mHEV to nie hybryda! Nawet fiskus to wie
Od 1 stycznia 2020 r. akcyza na samochody hybrydowe wynosi poลowฤ regularnej stawki. O ile w przypadku samochodรณw z mniejszymi silnikami (do 2 litrรณw pojemnoลci) nie jest to zbyt duลผy zysk (1,5 zamiast 3,1 proc.), to producenci samochodรณw z wiฤkszymi motorami mogฤ na tym sporo zarobiฤ. Bo w ich przypadku akcyza spadลa z 18,6 do 9,3 proc. A to przy droลผszych modelach przekลada siฤ na kilkanaลcie, a nawet kilkadziesiฤ t tysiฤcy zลotych zysku na aucie.
Nic dziwnego, ลผe zanim przepisy weszลy w ลผycie, organizacje zrzeszajฤ ce producentรณw samochodรณw (PZPM i Samar) lobbowaลy, ลผeby uwzglฤdniฤ w nich rรณwnieลผ auta mHEV, czyli tzw. miฤkkie hybrydy (zwane rรณwnieลผ pseudohybrydami). I tak siฤ staลo. Ministerstwo Finansรณw w uzasadnieniu takiej decyzji napisaลo, ลผe „W takim pojeลบdzie funkcjonujฤ oba rodzaje silnikรณw. Naleลผy wiฤc przyjฤ ฤ, ลผe ?mild hybrid? rรณwnieลผ posiada napฤd spalinowo-elektryczny. W konsekwencji samochody osobowe tego typu korzystajฤ od dnia 1 stycznia br. z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego (…) „
Taka decyzja i odpowiedลบ resortu finansรณw wzbudziลy kontrowersje, poniewaลผ istnieje zasadnicza rรณลผnica pomiฤdzy autem typu mHEV a HEV. W pierwszym przypadku mamy tylko maleลki silnik elektryczny i bateriฤ, ktรณre nie sฤ w stanie samodzielnie napฤdziฤ auta. Zainstalowano je tylko po to, ลผeby samochรณd mรณgล… staฤ na skrzyลผowaniu z wyลฤ czonym silnikiem spalinowym. Ewentualnie toczyล w ten sposรณb, gdy zdejmiemy nogฤ z gazu (tzw. ลผeglowanie). Oszczฤdnoลci paliwa pลynฤ ce z takiego rozwiฤ zania i zyski ekologiczne sฤ znikome, ลผeby nie powiedzieฤ ลผadne. Sami producenci mรณwiฤ o redukcji spalania o 0,2-0,3 litra na 100 km. I to tylko w procedurze homologacyjnej!
BEV, PHEV, HEV, mHEV – jak siฤ w tym wszystkim poลapaฤ?
W klasycznych hybrydach (HEV) wyglฤ da to zupeลnie inaczej. Mocne silniki elektryczne i wystarczajฤ co duลผe baterie pozwalajฤ ruszaฤ i przyspieszaฤ wyลฤ cznie na prฤ dzie do prฤdkoลci rzฤdu 50-70 km/h. A zuลผycie paliwa i emisje spalin oraz dwutlenku wฤgla sฤ o 20-30 proc. niลผsze niลผ w przypadku klasycznych aut spalinowych.
Dlaczego zatem Ministerstwo Finansรณw potraktowaลo wyrรณb „hybrydopodobny”, jakim sฤ auta mHEV na rรณwni z tradycyjnymi hybrydami? Prawdopodobnie byล to efekt lobbingu producentรณw miฤkkich hybryd. Tym wiฤkszym zaskoczeniem jest niedawna decyzja fiskusa w indywidualnej sprawie podatnika, ktรณry sprawdziล nowego mHEV-a z zza granicy. Urzฤ d Skarbowy uznaล, ลผe mHEV to nie hybryda i podatnik musi zapลaciฤ peลnฤ stawkฤ akcyzy, a nie tylko poลowฤ.