzymała 5 gwiazdek w testach Euro NCAP (fot. Toyota)

Lexus LBX wyróżnia się 12,3-calowym cyfrowym zestawem wskaźników oraz 9,8-calowym ekranem systemu multimedialnego. Toyota Yaris Cross oferuje nieco mniejsze wyświetlacze, ale równie funkcjonalny system infotainment. W jednym i drugim aucie znajdziemy Apple CarPlay i Android Auto oraz możliwość bezprzewodowego ładowania smartfonów.

Lexus LBX i Toyota Yaris Cross są wyposażone w 8 poduszek powietrznych, w tym centralną poduszkę przednią, co nie zdarza się często w tej klasie pojazdów. Toyota Yaris Cross może pochwalić się 5-gwiazdkową oceną w testach zderzeniowych Euro NCAP. Lexus LBX nie został jeszcze oficjalnie im poddany, ale należy zakładać, że jego wynik będzie równie dobry, jeśli nie lepszy od Toyoty. 

Ceny i koszty eksploatacji

Lexus LBX widok z boku
Lexus LBX jest dużo droższy od Toyoty Yaris Cross (fot. Lexus)

Ceny Lexusa LBX rozpoczynają się od 152 900 zł za podstawową wersję LBX 2WD. Toyota Yaris Cross jest dostępna od 104 300 zł za wersję Active. Ta znaczna różnica w cenie odzwierciedla pozycjonowanie Lexusa jako marki premium.

Lexus oraz Toyota oferują gwarancję na uszkodzenia mechaniczne do 3 lat lub do 100 000 km oraz gwarancję na hybrydowe komponenty i akumulator przez 5 lat lub do 100 000 km (w zależności od tego, co szybciej nastąpi). Obie marki mają w swojej ofercie możliwość przedłużenia gwarancji. Przeglądy będą tańsze w Toyocie. 

Podsumowanie. Lexus LBX czy Toyota Yaris Cross?

Lexus LBX i Toyota Yaris Cross to dwa teoretycznie podobne do siebie miejskie crossovery, różnią się jednak w kluczowych aspektach. Lexus LBX jest idealny dla osób poszukujących luksusowego, kompaktowego SUV-a z wyrafinowanym designem i wysoką jakością wykończenia wnętrza. Oferuje nieco lepsze osiągi i bardziej sportowe prowadzenie, ale za dużo wyższą cenę.

Toyota Yaris Cross to bardziej przystępna cenowo alternatywa, która nie ustępuje Lexusowi pod względem praktyczności i efektywności napędu. W przypadku tego samochodu nie ma jednak aż tak dużej możliwości indywidualizacji. Trzeba się też pogodzić z gorszymi niż w Lexusie materiałami wykończeniowymi i przeciętnym wyciszeniem kabiny. Toyota będzie lepszym wyborem dla rodzin szukających wszechstronnego, ekonomicznego, ale rozsądnie wycenionego pojazdu miejskiego.

Ostateczny wybór między tymi dwoma modelami zależy od indywidualnych preferencji, ale przede wszystkim od budżetu kupującego. Oba pojazdy oferują nowoczesną technologię, zużywają niewiele paliwa i są bezpieczne, co czyni je atrakcyjnymi opcjami w segmencie miejskich crossoverów. Niezależnie od wyboru, zarówno Lexus LBX, jak i Toyota Yaris Cross udowadniają, że niewielkie rozmiary nie muszą oznaczać kompromisów w zakresie funkcjonalności i komfortu.