skoda octavia

Ten model nie wychodzi z mody. Właśnie przeszedł drobny lifting

Popularny kompakt przeszedł niewielki lifting, zyskując odświeżony wygląd i nowe opcje wyposażenia. Nadal oferuje układ miękkiej hybrydy współpracujący z silnikiem benzynowym 1.5 TSI, który zapewnia oszczędną i płynną jazdę. Wnętrze zyskało natomiast nowe wzory i materiały lepszej jakości.

Skoda Octavia przeszła niewielki lifting. Nadal dostępny jest układ miękkiej hybrydy (mHEV) współpracujący z silnikiem 1.5 TSI. Nowością jest integracja chatbota ChatGPT z asystentem głosowym Laura w 2024 roku. Octavia oferuje też więcej możliwości indywidualizacji dzięki nowej strukturze pakietów wyposażenia.

Stylistyka nadwozia

fot. Skoda
Zmiany widać szczególnie po reflektorach (fot. Skoda)

Skoda Octavia przeszła delikatny lifting, który przyniósł subtelne zmiany w wyglądzie zewnętrznym. Z przodu pojawił się nowy, większy grill z charakterystyczną listwą w kolorze czarnym, na której umieszczono nazwę marki. Reflektory Full LED Matrix są teraz standardem we wszystkich wersjach wyposażenia. Z tyłu zmodernizowano światła, które zyskały nowy wzór i dynamiczne kierunkowskazy. Zmiany objęły także zderzaki oraz wzory felg aluminiowych. Mimo tych modyfikacji, sylwetka Octavii pozostaje rozpoznawalna i elegancka.

Wnętrze zyskało nowe wzory na desce rozdzielczej i lepszej jakości materiały. Standardem są m.in. wirtualny kokpit, system multimedialny, dwustrefowa klimatyzacja i systemy asystujące. Zwiększono udział materiałów z recyklingu. Octavia oferuje 9 opcji wykończenia w 4 liniach wyposażenia.

Wnętrze i wyposażenie

fot. Skoda
Wnętrze Octavii może wyglądać ekskluzywnie (fot. Skoda)

We wnętrzu Octavii po liftingu również zaszły pewne zmiany. Deska rozdzielcza zyskała nowe wzory, a materiały wykończeniowe są teraz lepszej jakości. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. wirtualny kokpit z 10,25-calowym wyświetlaczem, system multimedialny z 10-calowym ekranem dotykowym, dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz szereg systemów asystujących kierowcy. Opcjonalnie dostępne są m.in. nagłośnienie Canton, podgrzewane fotele oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfona. Octavia pozostaje przestronnym i praktycznym samochodem, oferując dużo miejsca dla pasażerów i bagażnik o pojemności 600 litrów.

Silnik 1.5 TSI mHEV

fot. Skoda
Silnik 1.5 TSI z miękką hybrydą pozwala na bardziej płynną i oszczędną jazdę (fot. Skoda)

Jednym z najciekawszych rozwiązań zastosowanych pod maską Octavii jest układ miękkiej hybrydy (mHEV) dostępny z silnikiem benzynowym 1.5 TSI o mocy 150 KM. System ten składa się z rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (BRM), który wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania. Pozwala to na oszczędność paliwa do 0,4 l/100 km w cyklu mieszanym. Silnik współpracuje z 7-biegową przekładnią DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 231 km/h. Średnie zużycie paliwa to 5,2-5,6 l/100 km w cyklu mieszanym (WLTP). 

Cena i gwarancja w Polsce

fot. Skoda
Cena za auto z miękką hybrydą zaczyna się poniżej 130 tys. zł (fot. Skoda)

Cena Skody Octavii 1.5 TSI mHEV w Polsce startuje od 129 400 zł za wersję Ambition. Bogato wyposażona odmiana Style kosztuje minimum 143 800 zł. Samochód objęty jest 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów. Istnieje możliwość jej przedłużenia do 3 lub 5 lat z ograniczeniem przebiegu do maksymalnie 150 000 km. Na system mHEV obowiązuje 2-letnia gwarancja, a na akumulator – 8 lat lub 160 000 km przebiegu. Pierwsze dwa przeglądy (1 rok lub 30 000 km oraz 2 lata lub 60 000 km) są darmowe.

Podsumowanie

Skoda Octavia po liftingu to udoskonalona wersja sprawdzonego bestsellera. Zmiany stylistyczne są subtelne, ale zauważalne, nadając autu świeżości. Układ miękkiej hybrydy 1.5 TSI mHEV w zmienionej Octavii pozwala na bardziej płynną jazdę i pewne oszczędności na paliwie bez kompromisów w osiągach. Bogate wyposażenie, przestronne wnętrze i duży bagażnik to niezmiennie mocne strony tego modelu. Ceny startują poniżej 130 tys. zł, a gwarancja jest korzystna. To wciąż jeden z najbardziej sensownych wyborów w klasie kompaktowej.