Porsche Taycan Turbo – test, opinie. Elektryk prawie doskonaĆy
PotÄĆŒna moc i wiÄkszy zasiÄg
Testowany przez nas, pokryty eleganckim Ice Grey Metallic Porsche Taycan Turbo przyciÄ ga wzrok subtelnÄ , ale wyrafinowanÄ stylistykÄ . Charakterystyczna sylwetka, z nisko poprowadzonÄ liniÄ dachu i muskularnie zarysowanymi nadkolami podkreĆlono opcjonalnymi 21-calowymi obrÄczami RS Spyder Design wycenionymi na dodatkowe 15 535 zĆ.
Wersja Turbo, choÄ nie jest na szczycie gamy modelowej, to imponuje potÄĆŒnym ukĆadem napÄdowym. Dwa silniki elektryczne, po jednym na kaĆŒdej osi, generujÄ ĆÄ cznÄ moc systemowÄ do 650 kW (884 KM) w trybie overboost z Launch Control, co przekĆada siÄ na oszaĆamiajÄ ce przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,7 sekundy. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 890 Nm dostÄpny jest natychmiast, zapewniajÄ c bĆyskawicznÄ reakcjÄ na kaĆŒde dotkniÄcie pedaĆu przyspieszenia. Na co dzieĆ dostÄpne jest âjedynieâ 707 KM. PrÄdkoĆÄ maksymalna tego samochodu to 260 km/h.
ImponujÄ ce osiÄ gi to jedno, ale Taycan Turbo nie zapomina o efektywnoĆci. Bateria ma pojemnoĆÄ 97 kWh netto, a producent okreĆla zuĆŒycie energii na poziomie 19,7 kWh/100 km w cyklu mieszanym oraz zasiÄg do 581 km. Auto, ktĂłrym jeĆșdziliĆmy przy naĆadowanej do peĆna baterii, pokazywaĆo zasiÄg 420 kilometrĂłw, a zuĆŒycie energii z caĆego testu to 26,9 kWh/100 km. Trzeba jednak przyznaÄ, ĆŒe zdarzaĆo nam siÄ kilka razy skorzystaÄ z peĆni osiÄ gĂłw tego samochodu, co zapewne podwyĆŒszyĆo koĆcowy wynik.
Ćadowanie
Taycan Turbo nie zawodzi w kwestii Ćadowania. Na rynku wciÄ ĆŒ niewiele jest aut korzystajÄ cych z instalacji 800V, ktĂłra pozwala ĆadowaÄ samochĂłd szybciej. Taycan moĆŒe przyjmowaÄ moc Ćadowania aĆŒ do imponujÄ cych 320 kW. W praktyce oznacza to, ĆŒe przy optymalnych warunkach, korzystajÄ c z szybkiej Ćadowarki DC o mocy powyĆŒej 320 kW, a takich na drogach pojawia siÄ coraz wiÄcej, moĆŒna naĆadowaÄ akumulator od 10% do 80% w jedyne 18 minut.
Porsche chwali siÄ imponujÄ cym parametrem „recharged range” – w ciÄ gu zaledwie 10 minut Ćadowania przy maksymalnej mocy moĆŒna uzyskaÄ zasiÄg do 293 km (oczywiĆcie wedĆug cyklu WLTP). To znakomity wynik, ktĂłry znaczÄ co redukuje tzw. „range anxiety” podczas dĆuĆŒszych podrĂłĆŒy. Nawet korzystajÄ c z wolniejszych Ćadowarek 400V o mocy do 135 kW, czas Ćadowania od 10% do 80% wynosi 33 minuty, co teĆŒ jest dobrym rezultatem.
Dla uĆŒytkownikĂłw preferujÄ cych Ćadowanie w swoim garaĆŒu Taycan Turbo ma na wyposaĆŒeniu pokĆadowÄ ĆadowarkÄ o mocy 11 kW. Przy takich parametrach, peĆne naĆadowanie akumulatora od 0 do 100% zajmuje okoĆo 11 godzin, co sprawdza siÄ podczas nocnego, czy weekendowego Ćadowania.
WnÄtrze – Technologia w luksusowym wydaniu
Kabina testowanego Taycana Turbo to poĆÄ czenie najnowszych technologii z luksusem i sportowym charakterem. W tym egzemplarzu nie byĆo skĂłrzanej tapicerki, a czarno-szara âpipetkaâ, ktĂłrÄ widzicie na zdjÄciach, nie wymaga dopĆaty, wyglÄ da bardzo dobrze i jest miĆa w dotyku. Klienci w ostatnich latach coraz czÄĆciej interesujÄ siÄ materiaĆami alternatywnymi od skĂłry.
Centralnym punktem kokpitu jest oczywiĆcie zakrzywiony wyĆwietlacz przed kierowcÄ , uzupeĆniony o dodatkowy ekran dla pasaĆŒera. System multimedialny obsĆugiwany jest przez duĆŒy centralny ekran dotykowy, a klimatyzacjÄ steruje siÄ za pomocÄ panelu dotykowego umieszczonego niĆŒej na konsoli Ćrodkowej. Za pomocÄ mniejszego ekranu moĆŒna sterowaÄ teĆŒ dotykowo wiÄkszym, co jest co najmniej dziwne.
