nowa dacia spring

Nowa Dacia Spring. Bardziej dojrzała, ale bez przesady

Mała elektryczna Dacia Spring została wyposażona w znaczące innowacje, które czynią ją bardziej praktycznym i dojrzałym samochodem elektrycznym. Największą nowością jest technologia V2L do zasilania urządzeń elektrycznych.

Nowy design i większa praktyczność

Jeden z najmniejszych samochodów elektrycznych w Europie został oficjalnie zaprezentowany z nowym designem i wyposażeniem. Rumuńska marka wprowadziła szereg znaczących innowacji, które sprawiają, że miniaturowa Dacia na baterie będzie już rzadszym tematem żartów.

Główna zmiana to oczywiście bardziej nowoczesny design oparty na najnowszym języku projektowania marki. Po raz pierwszy pojawił się on na liniach produkcyjnych wraz z nowym Dusterem. Spring jest drugim modelem produkcyjnym, który będzie wyglądał w ten sposób.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samochody elektryczne – ranking sprzedaży 2024. Który model jest najpopularniejszy w Polsce?

Wraz ze zmianą designu poprawiono także praktyczność samochodu. Elektryczna Dacia Spring otrzymała bowiem dwa bagażniki. Standardowy tylny zwiększył swoją pojemność do 308 litrów (1004 l po złożeniu tylnych siedzeń), a za dodatkową opłatą samochód można wyposażyć także w dodatkowy bagażnik pod przednią maską, tzw. frunk, który pomieści dodatkowe 35 litrów. Rumuńska marka chwali się także, że wszystkie schowki w kabinie dają dodatkowe 33 litry pojemności.

Nowością jest również nowe wnętrze z systemem YouClip z nowego Dustera – trzy uchwyty do łatwego mocowania różnych akcesoriów, takich jak telefony komórkowe lub przenośne latarki. Nowa deska rozdzielcza, 7-calowy cyfrowy zestaw wskaźników połączony z 10-calowym systemem multimedialnym z ekranem dotykowym jest standardem w tym modelu.

nowa dacia spring
Fot. Dacia
nowa dacia spring wnętrze
Fot. Dacia

Większa dynamika, ale nadal bez szału

Chociaż początkowe spekulacje wskazywały, że nowa Dacia Spring może powstać na przeprojektowanej platformie CMF-AEV, to w komunikacie prasowym nie ma ani jednej wzmianki na ten temat. Mały samochód elektryczny jest więc oparty o zmodernizowaną technologię swojego poprzedniego wcielenia.

Wersja z napędem na przednie koła ma moc maksymalną 65 KM i czerpie energię z akumulatora wysokonapięciowego o pojemności bazowej 28,6 kWh. Poważna zmiana mocy maksymalnej z 45 KM powstała głównie poprzez zwiększenie maksymalnej prędkości obrotowej z 8 500 do 14 700 obr / min. Producent przeprojektował również przekładnię redukcyjną, zwiększając przełożenie z 7,162 do 12,057. Dzięki temu dynamika uległa znacznej poprawie. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi obecnie 13,7 sekundy, a było to 19,1 s.

nowa dacia spring frunk
Frunk w Dacii Spring to spore zaskoczenie | Fot. Dacia

Dacia Spring jako mobilny magazyn energii

Dla wielu być może najważniejsza nowość, to wyposażenie Springa w zaawansowaną funkcję vehicle-2-load (V2L), stosowaną najczęściej w większych samochodach elektrycznych. Umożliwia to przekształcenie samochodu w mobilny bank energii i wykorzystanie go jako źródła zasilania czajnika i innych urządzeń elektrycznych.

Dacia twierdzi, że dzięki standardowej ładowarce pokładowej o mocy 7 kW, Springa można naładować z domowego wallboxa w zaledwie cztery godziny. Dzięki opcjonalnej ładowarce DC o mocy 30 kW samochód można natomiast naładować od 20 do 80 procent w 45 minut. Z domowego gniazdka 230 V ładowanie od 20 do 100 procent zajmuje mniej niż 11 godzin.

Ile wynoszą ceny nowej Dacii Spring? Na te musimy jeszcze poczekać, podobnie jak prognozy dostaw pierwszych egzemplarzy. Prawdopodobnie więcej szczegółów poznamy przy okazji debiutu na salonie samochodowym w Genewie.

Skomentuj

Dodaj komentarz