Renault Espace Full Hybrid 200 KM. Test, opinie
Francuski producent postawiล wszystko na jednฤ kartฤ, ลฤ czฤ c DNA minivana z modnym nadwoziem SUV-a i dodajฤ c do tego zaawansowany napฤd hybrydowy. Ten krok ma przyciฤ gnฤ ฤ nowych klientรณw, nie rezygnujฤ c jednak z dotychczasowych fanรณw modelu. Czy ta fuzja stylรณw i technologia podbije serca kierowcรณw?ย
Stylistyka – zmiana z minivana na SUV-a
Nowy Renault Espace zaskakuje od pierwszego wejrzenia. Zamiast charakterystycznej, pudeลkowatej bryลy minivana, dostajemy pokaลบnego SUV-a o dลugoลci 4,72 metra. To o 14 cm mniej niลผ poprzednik, ale caลoลฤ wyglฤ da naszym zdaniem zgrabniej od starego Espace.ย
Przรณd pojazdu zostaล zapoลผyczony z mniejszego brata – modelu Austral. Dominujฤ charakterystyczne reflektory LED w postaci liter C oraz duลผe logo Renault. Profil boczny zdradza ciche pokrewieลstwo z minivanem – mamy tu wydลuลผony rozstaw osi i dลugi przedni zwis, co przekลada siฤ na przestronnoลฤ wnฤtrza.
Tyล Espace’a to popis nowoczesnego designu w krainie SUV-รณw. Uwagฤ zwracajฤ efektowne ลwiatลa LED o strukturze bumerangu, poลฤ czone modnฤ , ลwietlnฤ listwฤ . W zaleลผnoลci od preferencji kierowcy Espace moลผe mieฤ 19-lub 20-calowe felgi aluminiowe. Wiฤksze, a takie mieliลmy w teลcie, wyglฤ dajฤ lepiej, za to na mniejszych komfort bฤdzie odrobinฤ wyลผszy.ย
Wnฤtrze – przestrzeล i technologia
Kabina nowego Espace’a ลฤ czy znajomฤ od pokoleล przestronnoลฤ z nowymi trendami, szczegรณlnie w dziedzinie infotainmentu. Przed kierowcฤ znajdujฤ siฤ 12,3-calowe, cyfrowe zegary, a kokpit zdominowany jest przez centralny, pionowo umieszczony 12-calowy ekran. To odrobinฤ inne ustawienie niลผ u rynkowych konkurentรณw, ale do tego Renault zdฤ ลผyลo nas juลผ przyzwyczaiฤ.ย
System graficzny gลรณwnego ekranu OpenR Link bazuje na Android Automotive, co przekลada siฤ na funkcjonalnฤ obsลugฤ i dostฤp do wielu ciekawych aplikacji. Dostฤpne sฤ m.in.: nawigacja Google Maps, Asystent Google oraz sklep Google Play. To aktualnie jeden z najlepszych systemรณw obecnych na rynku.
Trzeba przyznaฤ, ลผe przestrzeล w drugim rzฤdzie siedzeล jest imponujฤ ca. Kanapa moลผe byฤ przesuwana w zakresie 22 cm, co pozwala na dostosowanie miejsca do naszych aktualnych potrzeb. W topowej wersji znajdziemy dwie wygodne poduszki na zagลรณwki, dziฤki ktรณrym podczas dลugiej podrรณลผy moลผna poczuฤ siฤ jak w klasie Business.ย
Bagaลผnik – przede wszystkim praktycznoลฤ
Jednym z kluczowych atutรณw Espace’a zawsze byลy moลผliwoลci transportowe. Nowa generacja nie zawodzi w tej kwestii i oferuje od 581 do 777 litrรณw pojemnoลci w wersji 5-osobowej (w zaleลผnoลci od pozycji tylnej kanapy). To bardzo dobry wynik w klasie D-SUV.
W wersji 7-osobowej kufer rozpoczyna siฤ od skromnych 159 litrรณw (przy rozลoลผonym trzecim rzฤdzie) do w konfiguracji 5-osobowej 677 litrรณw. Co ciekawe, Renault nie pobiera opลat za trzeci rzฤ d siedzeล – klient moลผe wybraฤ miฤdzy opcjami 5- a 7-osobowฤ bez dodatkowych kosztรณw.
Praktycznym rozwiฤ zaniem jest elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagaลผnika, dostฤpna w standardzie we wszystkich wersjach wyposaลผenia. Warto teลผ wspomnieฤ o podwรณjnej podลodze, ktรณra stanowczo uลatwia wykorzystanie przestrzeni ลadunkowej.
Napฤd hybrydowyย
Nowy Renault Espace jest dostฤpny wyลฤ cznie z jednฤ wersjฤ silnikowฤ , mianowicie E-Tech full hybrid o mocy 200 KM. Zaawansowany ukลad hybrydowy ลฤ czy niewielki silnik benzynowy 1.2 turbo (130 KM) z silnikiem elektrycznym (68 KM) i elektrycznym silnikiem typu HSG (34 KM). Ten ostatni odpowiada za uruchamianie silnika spalinowego oraz zmianฤ biegรณw skrzyni automatycznej. Sลuลผy rรณwnieลผ do doลadowywania akumulatora.
Caลoลciฤ zarzฤ dza zลoลผona elektronika, a ukลad ten zapewnia pลynne przyspieszenie i niewielkie zuลผycie paliwa. Wedลug danych producenta, Renault Espace Full Hybrid zuลผywa ลrednio od 4,7 do 4,8 l benzyny na kaลผde 100 kilometrรณw w cyklu mieszanym.
