Najlepsze hybrydy plug-in klasy premium. TOP 5. Osiągi, zasięg, cena

W czasach rosnącej świadomości ekologicznej i dążenia do redukcji emisji CO2, hybrydy plug-in zyskują coraz większą popularność wśród kierowców. Ten rodzaj napędu łączy zalety silników spalinowych i elektrycznych, oferując możliwość jazdy w trybie całkowicie bezemisyjnym na krótszych dystansach oraz wykorzystanie tradycyjnego napędu w dłuższych trasach. Przyjrzeliśmy się bliżej pięciu topowym modelom hybryd plug-in segmentu premium.

Lexus NX 450h+

szary Lexus NX 450h+
fot. Lexus

Lexus NX cieszy się dużym uznaniem klientów szukających średniej wielkości SUV-a segmentu premium. Wersja 450h+ to kwintesencja japońskiego luksusu, w której zastosowano zaawansowaną technologią hybrydową plug-in. Model ten wyróżnia się nie tylko stylowym wyglądem i dopracowanymi detalami ale przede wszystkim świetnymi osiągami i niskim zużyciem paliwa. Jego cena startuje od poziomu 324 900 zł za wersję wyposażenia Prestige.

Sercem Lexusa NX 450h+ jest układ hybrydowy plug-in, składający się z 2,5-litrowego silnika benzynowego pracującego w cyklu Atkinsona oraz dwóch silników elektrycznych. Łączna moc systemowa wynosi imponujące 309 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,3 sekundy. Lexus NX 450h+ może pochwalić się niskim zużyciem paliwa na poziomie 1,1 l/100 km w cyklu mieszanym i naładowanym do pełna akumulatorze. 

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 18,1 kWh zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 76 km (wg WLTP). To wystarczająco dużo, aby codzienne trasy miejskie pokonywać bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Ładowanie baterii do pełna zajmuje około 2,5 godziny przy użyciu wallboxa o mocy 6,6 kW. 

BMW X3 xDrive30e

BMW X3 PHEV
fot. BMW

Na rynku jest już następca, ale aktualnie nie jest jeszcze oferowany z hybrydą plug-in, dlatego skupiamy się na poprzedniku, którego znajdziecie jeszcze u niektórych polskich dealerów tej marki. BMW X3 xDrive30e to propozycja dla tych, którzy cenią sobie sportowe osiągi i prowadzenie, z którego słynie bawarska marka, ale jednocześnie chcą korzystać z zalet napędu hybrydowego. Ten model w udany sposób łączy dynamikę jazdy charakterystyczną dla marki BMW z efektywnością energetyczną. 

Napęd X3 xDrive30e składa się z 2,0-litrowego silnika benzynowego o mocy 184 KM oraz silnika elektrycznego generującego 109 KM. Łączna moc systemowa wynosi 292 KM, co przekłada się na bardzo dobre przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 2,4-2,9 l/100 km, oczywiście przy naładowanej do pełna baterii.

Akumulator o pojemności 12 kWh pozwala na przejechanie do 50 km w trybie całkowicie elektrycznym. To mniej niż w przypadku Lexusa, ale wciąż wystarczająco, aby bez problemu poruszać się po mieście podczas wykonywania codziennych obowiązków. Ładowanie baterii do pełna przy użyciu wallboxa trwa około 3,5 godziny.

Mercedes GLC 300 e 4MATIC

czerwony Mercedes GLC PHEV
fot. Łukasz Walkiewicz

Mercedes GLC 300 e 4MATIC to kolejny niemiecki przykład, jak można połączyć luksus, zaawansowaną technologię i ekologię w jednym, modnym samochodzie typu SUV. Mercedes jest szybki, komfortowy i bogato wyposażony. Jak w przypadku innych niemieckich marek premium, istnieje bardzo dużo możliwości personalizacji tego auta. Konfigurator tej wersji silnikowej Mercedesa GLC rozpoczyna się od 318 400 zł.

Sercem GLC 300 e jest układ hybrydowy składający się z 2,0-litrowego silnika benzynowego o mocy 204 KM oraz silnika elektrycznego generującego 136 KM. Łączna moc systemowa wynosi 313 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy. Mimo tak dobrych osiągów, średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi tylko 1,7-2,2 l/100 km.

Akumulator o pojemności 24,82 kWh zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 132 km. To rewelacyjny wynik, który pozwala właścicielowi hybrydowego Mercedesa ładować go rzadziej niż konkurentów.. Ładowanie baterii od 10% do 80% przy użyciu wallboxa o mocy 7,4 kW zajmuje 1 godzinę i 45 minut.

