Nowe BMW serii 1. Pierwsza jazda, opinia
BMW opowiada o ekologicznych innowacjach, zaawansowanych systemachย wspomagania kierowcy, a takลผe o nowoczesnych funkcjach cyfrowych, co w caลoลci ma tworzyฤ przeลomowe auto kompaktowe klasy premium, ลฤ czฤ ce sportowe emocje z komfortem i codziennฤ uลผytecznoลciฤ . Jak jest w rzeczywistoลci?
Stylistyka
Nowe BMW Serii 1 robi dobre wraลผenie juลผ na pierwszy rzut oka. Proporcje samochodu zostaลy starannie dopracowane, aby podkreลliฤ jego sportowy charakter, z dลugฤ maskฤ , przesuniฤtฤ do tyลu kabinฤ pasaลผerskฤ i dynamicznie opadajฤ cฤ liniฤ dachu, ktรณra koลczy siฤ muskularnym tyลem. Te klasyczne elementy designu BMW sฤ wyraziste, choฤ niektรณrzy twierdzฤ , ลผe samochรณd bardzo przypomina Kiฤ Ceed oraz Forda Focusa. Wymiary? Tutaj niewielkie zmiany. Dลugoลฤ zewnฤtrzna nowego BMW serii 1 wzrosลa o 42 mm do 4361 mm, podczas gdy rozstaw osi wynosi 2670 mm. Szerokoลฤ pojazdu to 1800 mm, a wysokoลฤ wzrosลa o 25 mm do 1459 mm.
Z przodu Seria 1 prezentuje dobrze znany grill BMW, ktรณry zostaล na nowo zaprojektowany z pionowymi i ukoลnymi listwami. Nam podobaลa siฤ bardziej wersja standardowa ze srebrnym obramowaniem niลผ caลa w czerni. Standardowe reflektory LED charakteryzujฤ siฤ pionowymi elementami ลwiateล do jazdy dziennej i kierunkowskazรณw. Adaptacyjne reflektory LED ze ลwiatลami matrycowymi, doลwietlaniem zakrฤtรณw i niebieskimi akcentami sฤ opcjฤ , ktรณra ma dawaฤ bardziej luksusowy wyglฤ d.ย
Widziana z boku, nowa Seria 1 moลผe pochwaliฤ siฤ dynamicznym klinowym ksztaลtem ze spลaszczajฤ cฤ siฤ liniฤ okien, ktรณra zwฤลผa siฤ ku tyลowi, tworzฤ c wraลผenie ruchu. Standardowe wykoลczenie BMW Individual Shadow Line zawiera stylowy graficzny element „1” w zaลamaniu sลupka C. Tyล samochodu wyposaลผono w spojler dachowy i boczne deflektory podkreลlajฤ ce wydลuลผonฤ sylwetkฤ. Charakterystyczne dwuczฤลciowe tylne ลwiatลa majฤ za zadanie optycznie wydลuลผyฤ i poszerzyฤ pojazd.ย
Silniki
Pod maskฤ nowe BMW Serii 1 oferuje kilka rรณลผnych ukลadรณw napฤdowych, ลผeby zaspokoiฤ rรณลผnorodne preferencje jazdy, jednoczeลnie priorytetowo podchodzฤ c do efektywnoลci i osiฤ gรณw. Linia silnikรณw reprezentuje najnowszฤ generacjฤ moduลowych silnikรณw grupy BMW, ktรณre majฤ zapewniaฤ rรณwnowagฤ miฤdzy mocฤ , ekonomiฤ i obniลผonฤ emisjฤ spalin.
Najpierw mieliลmy okazjฤ zapoznaฤ siฤ z BMW 120 z 48-woltowฤ technologiฤ mild hybrid. Miฤkka hybryda ma za zadanie nie tylko poprawiฤ ekonomiฤ, ale teลผ reakcjฤ na wciลniฤcie pedaลu gaz. BMW 120. Tutaj otrzymujemy trzycylindrowy silnik benzynowy, dostarczajฤ cy 170 KM i zapewniajฤ cy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy. Motor caลkiem przyjemnie brzmi i ochoczo zabiera siฤ do napฤdzania tego kompaktowego auta. Nie brakuje mu siลy rรณwnieลผ na autostradzie i jest elastyczny. W kilkudziesiฤcio kilometrowej trasie zuลผyล ลrednio 6,5 litra na kaลผde 100 kilometrรณw.
