Polestar 3. Technologie, wersje, silniki, zasięg. Czy można go zamówić w Polsce?
Po miesiącach oczekiwania, Polestar 3 został oficjalnie zaprezentowany w październiku 2022 roku. Największy model marki wyróżnia się doskonałym designem i układem elektrycznym, który zapewnia zasięg do 610 kilometrów. Polestar 3 to trzeci model szwedzkiej firmy, a zarazem największy i najbardziej zaawansowany z dotychczasowych. Zdetronizuje go zapewne dopiero oczekiwany samochód sportowy Polestar 5. To też pierwszy model marki, który wykorzystuje platformę konstrukcyjną dla pojazdów elektrycznych, dzieloną z Volvo.
Główni rywale Polestara 3 to BMW iX, Tesla Model X, Audi e-tron oraz Mercedes EQE SUV. Wszystkie te modele są podobne pod względem rozmiarów, specyfikacji i ceny. Polestar kontynuuje swój dynamiczny rozwój, wprowadzając na rynek pierwszy SUV z prześwitem 20,1 centymetra. Na karoserii znajdują się typowe dla crossoverów elementy, takie jak czarne plastiki, duża objętość nadwozia oraz masywne obręcze kół o rozmiarach od 21 do 22 cali.
Wielowymiarowy design Polestara 3
Design Polestara 3 nie jest jedynie kwestią estetyki, ale pełni również funkcję aerodynamiczną. Na masce znajduje się otwór, który pozwala na przepływ powietrza, zmniejszając opór podczas jazdy. Wszystko zostało zaprojektowane z myślą o efektywności, choć nie można powiedzieć, że Polestar 3 jest szczególnie kompaktowym SUV-em. Jego długość wynosi 4,9 metra, szerokość (wraz z lusterkami) 2,12 metra, a wysokość 1,61 metra. Do tego dochodzi rozstaw osi wynoszący 2,98 metra oraz masa własna wahająca się od 2584 do 2670 kilogramów.
Polestar zapewnia o idealnym, 50:50 rozkładzie masy, co w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości zapowiada doskonałe właściwości jezdne. W samochodzie znajdują się dwa bagażniki – przedni o pojemności 32 litrów oraz tylny oferujący 484 litry przestrzeni. Ta ostatnia wartość jest nieco niska w porównaniu z konkurencją.
Układ napędowy i bateria
Polestar 3 napędzany jest przez dwa silniki elektryczne, a na początek dostępne są dwie wersje. Podstawowy wariant (Long Range Dual Motor) oferuje moc 489 KM i maksymalny moment obrotowy 840 Nm. Opcjonalny pakiet Performance zwiększa osiągi do 517 KM i 910 Nm. Napęd trafia zawsze na cztery koła, choć z wyraźną preferencją dla osi tylnej. System zawiera również wektorowanie momentu obrotowego, a na tylnej osi znajdują się sprzęgła umożliwiające optymalne i selektywne rozdzielanie momentu obrotowego na każde koło.
Źródłem zasilania Polestara 3 jest ogromna bateria wyprodukowana przez CATL, wykorzystująca chemię NCM i zarządzana przez instalację elektryczną o napęciu 400V. Jej całkowita pojemność wynosi 111 kWh, z czego 107 kWh jest użyteczne. Dzięki temu Polestar deklaruje maksymalny zasięg na poziomie 610 kilometrów, który w wersjach Performance spada do 560 kilometrów. W kwestii ładowania postawiono na systemy o dużej mocy – do 250 kW przy prądzie stałym i do 11 kW przy prądzie zmiennym. Oficjalnie ogłoszono, że czas ładowania od 10 do 80% baterii na stacji 250 kW wynosi 30 minut.
Zaawansowane technologie w standardzie
Trzecim filarem Polestara 3 jest technologia. Oferta w tym zakresie jest imponująca, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych samochodów na świecie. Wnętrze jest bardzo podobne do tego, które można znaleźć w Polestarze 2. Dwa ekrany skupiają całą uwagę w minimalistycznej kabinie. Zestaw wskaźników posiada 9-calowy wyświetlacz, natomiast centralny ekran ma przekątną 14,5 cala. Całość zarządzana jest przez system operacyjny Android Auto, podobnie jak w mniejszym bracie.