Fotele sportowe z adaptacyjnÄ regulacjÄ (18-kierunkowÄ ) zapewniajÄ doskonaĆe podparcie podczas szybkiej jazdy po krÄtej drodze, a jednoczeĆnie gwarantujÄ komfort w czasie dĆuĆŒszych podrĂłĆŒy. To tradycyjnie mocny punkt Porsche od wielu lat. Dodatkowym atutem jest ich wentylacja, ktĂłra sprawdza siÄ podczas upalnych dni. System nagĆoĆnienia BurmesterÂź 3D High-End Surround Sound System zapewnia niezrĂłwnane doznania akustyczne, idealnie komponujÄ c siÄ z cichÄ pracÄ elektrycznego napÄdu. JeĆli dobre audio, to tylko w elektryku.
Prowadzenie – Sportowy duch w elektrycznym ciele
Pomimo znacznej masy przekraczajÄ cej 2,3 tony, Porsche Taycan Turbo prowadzi siÄ z lekkoĆciÄ i precyzjÄ , ktĂłre przywodzÄ na myĆl mniejsze modele sportowe marki. KluczowÄ rolÄ odgrywa tutaj zaawansowany pakiet Dynamic, obejmujÄ cy skrÄtnÄ tylnÄ oĆ oraz system Porsche Active Ride. Ten ostatni podnosi zawieszenie o 5 cm za kaĆŒdym razem, kiedy otwieramy drzwi, a takĆŒe potrafi âczytaÄâ nawierzchniÄ przed autem, dziÄki czemu zadziwia gĆadkoĆciÄ jazdy nawet na nierĂłwnych drogach.
UkĆad kierowniczy w Porsche Taycan Turbo jest precyzyjny, odpowiednio zwaĆŒony i zapewnia kierowcy idealne wyczucie tego, co dzieje siÄ z przednimi koĆami. W poĆÄ czeniu z hamulcami Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), w ktĂłre wyposaĆŒone byĆo testowane Porsche, daje kierowcy poczucie peĆnej kontroli nad pojazdem, nawet przy bardzo dynamicznej jeĆșdzie. Hamulce sÄ Ćatwo stopniowalne, a ich wyczucie nie pozostawia nic do ĆŒyczenia.
Sportowy charakter Taycana Turbo podkreĆla system Porsche Electric Sport Sound, ktĂłry generuje charakterystyczny dĆșwiÄk podczas jazdy. To rozwiÄ zanie, choÄ moĆŒe wydawaÄ siÄ zbÄdne w samochodzie elektrycznym, ma w zamierzeniu dodawaÄ emocji podczas prowadzenia i pozwoliÄ poczuÄ sportowego ducha marki Porsche. W praktyce nigdy nie brzmi tak dobrze, jak duĆŒy, mocny silnik spalinowy.
Komfort i bezpieczeĆstwoÂ
Mimo sportowego charakteru, Porsche Taycan Turbo nie zapomina o komforcie. Zaawansowana klimatyzacja czterostrefowa, jonizator powietrza oraz dach panoramiczny z kontrolÄ stopnia nasĆonecznienia (VLC) pozwalajÄ na wygodne podrĂłĆŒowanie tym samochodem. Szyby dĆșwiÄkochĆonne i termoizolacyjne dodatkowo poprawiajÄ akustykÄ wnÄtrza i komfort termiczny, kiedy na zewnÄ trz panuje upaĆ.
W kwestii bezpieczeĆstwa Taycan Turbo rĂłwnieĆŒ nie pozostawia nic do ĆŒyczenia. To Ćwiatowa czoĆĂłwka. SamochĂłd wyposaĆŒony jest w szereg zaawansowanych systemĂłw wspomagajÄ cych kierowcÄ, takich jak asystent jazdy nocnej, Porsche InnoDrive z aktywnym utrzymaniem pasa ruchu czy asystent zmiany pasa ruchu. Funkcja asystenta zdalnego parkowania Remote ParkAssist uĆatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach miejskich.
Cena i wyposaĆŒenie – Luksus musi kosztowaÄ
Niemiecka marka cieszy siÄ ogromnym prestiĆŒem, za ktĂłry, poza najnowszÄ technologiÄ , trzeba odpowiednio zapĆaciÄ. Podstawowa cena Porsche Taycan Turbo to 809 000 PLN. Bogato wyposaĆŒona wersja z naszego testu wyceniona jest na 1 087 982 PLN. To znaczÄ ca kwota, ale trzeba pamiÄtaÄ, ĆŒe mĂłwimy o samochodzie z najwyĆŒszej pĂłĆki, oferujÄ cym niesamowite osiÄ gi, prowadzenie samochodu sportowego oraz materiaĆy i montaĆŒ z najwyĆŒszej pĂłĆki.
WĆrĂłd najciekawszych (i jednoczeĆnie najdroĆŒszych) elementĂłw wyposaĆŒenia dodatkowego warto wymieniÄ stylistyczny pakiet SportDesign Carbon z elementami wykoĆczonymi wĆĂłknem wÄglowym (27 923 PLN), hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (25 858 PLN), system nagĆoĆnienia BurmesterÂź 3D High-End Surround Sound System (19 897 PLN), czy pakiet Dynamic (tylna oĆ skrÄtna i zawieszenie Porsche Active Ride) za 46 528 PLN.
PodsumowanieÂ
Porsche Taycan Turbo to samochĂłd, ktĂłry w pewien sposĂłb udowadnia, ĆŒe era elektryfikacji nie musi oznaczaÄ koĆca emocji zwiÄ zanych z peĆnym emocji prowadzeniem. Ten samochĂłd ĆÄ czy w sobie najlepsze cechy sportowego auta, luksusowej limuzyny i zaawansowanego technologicznie samochodu elektrycznego. Jedyne minusy to cena, przez ktĂłrÄ ten pojazd jest niedostÄpny dla przeciÄtnego Kowalskiego oraz wciÄ ĆŒ skromna infrastruktura Ćadowania w Polsce.