Seat Leon Sportstourer e-Hybrid 204 KM. Test, opinie
Stylistyka
Plusem tego auta jest, chociaลผby atrakcyjny wyglฤ d. Kanciasty gril, agresywnie narysowane reflektory, w ktรณrych ลwiecฤ trรณjkฤ tne ลwiatลa do jazdy dziennej, do tego metaliczny, niebieski lakier podkreลlajฤ cy dynamicznฤ liniฤ nadwozia dajฤ w sumie udany projekt. Ta generacja wciฤ ลผ wyglฤ da dobrze i przyjemnie siฤ na niฤ patrzy.ย
Wersja FR dodatkowo podkreลla sportowe aspiracje modelu, oferujฤ c 17-calowe felgi aluminiowe w standardzie oraz opcjonalne 18-calowe obrฤcze, w ktรณre byลo wyposaลผone testowane auto. Tylna czฤลฤ nadwozia zwraca uwagฤ idฤ cym przez caลฤ szerokoลฤ auta peลnowymiarowym ลwiatลem stopu w stylu Porsche.
Wnฤtrze jest nowoczesne i zaprojektowane minimalistycznie. Deska rozdzielcza z centralnie umieszczonym 10-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego tworzy eleganckie i funkcjonalne miejsce, w ktรณrym kierowca i pasaลผer z przodu bฤdฤ siฤ dobrze czuli. Jakoลฤ materiaลรณw stoi na dobrym poziomie, choฤ przy prฤdkoลciach autostradowych sลyszeliลmy odrobinฤ wiฤcej haลasu niลผ w niektรณrych konkurencyjnych modelach, takich jak Toyota Corolla, czy Volkswagen Golf.ย
Napฤd hybrydowy
Sercem Leona Sportstourer e-Hybrid jest zaawansowany ukลad napฤdowy ลฤ czฤ cy benzynowy silnik 1.4 TSI z jednostkฤ elektrycznฤ . ลฤ czna moc systemowa wynosi 204 KM, co przekลada siฤ na dobre osiฤ gi. Kiedy wciลniemy pedaล przyspieszenia w podลogฤ, samochรณd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy i osiฤ ga prฤdkoลฤ maksymalnฤ 220 km/h. Dลบwiฤk silnika nie naleลผy jednak do najprzyjemniejszych, a hybryda preferuje spokojnฤ jazdฤ.ย
W naszym teลcie realny zasiฤg w trybie elektrycznym wynosiล miฤdzy 45 a 50 km, co jest dobrym wynikiem, choฤ przyznajemy, ลผe nieco niลผszym od deklarowanych przez producenta 62 km. Akumulator o pojemnoลci 13 kWh moลผna naลadowaฤ w okoลo 4 godziny z domowego gniazdka. Kupujฤ c takie auto, dobrze jest wyposaลผyฤ swรณj garaลผ w stacjฤ naลciennฤ .ย
Podczas naszego testu osiฤ gnฤliลmy ลrednie zuลผycie paliwa na poziomie 4,7 l/100 km. To bardzo dobry wynik, biorฤ c pod uwagฤ, ลผe hybrydowy Leon odbyล podrรณลผ w duลผej mierze po autostradzie, gdzie silnik benzynowy wykonywaล wiฤkszoลฤ pracy.
Prowadzenie
Za kierownicฤ Leona Sportstourer e-Hybrid czuฤ, ลผe mamy do czynienia z autem o sportowym zaciฤciu. Ukลad kierowniczy jest czuลy, ale teลผ nie za bardzo, nie utrudniajฤ c jazdy po autostradzie. Zawieszenie zapewnia dobrฤ kontrolฤ nad pojazdem w zakrฤtach, zachowujฤ c niezbฤdny przecieลผ w rodzinnym kombi komfort.ย
W trybie elektrycznym auto porusza siฤ bezszelestnie, co idealnie sprawdza siฤ w miejskich korkach. Tryb hybrydowy inteligentnie zarzฤ dza pracฤ obu silnikรณw, optymalizujฤ c zuลผycie paliwa. Z kolei tryb sportowy stara siฤ wydobyฤ peลniฤ moลผliwoลci ukลadu napฤdowego. Efekt psuje gลoลna praca silnika benzynowego zapฤdzonego na czerwone pole obrotomierza.ย
Zawieszenie Leona zostaลo zestrojone tak, aby zapewniฤ dobry kompromis miฤdzy komfortem a precyzjฤ prowadzenia. Nawet w sztywniejszej i niลผszej o 15 mm wersji FR, auto dobrze radzi sobie z nierรณwnoลciami, zachowujฤ c przy tym stabilnoลฤ w zakrฤtach. Dla niektรณrych moลผe byฤ jednak za twardo – przykลadowo hybrydowa Corolla daje wiฤcej komfortu na co dzieล.ย
Przestronnoลฤ i praktycznoลฤ
Leon Sportstourer e-Hybrid to rรณwnieลผ caลkiem praktyczne auto rodzinne. Wnฤtrze oferuje wystarczajฤ cฤ przestrzeล dla pasaลผerรณw, zarรณwno z przodu, jak i z tyลu. Czuฤ jednak przewagฤ SUV-รณw, do ktรณrych wsiada siฤ wygodniej. Sportowe fotele sฤ bardzo wygodne i dobrze podpierajฤ ciaลo, co doceniliลmy podczas dลuลผszych podrรณลผy.
