mHEV to nie hybryda! Nawet fiskus to wie

Serwis internetowy Elektrowóz.pl informuje o ciekawym przypadku podatnika, któremu urząd skarbowy odmówił obniżenia stawki akcyzy o połowę na auto typu mHEV. W uzasadnieniu fiskus napisał, że "mHEV, to nie hybryda".

Od 1 stycznia 2020 r. akcyza na samochody hybrydowe wynosi połowę regularnej stawki. O ile w przypadku samochodów z mniejszymi silnikami (do 2 litrów pojemności) nie jest to zbyt duży zysk (1,5 zamiast 3,1 proc.), to producenci samochodów z większymi motorami mogą na tym sporo zarobić. Bo w ich przypadku akcyza spadła z 18,6 do 9,3 proc. A to przy droższych modelach przekłada się na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych zysku na aucie.

Nic dziwnego, że zanim przepisy weszÅ‚y w życie, organizacje zrzeszajÄ…ce producentów samochodów (PZPM i Samar) lobbowaÅ‚y, żeby uwzglÄ™dnić w nich również auta mHEV, czyli tzw. miÄ™kkie hybrydy (zwane również pseudohybrydami). I tak siÄ™ staÅ‚o. Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu takiej decyzji napisaÅ‚o, że „W takim pojeździe funkcjonujÄ… oba rodzaje silników. Należy wiÄ™c przyjąć, że ?mild hybrid? również posiada napÄ™d spalinowo-elektryczny. W konsekwencji samochody osobowe tego typu korzystajÄ… od dnia 1 stycznia br. z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego (…) „

mhev hybryda

Taka decyzja i odpowiedź resortu finansów wzbudziÅ‚y kontrowersje, ponieważ istnieje zasadnicza różnica pomiÄ™dzy autem typu mHEV a HEV. W pierwszym przypadku mamy tylko maleÅ„ki silnik elektryczny i bateriÄ™, które nie sÄ… w stanie samodzielnie napÄ™dzić auta. Zainstalowano je tylko po to, żeby samochód mógÅ‚… stać na skrzyżowaniu z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem spalinowym. Ewentualnie toczyÅ‚ w ten sposób, gdy zdejmiemy nogÄ™ z gazu (tzw. żeglowanie). OszczÄ™dnoÅ›ci paliwa pÅ‚ynÄ…ce z takiego rozwiÄ…zania i zyski ekologiczne sÄ… znikome, żeby nie powiedzieć żadne. Sami producenci mówiÄ… o redukcji spalania o 0,2-0,3 litra na 100 km. I to tylko w procedurze homologacyjnej!

BEV, PHEV, HEV, mHEV – jak siÄ™ w tym wszystkim poÅ‚apać?

mhev hybryda

W klasycznych hybrydach (HEV) wygląda to zupełnie inaczej. Mocne silniki elektryczne i wystarczająco duże baterie pozwalają ruszać i przyspieszać wyłącznie na prądzie do prędkości rzędu 50-70 km/h. A zużycie paliwa i emisje spalin oraz dwutlenku węgla są o 20-30 proc. niższe niż w przypadku klasycznych aut spalinowych.

Dlaczego zatem Ministerstwo Finansów potraktowaÅ‚o wyrób „hybrydopodobny”, jakim sÄ… auta mHEV na równi z tradycyjnymi hybrydami? Prawdopodobnie byÅ‚ to efekt lobbingu producentów miÄ™kkich hybryd. Tym wiÄ™kszym zaskoczeniem jest niedawna decyzja fiskusa w indywidualnej sprawie podatnika, który sprawdziÅ‚ nowego mHEV-a z zza granicy. UrzÄ…d Skarbowy uznaÅ‚, że mHEV to nie hybryda i podatnik musi zapÅ‚acić peÅ‚nÄ… stawkÄ™ akcyzy, a nie tylko poÅ‚owÄ™.