Norma Euro 7. Co oznacza i kiedy zostanie wprowadzona?
Normy emisji spalin sฤ z nami od ponad 30 lat
Normy emisji spalin w Europie majฤ dลugฤ historiฤ, siฤgajฤ cฤ lat 90. XX wieku. O ile poczฤ tkowe zaลoลผenia nie byลy aลผ tak dotkliwe dla kierowcรณw i wprowadzaลy szereg usprawnieล, rรณwnieลผ pozytywnych i uลatwiajฤ cych eksploatacjฤ, tak pรณลบniejsze, coraz surowsze wymogi stawaลy siฤ coraz trudniejsze i bardziej kosztowne do zrealizowania.
Prawdopodobnie najpopularniejszym i najbardziej dokuczliwym do dziล wymogiem jest stosowanie filtrรณw czฤ stek staลych. Ich poczฤ tki byลy uciฤ ลผliwe i mocno utrudniaลy eksploatacjฤ aut. Nawet dziล jest to kosztowne, o czym boleลnie przekonujฤ siฤ posiadacze aut z silnikiem Diesla, ktรณrzy przez wiฤkszoลฤ czasu jeลผdลผฤ po mieลcie.
Historia norm Euro
Jak zmieniaลy siฤ te normy na przestrzeni lat, zaczynajฤ c od poczฤ tkรณw w 1992 roku?
- Euro 1 (1992):ย Pierwsza unijna norma, wprowadzona w 1992 roku, wymagaลa stosowania katalizatorรณw w nowych samochodach. Miaลa na celu standaryzacjฤ wtrysku paliwa i poprawฤ jakoลci powietrza. W praktyce oznaczaลo to, ลผe samochody musiaลy speลniaฤ okreลlone limity emisji tlenkรณw azotu (NOx) i czฤ stek staลych.
- Euro 2 (1996):ย Kolejna odsลona normy, wprowadzona w 1996 roku, dฤ ลผyลa do dalszego ograniczenia emisji zanieczyszczeล. Wprowadzono surowsze limity dla tlenkรณw azotu i czฤ stek staลych. To byลa odpowiedลบ na rosnฤ ce zanieczyszczenie powietrza w miastach.
- Euro 3 (2000):ย Wprowadzona w 2000 roku, norma Euro 3 miaลa na celu dalsze obniลผenie emisji spalin, szczegรณlnie w przypadku silnikรณw Diesla. Wprowadzono limity dla tlenkรณw azotu, wฤglowodorรณw i czฤ stek staลych.
- Euro 4 (2005):ย W 2005 roku wprowadzono normฤ Euro 4, ktรณra wymagaลa jeszcze bardziej zaawansowanych technologii oczyszczania spalin. To byลa odpowiedลบ na rosnฤ ce zanieczyszczenie powietrza w miastach i coraz wiฤkszฤ ลwiadomoลฤ ekologicznฤ spoลeczeลstwa. Po tym czasie niemal wszystkie nowe modele z silnikami Diesla byลy wyposaลผane w filtry czฤ stek staลych.
- Euro 5 (2009):ย Wprowadzona w 2009 roku, norma Euro 5 miaลa surowsze limity dla emisji czฤ stek staลych (PM). To byลa waลผna krok w kierunku czystszych silnikรณw, wprowadzono rรณwnieลผ surowsze limity dla tlenkรณw azotu.
- Euro 6 (2014): Obecnie obowiฤ zujฤ ca norma, wprowadzona w 2014 roku, ma jeszcze bardziej restrykcyjne wymagania dotyczฤ ce emisji spalin. Obejmuje zarรณwno silniki benzynowe, jak i wysokoprฤลผne. Wprowadzono limity dla tlenkรณw azotu, czฤ stek staลych oraz zwiฤ zkรณw organicznych. Liczni producenci, ktรณrzy nie byli w stanie sprostaฤ wymaganiom, uciekali w kierunku elektryfikacji swoich ofert, wprowadzajฤ c m.in. hybrydy plug-in.
Jakie sฤ zaลoลผenia i wytyczne nowej normy Euro 7?
Do tej pory gลรณwnym zaลoลผeniem norm Euro โ od 1 do 6 โ byลo ograniczenie emisji spalin, a co za tym idzie, zanieczyszczeล i szkodliwych substancji. Stosowano katalizatory, filtry czฤ stek staลych, ingerowano w oprogramowanie ukลadu napฤdowego ze skrzyniฤ biegรณw wลฤ cznie etc. Nowa norma Euro 7 wprowadza kilka nowych, do tej pory niestosowanych ustaleล, ktรณre wpลynฤ nie tylko na auta spalinowe, ale poลrednio, rรณwnieลผ na samochody elektryczne. Ale zacznijmy od poczฤ tku.
