polestar 3

Polestar 3. Technologie, wersje, silniki, zasięg. Czy można go zamówić w Polsce?

Polestar 3, największy model szwedzkiej marki, został oficjalnie zaprezentowany w październiku 2022 roku. Ten imponujący elektryczny SUV wyróżnia się doskonałym designem, wysokimi osiągami oraz zaawansowanymi technologiami, takimi jak system monitorowania uwagi kierowcy. Choć premiera odbyła się prawie dwa lata temu, samochód jeszcze nie pojawił się na europejskich drogach. Dlaczego tak się stało, co oferuje model i czy można go zamówić w Polsce?

Po miesiącach oczekiwania, Polestar 3 został oficjalnie zaprezentowany w październiku 2022 roku. Największy model marki wyróżnia się doskonałym designem i układem elektrycznym, który zapewnia zasięg do 610 kilometrów. Polestar 3 to trzeci model szwedzkiej firmy, a zarazem największy i najbardziej zaawansowany z dotychczasowych. Zdetronizuje go zapewne dopiero oczekiwany samochód sportowy Polestar 5. To też pierwszy model marki, który wykorzystuje platformę konstrukcyjną dla pojazdów elektrycznych, dzieloną z Volvo.

Główni rywale Polestara 3 to BMW iX, Tesla Model X, Audi e-tron oraz Mercedes EQE SUV. Wszystkie te modele są podobne pod względem rozmiarów, specyfikacji i ceny. Polestar kontynuuje swój dynamiczny rozwój, wprowadzając na rynek pierwszy SUV z prześwitem 20,1 centymetra. Na karoserii znajdują się typowe dla crossoverów elementy, takie jak czarne plastiki, duża objętość nadwozia oraz masywne obręcze kół o rozmiarach od 21 do 22 cali.

Wielowymiarowy design Polestara 3

Design Polestara 3 nie jest jedynie kwestią estetyki, ale pełni również funkcję aerodynamiczną. Na masce znajduje się otwór, który pozwala na przepływ powietrza, zmniejszając opór podczas jazdy. Wszystko zostało zaprojektowane z myślą o efektywności, choć nie można powiedzieć, że Polestar 3 jest szczególnie kompaktowym SUV-em. Jego długość wynosi 4,9 metra, szerokość (wraz z lusterkami) 2,12 metra, a wysokość 1,61 metra. Do tego dochodzi rozstaw osi wynoszący 2,98 metra oraz masa własna wahająca się od 2584 do 2670 kilogramów.

Polestar zapewnia o idealnym, 50:50 rozkładzie masy, co w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości zapowiada doskonałe właściwości jezdne. W samochodzie znajdują się dwa bagażniki – przedni o pojemności 32 litrów oraz tylny oferujący 484 litry przestrzeni. Ta ostatnia wartość jest nieco niska w porównaniu z konkurencją.

polestar 3
Fot. Polestar
polestar 3
Fot. Polestar

Układ napędowy i bateria

Polestar 3 napędzany jest przez dwa silniki elektryczne, a na początek dostępne są dwie wersje. Podstawowy wariant (Long Range Dual Motor) oferuje moc 489 KM i maksymalny moment obrotowy 840 Nm. Opcjonalny pakiet Performance zwiększa osiągi do 517 KM i 910 Nm. Napęd trafia zawsze na cztery koła, choć z wyraźną preferencją dla osi tylnej. System zawiera również wektorowanie momentu obrotowego, a na tylnej osi znajdują się sprzęgła umożliwiające optymalne i selektywne rozdzielanie momentu obrotowego na każde koło.

Źródłem zasilania Polestara 3 jest ogromna bateria wyprodukowana przez CATL, wykorzystująca chemię NCM i zarządzana przez instalację elektryczną o napęciu 400V. Jej całkowita pojemność wynosi 111 kWh, z czego 107 kWh jest użyteczne. Dzięki temu Polestar deklaruje maksymalny zasięg na poziomie 610 kilometrów, który w wersjach Performance spada do 560 kilometrów. W kwestii ładowania postawiono na systemy o dużej mocy – do 250 kW przy prądzie stałym i do 11 kW przy prądzie zmiennym. Oficjalnie ogłoszono, że czas ładowania od 10 do 80% baterii na stacji 250 kW wynosi 30 minut.

