toyota rav4 nissan x-trail porównanie hybrydy

Toyota RAV4 czy Nissan X-Trail. Którego hybrydowego SUV-a wybrać?

Kompaktowe SUV-y cieszą się dużym powodzeniem. Zapewniają dużo przestrzeni dla pasażerów, świetną widoczność, wygodną pozycję za kierownicą i rozsądne koszty użytkowania. Kierowcy szczególnie doceniają popularne w ostatnich czasach układy hybrydowe (HEV). Porównujemy dwie japońskie propozycje właśnie w hybrydowych wersjach - Toyotę RAV4 oraz Nissana X-Traila.

RAV4 czy X-Trail? Który model jest większy?

Na początek porównajmy rozmiary obu modeli. Popularny SUV Toyoty ma 4600 mm długości, 1855 mm szerokości i 1685 mm wysokości. Jego rozstaw osi to 2690 mm. Nissan jest nieco dłuższy, wyższy, ale za to jego nadwozie jest węższe. Ma 4680 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1725 mm wysokości. Rozstaw osi w przypadku X-Traila to 2705 mm. 

Jak wygląda porównanie pojemności bagażnika? Nissan X-Trail daje możliwość przewiezienia 5 lub 7 osób. W odmianie 5-osobowej pojemność bagażnika to 575 litrów natomiast przy 7-osobowej zmniejsza się do 485 litrów. Kiedy w Nissanie pozostanie miejsce tylko dla kierowcy i pasażera, to pojemność zwiększy się do 1396 litrów. Toyota RAV4 w tym pojedynku wygrywa, bo jej kufer pomieści 580 litrów do wysokości rolety i aż 1690 litrów przy złożonej kanapie. W dzisiejszych czasach zbiorniki paliwa nie są zbyt duże. Tutaj nasi rywale są zgodni, zarówno Toyota RAV4, jak i Nissan X-Trail mają baki o sensownej pojemności 55 litrów.  

Porównanie wybranych danych technicznychRAV4X-Trail
długość (mm)46004680
wysokość (mm)16851725
szerokość (mm)18551840
rozstaw osi (mm)26902705
pojemność bagażnika (l)580575

Toyota RAV4 i Nissan X-Trail. Jakie hybrydy pracują w tych SUV-ach?

Toyota w przypadku RAV4 oferuje tylko hybrydowe układy napędowe (omawiany HEV oraz PHEV), natomiast Nissan X-Trail poza hybrydą może być też wyposażony w trzycylindrowy silnik benzynowy 1.5 Turbo z instalacją miękkiej hybrydy (MHEV) o mocy 163 KM. 

Toyota RAV4 oferuje klasyczną hybrydę opartą na benzynowym silniku 2.5 litra. Hybrid Dynamic Force, bo tak jest nazywany ten układ hybrydowy przez Toyotę, jest dostępny z napędem na przód lub na wszystkie koła (AWD-i). W odmianie FWD hybryda wytwarza maksymalnie 218 KM, w przypadku napędu na wszystkie koła maksymalna moc wzrasta do 222 KM. Sam silnik benzynowy generuje maksymalnie 178 KM i 221 Nm. Osiągi obu odmian napędowych są zbliżone. RAV4 z napędem na przód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4, a z napędem AWD-i w 8,1 sekundy. Średnie zużycie paliwa wg normy WLTP mieści się w granicach między 5,6, a 5,9 litra na każde 100 kilometrów. 

Nissan X-Trail oferuje nieco inne rozwiązanie. Otrzymujemy tu hybrydę opartą o trzycylindrowy silnik spalinowy 1.5 Turbo o maksymalnej mocy 158 KM. Nissan nazywa swoje rozwiązanie e-POWER, w rzeczywistości jest hybryda szeregowa. Identycznie jak w Toyocie ten SUV również jest dostępny z napędem na przód lub na cztery koła (e-4ORCE). Moc układu hybrydowego wynosi 204 KM dla odmiany FWD i 213 KM dla napędu 4×4. Nissan zastosował inne rozwiązanie niż Toyota, ponieważ w modelu X-Trail silnik spalinowy nie ma połączenia z kołami, a jest tylko generatorem energii dla elektrycznego zespołu napędowego. Moc, którą podaje producent, pochodzi w całości z silnika elektrycznego. Nissan X-Trail przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund (FWD) lub w 7-7,2 sekundy (AWD, wersja 5- lub 7-osobowa). Średnie zużycie paliwa to od 5,8 do 6,7 litra według WLTP. 

toyota rav4
Fot. Toyota
hybrydowy nissan x-trail
Fot. Nissan

Porównanie wyposażenia

Jak wygląda porównanie wyposażenia standardowego Toyoty i Nissana? Hybrydowa Toyota RAV4 w standardzie (wersja Comfort) ma między innymi: relingi dachowe w kolorze fortepianowej czerni, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, kamerę cofania, 17″ felgi aluminiowe z oponami 225/65 R17, dwustrefową klimatyzację automatyczną, przednie i tylne czujniki cofania. W przypadku tej wersji wyposażeniowej producent poleca dobranie pakietu Style, dzięki któremu samochód otrzymuje też: bezkluczykowy dostęp, systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, system multimedialny Toyota Smart Connect® z ekranem 10,5″ (informujący m.in. o takich zdarzeniach drogowych jak korek czy wypadek), Digital Cockpit (cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników 12,3″). 