Norma Euro 7 przewiduje oczywiลcie modyfikacje dotyczฤ ce redukcji emisji spalin, choฤ w nieco zawoalowany sposรณb. Dla samochodรณw i vanรณw nowa regulacja utrzymuje istniejฤ ce limity emisji spalin wg. normy Euro 6, ale wprowadza znacznie surowsze wymagania dla czฤ stek staลych. Dla ciฤลผkich autobusรณw i ciฤลผarรณwek regulacja nakลada bardziej rygorystyczne limity dla rรณลผnych zanieczyszczeล, w tym dla niektรณrych, ktรณre do tej pory nie byลy regulowane, takich jak podtlenek azotu (N2O).
Nowoลciฤ bฤdzie przede wszystkim wprowadzenie surowszych limitรณw dla emisji czฤ stek powstajฤ cych podczas hamowania, z konkretnymi limitami dla pojazdรณw elektrycznych. Tak, pojazdy elektryczne rรณwnieลผ sฤ brane pod lupฤ i moลผe okazaฤ siฤ, ลผe wiele jeลผdลผฤ cych juลผ po drogach i wciฤ ลผ oferowanych modeli elektrycznych bฤdzie musiaลa przejลฤ szereg modyfikacji i zmian. Czy wszystkie auta z obecnej oferty โzaลapiฤ siฤโ na nowฤ normฤ Euro 7? Zapewne producenci juลผ biorฤ to pod uwagฤ i przy najbliลผszych kuracjach odลwieลผajฤ cych i/lub nowych generacjach bฤdฤ wprowadzali konkretne ulepszenia.
Nowe normy to nie tylko emisja spalin?
Wracajฤ c do nowych wytycznych, ktรณre dotknฤ rynku samochodรณw elektrycznych, nora norma Euro 7 uwzglฤdnia rรณwnieลผ emisje niepochodzฤ ce z wydechu, takie jak czฤ stki z hamulcรณw i opon. To, co jest niezwykle ciekawe i zapewne ucieszy najwiฤkszych sceptykรณw jeลli chodzi o samochody elektryczne, to wprowadzenie wymagaล dotyczฤ cych trwaลoลci baterii w pojazdach elektrycznych. Jeลli chodzi o szczegรณลy, to akumulator trakcyjny ma zachowaฤ 80 procent sprawnoลci po piฤciu latach lub 100 000 kilometrรณw. Po oลmiu latach lub 160 000 kilometrรณw jego sprawnoลฤ ma wynosiฤ minimum 72 procent. W przypadku samochodรณw dostawczych ma to byฤ odpowiednio 75 i 67 procent z uwagi na wiฤksze obciฤ ลผenie ukลadu napฤdowego.
Jednฤ z nowoลci bฤdzie rรณwnieลผ tzw. paszport ลrodowiskowy, ktรณrym bฤdzie opatrzony kaลผdy pojazd. Wลrรณd informacji znajdziemy m.in. dane dotyczฤ ce efektywnoลci ลrodowiskowej w momencie rejestracji, jak rรณwnieลผ limitรณw zanieczyszczeล, emisji CO2, zuลผycia paliwa lub energii elektrycznej, zasiฤg czy trwaลoลฤ zastosowanego akumulatora trakcyjnego.
Kiedy Euro 7 wejdzie w ลผycie?
Unia Europejska zatwierdziลa juลผ regulacje Euro 7, co zapowiada nieuchronne wprowadzenie nowych standardรณw. Pozytywna opinia Rady UE na temat stanowiska Parlamentu Europejskiego oznacza, ลผe po publikacji w Dzienniku Urzฤdowym UE (na co jeszcze czekamy), przepisy wejdฤ w ลผycie po upลywie 20 dni. Terminy stosowania rozporzฤ dzenia rรณลผniฤ siฤ w zaleลผnoลci od kategorii pojazdรณw:
- 30 miesiฤcyย dla nowych typรณw pojazdรณw osobowych i dostawczych,
- 42 miesiฤ ceย dla wszystkich nowych pojazdรณw osobowych i dostawczych,
- 48 miesiฤcyย dla nowych typรณw autobusรณw, pojazdรณw ciฤลผarowych i przyczep,
- 60 miesiฤcyย dla wszystkich nowych autobusรณw, pojazdรณw ciฤลผarowych i przyczep,
- 30 miesiฤcyย dla nowych systemรณw, komponentรณw lub oddzielnych zespoลรณw technicznych instalowanych w pojazdach osobowych i dostawczych,
- 48 miesiฤcyย dla nowych systemรณw, komponentรณw lub oddzielnych zespoลรณw technicznych instalowanych w autobusach, pojazdach ciฤลผarowych i przyczepach.