Podczas naszego testu udaลo nam siฤ uzyskaฤ ลrednie spalanie na poziomie 5,5 l/100 km, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorฤ c pod uwagฤ wagฤ (okoลo 1600 kg) i pokaลบne rozmiary tego auta. Duลผym plusem jest pลynna praca ukลadu hybrydowego. Przejลcia miฤdzy trybem elektrycznym a spalinowym sฤ praktycznie niezauwaลผalne.
Prowadzenie – komfort przede wszystkim
Za kierownicฤ Espace’a moลผna poczuฤ, ลผe โโmamy do przodu z przodu, komfortowym SUV-em. Zawieszenie skutecznie eliminuje wiฤkszoลฤ nierรณwnoลci na drodze, a ukลad kierowniczy, chociaลผ jest trochฤ za mocno wspomagany, to nie sprawia problemรณw przy wyลผszych prฤdkoลciach.
Ciekawostkฤ jest system 4Control Advanced, czyli ukลad czterech kรณล skrฤtnych, ktรณry przy niskich prฤdkoลciach skrฤca tylne koลa w przeciwnym kierunku do przednich, zmniejszajฤ c promieล zawracania do zaledwie 10,4 metra. Przy wyลผszych prฤdkoลciach tylne koลa podฤ ลผajฤ w tym samym kierunku, co przednie.
Renault Espace nie nadaje siฤ do sportowej jazdy, za to ลwietnie spisuje siฤ podczas dลugiej, rodzinnej podrรณลผy. Dziฤki przestronnemu wnฤtrzu, wygodnym fotelom i dobremu wyciszeniu kabiny idealnie nadaje siฤ na trasฤ.ย
Technologiaย
Nowy Espace moลผe mieฤ imponujฤ cฤ listฤ systemรณw wspomagania jazdy. Aktywny tempomat, kontrola pasa ruchu, rozpoznawanie znakรณw drogowych, czy asystent jazdy w korku, to tylko niektรณre z nich.ย
Naleลผy zwrรณciฤ uwagฤ na system bezpiecznego wysiadania (OSE), ktรณry ostrzega przed otwarciem drzwi, gdy z tyลu nadjeลผdลผa inny pojazd. To rozwiฤ zanie,ย ktรณre szczegรณlnie przydaje siฤ w mieลcie, na przykลad, kiedy odwozicie dziecko do ลผลobka, przedszkola, czy szkoลy.ย
Nie moลผna nie wspomnieฤ o opcjonalnym monitorze przeziernym head-up, ktรณry wyลwietla najwaลผniejsze informacje na szybie przed kierowcฤ . Dziฤki temu kierowca nie musi odwracaฤ uwagi od drogi.ย
Wyposaลผenie i ceny
Renault oferuje Espace’a w trzech wersjach wyposaลผenia: Techno, Esprit Alpine i Iconic. Juลผ podstawowa wersja Techno jest bogato wyposaลผona, m.in. system przejrzysty OpenR Link, ลwiatลa Full LED, automatycznฤ klimatyzacjฤ dwustrefowฤ czy kamerฤ cofania.
Wersja Esprit Alpine to sportowe akcenty stylistyczne, system 4Control Advanced oraz tapicerka z elementami Alcantary. Topowa wersja Iconic to juลผ peลnia luksusu – otrzymamy tu m.in. skรณrzanฤ tapicerkฤ, system kamer 360ยฐ, elektryczne fotele przednie czy system audio Harman Kardon.
Ceny rozpoczynajฤ siฤ od 192 900 zล za wersjฤ Techno, poprzez 206 900 zล za Esprit Alpine, aลผ do 216 900 zล za topowฤ wersjฤ Iconic. To rozsฤ dnie wycenione auto, biorฤ c pod uwagฤ bogate wyposaลผenie oraz zaawansowany i oszczฤdny napฤd hybrydowy.
Podsumowanie
Nowy Renault Espace to odwaลผna prรณba poลฤ czenia dwรณch ลwiatรณw – praktycznego minivana i modnego SUV-a. Czy to siฤ udaลo? W duลผej mierze tak. Espace nadal ma swoje najwiฤksze atuty – duลผe wnฤtrze i funkcjonalnoลฤ. Dodaje do tego nowoczesny projekt i zaawansowane technologie.
Hybrydowy napฤd to strzaล w dziesiฤ tkฤ. Po pierwsze hybrydy cieszฤ siฤ aktualnie duลผym powodzeniem, a po drugie maลo pali i zapewnia dobre osiฤ gi. System 4Control Advanced zwiฤksza zwrotnoลฤ, co doceniฤ moลผna szczegรณlnie w mieลcie.
Oczywiลcie, sฤ teลผ minusy. Trzeci rzฤ d siedzeล jest mniej dostฤpny niลผ w poprzedniku, a fani klasycznych minivanรณw mogฤ zatฤskniฤ za charakterystycznฤ sylwetkฤ . Mimo tego decyzja Renault wydaje siฤ sลuszna, minivany odeszลy po prostu w zapomnienie.ย
Nowy Espace to samochรณd, ktรณry przypadnie do gustu rodzinom szukajฤ cym przestronnego, komfortowego i oszczฤdnego auta na dalekie trasy. To takลผe dowรณd na to, ลผe legenda moลผe ewoluowaฤ i robiฤ to z klasฤ .ย