Volvo XC60 Recharge

srebrne Volvo XC60 PHEV
fot. Volvo

Volvo XC60 Recharge to przykład szwedzkiego podejścia do ekologii i bezpieczeństwa. Spotkamy tu charakterystyczną skandynawską szkołę projektowania, do której dodano modną w ostatnim czasie technologię hybrydową. Nie należy zapominać o wysokim poziomie bezpieczeństwa, z którego od lat słynie marka Volvo. Za hybrydowe Volvo trzeba zapłacić co najmniej 269 900 zł (T6).

XC60 Recharge napędzany jest układem hybrydowym składającym się z 2,0-litrowego silnika benzynowego wspomaganego turbosprężarką i kompresorem oraz silnika elektrycznego. Łączna moc systemowa wynosi imponujące 350 KM (w wersji T6) lub nawet 455 KM (w wersji T8 Polestar Engineered). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje odpowiednio 5,7 i 4,9 sekundy. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi tylko 0,9 l/100 km. To dane dotyczące naładowanej do pełna baterii.

Akumulator o pojemności 19 kWh pozwala na przejechanie do 82 km w trybie całkowicie elektrycznym. Ładowanie baterii do pełna przy użyciu wallboxa o mocy 3,7 kW zajmuje około 3 godzin.

Audi Q5 55 TFSI e quattro

Audi Q5 Daytona Grey
fot. Audi

Audi Q5 55 TFSI e quattro to kolejna propozycja w segmencie luksusowych SUV-ów z napędem hybrydowym plug-in. Model ten wyróżnia się nie tylko charakterystycznym dla marki Audi designem, ale przede wszystkim zaawansowaną technologią, która przekłada się na wysoką efektywność i przyjemność z jazdy. Cena Audi Q5 z hybrydą plug-in startuje z poziomu 296 500 zł. 

Sercem Q5 55 TFSI e quattro jest układ hybrydowy składający się z 2,0-litrowego silnika benzynowego TFSI o mocy 252 KM oraz silnika elektrycznego generującego 143 KM. Łączna moc systemowa wynosi imponujące 367 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy. Producent podaje, że średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 2,1-2,4 l/100 km.

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,1 kWh zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 61 km (wg WLTP). Nie jest to wybitny wynik na tle konkurencji, ale dla większości kierowców taki zasięg będzie wystarczający. Uzupełnienie energii w baterii do pełna przy użyciu wallboxa o mocy 7,4 kW zajmuje około 2,5 godziny.

Podsumowanie

Przedstawione modele hybryd plug-in – Lexus NX 450h+, BMW X3 xDrive30e, Mercedes GLC 300 e 4MATIC, Volvo XC60 Recharge oraz Audi Q5 55 TFSI e quattro – to dobre przykłady tego, jak nowoczesna technologia łączy wysokie osiągi z niskim zużyciem paliwa i troską o środowisko. Każdy z tych samochodów oferuje możliwość jazdy w trybie całkowicie elektrycznym na krótszych dystansach, co jest idealne dla codziennych dojazdów do pracy czy poruszania się po mieście.

Wybór odpowiedniego modelu zależy od indywidualnych preferencji kierowcy. Lexus NX 450h+ to japońska niezawodność, dbałość o detale i luksus, BMW X3 xDrive30e do ekologii dodaje sportowe wrażenia z jazdy, Mercedes GLC 300 e 4MATIC stawia na komfort i zaawansowane technologie, Volvo XC60 Recharge przyciąga wyjątkową stylistyką i bezpieczeństwem, a Audi Q5 55 TFSI e quattro imponuje efektywnością, osiągami i wszechstronnością.

Każdy z tych modeli stanowi krok w kierunku bardziej zrównoważonej motoryzacji. Hybrydy plug-in pozwalają na znaczące obniżenie emisji CO2 i zużycia paliwa, szczególnie w warunkach miejskich, jednocześnie nie ograniczając swobody podróżowania na dłuższych dystansach. Są idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą połączyć ekologię z praktycznością.

Warto zauważyć, że technologia hybrydowa plug-in stale się rozwija. Producenci inwestują w badania i rozwój, dążąc do zwiększenia zasięgu w trybie elektrycznym, skrócenia czasu ładowania i dalszej poprawy efektywności.

Hybrydy plug-in stanowią obecnie jeden z najlepszych kompromisów między tradycyjnymi samochodami spalinowymi, a tymi w pełni elektrycznymi. Oferują elastyczność w użytkowaniu, niskie koszty eksploatacji przy codziennej jeździe na krótkich dystansach oraz możliwość dalekich podróży bez obaw o zasięg i ładowanie w trasie. Dla wielu kierowców mogą być idealnym rozwiązaniem w okresie przejściowym, zanim infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych zostanie w pełni rozwinięta, a technologia akumulatorów pozwoli na jeszcze większe zasięgi.