Chociaลผ terminy te wydajฤ siฤ odlegลe, wydajฤ siฤ nieuchronne. Na ich podstawie moลผna jasno wywnioskowaฤ, ลผe norma Euro 7 zacznie obowiฤ zywaฤ od 2027 roku. Zmiany o takiej wadze nigdy nie sฤ wprowadzane z dnia na dzieล. No dobrze, ale jak to wszystko bฤdzie wyglฤ daลo w praktyce?
Co to oznacza dla producentรณw?
Producentom pojazdรณw zostanฤ naลoลผone nowe wymagania, aby dostosowaฤ siฤ do surowszych limitรณw emisji i trwaลoลci baterii. Bฤdzie to wymagaลo inwestycji w nowe technologie i moลผliwe zmiany w procesach produkcyjnych. Tak czy inaczej, w gลowach wiฤkszoลci kierowcรณw i miลoลnikรณw motoryzacji pojawia siฤ zasadnicze pytanie: Do kiedy w Unii Europejskiej bฤdฤ sprzedawane samochody spalinowe?
Regulacja Euro 7, mimo ลผe nie jest tak restrykcyjna jak poczฤ tkowo przewidywano, spotkaลa siฤ z chลodnym przyjฤciem wลrรณd producentรณw samochodรณw. Zgodnie z planami, silniki Diesla oraz benzynowe wykorzystujฤ ce paliwa kopalne (takie jak Pb95 i Pb98) majฤ zniknฤ ฤ z rynku do roku 2035, co daje nam jeszcze 11 lat cieszenia siฤ z samochodรณw takich, jakie kochamy. Jest to stosunkowo dลugi okres, podczas ktรณrego w Europie bฤdzie toczyลa siฤ intensywna debata. Moลผliwe, ลผe dokonajฤ siฤ jeszcze istotne zmiany.
Przed kryzysem ekonomicznym snuto ambitne plany caลkowitej elektryfikacji, jednak obecnie tak radykalne ลrodki wydajฤ siฤ byฤ nieprzemyลlane. Istnieje prawdopodobieลstwo, ลผe regulacje te bฤdฤ jeszcze wielokrotnie modyfikowane, byฤ moลผe rรณwnieลผ przekลadane. Na przykลad, niedawno przyjmujฤ c przepisy o zakazie samochodรณw spalinowych, z zakazu wyลฤ czono silniki spalinowe napฤdzane paliwami syntetycznymi. Czas pokaลผe, jakie dalsze zmiany nas czekajฤ . Niemniej jednak Unia Europejska nadal dฤ ลผy do elektrycznej przyszลoลci.
ZOBACZ RรWNIEลป: Paliwa syntetyczne. Czym w ogรณle sฤ
, czy moลผna zastฤ
piฤ nimi benzynฤ, wady, zalety, ceny. Czy to alternatywa dla samochodรณw elektrycznych?
Norma Euro 7 โ zalety i wady
Zapewne wiฤkszoลฤ przyzna, ลผe Euro 7 nie ma ลผadnych zalet, ลผe to gลupi przepis bez sensu i przyszลoลci. To nieprawda i oczywiลcie taki radykalizm jest przesadzony, a caลkowita rezygnacja z napฤdรณw spalinowych od 2035 roku nierealna i szkodliwa. Mimo to trzeba mieฤ na uwadze fakt, ลผe dฤ ลผenie do redukcji emisji szkodliwych substancji do ลrodowiska jest jak najbardziej sลuszne.
Mobilizowanie producentรณw do badaล nad nowymi technologiami, ktรณre sฤ neutralne lub mniej szkodliwe dla ลrodowiska, naleลผy uznaฤ za bardzo wskazane. Nie moลผna jednak zapominaฤ o tym, ลผe przemysล drogowy nie jest gลรณwnym winowajcฤ zanieczyszczenia ลrodowiska. Siลy i ลrodki do naprawy tego stanu powinny byฤ skierowane gลรณwnie w stronฤ przemysลu ciฤลผkiego, emisji gazรณw pochodzฤ cych z ogrzewania budynkรณw etc.
Najwaลผniejsze zalety i wady normy Euro 7:
- Zalety:
- Poprawa jakoลci powietrza i zdrowia publicznego;
- Wspieranie przejลcia na czystszฤ mobilnoลฤ;
- Stymulowanie innowacji w przemyลle motoryzacyjnym.
- Wady:
- Potencjalnie wyลผsze koszty produkcji pojazdรณw;
- Wyzwania zwiฤ zane z przeksztaลceniem linii produkcyjnych;
- Moลผliwe krรณtkoterminowe trudnoลci dla producentรณw w dostosowaniu siฤ do nowych standardรณw.
Skomentuj