Zaawansowane technologie w standardzie

Trzecim filarem Polestara 3 jest technologia. Oferta w tym zakresie jest imponująca, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych samochodów na świecie. Wnętrze jest bardzo podobne do tego, które można znaleźć w Polestarze 2. Dwa ekrany skupiają całą uwagę w minimalistycznej kabinie. Zestaw wskaźników posiada 9-calowy wyświetlacz, natomiast centralny ekran ma przekątną 14,5 cala. Całość zarządzana jest przez system operacyjny Android Auto, podobnie jak w mniejszym bracie.

Oprócz tego mamy do czynienia z wieloma innymi technologiami, takimi jak wyświetlacz Head-Up, system dźwiękowy Bower & Wilkins z 25 głośnikami o mocy 1610 watów, aluminiowe wykończenia, 21-calowe felgi, akustyczna podczerwona laminowana przednia szyba, podgrzewane tylne siedzenia, filtr cząstek stałych, elektryczna regulacja kierownicy, automatyczne zamykanie drzwi i panoramiczny dach. Nie mniej imponujące jest wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, Pilot Pack, które zostało zwieńczone włączeniem opcjonalnego pakietu z radarem LiDAR, obiecującym wyróżniającą się autonomiczną jazdę.

Najważniejszą nowością jest jednak nowa technologia wspomagania kierowcy, która monitoruje ruchy twarzy, aby zapobiegać rozproszeniu uwagi i objawom senności. System kamer śledzi ruchy oczu i głowy kierowcy, a dedykowane oprogramowanie jest w stanie rozpoznać wzorce, które prowadzą do odwrócenia wzroku od drogi. W zależności od wyników analizy, system może aktywować komunikaty ostrzegawcze, a nawet wykonać awaryjne zatrzymanie pojazdu.

polestar 3 wnętrze
Fot. Polestar

Kiedy Polestar 3 pojawi się na drogach?

Choć premiera odbyła się w październiku 2022 roku, to samochód pojawił się na drogach dopiero w 2024 roku. Miało się to odbyć w drugiej połowie 2023 roku, ale jak zwykle plany rozjechały się z rzeczywistością. W lutym 2024 roku ruszyła produkcja w zakładzie w Chengdu w Chinach, a za jakiś czas samochód ma być także produkowany w Południowej Karolinie w USA.

Samochód jest dostępny do zamawiania od listopada 2022, ale dotąd do Europy nie dotarł jeszcze ani jeden egzemplarz. Według najnowszych informacji ma się to stać w październiku 2024. Można go zamawiać w Norwegii, Szwecji, Finlandii, Danii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Niemczech, Austrii, Szwajcarii oraz Włoszech. Ceny w Niemczech startują od 85 590 euro za podstawową wersję i od 92 190 euro za wersję z pakietem Performance. Co ciekawe, ceny te są o kilka tysięcy euro niższe niż anonsowane w momencie premiery.

Od początku szanse na sprzedaż Polestara 3 w Polsce były marne, biorąc pod uwagę brak sieci dystrybucyjnej. Jeśli jesteście zainteresowani zakupem modelu szwedzkiej marki, musicie zrobić to w innym kraju. W 2024 roku nie zrobiła tak dotąd ani jedna osoba, bowiem w Polsce nie zarejestrowano w tym roku ani jednego samochodu Polestara.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: 

Nowa wersja już wkrótce

Co istotne, Polestar zmienia swoją strategię i chce być rywalem bardziej Tesli niż Porsche, co sugerował wcześniej. W związku z tym chce wprowadzić bardziej przystępną cenowo wersję modelu Polestar 3. Według dostępnych informacji do gamy modelu dołączy wariant z jednym silnikiem elektrycznym, umieszczonym na tylnej osi, o mocy około 240 KM. Ponieważ będzie on korzystał z tego samego pakietu baterii, który już znajduje się w samochodzie, homologowany zasięg będzie znacznie większy – mówi się nawet o 700 kilometrach na jednym ładowaniu. Trzeba jednak poczekać na oficjalne specyfikacje techniczne.

Strategia ta nie może dziwić biorąc pod uwagę sprzedaż marki. W pierwszych czterech miesiącach w Europie sprzedano bowiem 6 754 egzemplarze jedynego dostępnego modelu – Polestar 2. To o 33% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Marka szuka więc nowych możliwości i klientów.