Renault Clio E-Tech 145 Esprit Alpine – test, opinie. To najlepsze Clio
Design i wnętrze
Zmodernizowane Renault Clio zadebiutowało na polskim rynku w 2023 roku. Francuski bestseller, produkowany w swojej piątej generacji od 2019 roku, zyskał na świeżości dzięki nowemu językowi designu marki. Nowoczesny styl jest jedną z najważniejszych nowości, jakie przyniósł facelifting.
Nowe Renault Clio na naszych drogach można łatwo rozpoznać dzięki nowemu sygnaturze świetlnej. Charakteryzuje się ona nowymi światłami do jazdy dziennej w kształcie strzały, której ostrze skierowane jest w stronę emblematu na środku atrapy chłodnicy. Projekt LED-owych świateł został podzielony na segmenty, które tworzą kształt połowy rombu, symbolizując logo marki.
Dla Renault to jeden z najważniejszych nowych elementów stylistycznych, który pojawił się również w nowym elektrycznym Renault Scenic E-Tech. Powracając jednak do Clio, w rzeczywistości wygląda on naprawdę świetnie. Szczególnie gdy zaparkuje się go obok starszego modelu przed faceliftingiem. Zmiany wizualne są subtelne, ale znaczące. Z przodu uwagę przyciąga bardziej wyrazista maska chłodnicy, a z tyłu nowa grafika świateł końcowych.
Renault Clio E-Tech 145 Esprit Alpine
Z nowymi przednimi reflektorami i światłami do jazdy dziennej w najnowszym modelu pojawiła się też pewna niedogodność. Najnowsze Clio nie jest już dostępne z przednimi światłami przeciwmgielnymi, które ustąpiły miejsca sygnaturze świetlnej. W mglistych, jesiennych miesiącach będzie trzeba polegać wyłącznie na standardowych przednich światłach full-LED i klasycznym tylnym światle przeciwmgielnym.
Nowością w Renault Clio po faceliftingu jest nowe, najwyższe wyposażenie Esprit Alpine. Opiera się ono na sportowym stylu odrodzonej francuskiej marki Alpine, która dziś produkuje reinkarnację kultowego sportowego coupé A110, w charakterystycznym niebieskim kolorze. Sportowy styl zewnętrzny uzupełniają we wnętrzu sportowe fotele, ekskluzywne materiały i francuska trójkolorowa flaga.
W podstawowym wyposażeniu Esprit Alpine znajdziemy większy, 10-calowy cyfrowy kokpit oraz lepszy, 9,3-calowy system multimedialny i nawigacyjny Easy Link z pionowym ekranem dotykowym. Najsłabsza wersja wyposażenia Evolution to mniejszy, 7-calowy cyfrowy kokpit i 7-calowy ekran dotykowy systemu infotainment. W obu wersjach system opiera się na starszej technologii, a najnowocześniejszy system R-Link oparty na usługach Google nie jest dostępny w miejskim kompakcie.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Renault Clio czy Toyota Yaris. Którą hybrydę do miasta wybrać?
Silnik, właściwości jezdne. Jak jeździ hybrydowe Clio?
Renault Clio po liftingu jest dostępny na polskim rynku z klasycznymi silnikami spalinowymi oraz jednym hybrydowym o nazwie handlowej E-Tech. Nasz testowy egzemplarz miał najmocniejszy hybrydowy napęd E-Tech full hybrid 145. Już przy wprowadzeniu na rynek Renault informował, że innowacyjna technologia jest chroniona ponad 150 nowymi patentami i korzysta z technologii F1, jednak podczas faceliftingu nie została ona zmieniona.
Hybrydowe Clio E-Tech łączy wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra z zrobotyzowaną sekwencyjną skrzynią biegów i dodatkowym silnikiem elektrycznym. Silnik spalinowy jest połączony ze skrzynią na stałe, bez sprzęgła ani konwertera momentu obrotowego. Sama skrzynia biegów ma cztery przełożenia dla jednostki spalinowej i dwa przełożenia dla silnika elektrycznego, bez mechanicznej synchronizacji biegów, którą zastępuje mocniejszy rozrusznik-generator.
Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 105 kW (143 KM). Silnik spalinowy generuje 69 kW (94 KM), silnik elektryczny 36 kW (49 KM), a rozrusznik-generator 15 kW (20 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 148 Nm dla silnika benzynowego, 205 Nm dla silnika elektrycznego i 50 Nm dla rozrusznika-generatora. Parametry poszczególnych systemów nie uległy zmianie.
Hybrydowe Renault Clio – zużycie paliwa i wydajność
Podczas wprowadzania hybrydowego Clio na rynek, Renault obiecywał, że w porównaniu do konwencjonalnych napędów, hybryda będzie zużywać do 40% mniej paliwa przy zachowaniu jak najlepszej dynamiki jazdy. Jak wygląda to w rzeczywistości? Tuż przed testowaniem zmodernizowanego Clio, testowałem standardowe Clio z podstawowym, turbodoładowanym silnikiem 1.0 TCe 90 z sześciobiegową manualną skrzynią, co pozwoliło na bezpośrednie porównanie wyników. Ile więc wynosi zużycie paliwa hybrydowego Clio?
Podczas codziennej rutyny na tych samych trasach w Poznaniu, na drogach krajowych i autostradach, z hybrydą udało się osiągnąć nawet o 25% niższe zużycie paliwa. W praktyce oznacza to, że podczas gdy turbodoładowany silnik trzycyilndrowy zużywał 6 l/100 km, hybrydowy silnik czterocylindrowy zużywał 4,5 l/100 km.
Przy normalnym stylu jazdy rzadko przekracza się średnie zużycie 5 l/100 km. Francuzi zapewniają, że przy zachowaniu lepszej dynamiki jazdy, Clio E-Tech przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 174 km/h. Dla porównania, Clio 1.0 TCe 90 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,2 sekundy, mając taką samą maksymalną prędkość jak hybryda.
Renault Clio E-Tech, jak większość nowoczesnych hybryd bez ładowania, działa autonomicznie, bez konieczności ingerencji kierowcy. Dzięki braku sprzęgła czy konwertera momentu obrotowego, samochód rusza głównie na energii elektrycznej, a silnik spalinowy włącza się, gdy potrzebna jest większa moc lub doładowanie małego akumulatora o pojemności 1,2 kWh. W miejskich warunkach i korkach Clio jeździ głównie na elektryczności, a na drogach krajowych i autostradach wspomaga się spalaniem benzyny.
Renault Clio E-Tech full hybrid 145 – opinie. Czy warto kupić?
Renault Clio z technologią E-Tech nie doczekał się żadnych technicznych ulepszeń przy modernizacji, ale już wcześniej był przyjemnym, kompaktowym hybrydowym samochodem do codziennego użytku w mieście i krótszych podróży. Nowa stylowa wersja Esprit Alpine, w połączeniu z charakterystycznym niebieskim lakierem, prezentuje się naprawdę świetnie. To zdecydowanie najlepsze Clio na polskim rynku, które oferuje bogate standardowe i opcjonalne wyposażenie, dzięki któremu niczego nam nie zabraknie. Małe rozmiary oraz kamery i czujniki parkowania ułatwiają parkowanie dosłownie wszędzie. Stylowa wersja Esprit Alpine, oszczędny hybrydowy napęd i przyjemna dynamika jazdy w połączeniu z bogatym wyposażeniem sprawiają, że Renault Clio E-Tech 145 Esprit Alpine jest godnym uwagi wyborem w segmencie małych miejskich samochodów.
Leave a Comment