Wsiadลem teลผ do najmocniejszego w gamie BMW M135i xDrive. Ten 300-konny hothatch ma 300 KM pod maskฤ i wyposaลผony jest w adaptacyjne zawieszenie M, sportowe kierowanie i inteligentny napฤd na wszystkie koลa. Rezultatem jest kompaktowa rakieta, ktรณra moลผe przyspieszyฤ od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. Tutaj jednak nie zdecydowano siฤ na wspomaganie elektrykฤ . Wszystkie silniki w gamie sฤ standardowo wyposaลผone w zaawansowanฤ 7-biegowฤ dwusprzฤgลowฤ skrzyniฤ biegรณw Steptronic, zapewniajฤ cฤ pลynne i efektywne przenoszenie mocy we wszystkich warunkach jazdy.
Prowadzenie
Podwozie i zawieszenie nowego BMW serii 1 zostaลy zaprojektowane tak, aby zapewniฤ jak najlepsze wraลผenia z jazdy. Opierajฤ c siฤ na reputacji BMW w zakresie wyjฤ tkowej obsลugi i zaangaลผowania kierowcy, czwarta generacja Serii 1 wprowadza kilka znaczฤ cych ulepszeล, ktรณre podnoszฤ jej dynamiczne moลผliwoลci.
U podstaw leลผy znacznie sztywniejsza struktura nadwozia i zmienione punkty mocowania zawieszenia. Ta zwiฤkszona sztywnoลฤ zapewnia bardziej stabilnฤ platformฤ dla pracy zawieszenia, co skutkuje poprawionฤ precyzjฤ kierowania i stabilnoลciฤ w zakrฤtach. Zaawansowana konstrukcja podwozia obejmuje zoptymalizowanฤ kinematykฤ, mocowania stabilizatorรณw o wysokim napiฤciu i amortyzatory wykorzystujฤ ce nowฤ technologiฤ. Trzeba przyznaฤ, ลผe caลoลฤ doskonale wspรณลpracuje, zapewniajฤ c responsywne wraลผenia z jazdy i zwyczajnie duลผo radoลci.ย
Jednym z najbardziej zauwaลผalnych ulepszeล podwozia jest 20% zwiฤkszenie ujemnego kฤ ta pochylenia kรณล przednich. Ta zmiana nie tylko poprawia stabilnoลฤ kierunkowฤ , ale takลผe zapewnia duลผo lepsze wyczucie kierownicy, pozwalajฤ c prowadzฤ cemu pewnie prowadziฤ samochรณd przez zakrฤty. Standardowe wyposaลผenie obejmuje zaawansowany system ograniczania poลlizgu kรณล i zintegrowany system hamulcowy. Chฤtni mogฤ dokupiฤ opcjonalny pakiet M Sport, ktรณry obniลผa zawieszenie o 8 mm, dodaje sportowy ukลad kierowniczy M, a 19-calowe felgi i hamulce M Sport pozwalajฤ kierowcom w peลni wykorzystaฤ potencjaล samochodu.
Wnฤtrze
Kabina zostaลa caลkowicie przeprojektowana, tworzywa sฤ wysokiej jakoลci, choฤ w niลผszych partiach twarde. Niemniej jednak caลoลฤ daje poczucie, ktรณre ma zapewniฤ klasa premium.ย Przestrzeล homologowana na 5 osรณb wystarczy raczej tylko dla 4. BMW przyjฤลo przyszลoลciowe, ekologiczne podejลcie, standardowo wykonujฤ c caลe wnฤtrze bez uลผycia skรณry, czym chce zademonstrowaฤ zaangaลผowanie w zrรณwnowaลผony rozwรณj bez kompromisรณw.
