Samochody hybrydowe. Fakty i mity
1. Samochody hybrydowe sฤ nieopลacalne w zakupie
Faktycznie, kiedyล tak byลo. Do hybrydy trzeba byลo dopลaciฤ 20-30 proc. w porรณwnaniu z autem z silnikiem benzynowym. Potem technologia potaniaลa i staลy siฤ dobrฤ alternatywnฤ dla diesli. A dzisiaj? Dzisiaj hybrydฤ moลผna kupiฤ w tej samej cenie, a niekiedy nawet taniej niลผ porรณwnywalne auto z konwencjonalnym napฤdem. Przykลad? Lexus CT 200h kosztuje 89 900 zล, podczas gdy jego konkurencji spod znaku Mercedesa, Audi czy BMW sฤ droลผsi przynajmniej o 10 tys. zล. ย
2. Maลo palฤ w mieลcie, za to bardzo duลผo poza miastem
W pierwszych generacjach ukลadรณw hybrydowych faktycznie zuลผycie paliwa na autostradzie, przy wyลผszych prฤdkoลciach, mogลo pozostawiaฤ pewien niedosyt. Nie ma co owijaฤ w baweลnฤ ? niekiedy byลo nawet wyลผsze niลผ w autach z konwencjonalnym napฤdem. To juลผ jednak przeszลoลฤ, bo z kaลผdฤ nowฤ generacjฤ ukลady optymalizowano pod kฤ tem zuลผycia paliwa. Te (czฤsto juลผ czwartej generacji) podczas jazdy poza miasta, zadowalajฤ siฤ podobnymi iloลciami paliwa, co diesle o porรณwnywalnej mocy. Nowa Toyota Camry Hybrid przy stabilnej jeลบdzie z prฤdkoลciami 120-140 km/h pali ok. 6 litrรณw. I nie sฤ to wartoลci podawane przez producenta, tylko realne spalanie uzyskiwane w testach drogowych.
3. Sฤ skomplikowane, a wiฤc i bardziej podatne na awarie
Jest dokลadnie odwrotnie, przynajmniej w przypadku hybryd produkowanych przez marki majฤ ce w tym ponad 20-letnie doลwiadczenie. Zachowaลy one prostฤ konstrukcjฤ i oparte sฤ na motorach wolnossฤ cych, pozbawionych kosztownego i awaryjnego osprzฤtu np. turbosprฤลผarek, rozrusznikรณw, alternatorรณw, dwumasowych kรณล zamachowych itp. Z kolei same motory elektryczne nie majฤ praktycznie ลผadnych czฤลci ruchomych, co minimalizuje ryzyko awarii.ย
4. Ich serwisowanie jest droลผsze
W tym wypadku teลผ jest odwrotnie. Dziฤki prostej budowie napฤdu przeglฤ dy HEV sฤ taลsze niลผ choฤby porรณwnywalnych diesli. Sam silnik elektryczny i baterie nie wymagajฤ ลผadnych czynnoลci serwisowych ? raz na jakiล czas sprawdza siฤ tylko ich efektywnoลฤ. Do tego w hybrydach wolniej zuลผywajฤ siฤ ? klocki trzeba wymieniaฤ dopiero po 90-100 tys. km. To efekt tego, ลผe w pierwszej fazie hamowania odpowiada za to generator, ktรณry zamienia energiฤ kinetycznฤ w elektrycznฤ i doลadowujฤ niฤ akumulator. Wszystko to sprawia, ลผe np. podstawowy przeglฤ d w ASO Lexusa IS 300h jest o 20 proc. taลszy niลผ jego benzynowego odpowiednika ? IS 300.
5. Samochody hybrydowe sฤ ?zdrowsze? niลผ klasyczne auta spalinowe
To akurat prawda. Niezaleลผne badania dowodzฤ , ลผe nowoczesne modele hybrydowe, np. nowa Toyota Yaris, w miejskim ruchu potrafiฤ 50 do 70 proc. czasu (zaleลผnie od natฤลผenia ruchu i korkรณw) poruszaฤ siฤ wyลฤ cznie na prฤ dzie. Wรณwczas kompletnie nie emitujฤ ลผadnych spalin ani dwutlenku wฤgla. W ujฤciu ogรณlnym emisja w ich przypadku jest o 20-30 proc. niลผsza niลผ samochodรณw z klasycznymi motorami spalinowymi o podobnych parametrach.
6. Trzeba je ลadowaฤ
Klasycznych hybryd nie ลaduje siฤ z gniazdka! Nie ma takiej moลผliwoลci i nie jest to potrzebne. Caลy napฤd przemyลlano tak, by samochรณd odzyskiwaล energiฤ podczas hamowania, zwalniania, zjeลผdลผania z gรณrki bฤ dลบ ลผeby baterie doลadowywaล motor spalinowy (np. podczas stabilnej jazdy pozamiejskiej). Zgromadzony w ten sposรณb w akumulatorach prฤ d wykorzystywany jest do napฤdzania silnika elektrycznego podczas przyspieszania czy np. jazdy po mieลcie.
7. Baterie trzeba wymieniaฤ
Znane sฤ przykลady Lexusรณw czy Toyot, ktรณre majฤ na liczniku 400-500 tys. km, a ich akumulatory nadal majฤ sprawnoลฤ na poziomie 80-90 proc. Niektรณrzy producenci dajฤ teลผ na caลy ukลad hybrydowy, ลฤ cznie z akumulatorami dลugฤ gwarancjฤ ? nawet 5-7 lat.
8. Akumulatory zajmujฤ duลผo miejsca w bagaลผniku
Tak byลo kiedyล, gdy montowano je za oparciem tylnej kanapy. Jednak szybko przeniesiono je pod podลogฤ ? najczฤลciej tylnej kanapy lub bagaลผnika. Dodatkowo staลy siฤ bardziej kompaktowe ? mniejsze i lลผejsze. Efekt: Lexus NX 300h waลผy zaledwie o 35 kg wiฤcej niลผ benzynowa wersja NX 300.
9. Jazda hybrydฤ jest trudniejsza niลผ ?normalnym? autem
De facto jest ลatwiejsza, bo mamy tu w standardzie automatycznฤ skrzyniฤ biegรณw, a pracฤ napฤdu steruje komputer. Absolutnie wszystko odbywa siฤ automatycznie. My moลผemy sobie co najwyลผej jednym pokrฤtลem wybraฤ tryb, w jakim chcemy jechaฤ ? najczฤลciej eco, normal albo sport. Najwaลผniejsze, to maksymalnie wykorzystaฤ potencjaล silnika elektrycznego przy ruszaniu oraz pozwoliฤ doลadowaฤ siฤ bateriom podczas zwalniania i hamowania. Moลผe brzmi to skomplikowanie, ale w praktyce jest banalne w zastosowaniu. Robi siฤ to albo intuicyjnie (np. zdjฤcie nogi z gazu odpowiednio wczeลniej ลagodne hamowanie przed skrzyลผowaniem, na ktรณrym pali siฤ czerwone ลwiatลo), albo posiลkuje wskaลบnikiem podpowiadajฤ cym, kiedy jedziemy optymalnie. Wystarczy dosลownie kilka godzin jazdy hybrydฤ , by nauczyฤ siฤ w 100 proc. korzystaฤ z moลผliwoลci, jakie daje. Zresztฤ oszczฤdnej jazdy dieslem czy benzynฤ teลผ trzeba siฤ nauczyฤ.