Oprócz tego mamy do czynienia z wieloma innymi technologiami, takimi jak wyświetlacz Head-Up, system dźwiękowy Bower & Wilkins z 25 głośnikami o mocy 1610 watów, aluminiowe wykończenia, 21-calowe felgi, akustyczna podczerwona laminowana przednia szyba, podgrzewane tylne siedzenia, filtr cząstek stałych, elektryczna regulacja kierownicy, automatyczne zamykanie drzwi i panoramiczny dach. Nie mniej imponujące jest wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, Pilot Pack, które zostało zwieńczone włączeniem opcjonalnego pakietu z radarem LiDAR, obiecującym wyróżniającą się autonomiczną jazdę.
Najważniejszą nowością jest jednak nowa technologia wspomagania kierowcy, która monitoruje ruchy twarzy, aby zapobiegać rozproszeniu uwagi i objawom senności. System kamer śledzi ruchy oczu i głowy kierowcy, a dedykowane oprogramowanie jest w stanie rozpoznać wzorce, które prowadzą do odwrócenia wzroku od drogi. W zależności od wyników analizy, system może aktywować komunikaty ostrzegawcze, a nawet wykonać awaryjne zatrzymanie pojazdu.
Kiedy Polestar 3 pojawi się na drogach?
Choć premiera odbyła się w październiku 2022 roku, to samochód pojawił się na drogach dopiero w 2024 roku. Miało się to odbyć w drugiej połowie 2023 roku, ale jak zwykle plany rozjechały się z rzeczywistością. W lutym 2024 roku ruszyła produkcja w zakładzie w Chengdu w Chinach, a za jakiś czas samochód ma być także produkowany w Południowej Karolinie w USA.
Samochód jest dostępny do zamawiania od listopada 2022, ale dotąd do Europy nie dotarł jeszcze ani jeden egzemplarz. Według najnowszych informacji ma się to stać w październiku 2024. Można go zamawiać w Norwegii, Szwecji, Finlandii, Danii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Niemczech, Austrii, Szwajcarii oraz Włoszech. Ceny w Niemczech startują od 85 590 euro za podstawową wersję i od 92 190 euro za wersję z pakietem Performance. Co ciekawe, ceny te są o kilka tysięcy euro niższe niż anonsowane w momencie premiery.
Od początku szanse na sprzedaż Polestara 3 w Polsce były marne, biorąc pod uwagę brak sieci dystrybucyjnej. Jeśli jesteście zainteresowani zakupem modelu szwedzkiej marki, musicie zrobić to w innym kraju. W 2024 roku nie zrobiła tak dotąd ani jedna osoba, bowiem w Polsce nie zarejestrowano w tym roku ani jednego samochodu Polestara.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
- 2000 km zasięgu w hybrydzie plug-in. Po ogłoszeniu tych modeli akcje marki wystrzeliły
- Pierwsze elektryczne Ferrari. Bez silnika spalinowego, ale będzie miało coś bardzo ważnego dla marki
Nowa wersja już wkrótce
Co istotne, Polestar zmienia swoją strategię i chce być rywalem bardziej Tesli niż Porsche, co sugerował wcześniej. W związku z tym chce wprowadzić bardziej przystępną cenowo wersję modelu Polestar 3. Według dostępnych informacji do gamy modelu dołączy wariant z jednym silnikiem elektrycznym, umieszczonym na tylnej osi, o mocy około 240 KM. Ponieważ będzie on korzystał z tego samego pakietu baterii, który już znajduje się w samochodzie, homologowany zasięg będzie znacznie większy – mówi się nawet o 700 kilometrach na jednym ładowaniu. Trzeba jednak poczekać na oficjalne specyfikacje techniczne.
Strategia ta nie może dziwić biorąc pod uwagę sprzedaż marki. W pierwszych czterech miesiącach w Europie sprzedano bowiem 6 754 egzemplarze jedynego dostępnego modelu – Polestar 2. To o 33% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Marka szuka więc nowych możliwości i klientów.