Centralnym punktem wnฤtrza jest zakrzywiony wyลwietlacz BMW, ktรณry ลฤ czy 10,25-calowy wyลwietlacz informacyjny z 10,7-calowym wyลwietlaczem kontrolnym. System stworzony zostaล na bazie Android Open Source i jest to 9 wcielenie systemu iDrive BMW. Cyfrowy interfejs umoลผliwia caลkiem intuicyjnฤ obsลugฤ licznych funkcji i cech pojazdu. Liczba fizycznych przyciskรณw i elementรณw sterujฤ cych zostaลa niestety znacznie zmniejszona, co wedลug producenta ma siฤ przyczyniฤ do czystej i uporzฤ dkowanej estetyki. Wielu dzisiejszych kierowcรณw bardzo chciaลoby powrotu fizycznych przyciskรณw, ktรณre nadal sฤ prostsze w obsลudze.ย
Opcjonalne fotele sportowe pokryte tkaninฤ Econeer z recyklingu poliestru lub fotele sportowe z materiaลem Veganza przypominajฤ cym skรณrฤ zapewniajฤ dodatkowe wsparcie dla bardziej dynamicznej jazdy i oferujฤ bardzo dobry komfort. Opcjonalnie dostฤpne sฤ : ogrzewanie, elektryczna regulacja z funkcjฤ pamiฤci dla kierowcy, podparcie lฤdลบwiowe, a nawet funkcja masaลผu. Tylne siedzenia moลผna zลoลผyฤ, aby zwiฤkszyฤ skromnฤ jak na tฤ klasฤ pojemnoลฤ bagaลผnika z 380 do 1200 litrรณw (300 do 1135 litrรณw dla modeli BMW 120 i BMW 120d).
Technologia
BMW zainwestowaลo w rozwiฤ zania technologiczne. Sercem tej maลej rewolucji jest najnowsza, dziewiฤ ta wersja systemu iDrive BMW, zawierajฤ ca funkcjฤ QuickSelect dla szybkiej i wygodnej obsลugi najwaลผniejszych funkcji pojazdu. Zaprojektowano ekran gลรณwny z pionowo uลoลผonymi ikonami funkcji na tym samym poziomie, umoลผliwiajฤ c szybszy i ลatwy dostฤp do rรณลผnych funkcji bez koniecznoลci nawigacji przez podmenu. System jest przystosowany zarรณwno do obsลugi dotykowej, jak i gลosowej. Obsลuga gลosowa jednak nie zawsze jest dokลadna.
Integracja smartfonรณw za poลrednictwem Apple CarPlay i Android Auto dostฤpna jest w standardzie. Profil BMW ID oraz aplikacja My BMW oferujฤ personalizacjฤ doลwiadczeล uลผytkownika i pozwalajฤ c kierowcom dostosowaฤ ustawienia samochodu do swoich preferencji jeszcze przed wejลciem do pojazdu. Dla fanรณw technologii jest teลผ opcjonalna funkcja BMW Digital Key Plus wykorzystujฤ ca ultra-szerokopasmowฤ technologiฤ bezprzewodowฤ , aby przeksztaลciฤ smartfona lub Apple Watch w kluczyk do samochodu.
Podsumowanie
Czwarta generacja BMW Serii 1 ma budzฤ cy zainteresowanie drapieลผny wyglฤ d z nowymi kolorami nadwozia, a silniki wyposaลผone w instalacjฤ miฤkkiej hybrydy bฤdฤ zapewne cieszyลy siฤ duลผฤ popularnoลciฤ na rynku. Naszym zdaniem to ลwietny samochรณd dla kaลผdego, kto lubi prowadziฤ. Nowa โjedynkaโ potrafi daฤ sporo radoลci z jazdy nawet w 170-konnej odmianie 120, zachowujฤ c jednoczeลnie sporo komfortu. Jest to miฤdzy innymi zasลuga waลผnych zmian w zawieszeniu tego samochodu.
Wnฤtrze jest przyjemne, dobrze zmontowane i proste w obsลudze. Pozycja za kierownicฤ wygodna, a otulajฤ ce fotele dajฤ poczucie jazdy samochodem ze sportowymi genami. To dobry samochรณd dla kogoล, kto nie potrzebuje duลผego auta, tylnฤ kanapฤ wykorzystuje sporadycznie, nie zaleลผy mu na pojemnym bagaลผniku, a jednoczeลnie oczekuje jakoลci i marki premium.
Nowe BMW serii 1 startuje w polskim cenniku od 127 000 zล za benzynowฤ odmianฤ 116, ktรณra ma trzycylindrowy motor o mocy 122 KM. Polecamy jednak zainteresowanie siฤ odmianฤ o oczko wyลผej, czyli 120 za 149 000 zล. BMW wciฤ ลผ docenia fanรณw diesla, dlatego w ofercie jest rรณwnieลผ odmiana 118d (150 KM, od 155 000 zล) oraz 120d (163 KM, instalacja miฤkkiej hybrydy, od 165 000 zล).ย