Bagaลผnik w wersji e-Hybrid ma przeciฤtnฤ pojemnoลฤ 470 litrรณw, co jest wartoลciฤ nieco niลผszฤ niลผ w wersjach spalinowych (620 litrรณw), ale wciฤ ลผ wystarczajฤ cฤ na potrzeby rodziny. Po zลoลผeniu tylnej kanapy uzyskujemy pลaskฤ powierzchniฤ zaลadunkowฤ , co uลatwia transport wiฤkszych przedmiotรณw, albo nocleg we dwoje w razie potrzeby.ย
Doceniliลmy liczne schowki i przemyลlane rozwiฤ zania, takie jak podลokietnik z uchwytami na napoje czy pรณลka pod fotelem pasaลผera. Elektrycznie otwierana klapa bagaลผnika z funkcjฤ bezdotykowego otwierania (opcja) okazaลa siฤ bardzo przydatna podczas zaลadunku z peลnymi rฤkami. W takim aucie to koniecznoลฤ.
Technologia i multimedia
Centralnym elementem kokpitu jest 10-calowy ekran dotykowy systemu Navi System+. Interfejs jest czytelny i responsywny, choฤ wymaga przyzwyczajenia, szczegรณlnie jeลli ktoล wczeลniej nie korzystaล z takich rozwiฤ zaล. Sterowanie klimatyzacjฤ za pomocฤ ekranu dotykowego jest niewygodne podczas jazdy i bardzo byลmy chcieli, aby koncern Volkswagen wrรณciล do fizycznych przyciskรณw.ย
Cyfrowy zestaw wskaลบnikรณw z 10,25-calowym wyลwietlaczem oferuje rรณลผne konfiguracje wyลwietlanych informacji. Kaลผdy znajdzie coล dla siebie, rรณwnieลผ zwolennicy tradycyjnych wskaลบnikรณw. Bardzo cenne, szczegรณlnie dla mลodszych klientรณw sฤ : system bezprzewodowego ลadowania smartfonรณw oraz Apple CarPlay i Android Auto.
Podczas testu plusem byลa obecnoลฤ systemรณw wspomagajฤ cych kierowcฤ, takich jak adaptacyjny tempomat czy asystent pasa ruchu. Trzeba jednak wciฤ ลผ byฤ czujnym, poniewaลผ niektรณre sytuacje, takie jak nagle wjeลผdลผajฤ cy przed nas samochรณd potrafiฤ zmyliฤ systemy. Kamera 360 stopni uลatwia manewrowanie podczas parkowania w zatลoczonym mieลcie. .
Koszty eksploatacji
Jednฤ z gลรณwnych zalet Leona Sportstourer e-Hybrid sฤ stosunkowo niskie koszty eksploatacji. ลrednie zuลผycie paliwa z testu na poziomie 4,7 l/100 km moลผe przeลoลผyฤ siฤ na realne oszczฤdnoลci.
Warto jednak pamiฤtaฤ, ลผe aby w peลni wykorzystaฤ ekonomiczny potencjaล hybrydowego Leona, naleลผy regularnie ลadowaฤ bateriฤ. Jeลli czฤsto uลผywacie samochodu w dลugich trasach po drogach szybkiego ruchu, to korzyลci z takiego napฤdu bฤdฤ mniejsze.
5-letnia gwarancja z limitem 150 000 km to dodatkowy argument przemawiajฤ cy za niskimi kosztami posiadania tego modelu. Dla tej odmiany silnikowej przewidziano teลผ dodatkowo pลatne 3-letnie pakiety serwisowe na 60 lub 90 tysiฤcy kilometrรณw.ย
Ceny i wyposaลผenie
Seat Leon Sportstourer e-Hybrid w wersji FR kosztuje 178 900 zล. W tej cenie otrzymujemy m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, multimedia Navi System+ z 10-calowym ekranem dotykowym, cyfrowy zestaw wskaลบnikรณw, ลwiatลa Full LED czy sportowe fotele.
Warto rozwaลผyฤ dodatkowe pakiety, takie jak Pakiet zimowy (2468 zล) czy Pakiet wspomagania jazdy XL (3041 zล). Dla osรณb ceniฤ cych luksus dostฤpna jest tapicerka z mikrofibry Dinamicaยฎ wraz z elektrycznฤ regulacjฤ fotela kierowcy za 3709 zล.
Cennik Leona w odmianie kombi otwiera sลaba jak na dzisiejsze standardy, 110-konna wersja Style za 111 800 zล. Jeลli chcecie jeลบdziฤ ekonomicznie, ale nie jesteลcie gotowi na hybrydฤ plug-in warta rozwaลผenia jest odmiana 1.5 eTSI (150 KM), ktรณra startuje od 134 500 zล.ย
Podsumowanie. Czy warto?
Seat Leon Sportstourer e-Hybrid to ciekawa opcja dla tych, ktรณrzy rozglฤ dajฤ siฤ za praktycznym, ekonomicznym, ale jednoczeลnie dynamicznym i stylowym kompaktowym kombi.ย Ten samochรณd zgrabnie ลฤ czy zalety przestronnego nadwozia z nowoczesnym napฤdem hybrydowym, przyprawiajฤ c to dobrym prowadzeniem i bogatym wyposaลผeniem.
Niskie koszty eksploatacji, moลผliwoลฤ jazdy w trybie elektrycznym oraz ลwietne osiฤ gi to gลรณwne zalety, ale Leon e-Hybrid ma teลผ wady. To skomplikowana obsลuga multimediรณw czy mniejsza pojemnoลฤ bagaลผnika w porรณwnaniu do wersji spalinowych. Jednak w naszej ocenie zalety zdecydowanie przewaลผajฤ nad tymi drobnymi niedogodnoลciami.