Nissan X-Trail w podstawowej odmianie N-Connecta jest wyposażony między innymi w: 18-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane szyby z tyłu, relingi dachowe, światła FULL LED z czujnikiem zmierzchu, system multimedialny NissanConnect z 12,3” dotykowym ekranem, cyfrowe zegary TFT 12,3”, trójstrefową klimatyzację automatyczną, inteligentny system kamer 360. Nissan nie umożliwia dobrania pakietów z korzystnie wycenionym wyposażeniem dodatkowym, tak jak ma to miejsce w Toyocie RAV4. 

toyota rav4
Fot. Toyota
hybrydowy nissan x-trail
Fot. Nissan

Toyota RAV4 czy Nissan X-Trail. Porównanie cen

Ceny hybrydowej Toyoty RAV4 z roku 2024 rozpoczynają się od 175 200 zł za wersję wyposażenia Comfort. Poniżej prezentujemy cennik hybrydowej Toyoty RAV4:

  • 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM FWD e-CVT – Comfort od 175 200 zł, Selection od 195 600 zł, Executive od 202 000 zł;
  • 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT – Comfort od 184 400 zł, Selection od 204 800 zł, Adventure od 208 500 zł, Executive 211 300 zł, GR SPORT 218 700 zł.

Hybrydowy Nissan X-Trail z roku 2024 wyceniony jest na co najmniej 202 900 zł za wersję wyposażenia N-Connecta. Kompletny cennik hybrydowego Nissana X-Trail prezentujemy poniżej:

  • VC-T e-Power FWD (napęd na przednią oś) 5-osobowa – N-Connecta 202 900 zł, Tekna 210 550 zł;
  • VC-T e-Power AWD 5-osobowa – N-Connecta 212 900 zł, Tekna 231 250 zł;
  • VC-T e-Power AWD 7-osobowa – N-Connecta 216 900 zł, Tekna 235 250 zł.

Wyniki sprzedaży w Polsce

Jak wygląda porównanie sprzedaży RAV4 i X-Traila w Polsce? Toyota jest zdecydowanie najlepiej sprzedającą się marką samochodów w Polsce, nic więc dziwnego, że jej modele także zajmują wysokie miejsca w rankingu sprzedaży. Toyota RAV4 jest obecnie 8. najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce. W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku nowych nabywców znalazło aż 3 013 egzemplarzy japońskiego SUV-a. W tym samym czasie sprzedaż Nissan X-Traila sięgnęła 655 egzemplarzy.

RAV4 jest piątą najlepiej sprzedającą się Toyotą (po Corolli, Yarisie Crossie, C-HR i Yarisie), podczas gdy X-Trail jest drugim najlepiej sprzedającym się Nissanem (po Qashqaiu).

Porównując wyłącznie hybrydowe (HEV) wersje modelu, RAV4 ma jeszcze większą przewagę. W pierwszych 3 miesiącach sprzedało się 2 644 egzemplarzy w tej wersji (to 88% całkowitej sprzedaży!), podczas gdy hybrydowy X-Trail sprzedał się w 467 egzemplarzach (71% całkowitej sprzedaży).

toyota rav4 wnętrze
Fot. Toyota
hybrydowy nissan x-trail wnętrze
Fot. Nissan

Który model wybrać?

SUV-y średniej wielkości cieszą się dużą popularnością w Polsce. Oba modele dostępne są w odmianach z napędem na przód oraz na wszystkie koła. Nissan oferuje nadwozie zdolne pomieścić 5 lub 7 osób, natomiast Toyota dostępna jest z 5-osobowym nadwoziem. 

Pełna, klasyczna hybryda w Toyocie RAV4 ma ugruntowaną pozycję na rynku i jest ceniona za niezawodność, dobre osiągi i niskie spalanie. Ten model świetnie trzyma cenę, a jego późniejsza odsprzedaż jest łatwa. W przypadku Nissana mamy do czynienia z innym rozwiązaniem układu hybrydowego, w którym mały, trzycylindrowy silnik jest tylko generatorem, a nie napędza bezpośrednio kół. Trudno tutaj ocenić jak będzie wyglądała dłuższa eksploatacja w przypadku tego SUV-a. 

Dodatkowo obecnie Toyota RAV4 jest bardzo dobrze wyceniona. Nissan X-Trail jest samochodem wyraźnie droższym, co może mieć znaczenie dla wielu klientów. I to zarówno, jeśli mówimy o bazowych wersjach, jak i tych najlepiej wyposażonych – odpowiednio GR Sport i Tekna.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *